VERKEERSBESLUIT MEPPEN, AALDEN EN GEES

Burgemeester en wethouders van Coevorden;

 

Overwegende het volgende:

Inleiding

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen liggen in de kern Meppen en het buitengebied van Meppen. De wegen in dit ken Meppen hebben hoofdzakelijk een verblijfsfunctie. Op 29 oktober 2013 is het Mobiliteitsplan “Op weg naar duurzame mobiliteit” door de gemeenteraad vastgesteld. In hoofdstuk 3 Visie en Doelstellingen in paragraaf 3.2 zijn de uitgangspunten genoemd.

Deze uitgangspunten zijn o.a.:

- het verbeteren van de leefbaarheid door het realiseren van verblijfsgebieden (30 en 60 km zones met een lage intensiteit en hoge veiligheid);

- het beperken van doorgaand verkeer in de verblijfsgebieden (geldt zowel voor binnen als buiten de bebouwde kom);

- bij aanpassingen aan de infrastructuur (reconstructieplannen, herinrichtingen, nieuwe werken) worden de ontwerprichtlijnen CROW met betrekking tot Duurzaam Veilig toegepast;

- voor het uitvoeren van verkeersmaatregelen (fysiek, markering, bebording) wordt in het kader van kostenefficiëntie zoveel mogelijk meegelift met bestaande programma’s zoals onderhoud.

Het doel is om alle dorpen als verblijfsgebied (30 km/u) aan te wijzen op voorwaarde dat:

- bij markeringswerkzaamheden en herinrichtingen rekening gehouden wordt met de principes van de Essentiële Herkenbaarheidskenmerken (EHK);

- een maximum snelheid van zone 30 km/u wordt ingesteld op de daarvoor geschikte wegen in de dorpen;

- per verblijfsgebied een inrichtingsplan wordt opgesteld en dit plan wordt besproken met belangengroepen voor het versterken van het draagvlak.

In hoofdstuk 5 Landelijk Coevorden in paragraaf 5.2 Buitengebied is aangegeven dat voor het inrichten van 60 km/u zones deze gebiedsgericht en fasegewijs zullen worden ingericht om de doelstellingen te behalen. Bij het opstellen van het plan worden belangenverenigingen en andere belanghebbenden betrokken.

In hoofdstuk 5 Landelijk Coevorden in paragraaf 5.3 is aangegeven dat in Meppen de provinciale weg (N854) door het dorp loopt. Door de verkeersintensiteit en de inrichting van de weg wordt Meppen als het ware gesplitst in twee verblijfsgebieden. De kern Meppen ligt ten westen van de N854.

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers:

  • -

    het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • -

    het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Hieronder worden de in te stellen verkeersmaatregelen besproken.

Instellen 30 km/u zone

De gehele bebouwde kom van Meppen zal worden ingesteld als 30 km/u zone, met uitzondering van de De Kockstraat. De De Kockstraat is een gebiedsontsluitingsweg en zal dan ook binnen de bebouwde kom het snelheidsregime van 50 km/u blijven houden. De Mepperstraat zal worden ingesteld als een 30 km/u zone. Voor de exacte wegvakken wordt verwezen naar de situatietekening behorende bij dit besluit. Door het instellen van de 30 km/u zone ontstaat een veiliger situatie voor weggebruikers en bewoners. De straten hebben overwegend een verblijfsfunctie en zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Conform het landelijke beleid dient dan een snelheidsregime van 30 km/u te worden ingesteld. Wel moet aan diverse inrichtingseisen worden voldaan voordat een 30 km/u zone mag worden ingesteld. Zo dient de maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld.

Inrichting 30 km/u zone

De weggedeelten die vallen binnen de 30 km/u zone zijn zodanig ingericht dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg en haar omgeving. Het inrichtingsplan is opgesteld in afstemming met omwonenden. Daarbij worden zoveel mogelijk kenmerken van een erftoegangsweg in het ontwerp meegenomen. De huidige wegen binnen de kern zijn smal en voorzien van klinkerbestrating. Deze inrichting zorgt voor een maximaal te rijden snelheid van 30 km/u. Een uitzondering hierop is de Mepperstraat. De breedte van de Mepperstraat blijft gehandhaafd, maar hierop worden fietssuggestiestroken aangebracht, zodat er visueel een versmalling plaatsvindt. Op de Mepperstraat worden de krusingsvlakken geaccentureerd, is er geen as- en kantmarkering, geen scheiding in rijrichtingen en is er sprake van gemengd gebruik door gemotoriseerd en langzaam verkeer.

Voorrang op kruispunten

In een 30 km/u zone zijn kruispunten gelijkwaardig, tenzij dit anders is aangegeven. Binnen dit gebied zijn alle kruispunten als gelijkwaardig behalve de kruisingen met de Mepperstraat. In verband met het instellen van de 30 km/u zone wordt de voorrangsregeling op de Mepperstraat dan ook opgeheven.

Instellen 60 km/u zone

Op de wegen gelegen buiten de bebouwde kommen van Meppen wordt een 60 km/u zone ingesteld. Het gebied wordt begrensd door de grens met de gemeente Midden-Drenthe, de N381, de kern Aalden, de Burg. de Kockstraat en de kern Gees. Voor de exacte wegvakken wordt verwezen naar de situatietekeningen behorende bij dit besluit. Door het instellen van de 60 km/u zone ontstaat een veiliger situatie voor weggebruikers en bewoners. De straten hebben overwegend een verblijfsfunctie en zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen buiten de bebouwde kom. Conform het landelijke beleid dient dan een snelheidsregime van 60 km/u te worden ingesteld. Wel moet aan diverse inrichtingseisen worden voldaan voordat een 60 km/u zone mag worden ingesteld. Zo dient de maximumsnelheid in overeenstemming te zijn met het wegbeeld.

Inrichting 60 km/u zone

De weggedeelten die vallen binnen de 60 km/u zone zijn zodanig ingericht dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de weg en haar omgeving. Het inrichtingsplan is opgesteld in afstemming met Plaatselijk Belang Meppen. De in de 60 km/u zone liggende wegen worden naast het lokale verkeer gebruikt door agrarisch verkeer en overig langzaam verkeer (fietsers en bromfietsers). De in het gebied liggende weg de Mepperstraat heeft geen as markering maar wel kantmarkering (onderbroken streep aan de wegkant). De overige in het gebied liggende wegen zijn smalle wegen.

Uitvoering 60 km/zone

Om de in- en uitgangen van de 60 km/u zone te markeren worden borden geplaatst en op een gedeelte van de Mepperstraat wordt de markering in overeenstemming gebracht met de markering welke gehanteerd dient te worden voor een 60 km/u zone.

Voorrang op kruispunten

In een 60 km/u zone zijn kruispunten gelijkwaardig, tenzij dit anders is aangegeven. De kruisingen in de 60 km/u zone worden wel voorzien van een voorrangsregeling omdat deze niet voldoende veilig kunnen worden ingericht. De voorrangsregeling wordt aangegeven door het plaatsen van bebording op de kruisende wegen met de Mepperstraat.

Situering en beheer van de wegen 

De in dit verkeersbesluit genoemde (delen) van wegen liggen binnen de gemeente Coevorden en zijn bij deze gemeente in beheer en onderhoud.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft er overleg plaatsgevonden met de politie.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

De teamleider Vastgoed en Infrastructuur is door een geldend mandaatbesluit door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het vorenstaande en het bepaalde in de Wegenverkeerswet en de uitvoeringsregeling van die wet is tot het onderstaande besluit gekomen.

Besluiten

1. De bebouwde kom van Meppen met uitzondering van de Burg. de Kockstraat aan te wijzen als 30 km/u zone door het plaatsen van borden A1 (begin 30 km/u zone) en A2 (einde 30 km/u zone) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. De borden worden geplaatst zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen van december 2022, tekeningnr. 22048-01 en 22048-02;

2. In het gebied rondom Meppen en Aalden welke wordt ontsloten tussen de gemeentegrens met de gemeente Midden-Drenthe, grotendeels door de Tilweg, de N384 en de N381 aan te wijzen als 60 km/u zone door het plaatsen van borden A1 (begin 60 km/u zone) en A2 (einde 60 km/u zone), zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekeningen van december 2022, tekeningnr. 22048-01 en 22048-02;

3. De voorrangsregeling op de Mepperstraat, het wegvak tussen de bebouwde kom en de grens met de gemeente Midden-Drenthe de voorrang op te heffen door het verwijderen van de borden B1 (voorrangsweg) en deze te vervangen door de borden B4 en B5 (voorrangskruispunt), zoals op de bij dit besluit behorende situatietekeningen van december 2022, tekeningnr. 22048-01 en 22048-02 is aangegeven;

4. Dit besluit te publiceren in het gemeenteblad op de website www.officiëlebekendmakingen.nl 

5. Belanghebbenden erop te wijzen dat tegen het onder 1 t/m 3 vermelde binnen zes weken nadat het besluit bekend is gemaakt, bezwaar kan worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Coevorden, Postbus 2, 7740 AA Coevorden.

Coevorden, 29 december 2022.

Burgemeester en wethouders van Coevorden,

Namens dezen,

Teamleider Vastgoed en Infrastructuur,

T.A.M. Mencke.

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit ligt ter inzage van 4 januari 2023 tot en met 4 februari 2023. Het besluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum. Voor meer informatie over dit besluit kunt u contact opnemen.

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen gedurende bovengenoemde termijn bezwaar indienen. De bezwaren moeten gemotiveerd zijn en belangen betreffen die door de verkeerswetgeving worden beschermd.

Naar boven