Gemeenteblad van Nieuwkoop
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwkoop | Gemeenteblad 2023, 250625 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwkoop | Gemeenteblad 2023, 250625 | beleidsregel |
Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Nieuwkoop 2023
Burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwkoop,
overwegende dat het ter uitvoering van de bepalingen van de Verordening leerlingenvervoer 2023 gemeente Nieuwkoop (check benaming) wenselijk is beleidsregels vast te stellen;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Verordening leerlingenvervoer 2023 gemeente Nieuwkoop;
Bijzondere activiteiten en aangelegenheden: Onder bijzondere activiteiten en aangelegenheden kan bijvoorbeeld worden verstaan: studiedagdeel voor het personeel, schoolreisje/schoolkamp, sportdag, sinterklaasviering, carnaval, religieuze feestdag, excursie, jaarafsluiting of een vrij dagdeel voorafgaande aan een feestdag of vakantie, die niet is opgenomen in de schoolgids.
Artikel 2 Wijzigingen ten opzichte van beschikking
De ouders of de meerderjarige en handelingsbekwame leerling zijn verplicht wijzigingen, die van invloed kunnen zijn op de toegekende vervoersvoorziening, onder vermelding van de datum van wijziging, direct schriftelijk mede te delen aan de Gemeente, zie artikel 11 van de Verordening Gemeente Nieuwkoop 2023. Dit gaat om in ieder geval (maar niet uitsluitend) de volgende wijzigingen:
Artikel 3 Nadere definitie woning, twee woningen
Wanneer de leerling tijdelijk in een andere gemeente verblijft, bijvoorbeeld in verband met noodzakelijke opvang, dient een aanvraag voor een vervoersvoorziening bij die gemeente ingediend te worden. Vakantie van de ouders geldt overigens niet als reden voor noodzakelijke opvang van de leerling elders.
Artikel 5 Tijden aangepast vervoer
Wanneer er binnen een school sprake is van verschillende lesroosters binnen de vaste schooltijden, kan de gemeente besluiten met de inzet van het aangepaste vervoer een wachttijd aan te houden van één of meerdere lesuren, om zodoende aan te sluiten op het vervoer van andere leerlingen op deze school of scholen in de omgeving.
Artikel 11 Advies van deskundigen
Als bij de aanvraag leerlingenvervoer wordt aangegeven dat een leerling niet zelfstandig of onder begeleiding kan reizen, wordt daarvan bij de aanvraag door de aanvrager een onderbouwing overgelegd. De verklaring moet gebaseerd zijn op feiten aangaande de (on)mogelijkheid om zelfstandig of met begeleiding te reizen.
Aan hoogbegaafde leerlingen kennen wij alleen een vergoeding voor leerlingenvervoer toe als een onderbouwing overlegd wordt dat voor de ontwikkeling van de leerling voltijds hoogbegaafden onderwijs, gegeven door gespecialiseerde deskundigen leerkracht en in gezelschap van andere HB leerlingen, noodzakelijk is.
Artikel 15 Begeleiding is onmogelijk of begeleiding leidt tot ernstige benadeling
In de verordening is opgenomen dat de leerling in aanmerking komt voor aangepast vervoer indien eigen vervoer of openbaar vervoer (onder begeleiding) leidt tot ernstige benadeling van het gezin en een andere oplossing niet mogelijk is. Ouders dienen dit bij de aanvraag van het aangepaste vervoer te kunnen onderbouwen.
Er kan sprake zijn van ernstige benadeling van het gezin als:
de leerling niet in staat is om zelfstandig te reizen, en dit blijkt uit een verklaring van een orthopedagoog of GGZ specialist in het geval van ontwikkelings- of gedragsproblemen, of een medisch specialist of paramedisch zorgverlener (bijvoorbeeld fysiotherapeut) in het geval van lichamelijke beperkingen;
Een ouder is niet in staat om de leerling naar de specifieke schoollocatie te begeleiden als:
de ouders een arbeidsovereenkomst hebben die in redelijkheid geen mogelijkheid biedt om in de werktijden rekening te houden met de schooltijden van de leerling, bijvoorbeeld vanwege werkzaamheden op basis van vaste roosters die continue beschikbaarheid vereisen, of werkzaamheden die alleen op specifieke tijdstippen uitgevoerd kunnen worden.
Artikel 17 Bekostiging andere passende vervoersvoorziening
Als aanspraak bestaat op een vervoersvoorziening, kunnen burgemeester en wethouders na overleg met de ouders een bekostiging verstrekken voor een andere passende voorziening, die goedkoper is dan of gelijk is aan de kosten van de betreffende vervoersvoorziening waar aanspraak op is.
Artikel 18 Afwijken van de beleidsregels
Van de beleidsregels kan worden afgeweken op grond van de zogenaamde inherente afwijkingsbevoegdheid van de gemeente. Dit betekent dat van een beleidsregel kan worden afgeweken, als er sprake is van gevolgen van de toepassing van de beleidsregel voor één of meer belanghebbenden die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Artikel 19 Inwerkingtreding en intrekking
Deze beleidsregels treden in werking op eerste dag na haar bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de oude beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Nieuwkoop 2016 - gewijzigd 2022, zoals vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 30 mei 2023.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwkoop, in de vergadering van 30 mei 2023,
Burgemeester en wethouders van gemeente Nieuwkoop,
Robbert-Jan van Duijn
Burgemeester
Nicolette Caspers
Gemeentesecretaris
Hieronder volgt een aanvullende toelichting op enkele artikelen uit de beleidsregels:
Artikel 3 Nadere definitie woning, twee woningen
Een kind van gescheiden ouders kan twee woningen hebben in de zin van de verordening. Bijvoorbeeld bij co-ouderschap, waarbij het kind structureel zowel bij de ene als bij de andere ouder verblijft, is er in feite sprake van twee hoofdverblijven. Indien leerlingenvervoer is gewenst, moeten beide ouders afzonderlijk, voor de dagen dat het kind doordeweeks bij hen verblijft, een aanvraag indienen bij de gemeente waar hij of zij woonachtig is. Het doet niet ter zake waar de leerling is ingeschreven. Het gaat om de feitelijke verblijfplaats van de leerling. De betreffende gemeenten toetsen de aanvraag elk aan de eigen verordening leerlingenvervoer. Hierbij bekijken ze onder meer of er sprake is van een woning in de zin van de verordening, of de school wel de dichtstbijzijnde toegankelijke is en of voldaan is aan de afstandsgrens. Het komt regelmatig voor dat slechts in één van beide gemeenten aanspraak op leerlingenvervoer bestaat, doordat de school niet de dichtstbijzijnde toegankelijke school is.
In de uitvoeringspraktijk komt het regelmatig voor dat kinderen halverwege de dag de school verlaten bijvoorbeeld vanwege ziekte, een doktersbezoek etc. Er zijn ouders die de gemeente vragen het vervoer te organiseren. Dit vervoer behoort echter niet tot de gemeentelijke taak, maar tot de verantwoordelijkheid van de ouders zelf. De leerlingen worden alleen op de normale begin- en eindtijd volgens de schoolgids gebracht dan wel opgehaald. Het vervoer vindt ook alleen plaats op maandag tot en met vrijdag. Op feestdagen die op maandag tot en met vrijdag vallen worden de leerlingen niet vervoerd.
De uitval van uren binnen het voor de leerling geldende periodieke rooster geeft geen recht op leerlingenvervoer op basis van de gewijzigde schooltijd. De school is verantwoordelijk voor de opvang van haar leerlingen bij het uitvallen van lesuren.
Het aangepast vervoer moet uiterlijk 15 minuten na het einde van de schooltijd wegrijden. Als een leerling langer dan tien minuten moet nablijven en nog naar het busje toe moet lopen is het niet mogelijk voor de vervoerder om op tijd te vertrekken. De school is verantwoordelijk om een alternatief te geven voor het nablijven. Het wachten op de leerling die moet nablijven heeft anders consequenties voor de andere leerlingen in het aangepast vervoer.
De verantwoordelijkheid voor het schoolbezoek blijft als gevolg van de Leerplichtwet in alle gevallen bij de ouders liggen. Als ouders er niet in slagen zelf als begeleider met hun kind mee te gaan, moeten zij voor een oplossing zorgen. Ouders kunnen voor de begeleiding van hun kind bij het vervoer van de woning naar de school en terug hun netwerk inschakelen. Zij kunnen daarvoor bijvoorbeeld een oppas, buren, familie of vrijwilligers benaderen. De vrijwilliger hoeft niet perse iemand te zijn die het kind kent. Door een zitplaats beschikbaar te stellen in het aangepast vervoer bekostigt de gemeente de route die het te begeleiden kind aflegt. Dit geldt alleen voor de reis van de woning naar de school voor aanvang van de school en de terugreis van de school naar de woning na het einde van de schooltijd. Andere routes voor de begeleider worden niet vergoed.
Artikel 7 Het verstrekken van een bekostiging
In artikel 8 wordt aangegeven dat de gemeente de vergoeding voor leerlingenvervoer voor openbaar vervoer of eigen vervoer in de vorm van een voorschot uitbetaalt. Soms is achteraf verrekening nodig. Een bekostiging voor het eigen vervoer volgens de kortste route met de ANWB-routeplanner, kan in sommige gevallen anders uitpakken. Als bijvoorbeeld een brug langdurig dicht is houdt de routeplanner daar rekening mee. Op het moment dat de brug weer open is moet het aantal kilometers opnieuw berekend worden.
Artikel 9 Innen eigen bijdrage
In artikel 9 staat welke richtlijnen de gemeente hanteert bij het betalen van de eigen bijdrage door ouders. Met inkomen wordt bedoeld het verzamelinkomen van het gezin woonachtig op het zelfde adres als de leerling zoals bekend bij de Belastingdienst. Is het verzamelinkomen nog niet bepaald dat gaat de gemeente uit van het laatst bepaalde belastbare jaarloon.
Het bedrag wordt in principe per leerling in rekening gebracht, tenzij anders vermeld. Als slechts een deel van het jaar een beroep wordt gedaan op het leerlingenvervoer (bijvoorbeeld na een verhuizing) dan wordt de eigen bijdrage naar evenredigheid berekend. Voogdijinstellingen kunnen een aanvraag leerlingenvervoer indienen als zij de daadwerkelijke verzorging van het kind op zich hebben genomen. Bij hen kan geen eigen bijdrage worden vastgesteld, omdat zij geen inkomen in de zin van de Wet op de inkomstenbelasting hebben.
Om te kunnen bepalen of de eigen bijdrage moet worden geheven, is het noodzakelijk dat door de aanvrager bij de aanvraag inkomensgegevens worden overlegd. Als deze gegevens ontbreken of aan de andere kant niet (volledig) kunnen worden beoordeeld, wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld om binnen een bepaalde termijn alsnog deze gegevens aan te leveren. Als na afloop van deze termijn de gegevens nog niet ontvangen zijn, of zo van aard zijn dat deze niet op een juiste wijze inhoudelijk kunnen worden beoordeeld, gaat de gemeente er van uit dat het inkomen van de aanvrager zodanig is dat de eigen bijdrage kan worden geheven.
Artikel 11 Advies van deskundigen
De gemeente kan om een onderbouwing vragen als bij de aanvraag leerlingenvervoer wordt aangegeven dat een leerling niet zelfstandig of onder begeleiding kan reizen. De gemeente accepteert een onderbouwing van bijvoorbeeld een BIG geregistreerde professional, zoals een orthopedagoog, GGZ specialist, medisch specialist, paramedisch zorgverlener of een deskundige vanuit het samenwerkingsverband. Deze onderbouwing mag niet ouder zijn dan één jaar.
Als ouders weigeren een onderbouwing te verstrekken of als over de aangeleverde medische beoordeling of verklaring twijfel bestaat, kan de gemeente een onafhankelijk arts inschakelen voor een medische beoordeling. De ouders/verzorgers mogen hierbij aanwezig zijn en van te voren extra informatie aanleveren als zij dit wensen.
Voor kinderen die vast lopen in het reguliere onderwijs vanwege hun hoogbegaafdheid kennen wij alleen vergoeding voor eigen vervoer toe als er een advies is van de huidige school die beschrijft waarom voltijd HB onderwijs met gelijkgestemden noodzakelijk is voor het welzijn en de ontwikkeling van de leerling.
Wanneer de huidige school geen positief advies geeft omdat zij van mening zijn passend genoeg onderwijs te bieden dan dienen ouders een klacht in te dienen bij de geschillencommissie van het desbetreffende schoolbestuur. Bij de aanvraag dienen de ouders het advies en verslag van de geschillencommissie mee in. Daarnaast vragen we de ouders dan ook een advies van een BIG geregistreerde deskundige die heeft geconstateerd dat het kind voor zijn of haar ontwikkeling voltijds hoogbegaafden onderwijs, gegeven door gespecialiseerde deskundige leerkrachten en in gezelschap van andere HB kinderen, nodig heeft, en dat dit voor het welzijn van de leerling zwaarder weegt dan de voordelen van thuisnabij onderwijs in de eigen woonomgeving.
Artikel 18 Afwijken van de beleidsregels
Van de in de beleidsregels leerlingenvervoer bepaalde artikelen kan de gemeente afwijken door de hardheidsclausule toe te passen. Met alle feiten en omstandigheden kan rekening worden gehouden, zoals medische, pedagogische en sociale factoren. Als het voor een gezinssituatie beter is kan de hardheidsclausule worden toegepast om maatwerk te leveren.
Om precedentwerking te voorkomen moet de toepassing van de hardheidsclausule worden onderbouwd met argumenten die op de specifieke, concrete situatie van de ouders en/of de leerling betrekking hebben.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-250625.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.