Tweede wijziging Beleidsregel oplaadpunten elektrisch ervoer Helmond 2011

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;

 

gezien het ambtelijk voorstel van 12 april 2023, nr. 51452559,

 

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) jo. artikel 160 eerste lid onder e, van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

vast te stellen de Tweede wijziging van de Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Helmond 2011.

Artikel I

De beleidsregel wordt als volgt gewijzigd:

 

  • A.

    De beschrijving van het onderwerp wordt als volgt gewijzigd:

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Beschrijving onderwerp

    De hier aan de orde zijnde beleidsregel is bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van verzoeken om (privaatrechtelijke) medewerking te verlenen aan het inrichten van oplaadpunten voor elektrisch vervoer op het grondgebied van de gemeente Helmond.

    Beschrijving onderwerp

    De hier aan de orde zijnde beleidsregel is bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van verzoeken om (privaatrechtelijke) medewerking te verlenen aan het inrichten van oplaadpunten voor elektrisch vervoer op het grondgebied van de gemeente Helmond, met uitzondering van het gebied dat bekend staat als “Brainport Smart District” (BSD). Binnen BSD worden namelijk oplaadpalen op de te realiseren mobiliteitshubs gefaciliteerd. Op de kaart (zie bijlage 1) wordt de geldigheid van de beleidsregel gevisualiseerd.

  • B.

    In onderdeel 3 van de Beleidscriteria wordt bijlage 1 gewijzigd in bijlage 2. Voorts wordt in de bijlagen bijlage 1 gewijzigd in:

    Bijlage 2 Parkeergarages en (particuliere) appartementencomplexen

  • C.

    Onderdeel 6 van de Beleidscriteria wordt als volgt gewijzigd:

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    6. Locatiebepaling

    a. Aan een particulier verzoek wordt geen medewerking verleend indien de locatie van het oplaadpunt niet in de directe nabijheid van het perceel of de woning is gepland.

    b. Voor zover er reeds op het perceel van aanvrager een parkeerplaats van gemeentewege is aangewezen en is ingericht als gehandicaptenparkeerplaats, wordt deze aangemerkt als zijnde de locatie als bedoeld onder a.

    c. Aan een bedrijfsmatig verzoek wordt geen medewerking verleend voor zover het bedrijfspand van aanvrager niet is gelegen in nabijheid van de aangevraagde locatie in de gemeente Helmond. Voor netwerkbedrijven wordt een uitzondering gemaakt.

    d. Aan het nabijheidscriterium wordt, in gebieden met een lage parkeerdruk, voldaan voor zover de afstand tot de woning hemelsbreed gezien niet meer bedraagt dan 150 meter.

    e. Aan het nabijheidscriterium wordt, in gebieden met een hoge parkeerdruk, voldaan voor zover de afstand tot de woning hemelsbreed gezien niet meer bedraagt dan 300 meter.

    6. Locatiebepaling

    a. Aan een particulier verzoek wordt geen medewerking verleend indien de locatie van het oplaadpunt niet in de nabijheid van het perceel of de woning is gepland rekening houdend met de loopafstand van 300 meter.

    b. Indien er al nabij het perceel van aanvrager een parkeerplaats van gemeentewege is aangewezen en is ingericht als gehandicaptenparkeerplaats op kenteken ten behoeve van de aanvrager, wordt deze aangemerkt als zijnde de voorkeurslocatie als bedoeld onder a. Als om technische of andere redenen geen laadpaal op die plek mogelijk of wenselijk is, wordt in de nabije omgeving een alternatief gezocht.

    c. Aan een bedrijfsmatig verzoek wordt geen medewerking verleend voor zover het bedrijfspand van aanvrager niet is gelegen in nabijheid van de aangevraagde locatie in de gemeente Helmond. Voor netwerkbedrijven wordt een uitzondering gemaakt.

    d. Indien er op loopafstand van circa 300 meter al een laadpaal aanwezig is, wordt aan de hand van het gebruik bepaald of een extra laadpaal noodzakelijk is.

    e. In eerste instantie wordt per laadpaal met 2 aansluitingen één parkeervak gereserveerd. Indien op jaarbasis het laadgebruik hoger is dan 2.500 kw/h wordt de tweede parkeerplaats toegewezen. Bij het te nemen verkeersbesluit worden wel direct twee parkeerplaatsen meegenomen. Bij voldoende laadgebruik kan de tweede parkeerplaats snel aangewezen worden.

    f. Indien het laadverbruik van de bestaande laadpaal binnen 300 meter loopafstand meer bedraagt dan 3.500 kWh per jaar is het wel mogelijk een extra laadpaal te plaatsen. Deze hoeft niet naast de bestaande laadpaal te worden geplaatst.

  • D.

    Na onderdeel 13 van de Beleidscriteria (Realisatie) wordt onderdeel 14 (nieuw) ingevoegd. De tekst komt als volgt te luiden:

     

    14. Parkeerdruk

    Omdat elektrische voertuigen in principe altijd een voertuig op fossiele brandstoffen vervangt, verandert er weinig aan het aantal geparkeerde auto’s en daarmee aan de parkeerdruk. Al zal de parkeerdruk minimaal toenemen. Daarnaast is de parkeerdruk op basis van de duurzaamheidsagenda en de NAL bestempeld als niet van belang zijnde in de locatiebepaling van een laadpaal. Daarnaast is het zo dat de elektrische voertuigen meestal een vervanging zijn van een voertuig op fossiele brandstoffen. De elektrificatie van het wagenpark leidt daarmee niet tot een hoger aantal voertuigen en daarmee verandert de parkeerdruk amper.

  • E.

    Onderdeel 12 Inwerkingtreding wordt gewijzigd in:

     

    Inwerkingtreding

    Deze beleidsregel treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • F.

    De term “Ondertekening” na de inwerkingtredingsbepaling te schrappen.

Artikel II

Dit wijzigingsbesluit treedt in werking de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 mei 2023

Burgemeester en wethouders van Helmond,

De burgemeester,

mevr. P.J.M.G. Blanksma-van den Heuvel.

De secretaris,

H.J. de Ruiter.

Bijlage 1.  

 

In bovenstaande afbeelding is de verbeelding zichtbaar van de geldigheid van deze beleidsregel. Het gebied BSD (Brainsport Smart District) is buiten de beleidsregel gehouden. Deze wijk kent een innovatief karakter en heeft een van de standaard afwijkend mobiliteitssysteem. De parkeervoorzieningen worden gerealiseerd binnen de mobiliteitshubs. Binnen deze hubs wordt zorggedragen voor het elektrisch laden van voertuigen. Dit alles conform de uitgangspunten die zijn gesteld voor deze wijk.

 

Naar boven