Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2023, 241558 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2023, 241558 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het college tot vaststelling van de regeling tot wijziging van de Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2022
In 2022 is de Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2022 in werking getreden. Op grond van die regeling kunnen schoolbesturen subsidie aanvragen voor het organiseren van activiteiten ter uitvoering van Haagse Educatieve agenda 2022-2026 (HEA). Deze wijzigingsregeling voorziet in een aanvulling voor nieuwe aanvraag- en beslistermijnen 2024. De wijziging heeft betrekking op verlenging van kalenderjaar 2023 naar 2024 (dit wordt beschreven als: 'na "het kalenderjaar 2023" toegevoegd "en het kalenderjaar 2024"). Daar waar sprake is van een gewijzigd subsidieplafond wordt dit eveneens weergegeven.
De volgende artikelen kennen een ander budget in 2024 dan in 2023:
In 2024 wordt € 235.000,- minder uitgegeven dan in 2023. Het totale bedrag aan subsidies voortgezet onderwijs in 2024 is € 9.608.865,- in plaats van € 9.609.100,-.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag;
De Subsidieregeling voortgezet onderwijs Den Haag 2022 wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 1.1 worden de begripsomschrijvingen van “Onderwijskamer”, “OOGO Passend Onderwijs-Jeugd” en “VOROC” vervangen door:
1. Onderwijskamer: bestuurlijk overleg tussen gemeente en de bevoegde gezagsorganen van scholen;
2. OOGO Passend Onderwijs-Jeugd: Op Overeenstemming Gericht Overleg tussen het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs en de gemeente over het ondersteuningsplan.
3. VOROC: digitaal systeem voor scholen dat de overstap van leerlingen van voortgezet onderwijs naar een Regionaal Opleidingscentrum ondersteunt.
In de artikelen 1.3, eerste lid, 2.2.5, eerste lid, 2.3.5, eerste lid, 2.4.5, eerste lid, 2.5.5, eerste lid, 3.2.5, eerste lid, 3.3.5, eerste lid, 3.4.5, eerste lid, 3.5.5, eerste lid, 3.6.5, eerste en tweede lid en 3.7.6, eerste lid, 3.10.5, eerste lid, 3.11.5, eerste lid, 3.14.5, eerste lid, 4.2.5, eerste lid, 5.3.5, eerste lid, 6.2.5, eerste lid wordt na “het kalenderjaar 2023” toegevoegd “en het kalenderjaar 2024”.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor een stedelijk programma met stedelijk georganiseerde activiteiten die gericht zijn op:
a. het werven van docenten van buiten het onderwijs en het promoten van het vak van docent onder jongeren;
b. het stimuleren en organiseren van bevoegdheidstrajecten voor docenten;
c. het verminderen van het aantal onbevoegd en onderbevoegd gegeven lessen;
d. een begeleidings- en professionaliseringsaanbod voor beginnende docenten.
Artikel 2.5.2, onderdeel b en c, komen te luiden:
b. het optreden als werkgever voor de studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs;
c. het monitoren van deelnemende scholen en de studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs om de inzet en effectiviteit van deze studenten voor het onderwijs te verbeteren.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een door de gezamenlijke schoolbesturen aangewezen rechtspersoon die namens alle in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet onderwijs de activiteiten zoals bedoeld in artikel 2.5.2 organiseert en die tenminste voldoet aan de volgende eisen:
a. de rechtspersoon werkt samen met hogescholen en universiteiten ten behoeve van de werving van minimaal 30 studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs per kalenderjaar;
b. de rechtspersoon draagt zorg voor de matching van studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs met scholen;
c. de rechtspersoon biedt training en begeleiding aan studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs;
d. de rechtspersoon neemt het werkgeversrisico voor de deelnemende studenten uit het hoger en wetenschappelijk onderwijs voor haar rekening;
e. de rechtspersoon monitort in samenwerking met een hogeschool de effecten van het project.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die tot doel hebben de kansenongelijkheid van de leerlingen van de school kleiner te maken door:
a. extra leertijd aan te bieden;
b. extra bijles of studieondersteuning uit te voeren of te faciliteren die door derden, niet zijnde het eigen personeel, wordt uitgevoerd;
c. een extra activiteitenaanbod te organiseren van sport, muziek, kunst en cultuur, wetenschap en techniek of persoonlijke groei die door derden, niet zijnde het eigen personeel, wordt uitgevoerd.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:
a. het schoolbestuur van een school met minimaal 35% Haagse leerlingen woonachtig in een APC-gebied, uitgaande van de meest recente telling in het basisregister onderwijs op de datum van ontvangst van de aanvraag.;
b. een rechtspersoon die namens een schoolbestuur belast is met de organisatie van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 3.4.2 en daarbij de risico’s draagt voor het personeel dat de activiteiten uitvoert alsmede het door schoolbestuur aangewezen niet onderwijzend personeel over neemt, dat de activiteiten voor de school in het voorgaande subsidiejaar uitvoerde.
Artikel 3.4.4 Hoogte van de subsidie
Een subsidie voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3.4.2 bedraagt maximaal € 234,- per Haagse leerling, woonachtig in een APC-gebied, waarbij uitgegaan wordt van de meest recente telling van 1 oktober of 1 februari in het basisregister onderwijs op de datum van ontvangst van de aanvraag.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor extra curriculaire activiteiten die mede georganiseerd worden voor eigen APC(gebieds)-leerlingen van de school en die tot doel hebben de kansenongelijkheid kleiner te maken middels een aanbod van sport, muziek, kunst en cultuur, wetenschap en techniek of persoonlijke groei.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan:
a. het schoolbestuur voor een in De Haag gevestigde school;
b. een rechtspersoon die namens een schoolbestuur belast is met de organisatie van de activiteiten zoals bedoeld in artikel 3.6.2 en daarbij de risico’s draagt voor het personeel dat de activiteiten uitvoert alsmede het door het schoolbestuur aangewezen niet onderwijzend personeel over neemt, dat de activiteiten voor de school in het voorgaande subsidiejaar uitvoerde.
1. Voor subsidieverlening op grond van artikel 3.7.2 geldt een subsidieplafond van:
a. € 589.500,- voor het kalenderjaar 2023;
b. € 589.500,- voor het kalenderjaar 2024;
c. € 170.000,- aanvullend voor het kalenderjaar 2024 in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs.
2. Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.
Artikel 3.7.7 Wijze van verdeling
1. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van het percentage APC-leerlingen op de school waarbij de school met het hoogste percentage APC-leerlingen voorgaat, totdat het voor de subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de subsidieaanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de subsidieaanvraag de datum waarop de digitale subsidieaanvraag volledig is aangevuld.
1. Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3.9.2. onder a. wordt uitsluitend verstrekt aan het bestuur van een samenwerkingsverband ten behoeve van Haagse scholen voor voortgezet onderwijs.
2. Subsidie voor activiteiten als bedoeld in artikel 3.9.2 onder b, c en d wordt uitsluitend verstrekt aan één schoolbestuur, dat namens alle in Den Haag gevestigde scholen voor voortgezet, middelbaar en hoger- beroepsonderwijs deze activiteiten organiseert.
1. Voor subsidieverlening op grond van artikel 3.9.2 geldt voor het kalenderjaar 2023 een subsidieplafond van:
a. € 500.000,- voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3.9.2, onder a;
b. € 355.000,- voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3.9.2, onder b en d;
c. € 150.000,- voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3.9.2, onder c.
2. Voor subsidieverlening op grond van artikel 3.9.2 geldt voor het kalenderjaar 2024 een subsidieplafond van:
a. € 560.000,- voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3.9.2, onder a;
b. € 355.000,- voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3.9.2, onder b en d;
c. € 150.000,- voor de activiteiten als bedoeld in artikel 3.9.2, onder c.
3. Het college kan het subsidieplafond verlagen conform artikel 7 van de ASV.
Artikel 3.13.2 komt te luiden:
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het organiseren van extra activiteiten die:
a. gericht zijn op het ontwikkelen van een klimaat op school waarin leerlingen zich veilig voelen;
b. gericht zijn op het bevorderen van queer emancipatie en acceptatie;
c. gericht zijn op het tegengaan van discriminatie, racisme, antisemitisme en moslimhaat
d. professionals ondersteunen bij het herkennen en adresseren van ondermijning, wapenbezit, radicalisering en mensenhandel;
e. professionals en leerlingen in scholen ondersteunen bij het omgaan met actuele thema’s op het gebied van de activiteiten genoemd onder a, b. c en d;
f. gericht zijn op het tegen gaan van (online)pesten of het doorontwikkelen van een bestaand anti-pestprogramma;
g. het stimuleren van ontmoetingen tussen leerlingen met verschillende achtergronden om onderlinge verschillen te overbruggen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor het realiseren van de volgende activiteiten:
a. aanvullende activiteiten gericht op het terugdringen van het aantal thuiszitters in het voortgezet (speciaal) onderwijs conform de bestuurlijke afspraken in het OOGO Passend onderwijs – Jeugdhulp en het Programma Samenwerking Passend Onderwijs en Jeugdhulp (POJ);
b. het optimaliseren van passend onderwijsaanbod op het raakvlak van onderwijs, jeugdhulp en zorg voor Haagse leerlingen met zeer gespecialiseerde ondersteuningsbehoeften, voor het continueren van hun onderwijsloopbaan en het verbeteren van de terugkeer naar regulier onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs;
c. het bevorderen van de samenwerking tussen onderwijsprofessionals en jeugdhulpprofessionals zodat er sneller een efficiënt aanbod van passende zorg en ondersteuning in het voortgezet (speciaal) onderwijs gerealiseerd wordt en alle thuiszitters na 13 weken voorzien zijn van een passend onderwijstraject;
d. het versterken van gespecialiseerde en bovenschoolse analyse- en observatietrajecten, voor Haagse leerlingen waarvan de basis en extra ondersteuning op het voortgezet (speciaal) onderwijs ontoereikend is, zodat deze leerlingen hun schoolloopbaan ononderbroken voort kunnen zetten en aan het einde van het traject doorstromen naar het reguliere onderwijs;
e. het bieden van extra passend onderwijsaanbod voor leerlingen met ernstige psychosociale en psychiatrische problemen en andere leerlingen die in een risicovolle onderwijs of zorg situatie verkeren, dreigen uit te vallen of thuiszitten, en geen stamschool hebben, en aanspraak maken op de voorzieningen van School2Care, zodat continuïteit van de onderwijsloopbaan gewaarborgd wordt.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij is geplaatst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-241558.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.