Gemeenteblad van Eemsdelta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemsdelta | Gemeenteblad 2023, 24144 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eemsdelta | Gemeenteblad 2023, 24144 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Marktverordening gemeente Eemsdelta 2023
De raad van de gemeente Eemsdelta;
overwegende dat het wenselijk is regels te stellen voor een ordelijk verloop van de markten;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 21 november 2022;
gelet op artikel 147, eerste lid, alsmede artikel 149 en artikel 160 eerste lid aanhef en onder h van de Gemeentewet;
Artikel 4. Standplaatsvergunning
Het is verboden een vaste standplaats, dagplaats of standwerkersplaats op een markt in te nemen zonder vergunning van het college.
Artikel 5. Vereisten vergunning
Voor toewijzing van een vergunning voor een vaste standplaats, dagplaats of standwerkersplaats komt uitsluitend in aanmerking een handelingsbekwaam natuurlijk persoon die gerechtigd is in Nederland arbeid te verrichten en een aanvraag voor een vergunning heeft ingediend bij het college.
Artikel 9. Intrekking en schorsing vaste standplaats
Onverminderd het bepaalde in artikel 8 kan het college een vergunning voor een vaste standplaats, al dan niet voorwaardelijk, intrekken dan wel telkens voor ten hoogste vier marktdagen schorsen, als de vergunninghouder of de vaste vervanger:
Artikel 10. Uitsluiting standwerker
Het college kan een vergunninghouder van een standwerkersplaats uitsluiten voor ten hoogste vier marktdagen, indien deze:
Artikel 11. Onmiddellijke verwijdering
Onverminderd het bepaalde in artikel 125 van de Gemeentewet kan het college een vergunninghouder gelasten zich onmiddellijk van de markt te verwijderen indien deze:
Tegen overtreding van het bepaalde bij of krachtens deze verordening wordt bestuursrechtelijke opgetreden of een overtreding wordt gestraft met een geldboete van de tweede categorie.
Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde zijn belast de door het college aangewezen marktmeester en de overige door het college aangewezen toezichthouders.
Artikel 14. Vervallenverklaring oude regelingen
De volgende verordeningen worden vervallen verklaard:
Artikel 15. Overgangsbepalingen
Besluiten - hoe ook genaamd- die genomen zijn bij of krachtens de verordeningen, zoals bedoeld in artikel 14, die golden op het moment van inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.
Artikel 16. Bijzondere bepalingen
Drie maanden na inwerkingtreding van deze verordening vervallen alle besluiten - hoe ook genaamd - die genomen zijn bij of krachtens de verordeningen, zoals bedoeld in artikel 14, die golden op het moment van inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent.
De standplaats wordt, in afwijking van artikel 1 onder k, voor dezelfde periode aan de vergunninghouder beschikbaar gesteld zoals opgenomen in een besluit - hoe ook genaamd- die genomen zijn bij of krachtens de verordeningen, zoals bedoeld in artikel 14, die golden op het moment van inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, indien deze periode langer is. In het geval dat deze periode korter is, dan geldt de periode zoals genoemd in artikel 1 onder l.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 21 december 2022.
De raad van de gemeente Eemsdelta
B. Visser,
Voorzitter
T.G.C. Kramer-Klein,
Griffier
Toelichting Marktverordening gemeente Eemsdelta 2023
De voor u liggende marktverordening is van toepassing voor de gehele gemeente Eemsdelta.
In 2016 is door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State het bestaan erkend van een nationale rechtsnorm die gevolgen heeft voor de besluitvorming over schaarse vergunningen. Het gelijkheidsbeginsel betekent volgens deze uitspraak voor de verdeling van schaarse vergunningen dat het gemeentebestuur aan (potentiele) gegadigden gelijke kansen moet bieden om in aanmerking te komen voor deze vergunningen. Deze uitspraak betekent dat vanaf 1 januari 2021 alleen vergunningen voor een bepaalde tijd worden verstrekt.
Grondslag en belang verordening
In artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet is bepaald dat gemeentelijke verordeningen door de raad worden vastgesteld voor zover de bevoegdheid daartoe niet bij de wet of door de raad krachtens de wet aan het college of de burgemeester is toegekend. Op grond van artikel 149 van de Gemeentewet maakt de raad de verordeningen die hij in het belang van de gemeente nodig acht.
Artikel 160, eerste lid, sub h Gemeentewet kent het college de bevoegdheid toe, om jaarmarkten of gewone marktdagen in te stellen, af te schaffen of te veranderen.
Deze verordening is op alle door het college ingestelde warenmarkten van toepassing.
Hoofdstuk 1 van de marktverordening bevat algemene bepalingen die betrekking hebben op de markt in zijn geheel. In het bijzonder is hier een delegatie tot regelgevende bevoegdheid aan het college opgenomen. Hoofdstuk 2 bevat de regelingen die van belang zijn in het kader van de vergunningverlening. In hoofdstuk 3 zijn de straf-, overgangs- en slotbepalingen opgenomen.
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit artikel wordt een aantal begrippen dat in de verordening wordt gehanteerd gedefinieerd zodat geen onduidelijkheid over een bepaalde terminologie kan ontstaan.
Artikel 2. Inrichting van de markt
De in dit artikel opgenomen bevoegdheden zijn niet uitgewerkt, maar als aandachtspunten voor het college opgenomen.
Op grond van het eerste lid, onder a, stelt het college het aantal standplaatsen op de markt vast met onder meer als doel het aantrekkelijk maken van de markt voor de consumenten.
Het college is op grond van dit artikel bevoegd nadere regels te stellen. Nadere regels zijn algemene regels die te karakteriseren zijn als algemeen verbindende voorschriften. Om te voorkomen dat er onduidelijkheid ontstaat over de bevoegdheid van het college tot het regelen van bepaalde onderwerpen is gekozen voor een vrij uitgebreide opsomming van onderwerpen.
Artikel 4. Standplaatsvergunning
Het innemen van een standplaats op de markt kan uitsluitend geschieden door degene aan wie daarvoor vergunning is verleend door het college.
Artikel 5. Vereisten vergunning
De vergunning wordt verleend aan een natuurlijk persoon, niet aan een rechtspersoon. Uiteraard kan het wel zo zijn dat de natuurlijke persoon een onderneming drijft in de vorm van een rechtspersoon. Ook dan wordt de natuurlijke persoon aangemerkt als vergunninghouder. Het is echter niet mogelijk de vergunning op naam van de rechtspersoon te stellen.
In artikel 6, lid 1 worden de gronden genoemd waarop een standplaatsvergunning wordt geweigerd dor het college.
In artikel 6, lid 2 worden de gronden genoemd waarop het college een standplaatsvergunning zou kunnen weigeren.
Artikel 7. Voorschriften en beperkingen
In Artikel 7 is het opnemen van voorschriften en beperkingen in een standplaatsvergunning geregeld.
Artikel 8 Intrekking standplaatsvergunning
Tegen overtredingen van de in deze verordening opgenomen bepalingen, evenals tegen handelingen die de orde op de markt op enigerlei wijze kunnen verstoren, heeft een administratieve afhandeling de voorkeur. Maar er kunnen zich situaties voordoen die daarnaast om een strafrechtelijke afdoening vragen.
In het artikel worden de gronden genoemd waarop een vergunning voor een vaste standplaats kan worden ingetrokken of geschorst. Het artikel heeft een facultatief karakter. Het hangt van de omstandigheden af of tot intrekking of schorsing wordt overgegaan.
Artikel 9. Intrekking en schorsing vaste standplaats.
In artikel 9 is de intrekking of schorsing van een vaste standplaatsvergunning geregeld.
Artikel 10 Uitsluiting standwerker
In artikel 10 is de intrekking of schorsing van een vergunning voor een standwerker geregeld.
Artikel 11 Onmiddellijke verwijdering
Artikel 125 van de Gemeentewet bevat voor het college de bevoegdheidsgrondslag om bestuursdwang toe te passen bij overtreding van de Marktverordening en de daarop gebaseerde voorschriften. In de artikelen 5:21 tot en met 5:39 van de Awb worden regels over de besluitvorming omtrent de toepassing van bestuursdwang (en dwangsom) gegeven. De in artikel 10 geregelde onmiddellijke verwijdering is een vorm van bestuursdwang, waarbij de spoedeisendheid als bedoeld in artikel 5:31, tweede lid, van de Awb wordt verondersteld. Achteraf dient dan het besluit tot het toepassen van bestuursdwang op schrift te worden gesteld. Van deze bevoegdheid dient uiteraard alleen in zeer spoedeisende gevallen gebruik te worden gemaakt.
Ten aanzien van de in artikel 8 opgenomen strafbepaling geldt dat van overtreding strafrechtelijk gezien alleen sprake kan zijn indien de verordening een ge- of verbodsnorm (een verplichtende norm) inhoudt.
Tegen overtredingen van de in deze verordening opgenomen bepalingen, evenals tegen handelingen die de orde op de markt op enigerlei wijze kunnen verstoren, verdient een bestuursrechtelijke afhandeling de voorkeur.
In artikel 5:11 van de Awb wordt aangegeven, dat onder toezichthouder wordt verstaan: een natuurlijke persoon, die bij of krachtens een wettelijk voorschrift is belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift. Een persoon die aangewezen is als toezichthouder beschikt in beginsel over alle in afdeling 5.2 van de Awb opgenomen bevoegdheden. Het ligt voor de hand de marktmeester als toezichthouder aan te wijzen.
Artikel 14. Vervallenverklaring oude regelingen
Artikel 15 Overgangsbepalingen
Een overgangsregeling als hier opgenomen, is noodzakelijk om de oude bestaande rechten van de vergunninghouders te eerbiedigen. Onder de ruime formulering ‘besluiten’ van het eerste lid vallen vergunningen, ontheffingen, voorschriften en beperkingen.
Artikel 16 Bijzondere bepalingen
Met deze Marktverordening vindt harmonisatie plaats van de diverse regels op het gebied van het marktwezen van de oude gemeenten Appingedam, Delfzijl en Loppersum. Deze gemeenten kenden eigen regels en ook een eigen vergunningsstelsel voor de standplaatsen op de markten. Hierdoor zitten er verschillen tussen de huidige standplaatsvergunningen van de diverse markten in onze gemeente. Met deze bijzondere bepaling wordt beoogd om alle huidige actieve marktondernemers te voorzien van een nieuwe eenduidige standplaatsvergunning waarbij rekening wordt gehouden met bestaande rechten.
Met het derde lid van dit artikel wordt voorkomen dat de huidige rechten over de periode waarin de standplaats aan de vergunninghouder beschikbaar wordt gesteld komt te vervallen indien de periode op basis van de huidige standplaatsvergunning langer is. Tegenovergesteld wordt in die gevallen dat de huidige periode korter is, een ruimere en in lijn met deze verordening opgestelde, periode toegekend.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-24144.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.