Nadere regels gegevensverstrekkingen Basisregistratie Personen Helmond 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Helmond;

 

gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming, artikelen 3.8, 3.9 en 3.21 van de Wet basisregistratie personen, de Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Helmond en gelet op artikel 156 van de Gemeentewet;

 

B e s l u i t :

 

vast te stellen de Nadere regels gegevensverstrekkingen Basisregistratie Personen Helmond 2022.

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Aan organen van de gemeente kunnen gegevens over niet-ingezetenen in Helmond, uit de basisregistratie worden verstrekt, met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, voor zover deze organen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in het eerste lid kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.

  • 3.

    Aan organen van de gemeente kunnen gegevens over ingezetenen in Helmond, uit de basisregistratie worden verstrekt, met inachtneming van het bepaalde in bijlage 1, voor zover deze organen deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 4.

    De gegevensset en de wijze van verstrekken zijn voor elk orgaan vermeld in bijlage 2.

  • 5.

    De teammanager IVA-ID onder wiens verantwoordelijkheid verstrekkingen uit de basisregistratie personen plaatsvinden, kan wijzigingen aanbrengen in bijlagen 1 en 2.

  • 6.

    Het geautoriseerde orgaan voor de huisvestingstaak, als aangewezen in bijlage 1 verschaft de genoemde derden in bijlage 3 directe beperkte toegang ten behoeve van de aan hen gemandateerde taken.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Helmond en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Helmond was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Helmond kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt of de verstrekking is in overeenstemming met het derde of zesde lid.

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in het eerste lid van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

  • 5.

    De toestemming als bedoeld in het tweede lid is niet ouder dan zes weken en moet specifiek voor dit doel zijn afgegeven.

  • 6.

    In afwijking van het tweede lid kunnen uit de basisregistratie personen van de gemeente Helmond gegevens worden verstrekt aan ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar en aan gehuwde en geregistreerde partners voor elkaar indien zij op het zelfde adres ingeschreven zijn in de basisregistratie.

  • 7.

    Indien er op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, vindt geen verstrekking plaats op grond van dit artikel.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtig maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 3 van deze nadere regels.

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in het eerste lid genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 3.

  • 3.

    De teammanager IVA-ID onder wiens verantwoordelijkheid verstrekkingen uit de basisregistratie personen aan derden plaatsvinden, kan wijzigingen aanbrengen in bijlage 3.

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze Nadere regels gegevensverstrekkingen Basisregistratie personen Helmond 2022 treden in werking de dag na bekendmaking op de daarvoor bestemde wijze. Tegelijk worden de Nadere regels gegevensverstrekkingen Basisregistratie personen Helmond 2020 ingetrokken.

Besloten in de vergadering van 15 november 2022.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond,

De burgemeester,

Mevr. P.J.M.G. Blanksma – van den Heuvel

De secretaris,

de heer H.J. de Ruiter

Bijlage 1 Binnengemeentelijke afnemers

 

  • 1.

    BAG-beheer

1. Taak

De Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) bevat authentieke gegevens. Deze gegevens dienen juist, actueel, betrouwbaar en volledig te zijn. In de BAG wordt het attribuut ‘datum gereed’ vermeld. Dit gegeven wordt ontleend aan brondocumenten. Bij oude panden is deze documentatie niet altijd voorhanden. Daarbij moet een onderzoek verricht worden naar de juistheid van dat gegeven, zodat dit gegeven binnen de voorgeschreven tolerantiegrenzen geregistreerd kan worden. De datum van bewoning, zoals die geregistreerd is in de BRP, kan hierbij richtinggevend zijn.

 

2. Doelgroep

Adressen, waarvan de ‘datum gereed’ bepaald moet worden.

 

3. Functie

Mutatieverwerker BAG

 

4. Juridische grondslag

Hoofdstuk 6, m.n. artikelen 37 t/m 41, wet BAG

 

  • 2.

    Beschermd wonen

1. Taak

Aanvragen Beschermd Wonen in behandeling nemen en de toegekende voorziening Beschermd Wonen verwerken in de vak applicatie.

 

2. Doelgroep

Ingezetenen van de gemeente die niet meer zelfstandig kunnen wonen vanwege psychische en/of psychosociale problematiek.

 

3. Functie

  • -

    Procesondersteuners (medewerker dienstverlening)

  • -

    Consulent Wmo

4. Juridische grondslag

Wet maatschappelijke ondersteuning

 

  • 3.

    Beschermde bomen

1. Taak

Aanschrijven en contact onderhouden met eigenaren / zakelijk gerechtigden van een perceel, waarop een beschermde boom staat.

 

2. Doelgroep

Elke eigenaar / zakelijk gerechtigde van een perceel, waarop een beschermde boom staat. Deze eigenaar kan zowel in als buiten de gemeente woonachtig zijn (ingeschreven zijn).

 

3. Functie

iBOR, (senior) technisch medewerker Groen

 

4. Juridische grondslag

Bomenbeheerplan 2017-2022, APV art 4.3.1 t/m 4.3.7 en beleidsregel bescherming bomen in Helmond 2013

 

5. Soort verstrekking

  • -

    Spontane verstrekking na plaatsing afnemersindicatie

  • -

    Ad hoc verstrekking

6. aantekeningen

Voor de uitvoering van deze taak bestaat ook de GABA-autorisatie. Gebleken is dat de grondslag gevonden is in de algemene plaatselijke verordening (art 4.3.1 t/m 4.3.7). Voor 2021 is deze (nieuwe) autorisatie derhalve nog specifiek vermeld in dit privacyreglement.

 

7. Achtergrond informatie

In 2004 is het kapvergunningenstelsel afgeschaft (voor iedere boom moest een vergunning aangevraagd worden). In dat jaar is de bomenkaart Helmond opgesteld. Op deze kaart zijn zowel gemeentelijke als particuliere bomen vermeld, die beoordeeld zijn als zeer waardevol voor Helmond. Bomen zijn beoordeeld volgens een puntentelling, bij 23 of meer punten komt de boom op de bomenkaart.

 

Alle eigenaren van bomen met 23 of meer punten zijn in dat jaar aangeschreven dat zij bomen in eigendom hebben die we op de bomenkaart op willen nemen. Eigenaren konden hierop bezwaar maken.

 

De bomenkaart is daarna vastgesteld en wordt periodiek herzien.

 

Tot 2018 werden eigenaren aangeschreven op basis van een statische lijst die in ons beheersysteem was opgenomen. Verhuizingen, overlijden waren niet in beeld. Vandaar dat besloten is om gegevens van eigenaren via ons centrale systeem te laten verlopen.

 

De bomenkaart is nog steeds van kracht, zie hiervoor ook www.helmond.nl/bomen

 

De beleidsregel is te vinden op: http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Helmond/CVDR304377/CVDR304377_1.html

 

  • 4.

    Bijzondere bijstand minima

1. Taak

Aanvragen en onderzoeken van recht op bijzondere bijstand.

 

2. Doelgroep

Ingezetene van de gemeente die niet zelf in de noodzakelijke kosten kunnen voorzien.

 

3. Functie

Consulent bijzondere bijstand / medewerker dienstverlening.

 

4. Juridische grondslag

De Participatiewet, met name artikel 35 PW, artikel 54 PW en artikel 58 PW.

 

  • 5.

    Huisverbod

1. Taak

Het beoordelen van de vraag of een huisverbod moet worden opgelegd, ingetrokken of verlengd. Specifiek voor het verifiëren van door (hulp)officier van justitie verstrekte persoonsgegevens.

 

2. Doelgroep

Ingezetenen van de gemeente die dader of slachtoffer zijn van huiselijk geweld, waarbij een huisverbod overwogen word.

 

3. Functie

Afdeling Veiligheid & Naleving (VN) - Bestuurlijk Juridisch Adviseur

 

4. Juridische grondslag

Wet tijdelijk huisverbod

 

  • 6.

    Huisvesting

1. Taak

Het behandelen van verzoeken van personen in verband met een huisvestingsvergunning, de inschrijving als woningzoekende, een urgentietoekenning, een woningtoewijzing of woningonttrekking. Daarnaast zijn gegevens noodzakelijk bij het tegengaan van woonfraude, zoals onrechtmatige bewoning.

De uitvoering van deze taken is gemandateerd aan de woningcorporaties, die aangewezen zijn in bijlage 3 bij de Nadere regels gegevensverstrekkingen BRP.

 

2. doelgroep

Het betreft personen die een aanvraag van bijvoorbeeld een huisvestingsvergunning hebben ingediend of ingeschreven zijn als woningzoekende. Ook betreft het personen die melding gedaan hebben van of onderwerp zijn van woonfraude.

 

3. functie

Medewerker Bouw- en Milieuzaken.

 

4. juridische grondslag

Artikelen 2, 4, 11, 14, 23 en 30 van de Huisvestingswet.

 

  • 7.

    Inkomensverklaring

1. Taak

Er wordt een inkomensverklaring, met een geldigheid van een jaar, afgegeven aan ingezetenen die tot de doelgroep behoren. Die ingezetene kan desgewenst deze verklaring tonen bij betreffende instanties zoals de voedselbank. Doel van de verwerking is de toegang tot inkomensondersteunende voorzieningen te vergemakkelijken, en om armoede te bestrijden.

 

2. Doelgroep

Ingezetenen van de gemeente die een inkomen hebben tot 120% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm.

 

3. Functie

Klantbegeleider Bijzondere Bijstand - afdeling Uitvoering Sociaal Domein

 

4. Juridische grondslag

Minimabeleid 2015 – 2018; meer voor wie minder heeft.

 

  • 8.

    Jubilea

1. Taak

De burgemeester bezoekt personen die een bijzonder jubileum vieren. Het is weliswaar een Helmondse taak, echter alle gemeenten voeren deze taak uit. De informatie wordt tevens doorgegeven aan de Dienst Koninklijk Huis, alsmede aan het Kabinet van de Commissaris van de Koning van Brabant. Ook zij sturen een felicitatiebrief.

 

2. Doelgroep

Personen die 60, 65, 70 of 75 jaar gehuwd zijn en personen die 100 jaar worden. Er volgt (desgewenst) bezoek bij 60-jarige huwelijken en bij het bereiken van de 100-jarige en 105-jarige leeftijd. Het betreft uitsluitend ingezetenen van de gemeente Helmond.

 

3. Functie

De informatie wordt verwerkt door de secretaresse (en de vervanger/ster) van de burgemeester.

 

4. Juridische grondslag

Beleid van de burgemeester en provinciaal beleid.

 

  • 9.

    Kinderopvang

1. Taak

Op basis artikel 1.61 Wet kinderopvang (Wko) is de gemeente belast met het toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang en met de handhaving en sanctionering van overtredingen op het gebied van deze kwaliteit.

 

2. Doelgroep

Personen die een beroep doen op Kinderopvang.

 

3. Functie

Medewerker beleidsuitvoering

 

4. Juridische grondslag

De juridische grondslag ligt in de Wet kinderopvang (Wko)

In de Wko worden twee zaken geregeld:

  • -

    de financiering van de kosten van de kinderopvang en

  • -

    de kwaliteit van de kinderopvang en toezicht en handhaving daarop.

De kwaliteitseisen zijn nader uitgewerkt in:

  • -

    Besluit kwaliteit kinderopvang (Besluit)

  • -

    Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang

  • -

    Regeling Wet kinderopvang

  • -

    Regeling kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang

  • -

    Regeling aanwijzing certificaten kinderEHBO

  • -

    Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie

  • -

    Besluit landelijk register kinderopvang en register buitenlandse kinderopvang

     

  • 10.

    Koninklijke onderscheidingen en erepenning

1. Taak

Beoordelen en verwerken van de aanvragen voor een Koninklijke Onderscheiding en Koninklijke erepenning. Verzenden van uitnodigingen voor de jaarlijkse bijeenkomst rondom Koningsdag.

 

2. Doelgroep

Inwoners van de gemeente Helmond waarvoor een koninklijke onderscheiding aangevraagd is of waaraan een koninklijke onderscheiding is uitgereikt.

 

3. Functie

Medewerker administratief & secretarieel.

 

4. Juridische grondslag

Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau.

 

  • 11.

    Leerlingenvervoer

1. Taak

De meeste kinderen in Nederland kunnen zelfstandig naar school of worden door ouders gehaald of gebracht. Soms is dit niet mogelijk door ziekte of een handicap. Ouders of verzorgers kunnen dan een beroep doen op de regeling leerlingenvervoer. De regeling leerlingenvervoer is een vergoeding van de vervoerskosten van openbaar vervoer, fiets of eigen vervoer naar school óf door de gemeente verzorgd vervoer per taxi.

 

2. Doelgroep

Ouders of verzorgers die een beroep doen op de regeling leerlingenvervoer.

 

3. Functie

Medewerker leerlingenvervoer

 

4. Juridische grondslag

  • -

    Wet op het primair onderwijs

  • -

    Wet op het voortgezet onderwijs

  • -

    Verordening leerlingenvervoer Helmond 2015

  • -

    Beleidsregel leerlingenvervoer Helmond 2015

     

  • 12.

    Maaltijdenservice o.b.v. inkomen

1. Taak

Ingezetene van de gemeente die niet meer zelf boodschappen kunnen doen of zelf niet meer kunnen koken helpen. Zo kunnen er maaltijden thuis worden bezorgd of kan de ingezetene gezamenlijk eten in een woonwijk of verzorgingstehuis.

 

2. Doelgroep

Ingezetene van de gemeente die niet meer zelf boodschappen kunnen doen of zelf niet meer kunnen koken.

 

3. Functie

Consulent Bijzonder Bijstand

 

4. Juridische grondslag

  • -

    Participatiewet

  • -

    Richtlijn B085 Maaltijdvoorziening in het beleid

     

  • 13.

    Omgevingsvergunning in het kader van kamerverhuur ( Wabo )

1. Taak

Omgevingsvergunning behandelen in het kader van kamerverhuur.

 

2. Doelgroep

Ingezetene van de gemeente die in aanmerking willen komen voor kamerverhuur.

 

3. Functie

  • -

    Senior medewerker vergunningen openbare ruimte / bouwregelgeving

  • -

    Medewerker vergunningen openbare ruimte / bouwregelgeving

  • -

    Bouwplan-coördinator

  • -

    Senior – bouwplan-coördinator

  • -

    Junior – bouwplan-coördinator

  • -

    Juridisch medewerker

  • -

    Juridisch adviseur

4. Juridische grondslag

  • -

    Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

  • -

    Beleidsregel kamerverhuur Helmond 2016

     

  • 14.

    Overige vorderingen (vervallen)

1. Taak

Het opleggen van aanslagen gemeentelijke heffingen/ publiek- en privaatrechtelijke vorderingen. Afhandelen van bezwaarschriften.

 

2. Doelgroep

Personen aan wie een vordering gezonden moet worden buiten het publiekrecht.

 

3. Functie

Medewerker Heffing en Invordering

 

4. Juridische grondslag

  • -

    Er is geen grondslag voor de verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP voor privaatrechtelijke vorderingen. (wijz. Sep 2020)

     

  • 15.

    Parkeervergunning

1. Taak

Beoordelen of een aanvraag voor een parkeervergunning voldoet aan de voorwaarden en deze verstrekken.

 

2. Doelgroep

Burgers van de gemeente Helmond of buiten de gemeente Helmond, die een aanvraag indienen of in het bezit zijn van een parkeervergunning.

 

3. Functie

Senior medewerker vergunningen openbare ruimte / bouwbepalingen

 

4. Juridische grondslag

Deze taak valt onder belasting heffing of invordering op grond van titel IV, hoofdstuk XV van de Gemeentewet. Daaronder valt de parkeerbelasting en het innen van parkeerboetes.

De gemeente verleent parkeervergunningen en ontheffingen om parkeerbelasting te kunnen heffen, dit volgt uit artikel 225 van de Gemeentewet.

 

  • 16.

    Reisdocumenten

1. Taak

Het aanvragen, beheren en uitreiken van reisdocumenten.

 

2. Doelgroep

Ingezetene van de gemeente die een reisdocument willen aanvragen of verlengen.

 

3. Functie

Publieksmedewerker II

 

4. Juridische grondslag

  • -

    Paspoortwet

  • -

    Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001(PUN)

     

  • 17.

    Rijbewijzen

1. Taak

Het aanvragen, beheren en uitreiken van rijbewijzen.

 

2. Doelgroep

Ingezetene van de gemeente die een rijbewijs willen aanvragen of verlengen.

 

3. Functie

Publieksmedewerker II

 

4. Juridische grondslag

Artikel 27 t/m 49 van het regelement Rijbewijzen van 01-11-2018.

 

  • 18.

    Schuldhulpverlening

1. Taak

Burgers met financiële problemen ondersteunen. Hiervoor kan een de volgende producten ingezet worden: budgetbeheer met coaching, financieel advies en schuldregeling.

 

2. Doelgroep

Inwoners van Helmond met financiële problemen.

 

3. Functie

  • -

    Senior klantbegeleider SDV;

  • -

    Budgetbeheerder en medewerker specifieke dienstverlening.

4. Juridische grondslag

  • -

    Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening (WGS)

  • -

    Kadernota en beleidsregels

     

  • 19.

    Statistiek

1. Taak

 

IVA.AI zorgt er voor dat er binnen en buiten de gemeente actuele cijfers beschikbaar zijn over (de ontwikkelingen in) het aantal inwoners, natuurlijke groei en migratie en samenstelling van huishoudens, etc.. Normaliter worden deze 1x per kwartaal opgesteld. In bijzondere situaties, bijv. Corona-periode, kunnen deze gegevens ook beschikbaar gesteld worden voor bijv. een maandelijkse actuele crisismonitor. Het inzichtelijk maken van de ontwikkelingen van de bevolking van Helmond gebeurt aan de hand van de volgende onderwerpen/kengetallen:

  • Ontwikkelingen van de bevolking van Helmond

    • o

      Aantal inwoners/huishoudens per 1e van de maand

  • Wat is de natuurlijke groei van de bevolking?

    • o

      Aantal geboorten

    • o

      Aantal overlijdens

  • Wat is het migratiesaldo?

    • o

      Aantal inwoners/huishoudens dat Helmond verlaat

    • o

      Aantal inwoners/huishoudens dat zich in Helmond vestigt.

    • o

      Vanuit waar komen de inwoners/huishoudens die zich in Helmond vestigen

    • o

      Waar heen gaan de inwoners/huishoudens die Helmond verlaten

  • Hoeveel inwoners verhuizen er binnen de gemeente Helmond?

    • o

      Wat is de afstand tussen het oude en nieuwe adres

  • Hoe is bevolking/zijn de huishoudens samengesteld?

    • o

      Naar leeftijd

    • o

      Naar herkomst (etniciteit/geboorteland)

    • o

      Samenstelling huishoudens (zoals alleenstaand, gezin met kinderen, etc.)

  • Aantal huwelijken

  • Aantal scheidingen

  • Welke leeftijd hebben moeders als zij hun (eerste) kind krijgen - aantal tienermoeders

  • Hoe lang inwoners in Nederland/Helmond/huidige adres wonen.

  • Aantal statushouders

  • In welk type woning wonen de verschillende huishoudensamenstelling.

  • Bovenstaande gegevens in Helmond en per gebied, zoals wijken en buurten van Helmond.

  • Kruisingen tussen bovenstaande gegevens, zoals aantal alleenstaande 1e generatie inwoners met migratieachtergrond van 65 jaar en ouder.

2. Doelgroep

Ingezetenen van de gemeente Helmond

 

3. Functie

Medewerker IVA-AI

 

4. Juridische grondslag

Artikel 3.31 van de wet BRP (verstrekking voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden) en artikel 44 van het Besluit BRP.

 

  • 20.

    Starterslening

1. Taak

Het beoordelen en verstrekken van startersleningen tegen aantrekkelijke rentepercentages.

 

2. Doelgroep

Ingezetene van de gemeente of burgers die zich in Helmond willen vestigen maar zelf over onvoldoende financiële middelen beschikken.

 

3. Functie

Medewerker team wonen

 

4. Juridische grondslag

Raadsbesluit Verordening 2018

 

  • 21.

    Verkiezingen

1. Taak

  • -

    Het organiseren en uitvoeren van de wettelijke voorgeschreven verkiezingen.

  • -

    Vermelding van kandidaten op kandidatenlijst

  • -

    Gegevens van leden van hoofd- en centraal stembureau

  • -

    Stembureauleden

  • -

    Selecteren stemgerechtigden en vervaardigen stempas

2. Doelgroep

Iedere kiesgerechtigde en stembureauleden.

 

3. Functie

Medewerker verkiezingen

 

4. Juridische grondslag

Kieswet

Bijlage 3 Derden

 

Derden aan wie gegevens worden verstrekt, die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de Gemeente Helmond.

 

Behorend bij artikel 3 van de nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Helmond 2021. (Verstrekking op grond van artikel 2 lid 1 blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wbrp verzocht heeft om geheimhouding).

 

 

Nr.

Categorieën van derden

Werkzaamheden

1

Nederlandse gemeentelijke crematoria of begraafplaatsen in de gemeente Helmond, waaronder:

  • Crematorium Berkendonk, Meanderlaan 1 Helmond;

  • Algemene begraafplaats Helmond, Molenstraat 72 Helmond;

  • Algemene begraafplaats (grafeiland) Helmond, Warandelaan Helmond;

  • Begraafplaats Rooms-Katholieke kerk, Hortsedijk Helmond;

  • Begraafplaats Rooms-Katholieke kerk Brouwhuis Helmond, Rector Heuvelsstraat Helmond;

  • Begraafplaats Rooms-Katholieke kerk Leonardus, Wethouder Ebbenlaan 131 Helmond;

  • Begraafplaats Rooms-Katholieke kerk Mierlo-Hout, Slegersstraat Helmond;

  • Begraafplaats Rooms-Katholieke kerk Stiphout, Dorpsstraat 32 Helmond.

In verband met:

  • bijhouding begraafplaatsadministratie;

  • uitvoering Wet op de Lijkbezorging.

Bijvoorbeeld: ruimen van stoffelijk overschot, graven –of urnenbeheer.

2

Nederlandse woningbouwverenigingen of woningcorporaties belast met het beheer van de sociale huurwoningen in Helmond, zijnde:

  • Woningbouwvereniging Bergopwaarts te Deurne;

  • Woningbouwvereniging Volksbelang te Helmond;

  • Stichting Woonpartners te Helmond;

  • Woningbouwvereniging Compaen te Helmond;

  • Stichting WoCom te Helmond.

In verband met:

  • Tegengaan van woonfraude, zoals onrechtmatige bewoning, onrechtmatige doorverhuur, onrechtmatig gebruik en bewoning door illegalen.

    Bijvoorbeeld: iemand heeft aangegeven een eenpersoonshuishouden te voeren, terwijl in werkelijkheid sprake is van een gemeenschappelijk huishouden. Ook kan het zijn dat iemand onzichtbaar of onvindbaar wil zijn, omdat er opgelopen schulden zijn en hij/zij de deurwaarders wil ontlopen.

Veel voorkomende vorm van woonfraude is adresfraude. Het anders voorstellen van de feitelijke woonsituatie om daar, in de meeste gevallen, financieel gewin mee te behalen. Bij de aanpak van woonfraude speelt het adres in de BRP een belangrijke rol. Samenwerking tussen burgerzaken, andere afdelingen binnen de gemeente en met anderen zoals woningcorporaties, kan bijdragen aan het sneller opsporen en bestrijden van woonfraude.

 

N.B.: De verstrekking kan nooit op basis van een adres gebeuren, maar moet altijd plaatsvinden op basis van persoonsgegevens (dus op naam).

 

Bron: Circulaire BRP en woonfraude, van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, datum 01-03-2016, kenmerk 2016-0000150396, zie link: https://www.rvig.nl/documenten/circulaires/2016/03/31/circulaire-brp-en-woonfraude-2016

 

Inschrijving als woningzoekende bij Compaen, Goed Wonen, Helpt Elkander, Mooiland, ‘thuis, Trudo, WoCom, Wooninc., Savant Zorg en Woonpartners gaat via www.wooniezie.nl.

3

Nederlandse ziekenhuizen

In verband met:

  • patiëntenzorg;

  • verlenen medische zorg;

  • innen rekeningen i.v.m. verleende zorg.

4

Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. geestelijke gezondheidszorg, zijnde:

  • GGZ Oost-Brabant;

In verband met:

  • patiëntenzorg;

  • verlenen medische zorg;

  • innen rekeningen i.v.m. verleende zorg.

5

Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. het verstrekken van sociale kredieten en leningen, waaronder:

  • Kredietbank Nederland;

  • Kredietbank West-Brabant;

  • Kredietbank Limburg;

  • Kredietbank Rotterdam.

In verband met:

  • beheer van sociale kredieten en leningen.

N.B.: Instelling/organisatie moet aangesloten zijn bij de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, de NVVK. NVVK-leden zijn kredietbanken, gemeenten en particuliere organisaties voor schuldhulpverlening en/of voor bewindvoering (Wsnp en beschermingsbewind). Bron: www.nvvk.eu.

6

Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. maatschappelijke dienstverlening, zijnde:

  • Leger des Heils.

In verband met:

  • het zoeken van vermiste familieleden t/m 2e graad.

N.B.: Vader, moeder, kind, broer, zus van de burger is 1e graad.

7

Nederlandse niet-gemeentelijke bibliotheken, zijnde:

  • Bibliotheek Helmond-Peel.

In verband met:

  • beheren ledenadministratie;

  • innen rekeningen i.v.m. verleende diensten.

8

Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. reclassering, zijnde:

  • Reclassering Nederland.

In verband met:

  • het uitvoeren van taken in opdracht van justitie zoals:

    • uitbrengen adviesrapport over een verdachte/dader;

    • toezicht houden op en begeleiden van een persoon, als onderdeel van een opgelegde straf bijv. elektronische controle (enkelband) of gebiedsverbod;

    • zorgdragen voor uitvoering werkstraffen;

    • uitvoeren van gedragstrainingen;

    • doorsturen van verdachte/veroordeelde naar forensische zorg.

Reclassering Nederland is een stichting, die vanaf het moment van aanhouding t/m de terugkeer in de maatschappij betrokken is bij een dader/verdachte. Reclassering Nederland werkt samen met o.a. gemeenten, Raad voor de Kinderbescherming, Bureaus HALT, GGZ, de forensische zorg, politie, Openbaar Ministerie, ministerie van Justitie en Veiligheid en de rechterlijke macht. Bron: www.reclassering.nl.

9

Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. verslaafdenzorg, zijnde:

  • Novadic-Kentron verslavingszorg.

In verband met:

  • de behandeling van verslaving van alcohol, drugs, medicijnen, gokken of internet in een verslavingskliniek van Novadic-Kentron.

Novadic-Kentron is expert voor verslavingszorg en verslavingskunde in Brabant. Bron: www.novadic-kentron.nl.

9

Nederlandse bewindvoerder of bewindvoerderskantoor.

In verband met:

  • het slechts achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken, die onder het bewind vallen.

Bijvoorbeeld: als de bewindvoerder het adres van zijn cliënt wil achterhalen, omdat de cliënt niet kan worden bereikt op het reeds bekende adres. Heeft de bewindvoerder wel contact met zijn cliënt? Dan kunnen de gegevens op minder ingrijpende wijze verkregen worden, namelijk via zijn cliënt. In dat geval worden de gegevens niet verstrekt.

 

N.B.: besluit of beschikking van bewind of bewindvoering van de rechtbank moet in kopie bij de aanvraag zitten.

 

Als een meerderjarig persoon wegens omstandigheden niet goed voor zijn eigen financiën kan zorgen, kan de kantonrechter op verzoek een beschermingsmaatregel nemen. Als zo'n maatregel alleen over de financiën gaat, is sprake van (beschermings-)bewind. De bewindvoerder beheert het geld en de goederen van de betrokkene. Bewind kan wegens verkwisting of het hebben van problematische schulden worden ingesteld. Deze bewinden staan in het openbare curatele- en bewindregister (www.curateleenbewindregister.rechtspraak.nl).

Bron: www.rechtspraak.nl.

11

Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. jeugdhulp, jeugdzorg en/of jeugdbescherming, zijnde:

  • Veilig Thuis.

In verband met:

  • het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1 lid 2 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) 2015;

  • uitvoering van de Jeugdwet.

Bijvoorbeeld: huiselijk geweld, kindermishandeling.

N.B.: deze organisatie is een samenvoeging van de Stichting Huiselijk Geweld (SHG) en het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK).

 

Veilig Thuis is de organisatie waar meldingen over huiselijk geweld en kindermishandeling gedaan worden. De wettelijke omschrijving van Veilig Thuis is ‘Advies en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling’. Veilig Thuis heeft de plicht en bevoegdheid om te onderzoeken of er sprake is van kindermishandeling of huiselijk geweld en daarop actie te ondernemen. Zij is bevoegd om een melding bij de Raad voor de Kinderbescherming te doen. Waar de Raad voor de Kinderbescherming onderzoekt of er gronden zijn voor een maatregel van jeugdbescherming, onderzoekt Veilig Thuis of er sprake is van kindermishandeling. Omdat Veilig Thuis allereerst probeert vrijwillige hulp op gang te brengen, vormt de bemoeienis van Veilig Thuis vaak het startpunt van preventieve jeugdbescherming (ook wel drang genoemd).

Bron: www.nji.nl (Nederlands Jeugdinstituut).

12

Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. jeugdhulp, jeugdzorg en/of jeugdbescherming, zijnde:

  • Stichting jeugdbescherming Brabant;

  • William Schrikker Stichting;

  • Stichting Nidos.

Stichting jeugdbescherming Brabant

Een gecertificeerde instelling voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. Website:www.jeugdbeschermingbrabant.nl.

 

William Schrikker Groep (WSG)Een gecertificeerde instelling voor jeugdbescherming en jeugdreclassering. De WSG bieden hulp en ondersteuning aan kinderen met een (verstandelijke) beperking of chronische ziekte en kinderen van ouders met een beperking. Website: www.williamschrikker.nl.

 

Stichting Nidos

Een gecertificeerde instelling voor jeugdbescherming voor de alleenstaande minderjarige asielzoeker (AMA).

In verband met:

  • aanvragen voogdij over een minderjarige;

  • verlenging ondertoezichtstelling (OTS);

  • (verlenging) uithuisplaatsing.

In het kader van de decentralisatie van de jeugdzorg zijn de gemeenten per 1 januari 2015 verantwoordelijk geworden voor jeugdzorg, JeugdzorgPlus, jeugdbescherming en jeugdreclassering, jeugd-GGz en jeugd-LVB. De Jeugdwet schrijft voor dat een instelling die na 1 januari 2015 in opdracht van de gemeente de jeugdbescherming en jeugdreclassering uit wil voeren daartoe gecertificeerd moet zijn. Voor de gecertificeerde instellingen zie website van het Keurmerkinstituut: https://keurmerk.nl/sectoren/zorgwelzijn/certificering-jeugdbescherming-en-jeugdreclassering/

 

In de Jeugdwet staan de taken van gemeenten opgesomd. Zij moeten onder andere zorgen voor:

Ondertoezichtstelling (OTS)

Bij opvoedproblemen krijgt men eerst te maken met lokale hulp die de gemeente organiseert. Bij huiselijk geweld en kindermishandeling kan een gezin ook te maken krijgen met Veilig Thuis. Veilig Thuis of een instelling voor jeugdhulp helpt een gezin. Zo mogelijk krijgt men ook ondersteuning door het sociale netwerk, om de problemen vrijwillig op te lossen. Heeft de vrijwillige hulp geen effect gehad of wilt men of het kind de hulpverlening niet accepteren? Dan schakelt een instelling voor jeugdhulp de Raad voor de Kinderbescherming (de raad) in. De raad onderzoekt of de ontwikkeling van een kind in gevaar is. Is dit het geval? Dan vraagt de raad de kinderrechter om een kind onder toezicht te stellen. Bij een OTS wordt de verantwoordelijkheid van de ouders beperkt. De kinderrechter legt dan een beschermingsmaatregel op. Het gezin krijgt verplichte begeleiding en toezicht door een gecertificeerde instelling. De gecertificeerde instelling voert de maatregel uit en zorgt ervoor dat er een gezinsvoogd komt. De uitvoering ligt bij een jeugdzorgwerker. Bij een OTS blijft de opvoeding van het kind de verantwoordelijkheid van de ouders. Ze houden het gezag. Maar belangrijke en grote beslissingen over de verzorging en opvoeding mag een ouder alleen in overleg met de jeugdzorgwerker nemen. Het doel van de OTS is dat men na bepaalde tijd zelf de opvoedingsverantwoordelijkheid weer kan opnemen. De OTS geldt voor maximaal een jaar en kan verlengd worden. Als de zorgen niet zijn opgelost, vraagt de jeugdzorgwerker verlenging aan bij de rechtbank. Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van een OTS die de kinderrechter oplegt. Gemeenten maken hiervoor afspraken met gecertificeerde instellingen die in hun regio de maatregel uitvoert. Voor 1 januari 2015 stonden kinderen onder toezicht van Bureau Jeugdzorg.

 

Uithuisplaatsing (UHP) tijdens OTS

In de meeste gevallen blijft een kind tijdens de OTS thuis wonen. Maar soms is het voor een kind beter dat hij ergens anders woont. Bijvoorbeeld in een tehuis of pleeggezin. De gezinsvoogd vraagt dan de kinderrechter om toestemming om het kind uit huis te plaatsen. Loopt een kind onmiddellijk gevaar binnen het gezin, dan moet een kind snel uit huis worden geplaatst. De kinderrechter kan dan op verzoek van de raad een voorlopige OTS uitspreken. De kinderrechter machtigt een gecertificeerde instelling om het kind uit huis te plaatsen. Bron: www.rijksoverheid.nl, www.keurmerk.nl en www.jeugdbescherminbrabant.nl.

 

N.B.: informeer altijd of de instelling reeds de voogdij heeft over de minderjarige (burger). Is dat het geval? Dan moet het besluit of beschikking voogdij van de rechtbank in kopie bij de aanvraag zitten. In dat geval is de instelling geen vrije derde, maar een vertegenwoordiger van de burger.

Vertegenwoordigers van de burger zijn:

  • ouders, voogden of verzorgers voor minderjarigen jonger dan 16 jaar;

  • curatoren voor onder curatele gestelden.

13

Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. uitvaartverzorging, waaronder:

  • Dela Uitvaartverzorging;

  • Monuta;

  • Van Kessel Uitvaartverzorging;

  • Waterhof uitvaartzorg;

  • Meeuws Verspeek Uitvaartverzorging;

  • Yarden Van der Stappen;

  • Uitvaart Frits Spierings (Spierings Uitvaart);

  • Uitvaart van den Boom;

  • Ouwerkerk International.

In verband met:

  • afhandeling van aangiften van overlijden in het buitenland.

Voorbeeld: betrokkene is woonachtig in Helmond en overleden in het buitenland. De Nederlandse uitvaartonderneming moet de overlijdensaangifte afhandelen in het buitenland. In verband hiermee vragen de buitenlandse autoriteiten soms om een afschrift BRP.

 

N.B.: in geval van verstrekking enkel de naam, het adres, de bijhoudingsgemeente en de geboortedatum verstrekken.

14

Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. oorlogs –en dienstslachtoffers, zijnde:

  • Bond van Nederlandse Militaire Oorlogs –en dienstslachtoffers (BNMO).

In verband met:

  • beheren ledenadministratie.

N.B.: in geval van verstrekking enkel de naam, het adres, de bijhoudingsgemeente en de geboortedatum verstrekken.

15

Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. schuldhulpverlening, zijnde:

  • Budgetwinkel van de gemeente Helmond.

In verband met:

  • het aanvragen van een Wsnp procedure (Wet schuldsanering natuurlijke personen) bij de rechtbank.

De Wsnp is een wettelijk traject om schulden te saneren, onder toezicht van een bewindvoerder en een rechter-commissaris. De rechter beslist of iemand wordt toegelaten tot de Wsnp.

 

De procedure bij de rechtbank start na het indienen van een verzoekschrift dat betrokkene m.b.v. de schuldhulpverlener maakt. Hiervoor dient de burger o.a. in:

  • een verzoekschrift, ondertekent door de burger;

  • een verklaring van de schuldhulpverlener over het mislukte schuldhulpverleningstraject;

  • stukken waaruit de schulden, inkomsten en bezittingen blijken.

Er is geen advocaat nodig om het verzoekschrift in te dienen. Als schuldenaar kunt u het verzoekschrift zelf indienen, echter moet er een schuldhulpverlener betrokken zijn voor het afgeven van de verklaring over het mislukte schuldhulpverleningstraject. Ook helpt de schuldhulpverlener u bij het opstellen van het verzoekschrift en het verzamelen van de juiste bijlagen. Bron: www.rechtspraak.nl

 

N.B.: Voor de procedure bij de rechtbank moet een afschrift BRP overgelegd worden. Voor de afgifte van een afschrift BRP is het noodzakelijk, dat de burger voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verleend aan de Budgetwinkel. Bij het ontbreken van de toestemming mag een afschrift BRP niet worden verstrekt. De toestemming hoeft niet overgelegd te worden bij de aanvraag. Het is voldoende om de aanwezigheid te vermelden in de aanvraag.

16

Nederlandse instelling of organisatie genoemd in bijlage 4 Besluit BRP, zijnde:

Indien de systematische bevraging van gegevens in de BRP is mislukt.

 

De clausulering van de werkzaamheden, de beperking van gegevens die kunnen worden verstrekt en de verstrekkingsbeperking genoemd in bijlage 4 Besluit BRP is van overeenkomstige toepassing.

 

De uitvoering van pensioenregelingen:

  • Pensioenfondsen, beroepspensioenfondsen, de Stichting Notarieel Pensioenfonds en premiepensioeninstellingen als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht.

  • Verzekeraars als bedoeld in artikel 1 van de Pensioenwet.

  • De stichting, bedoeld in artikel 2 van de Wet privatisering FVP.

De uitvoering van een regeling inzake vervroegd uittreden:

  • De stichtingen met als doel het toekennen van een uitkering aan personen wegens vervroegd uittreden.

De uitvoering van een spaarregeling die is gericht op een uitkering bij wijze van oudedagsvoorziening:

  • Ondernemingsspaarfondsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel d, van de Pensioen- en spaarfondsenwet, zoals de Pensioen- en spaarfondsenwet luidde op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Pensioenwet.

Het overeenkomstig een wettelijke regeling aanbieden en uitvoeren van zorgverzekeringen:

  • Zorgverzekeraars als bedoeld in artikel 1 van de Zorgverzekeringswet.

 

 

Het bijhouden van een registratie ten behoeve van de ledenadministratie van kerkgenootschappen en andere genootschappen op geestelijke grondslag:

  • Stichting Interkerkelijke Leden-Administratie (SILA).

Verstrekkingsbeperking mogelijk!

De werkzaamheden geschieden zodanig dat:

  • a.

    de stichting haar werkzaamheden op gelijke voet verricht voor ieder kerkgenootschap of ander genootschap op geestelijke grondslag, dat daar van gebruik wenst te maken en deze genootschappen desgewenst op gelijke voet deel uit kunnen maken van de organen van de stichting.

  • b.

    personen over wie gegevens door de stichting worden verwerkt, worden geïnformeerd dat zij schriftelijk aan de stichting kunnen verzoeken de verwerking van hun gegevens te beëindigen.

Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan: algemene gegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot, de eerdere echtgenoot, de geregistreerde partner of de eerdere geregistreerde partner en het gebruik door de ingeschrevene van die naam, het adres, de geboortedatum, de datum van overlijden en het administratienummer of het burgerservicenummer van de tot de genootschappen behorende leden.

 

Het uitvoeren van bevolkingsonderzoek:

  • Een rechtspersoon die van Onze Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een vergunning heeft verkregen voor het verrichten van een bevolkingsonderzoek als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Wet op het bevolkingsonderzoek.

De gezondheidszorgverlening aan patiënten in de instelling:

  • Een instelling als bedoeld in artikel 1 van de Wet toelating zorginstellingen.

Verstrekkingsbeperking mogelijk!

De werkzaamheden geschieden zodanig dat: personen die niet langer uitgenodigd willen worden voor deelname aan het onderzoek worden geïnformeerd dat zij schriftelijk aan de rechtspersoon die het onderzoek verricht kunnen verzoeken de verwerking van hun gegevens te beëindigen.

 

De bijhouding van een registratie betreffende overleden personen:

  • Stichting Centraal Bureau voor Genealogie.

De bijhouding geschiedt zonder de verwerking van de uit de basisregistratie verkregen gegevens over een in leven zijnde persoon die de stichting schriftelijk heeft verzocht om beëindiging van die verwerking.

 

De verificatie van de identiteit van betrokkenen in verband met de juiste toerekening van persoonsgegevens bij het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen:

  • Een instelling die tot taak heeft een registratie in stand te houden betreffende kredieten van natuurlijke personen.

De verificatie geschiedt ter voorkoming van overkreditering bij natuurlijke personen van wie gegevens worden verwerkt en uitsluitend bij het aangaan van nieuwe financiële verplichtingen.

 

Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan: de algemene gegevens over de naam, de geboortedatum, het geslacht, het huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerdere geregistreerde partnerschappen, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner, het administratienummer of het burgerservicenummer, het overlijden, het adres en het vertrek uit Nederland.

 

Het bijhouden van een registratie van donoren ter uitvoering van taken op grond van de Wet inzake bloedvoorziening:

  • De Bloedvoorzieningsorganisatie als bedoeld in artikel 1 van de Wet inzake bloedvoorziening.

Het opsporen van personen in het kader van de werkzaamheden op het terrein van de maatschappelijke zorg, bedoeld in artikel 2, onderdeel d, van de Kaderwet VWS-subsidies:

  • Stichting Ambulante FIOM.

De werkzaamheden geschieden zodanig dat geen gegevens aan derden worden verstrekt zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de ingeschrevene.

 

Het opsporen van vermiste personen en het herstellen van contact tussen familieleden die van elkaar gescheiden zijn geraakt:

  • De vereniging het Nederlandse Rode Kruis.

Het vermist raken van personen en het gescheiden raken van familieleden zijn het gevolg van een gewapend conflict, een ramp of andere bijzondere gebeurtenis, als bedoeld in artikel 3, vierde lid, onderdeel c, van het Besluit Rode Kruis 1988.

 

Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1 lid 2 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015:

  • Een AMHK als bedoeld in artikel 1.1.1, eerste lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, niet zijnde een overheidsorgaan.

Het aangaan van overeenkomsten van borgtocht ten behoeve van betalingsverplichtingen voortvloeiende uit leningen gesloten in verband met het verkrijgen in eigendom van een woning of de kwaliteitsverbetering ervan:

  • Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen.

Uit de basisregistratie kunnen geen andere algemene gegevens worden verstrekt dan: de algemene gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, onderdeel a, onder 1° tot en met 9°, van de wet.

17

LEV-groep (vervallen ; zie 19)

In verband met:

  • preventief huisbezoek 75+ers

Toegevoegd op: 07-03-2019

Conform collegebesluit: 33976137 (Verseon)

Vervallen per 31-12-2020

18

Akkedeer (vervallen)

In verband met:

  • Glasvezelproject “Veilig wonen als nutsvoorziening”

Toegevoegd op: 14-05-2019

Conform collegebesluit: 50018220 (Djuma)

Vervallen per 31-12-2020

19

LEV-groep

In verband met:

  • preventief huisbezoek 75+ers

Toegevoegd op: 11-05-2021

Conform collegebesluit: 50542167

 

Toelichting bij de Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen Helmond 2022

Algemeen

Op grond van de wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

 

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om deze kaders al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatie­voorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling van de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Helmond.

 

Deze nadere regels voorzien daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Helmond en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Helmond aan de vereisten zoals gesteld in de AVG.

 

De gemeenteraad heeft 4 september 2018 besloten de vaststelling van nadere regels van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Helmond op te dragen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze nadere regels van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet, met inachtneming van de in de verordening gestelde kaders.

 

Begripsbepalingen

De begrippen uit de wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van artikel 1 wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

  • Basisregistratie

    Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Helmond beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

  • Ingeschrevene en ingezetene

    De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Helmond.

  • Derde

    Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar publiekrechtelijke taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Helmond woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Helmond op grond van artikel 3.2 wet BRP.

 

Zolang de wet BRP door de gemeente Helmond wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Helmond beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

 

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in Helmond woonachtig zijn, dient de gemeente Helmond het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen. In dat besluit zijn de taken beschreven waarvoor gegevens kunnen worden verstrekt.

 

De verstrekking van gegevens van ingeschrevenen, die wel in Helmond woonachtig zijn, is geregeld in de leden 3 t/m 6. Een nadere uitwerking daarvan is opgenomen in de bijlagen 1 en 2 behorende bij dit reglement.

In bijlage 1 bij deze nadere regels zijn de organen vermeld, die specifieke Helmondse (overheids)taken uitvoeren, aan wie gegevens worden verstrekt.

 

In bijlage 2 zijn de gegevens vermeld, afgestemd op de publiekrechtelijke taak die dit orgaan, zoals beschreven in bijlage 1, uitvoert.

 

In dit artikel is ook de basis gelegd voor de verstrekking van gegevens voor de uitvoering van de huisvestingstaak door het verantwoordelijk gemeentelijk orgaan aan woningbouwvereniging.

 

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

 

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden reeds voorzien in de wet BRP. Voorbeelden hiervan zijn pensioen- en spaarfondsen. Ook op lokaal niveau zijn er maatschappelijke belangen. Dit heeft de wetgever niet nader geregeld. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Helmond. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die deze werkzaamheden uitvoeren, voor zover deze categorieën van derden in de verordening door de raad zijn vastgesteld. Deze derden zijn, op basis van artikel 3, nader aangeduid in bijlage 3 bij deze nadere regels.

 

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

 

Expliciete toestemming

Voordat aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming gegevens worden verstrekt, wordt vastgesteld dat de ingeschrevene deze toestemming bewust en voor het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd heeft gegeven. Een algemeen opgestelde schriftelijke toestemming is niet voldoende. Bij twijfel wordt contact opgenomen met de ingeschrevene om te controleren of de toestemming inderdaad bewust voor het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd is gegeven. Als de toestemming langer dan zes weken voor de aanvraag is gegeven, wordt bij de ingeschrevene geïnformeerd of de gegeven toestemming nog steeds actueel en niet ingetrokken is.

 

Gezinsleden

Ouders, meerderjarige kinderen, partners vallen in formeel juridische zin onder het begrip ‘derden’. Uit het oogpunt van pragmatische dienstverlening wordt in risicoloze situaties aan deze gezinsleden geen voorafgaande schriftelijke toestemming gevraagd. Dit is het geval als een afschrift uit de BRP gevraagd wordt door:

  • 1.

    een ouder voor het meerderjarig kind,

  • 2.

    het meerderjarige kind voor zijn vader of moeder, of

  • 3.

    een (gehuwde of geregistreerde) partner voor de andere partner,

indien zij op hetzelfde adres ingeschreven zijn in de basisregistratie personen.

 

Beperkte set aan gegevens

De verstrekking op grond van het eerste lid vindt de basis in artikel 3.9, vierde lid van de wet. Hiermee kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

 

Verstrekkingsbeperking

Op grond van artikel 3.21 wBRP worden er geen gegevens aan derden verstrekt over ingeschrevenen, die op hun persoonslijst de aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden hebben laten plaatsen. Dit geldt ook voor verstrekking van gegevens aan gezinsleden.

 

Artikel 3 aanwijzing gewichtig maatschappelijk belang en categorieën derden

Op basis van artikel 3 worden de werkzaamheden beschreven, die een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Helmond hebben. Tevens is artikel 3 de basis opgenomen voor de categorieën van derden, die deze werkzaamheden uitvoeren. Zowel de werkzaamheden als de derden die deze werkzaamheden uitvoeren zijn beschreven in de bijlage 3.

 

Artikel 4 Inwerkingtreding

Deze Nadere regels gegevensverstrekkingen basisregistratie personen Helmond 2022 treedt inwerking op de dag na de dag van haar bekendmaking. Tegelijk zijn de Nadere regels gegevensverstrekkingen basisregistratie personen Helmond 2021 ingetrokken.

 

Naar boven