Reglement van Orde van de gemeenteraad van Putten 2021

De raad van de gemeente Putten;

 

gelezen het voorstel van het presidium van 18 april 2023, nr. 1545739;

 

gelet op het bepaalde in artikel 16 van de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de eerste wijziging van het Reglement van Orde van de gemeenteraad van Putten 2021, vastgesteld bij raadsbesluit van 10 juni 2021.

Artikel I - Begripsbepalingen

 

Artikel 1, lid d wordt als volgt gewijzigd:

  • d.

    motie:

    korte en gemotiveerde verklaring van één of meer raadsleden waarmee een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken zonder dat daaraan rechtsgevolgen zijn verbonden.

 

Artikel II - Het presidium

 

Artikel 2 wordt gewijzigd in:

  • 1.

    Het presidium heeft de volgende taken:

    • a.

      het doen van aanbevelingen aan de raad over de organisatie en het functioneren van de raad en de raadscommissies;

    • b.

      het voorbereiden en vaststellen van de voorlopige agenda’s voor raadsvergaderingen en raadscommissievergaderingen;

    • c.

      het vaststellen van de vergadercyclus van de raadscommissies;

    • d.

      het voorbereiden van de vergadercyclus van de raad en het ter vaststelling aanbieden aan de raad;

    • e.

      het vaststellen van vergaderingen als bedoeld in artikel 17, tweede lid van de Gemeentewet.

  • 2.

    Het presidium bestaat uit de voorzitter van de raad en de fractievoorzitters. De voorzitter van de raad is ook voorzitter van het presidium.

  • 3.

    Bij verhindering kan de voorzitter van het presidium zich laten vervangen door een fractievoorzitter en kan een fractievoorzitter zich laten vervangen door een raadslid.

  • 4.

    De griffier is in iedere vergadering aanwezig. Bij verhindering vervangt een andere medewerker van de griffie de griffier.

  • 5.

    Het presidium kan anderen uitnodigen deel te nemen aan zijn vergaderingen.

  • 6.

    De vergaderingen van het presidium zijn openbaar. Een (deel van de) vergadering is besloten als de voorzitter of tenminste twee leden daarom verzoeken.

  • 7.

    De griffier stuurt tenminste 4 dagen voor een vergadering een schriftelijke oproep naar de leden van het presidium onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering. De voorlopige agenda en de vergaderstukken worden gelijktijdig met de oproep ter beschikking gesteld door plaatsing in het raadsinformatiesysteem.

  • 8.

    De griffier maakt een kort verslag met daarin de besluiten en de afspraken. Het presidium stelt het verslag in de eerstvolgende vergadering vast, waarna het openbaar in het raadsinformatiesysteem wordt gepubliceerd.

  • 9.

    De griffier maakt een afzonderlijk kort verslag van een besloten vergadering, dat na vaststelling niet openbaar wordt gemaakt, tenzij het presidium anders beslist.

 

Artikel III - Benoeming wethouders

 

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad een commissie in bestaande uit drie raadsleden.

  • 2.

    De commissie onderzoekt of benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b (eerste, derde en vierde lid) en 41c (eerste lid) van de Gemeentewet.

  • 3.

    De commissie brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder.

  • 4.

    De burgemeester geeft voor de aanvang van iedere ambtstermijn opdracht om de kandidaat-wethouders aan een risicoanalyse integriteit te onderwerpen. De burgemeester brengt over het eindresultaat daarvan verslag uit aan de raad.

 

Artikel IV - Ter beschikking stellen van stukken

 

Artikel 8, lid 2 wordt als volgt gewijzigd:

  • 2.

    Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waarop op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier.

 

Artikel V - Openbare kennisgeving

 

Artikel 9, lid 1 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    De vergadering wordt bekend gemaakt door aankondiging in een plaatselijk verschijnend blad en door publicatie in het raadsinformatiesysteem.

 

Artikel VI - Verslag en besluitenlijst

 

Artikel 25, lid 7 wordt als volgt gewijzigd:

  • 7.

    Elektronisch beschikbare verslagen en besluitenlijsten worden gepubliceerd in het raadsinformatiesysteem.

 

Artikel VII - Verslaglegging besloten vergadering

 

Artikel 28 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    De griffier zorgt voor de schriftelijke verslaglegging en zo nodig een besluitenlijst van een besloten vergadering. Van een besloten vergadering wordt geen audioverslag gemaakt.

  • 2.

    Conceptverslag en -besluitenlijst van een besloten vergadering worden niet verspreid, maar berusten bij de griffier.

  • 3.

    De raadsleden, de voorzitter en de griffier hebben het recht een voorstel tot wijziging van het verslag en de besluitenlijst aan de raad te doen als deze onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft wat gezegd of besloten is.

  • 4.

    Het verslag en de besluitenlijst worden zo spoedig mogelijk in een besloten raadsvergadering ter vaststelling aangeboden aan de raad. Tijdens deze vergadering beslist de raad over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het vastgestelde verslag of besluitenlijst.

  • 5.

    De voorzitter en de griffier ondertekenen de vastgestelde verslagen en besluitenlijsten.

 

Artikel VIII - Geheimhouding

 

Artikel 29 wordt als volgt gewijzigd:

Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de Gemeentewet van plan is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.

 

Artikel IX - Schriftelijke vragen

 

Artikel 37 wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.

    Raadsleden dienen schriftelijke vragen aan het college of de burgemeester in bij de griffier. De vragen worden kort en duidelijk geformuleerd en kunnen van een toelichting worden voorzien. De vragen worden schriftelijk beantwoord.

  • 2.

    De griffier stuurt de vragen zo spoedig mogelijk door naar het college en publiceert ze in het raadsinformatiesysteem.

  • 3.

    Schriftelijke beantwoording gebeurt zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen.

  • 4.

    Het college of de burgemeester stuurt de schriftelijke antwoorden aan de vragensteller. De griffier informeert de overige raadsleden via publicatie van de beantwoording in het raadsinformatiesysteem.

  • 5.

    Als het college of de burgemeester de schriftelijke vragen niet binnen de termijnen kan beantwoorden, stelt het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij wordt aangegeven binnen welke termijn de beantwoording zal plaatsvinden. De griffier informeert de overige raadsleden via publicatie van de uitstelbrief in het raadsinformatiesysteem. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.

  • 6.

    De schriftelijke antwoorden worden toegevoegd aan de ingekomen mededelingen van het college als bedoeld in artikel 26.

 

Artikel X - Inwerkingtreding

 

Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van haar bekendmaking.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 25 mei 2023.

 

de griffier,

E.G. van Drie-Timmer

de voorzitter,

H.A. Lambooij

Naar boven