Verkeersbesluit voor het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aan diverse locatie te Ermelo

02330000025684

Betreft: Het reserveren van parkeerplaatsen met als specifiek doel het opladen van elektrische auto’s ter plaatse van de parkeerplaatsen, zoals opgenomen in Bijlage 1.

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo is op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens (BABW), alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 8 en 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit is vereist. In bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is een overzicht van de verkeersborden opgenomen. In dit besluit gaat het om het plaatsen van het bord E4 en een onderbord met de tekst ‘uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen’, waarvoor een verkeersbesluit is vereist.

Gelet op het voorstel van 22 december 2022 (documentnummer 02330000148030) zijn wij gekomen tot de volgende overwegingen en motivering op grond waarvan wij een gewijzigd besluit hebben genomen.

De zienswijzen hebben aanleiding gegeven om het ontwerp verkeersbesluit te wijzigen. Locaties

VoltID 21516, 3695 en 3670 zijn vervallen. Voor de motivering hiervan verwijzen wij naar de Nota

Overwegingen ten aanzien van het besluit  

Het verkeersbesluit wordt genomen teneinde de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de nadelige gevolgen voor het milieu, te voorkomen of te beperken en om het elektrisch rijden te stimuleren.

Overwegende dat:

  • -

    dat de provincies Gelderland en Overijssel elektrisch rijden willen bevorderen en samen de NAL regio Oost vormen;

  • -

    dat de provincies Gelderland en Overijssel namens de gemeente Ermelo een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur’;

  • -

    dat de gemeente via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;

  • -

    dat de provincies Gelderland en Overijssel met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL);

  • -

    dat de integrale laad- en plaatsingsvisie 2021-2030 is opgesteld.

  • -

    dit verkeersbesluit onderdeel uit maakt van deze laad- en plaatsingsvisie 2021-2030;

  • -

    elektrisch rijden op locatie voor het milieu beter is dan rijden met een verbrandingsmotor;

  • -

    het aantal autofabrikanten, dat elektrische voertuigen aanbiedt, stijgt;

  • -

    het aantal elektrische voertuigen in Nederland de komende jaren naar verwachting aanzienlijk zal toenemen;

  • -

    de vraag naar laadmogelijkheden anders dan de eigen laadvoorziening thuis daarmee ook zal toenemen;

  • -

    dat er een plankaart is opgesteld waarin laadlocaties zijn bepaald, waar op basis van de geprognotiseerde behoefte voor 2022, 2023 en 2024 een laadpaal kan worden geplaatst;

  • -

    deze plankaart (Bijlage 2) in een participatietraject ter inzage heeft gelegen;

  • -

    dat de laadlocaties zijn bepaald aan de hand van toekomstprognoses per wijk tot 2025, de plaatsings- criteria zoals afgestemd met de provincies en deelnemende gemeenten en lokale kennis vanuit gemeente Ermelo;

  • -

    dat omwonenden zijn benaderd en binnen het participatietraject de gelegenheid hebben gekregen om te reageren op de voorgenomen laadlocaties;

  • -

    van 23 maart tot 3 april 2022 de conceptlocaties ten behoeve van een vlekkenkaart online stonden;

  • -

    bewoners tijdens die periode anoniem hun mening konden geven over de voorgestelde locaties;

  • -

    dit in enkele gevallen tot een aanpassing van de geprojecteerde locaties heeft geleid;

  • -

    de uiteindelijke locaties zijn betrokken bij dit verkeersbesluit;

  • -

    de uitkomsten uit dit participatietraject zijn bijgevoegd in Bijlage 3. Voor de locaties waar een reactie op is binnengekomen zijn ieders belangen gewogen en beantwoord in de laatste kolom.

  • -

    dat onderstaande verkeersmaatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet, strekken tot: het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het voor- komen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten en gebieden;

  • -

    dat de onderstaande verkeersmaatregelen, als bedoeld in artikel 2 lid 2 onder a WVW 1994, kunnen leiden tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, zoals bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • -

    dat ingevolge artikel 2 lid 3 onder a WVW 1994 vastgestelde regels voorts kunnen strekken tot het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

  • -

    dat de laadpaal gelijktijdig twee elektrische voertuigen kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden door middel van bord E4 met onderbord “alleen voor opladen elektrische voertuigen” en onderbord met 2 pijlen.

  • -

    dat door het tegelijk nemen van een verzamelverkeersbesluit voor de proactieve locaties van de plankaart, de doorlooptijd van het realisatieproces van de proactieve laadinfrastructuur wordt verkort;

  • -

    Dat, als sprake is van meer dan 5.000 kwh verbruik/jaar, er in de omgeving een extra laadpaal in de buurt wordt bijgeplaatst:

  • -

    de locaties goed vindbaar en zichtbaar zijn;

  • -

    dat genoemde weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Ermelo;

  • -

    dat gemeente Ermelo de ambitie heeft om in 2030 energieneutraal en in 2035 klimaatneutraal te zijn. Elektrisch vervoer kan een belangrijke bijdrage leveren aan deze ambities

    Op basis van een vooraf vastgesteld werkproces ‘verkeersbesluiten voor het reserveren van parkeerplaatsen ten behoeve van een oplaadpunt elektrische auto’s', heeft overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg plaatsgevonden met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie, eenheid Oost-Nederland, district Noord- en Oost-Gelderland. De politie heeft positief geadviseerd.

b e s l u i t :

  • 1.

    Het aanwijzen van parkeerplaatsen, uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen, op de locaties zoals opgenomen in bijlage 1 ‘Lijst laadlocaties’ en bijlage 2 ‘Plaatsingskaart Openbaar Laadnetwerk’;

  • 2.

    Per laadlocatie worden 2 parkeerplaatsen gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • 3.

    De parkeerplaats(en) wordt aangeduid door middel van het bord E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met de tekst ‘Uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen’ en een onderbord met twee pijlen. Met ingang van 1 januari 2023 wordt parkeerplaatsen(en) aangeduid door middel van het bord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met twee pijlen.

Mededelingen

Instellen beroep

Tegen het definitieve verkeersbesluit kunt u binnen zes weken, ingaande op de dag na verzending van dit besluit, beroep instellen bij de rechtbank Arnhem, Sector Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800EM Arnhem. U bent dan wel griffierecht verschuldigd.

Ermelo, 9 januari 2023

Het college van burgemeester en wethouders van Ermelo,

A.M. Weststrate,

secretaris,

dra. Th.A.J. Burmanje,

burgemeester,

Bijlage:

  • 1.

    Lijst laadlocaties met VoltID nummer

  • 2.

    Plaatsingskaart Openbaar Laadnetwerk (e220050773)

    (Voor dit besluit zijn in de plaatsingskaarten enkel de groene stippen met VoltID nummers relevant, de blauwe of groene parkeervlakken hebben geen betekenis of relevantie).

  • 3.

    Participatie (e220032422)

Bijlage 1; Lijst laadlocaties

 

 

Naar boven