Diverse verkeersmaatregelen Mijnspoorweg, Spoordamstraat, Glas Mij-weg.

 

VERKEERSBESLUIT

 

Burgemeester en wethouders van Heerlen;

 

Gelet op

De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (nader te noemen: RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het meest recente mandaatbesluit.

 

Overwegende

Vanwege het plan om het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland te intensiveren is de spoorlijn verdubbeld. Door toename van het treinverkeer neemt de overwegveiligheid af. Derhalve is de overweg gelegen aan de Glas-Mij- weg gesloten. De Glas-Mij-weg is een ontsluitingsweg voor de wijk MSP. Er is gekozen om de ontsluitingsfunctie voor de wijk te borgen door het verkeer (uitgezonderd vrachtverkeer) via de spoorwegonderdoorgang te leiden. Door het vervallen van de spoorwegovergang en de reconstructie van de Mijnspoorweg, de Spoordamstraat en de Glas-Mij-weg, worden diverse verkeersmaatregelen getroffen.

 

Uit oogpunt van

Het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden en de belangen/gevolgen als bedoeld in de Wet Milieubeheer én het verbeteren van de leefbaarheid,

 

Is het gewenst om

 

1. op de kruising van de Mijnspoorweg met de Glas Mij-weg en de Crutserveldweg een voorrangsregeling in te stellen.

2. op de kruising van de Glas Mij-weg met de Spoordamstraat een voorrangsregeling in te stellen.

3. op de aansluiting van het parallel aan de Glas Mij-weg gelegen parkeerterrein met de Glas Mij-weg een voorrangsregeling in te stellen.

4. op een deel van de Mijnspoorweg een (brom)fietspad in twee richting in te stellen.

5. op de Glas Mij-weg tussen de Mijnspoorweg en het Spoorwegviaduct (brom)fietspaden in te stellen

6. op de Glas Mij-weg een gebod tot het volgen van de aangegeven richting in te stellen, ter plaatse van de midden geleiders

7. op de Mijnspoorweg, de Spoordamstraat en de Glas-Mij-weg verplichte voetpaden in te stellen.

8. op het parallel langs de Glas Mij-weg gelegen parkeerterrein éénrichtingsverkeer in te stellen.

9. op de Glas-Mij-weg een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen hoger dan 2,9 meter.

10. op de Glas-Mij-weg een 30 km/h zone in te stellen.

11. op de Glas Mij-weg fietsstroken in te stellen.

 

Motivering

 

1. Op de Mijnspoorweg geldt een maximumsnelheid van 50 km/h. In het kader van het programma ‘Duurzaam Veilig’ is het gebruikelijk dat op kruispunten van wegen waar een hogere maximumsnelheid geldt dan 30 km/h de voorrang wordt geregeld.

2. De Spoordamstraat heeft een ondergeschikte verkeersfunctie ten opzichte van de Glas Mij-weg. Het is daarom gewenst dat bestuurders komende uit de Spoordamstraat voorrang verlenen aan bestuurders op de Glas Mij-weg.

3. Het parkeerterrein parallel aan de Glas Mij-weg heeft een ondergeschikte verkeersfunctie ten opzichte van de Glas Mij-weg. Het is daarom gewenst dat bestuurders komende uit dit parkeerterrein voorrang verlenen aan bestuurders op de Glas Mij-weg.

4. Door het instellen van vrijliggende (brom)fietspaden langs een deel van de Mijnspoorweg tussen de aansluitingen van de Glas Mij-weg en De Kissel worden bromfietsers en fietsers fysiek gescheiden van het autoverkeer. Hierdoor neemt de verkeersveiligheid van bromfietsers en fietsers toe.

5. Door het instellen van vrijliggende (brom)fietspaden langs de Glas Mij-weg tussen de Mijnspoorweg en het spoorwegviaduct ontstaat er een logische aansluiting op de (brom)fietspaden langs de Mijnspoorweg en de langs de Crutserveldweg. Tevens worden brommers en fietsers ter plaatse van het kruispunt fysiek gescheiden van het autoverkeer. Hierdoor neemt de verkeersveiligheid van bromfietsers en fietsers toe.

6. Door het instellen van een gebod op de Glas Mij-weg, om het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft wordt, wordt duidelijk aangegeven in welke richting het verkeer zich dient te begeven. Op deze locatie is voorzien in midden geleiders, het instellen van dit gebod is derhalve aan de orde.

7. De voetpaden aansluitend op de Mijnspoorweg, de Spoordamstraat en de Glas Mij-weg, zijn gerealiseerd ten behoeve van de aanwezige parken. Door het instellen van verplichte voetpaden kunnen uitsluitend voetgangers gebruik maken van de voetpaden en wordt ander verkeer geweerd. Dit bevordert de verkeersveiligheid voor de voetgangers en past bij de functie van de paden op de betreffende locatie.

8. Door het instellen van éénrichtingsverkeer op de parallel aan het parallel aan de Glas Mij-weg gelegen parkeerterrein wordt de doorstroming en de verkeersveiligheid op dit terrein bevorderd.

9. De onderdoorgang onder het spoor is dusdanig hoog dat een geslotenverklaring noodzakelijk is voor verkeer hoger dan 2,9 meter om schades aan de onderdoorgang en aan de voertuigen te voorkomen.

10. Door op de Glas-Mij-weg een 30 km/h zone in te stellen wordt het verkeer op deze weg gedwongen een lagere snelheid te hanteren. De verkeersveiligheid wordt hiermee verhoogd. Bovendien past de inrichting van de straat bij zijn functie en bij een maximumsnelheid van 30 km/h.

11. Door het instellen van fietsstroken wordt er een duidelijke plaats op de weg aangeduid voor fietsers. De verkeersveiligheid voor fietsers neemt hiermee toe.

 

Belangenafweging

Met de belangen van de bewoners en bedrijven is voldoende rekening gehouden. De gemeentelijke belangen worden door het nemen van de maatregelen niet geschaad. Ook ontstaan er geen onduidelijke /onveilige verkeerssituaties.

 

Gehoord/Overleg

Ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de politie. De Mijnspoorweg, Spoordamstraat en Glas Mij-weg, zijn in beheer bij de gemeente Heerlen.

 

Besluit:

  • 1.

    Door middel van plaatsing van de verkeersborden B1 (Voorrangsweg) en B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), zoals genoemd in Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 én door het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek door middel van haaientanden, zoals genoemd in artikel 12 lid b onder VII van het BABW, op kruispunt van de Mijnspoorweg met de Glas Mij-weg en de Crutserveldweg, een voorrangsregeling in te stellen en wel zodanig dat bestuurders komende uit de Glas Mij-weg of de Crutserveldweg voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Mijnspoorweg (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

  • 2.

    Door middel van plaatsing van de verkeersborden B5 (Voorrangskruispunt zijweg links /rechts) en verkeersbord B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), zoals genoemd in Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en door het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek door middel van haaientanden, zoals genoemd in artikel 12 lid b onder VII van het BABW, op het kruispunt van de Glas Mij-weg met de Spoordamstraat een voorrangsregeling in te stellen en wel zodanig dat bestuurders komende uit de Spoordamstraat voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Glas Mij-weg (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

  • 3.

    Door middel van plaatsing van de verkeersborden B4 en B5 (Voorrangskruispunt zijweg links / rechts) en verkeersbord B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), zoals genoemd in Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en door het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek door middel van haaientanden, zoals genoemd in artikel 12 lid b onder VII van het BABW, op het kruispunt van de Glas Mij-weg met het parallel hieraan liggend parkeerterrein een voorrangsregeling in te stellen en wel zodanig dat bestuurders komende uit de parallelweg voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Glas Mij-weg (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

  • 4.

    Door middel van plaatsing van de verkeersborden G12a (Verplicht fiets-/bromfietspad) zoals genoemd in Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, inclusief onderbord met de aanduiding verkeer in twee richtingen een verplicht fiets-/bromfietspad in te stellen, aan de noordzijde van de Mijnspoorweg (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

  • 5.

    Door middel van plaatsing van de verkeersborden G12a (verplicht fiets-/bromfietspad), zoals genoemd in Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een verplicht fiets-/bromfietspad in te stellen langs de Glas Mij-weg tussen de Mijnspoorweg en het spoorwegviaduct (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

  • 6.

    Door middel van plaatsing van de verkeersborden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft), zoals genoemd in Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een verplichte rijrichting in te stellen op de middengeleider in de Glas Mij-weg ter hoogte van de aansluiting met de Mijnspoorweg (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

  • 7.

    Door middel van plaatsing van de verkeersborden G7 (verplicht voetpad), zoals genoemd in Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een verplicht voetpad in te stellen voor de paden gelegen in het park gelegen aan de Mijnspoorweg, Glas-Mij-weg en Spoordamstraat (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

  • 8.

    Door middel van plaatsing van de verkeersborden C2 (Eenrichtingsweg in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) en C3 (Eenrichtingsweg), zoals genoemd in Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een eenrichtingsweg in te stellen op het parallel aan de Glas-Mij-weg gelegen parkeerterrein (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

  • 9.

    Door middel van plaatsing van verkeersborden C19 (Gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn dan op het bord is aangegeven), met de aanduiding 2,9 meter, zoals genoemd in Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen, inclusief lading, die hoger zijn dan 2,9 meter op de Glas Mij-weg tussen Mijnspoorweg en Spoordamstraat (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

  • 10.

    Door middel van plaatsing van de verkeersborden A1/Zone begin (maximumsnelheid 30 km/h) en A1/Zone einde (maximumsnelheid 30 km/h), zoals genoemd in Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een zone in te stellen op de Glas-Mij-weg waarvoor een maximumsnelheid van 30 km/h geldt (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

  • 11.

    Door het aanbrengen van verkeerstekens op het wegdek door middel van fietssymbolen, zoals genoemd in artikel 12 lid b onder II van het BABW, op de Glas Mij-weg fietsstroken te realiseren (zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen).

 

 

 

Ter inzage legging en bezwaar:

 

Het verkeersbesluit ligt tijdens de beroepstermijn ter inzage aan de balie van de gemeente (Geleenstraat 25 in Heerlen) .

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift bij ons indienen. Dit kunt u op twee manieren doen : digitaal of schriftelijk.

Een bezwaarschrift moet u indienen binnen 6 weken na de datum van het besluit. Let op : doe dit op tijd, anders wordt uw bezwaar niet inhoudelijk afgehandeld. Dit geldt ook als u nog in overleg bent met de behandelend ambtenaar. Stuur desnoods een voorlopig bezwaarschrift. Hierin kunt u aangeven dat u uw bezwaar op een later moment nog verder zal toelichten.

Digitaal indienen

U kunt niet via e-mail een bezwaarschrift bij ons indienen. U kunt met het formulier voor bezwaarschriften tegen een besluit van de gemeente Heerlen uw bezwaar digitaal indienen. Door het digitale formulier te gebruiken, doorloopt u op eenvoudige wijze de verschillende stappen bij het indienen van een bezwaarschrift. In het formulier vragen wij u of u er mee kunt instemmen dat de verdere correspondentie met u via e-mail plaatsvindt. De gemeente Heerlen kan u dan eenvoudig en efficiënt op de hoogte houden van het verloop van de verdere procedure. U ontvangt dan geen papieren post meer.

Schriftelijk indienen

Wilt u of kunt u geen gebruik maken van het digitale formulier? Dan kunt u uw bezwaarschrift ook per post of fax sturen naar : Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen,

Postbus 1, 6400 AA, Heerlen, fax : (045) 560 3953.

 

Zet in uw bezwaarschrift ten minste :

- tegen welk besluit u bezwaar maakt;

- de datum en het kenmerk van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur bij voorkeur een kopie mee);

- uw naam, adres en woonplaats;

- waarom u bezwaar maakt;

- uw handtekening

- als u voor iemand anders bezwaar maakt, bijvoorbeeld namens een bedrijf, stuur dan een machtiging mee.

Het bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan -nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrechtelijke zaken, postbus 950, 6040 AZ Roermond, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

Bijlagen:

Tekening : Bebordingsplan verkeersbesluit, bestek 14 t/m 16, d.d. 21 november 2022.

 

Heerlen, 10 mei 2023

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen,

Specialist Verkeer,

R.M.H. Schmeitz,

Naar boven