VERGUNNINGENKADER DEELFIETSEN EN -SCOOTERS 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden;

Gelet op artikel 5:2a van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden;

Besluit de nadere regels deelfietsen en -scooters vast te stellen.

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Deelvoertuig: een voertuig waarvan meerdere mensen om beurten voor korte duur (tijd) en tegen betaling gebruik kunnen maken en dat wordt aangeboden door een commerciële aanbieder.

  •  

  • 2.

    Voertuigcategorieën: hetgeen daaronder wordt verstaan volgens de definitie in deze nadere regel of indien dit niet is bepaald, hetgeen hieronder wordt verstaan in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of de Wegenverkeerswet of indien deze regelgeving geen uitsluitsel geeft, hetgeen daaronder verstaan wordt in het dagelijks gebruik.

  •  

  • 3.

    Interoperabiliteit: set aan standaarden en afspraken, gericht op wederzijdse openstelling van dienstverlening tussen verschillende aanbieders van deelmobiliteit.

  •  

  • 4.

    MaaS (Mobility as a Service): het aanbod van verschillende soorten mobiliteitsdiensten, waarbij op maat gemaakte reismogelijkheden via een digitaal platform met real-time informatie aan klanten worden aangeboden, door klanten worden geboekt, betaald en transacties worden afgehandeld.

  •  

  • 5.

    Gemeente: de gemeente Leeuwarden.

  •  

  • 6.

    Vergunning: vergunning om voertuigen op openbare plaatsen ter gebruik aan derden aan te bieden tegen betaling of anderszins met commerciële doeleinden, als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Leeuwarden.

  •  

  • 7.

    Vergunninghouder: degene aan wie op basis van een aanvraag vergunning wordt verleend.

  •  

  • 8.

    Vergunningenplafond: het maximumaantal vergunningen dat wordt verleend voor een bepaalde categorie deelvoertuigen.

  •  

  • 9.

    Voertuigenplafond: het maximumaantal voertuigen van een bepaalde categorie deelvoertuigen waarvoor een vergunning wordt verleend.:

  •  

Artikel 2 Doel en afbakening

  • 1.

    Het doel van deze nadere regel is om te bepalen voor welke voertuigen vergunning kan worden verleend op grond van artikel 5:2a van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Leeuwarden, hoeveel vergunningen beschikbaar worden gesteld en voor hoeveel voertuigen vergunning wordt verleend, wat de maximale vergunningsduur is per categorie voertuigen en aan wie vergunning wordt verleend in het geval meerdere aanvragers in aanmerking willen komen voor een vergunning.

  •  

  • 2.

    Dit vergunningenkader heeft betrekking op deelvoertuigen de worden aangeboden in de openbare ruimte zonder vaste stallings- of parkeervoorzieningen. In nadere overleg met de gemeente worden deelvoertuigen geclusterd aangeboden met vaste stallings- of parkeervoorzieningen, bijvoorbeeld in het kader van de ontwikkeling van mobiliteitshubs of op locaties waar in de regel veel deelvoertuigen geparkeerd staan.

  •  

  • 3.

    Kleinschalige, lokale initiatieven op het vlak van deelmobiliteit zijn niet vergunningsplichtig. Kleinschalig houdt in dat het aantal deelvoertuigen binnen de gemeente Leeuwarden kleiner is dan 20 deelvoertuigen per aanbieder.

  •  

Artikel 3 Vergunningen- en voertuigenplafond

  • 1.

    Op grond van artikel 5:2a van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Leeuwarden wordt in onderstaande tabel per voertuigcategorie het vergunningenplafond, het minimumaantal deelvoertuigen per vergunninghouder en het voertuigenplafond per vergunninghouder aangegeven:

Voertuigcategorie

Maximaal aantal vergunningen

Minimaal aantal deelvoertuigen per vergunninghouder

Maximaal aantal deelvoertuigen per vergunninghouder

Fiets/elektrische fiets

(max 25 km/h)

2

50

200

Elektrische bakfiets/cargobike

2

20

50

Elektrische bromfiets (max 45 km/h)/snorfiets max 25 km/h, alleen tweewielers

2

50

175

Steps

0

nvt

nvt

 

  • 2.

    Een aanvrager mag voor meerdere voertuigcategorieën een vergunning aanvragen.

  •  

  • 3.

    De maximale vergunningsduur bedraagt twee jaar, met tweemaal de mogelijkheid tot verlenging van één jaar. De gemeente kan besluiten de vergunning te verlengen, indien bij de gemeente sprake is van tevredenheid over de lopende vergunningsperiode en geen beleidswijzigingen voorzien zijn.

  •  

  • 4.

    De vergunninghouder zorgt ervoor dat niet meer van zijn voertuigen in de openbare ruimte in de gemeente Leeuwarden aanwezig zijn, dan het aantal voertuigen waarvoor vergunning is verleend.

  •  

Artikel 4 Exploitatievoorwaarden

Deelsysteem en deelvoertuigen:

  • 1.

    De deelvoertuigen van de vergunninghouder rijden emissievrij.

  •  

  • 2.

    De vergunninghouder zet in op een zo laag mogelijke milieubelasting van het deelsysteem. Ten behoeve van her-distributie, het opladen en onderhouden van deelvoertuigen streeft de vergunninghouder naar zo min mogelijk extra verkeersbewegingen en een maximale inzet van zero-emissievoertuigen.

  •  

  • 3.

    Ieder deelvoertuig van de vergunninghouder dient te zijn uitgerust met een uniek identificatienummer of een andere aanduiding die individuele identificatie van het voertuig mogelijk maakt.

  •  

  • 4.

    De deelvoertuigen die worden ingezet voldoen aan de eisen die zijn gesteld bij of krachtens de Wegenverkeerswet.

  •  

  • 5.

    Ieder deelvoertuig is uitgerust met de wettelijk verplichte attributen (bijvoorbeeld helmen bij brom- en motorfietsen, verlichting, bel, enzovoorts).

  •  

  • 6.

    De vergunninghouder is aansprakelijk voor de deelvoertuigen die aan gebruikers worden aangeboden.

  •  

  • 7.

    Gebruikers van door de vergunninghouder aangeboden deelvoertuigen bromfiets en snorfiets hebben een leeftijd van minimaal 18 jaar en zijn in het bezit van een geldig (bromfiets)rijbewijs.

  •  

  • 8.

    Deelvoertuigen dienen voor wat betreft al hun onderdelen voldoende te zijn beveiligd tegen diefstal en vandalisme. Dit houdt onder meer in dat ze voorzien zijn van een slot of systeem dat het deelvoertuig onbruikbaar maakt voor verplaatsingen indien het staat gestald, en dat onderdelen niet zonder meer afneembaar zijn.

  •  

  • 9.

    Om de toegankelijkheid van voetpaden of looproutes voor voetgangers, kinderwagen en rolstoelgebruikers te garanderen dient hinderlijk parkeren van deelvoertuigen te worden voorkomen en derhalve altijd een doorgang van minimaal 1,20 m beschikbaar te zijn.

  •  

  • 10.

    De vergunninghouder voorkomt, bijvoorbeeld door middel van een bestraffingssysteem, al dan niet in combinatie met een beloningsysteem, dat gebruikers deelvoertuigen gevaarlijk, hinderlijk of foutief parkeren. Bij het vertonen van herhaaldelijk en maximaal drie keer onjuist parkeergedrag dienen gebruikers te worden uitgesloten van het gebruik van het deelsysteem van de vergunninghouder.

  •  

  • 11.

    De vergunninghouder zorgt dat hinderlijk of foutief geparkeerde deelvoertuigen en omgevallen deelvoertuigen binnen 24 uur na een melding of klacht worden verwijderd of correct worden geparkeerd.

  •  

  • 12.

    Defecte deelvoertuigen worden door de vergunninghouder binnen een termijn van 48 uur na melding van de straat gehaald of vervangen.

  •  

  • 13.

    Als een deelvoertuig in de publieke ruimte wordt geparkeerd, waarbij sprake is van een acute gevaarsetting, of sprake is van een calamiteit, dient er direct opvolging zijn. In dit geval kan de gemeente Leeuwarden het deelvoertuig eventueel (laten) verwijderen op kosten van de vergunninghouder.

  •  

  • 14.

    Om de druk op de openbare ruimte en overlast van deelvoertuigen in onder meer woonstraten te beperken, staat een deelvoertuig niet langer dan 96 uur (vier dagen) geparkeerd op dezelfde locatie. De vergunninghouder zet voor die tijd het deelvoertuig op een andere locatie neer. Daarbij wordt rekening gehouden met de spreiding van de deelvoertuigen, zoals in voorgenoemd punt is beschreven.

  •  

  • 15.

    De vergunninghouder voorkomt hinderlijk cluster-parkeren van meer dan 5 deelvoertuigen van de vergunninghouder binnen 20 m2. Indien zich dit desondanks toch voordoet, worden de deelvoertuigen tussen 8:00 en 22:00 uur zo snel mogelijk, en uiterlijk binnen 4 uur na een klacht of melding verplaatst door de vergunninghouder en worden indien nodig aanpassingen aan het servicegebied door de vergunninghouder doorgevoerd.

  •  

  • 16.

    Gedurende de vergunningsperiode stelt de gemeente Leeuwarden diverse locaties vast waar cluster-parkeren wel wenselijk is. Hiervoor wordt in overleg met de vergunninghouder een plan opgesteld om parkeervakken voor deelmobiliteit in te richten.

  •  

Servicegebieden:

  • 17.

    Deelvoertuigen mogen niet achtergelaten worden in zones waar het achterlaten van voertuigen op aanwijzing van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden verboden is, waaronder het stationsgebied in Leeuwarden en delen van het kernwinkelgebied. De vergunninghouder dient zijn software voor de gebruiker zo op te maken en te exploiteren dat het niet mogelijk is voor gebruikers om een gebruikssessie te beëindigen indien de gebruiker zich in een dergelijke zone bevindt.

  •  

  • 18.

    De vergunninghouder biedt de deelvoertuigen voorts niet aan op plaatsen, wegen, weggedeelten en in gebieden waar dat op grond van de Wegenverkeerswet en op andere door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden aangewezen plekken verboden is.

  •  

  • 19.

    De vergunninghouder maakt het gebruikers onmogelijk om deelscooters tijdelijk te parkeren of de gebruikerssessie voor deelscooters te starten of te beëindigen op de volgende locaties en in de volgende gebieden in de gemeente Leeuwarden:

  • a.

    Prinsentuin

  • b.

    Vossepark

  • c.

    Rengerspark

  • d.

    Julianapark

  • e.

    Doctor Zamenhofpark

  • f.

    Waagplein

  • g.

    Wirdumerdijk

  • h.

    Nieuwestad

  • i.

    Wilhelminaplein

  • j.

    Oldehoofsterkerkhof

  • k.

    Sint Jacobsstraat

  • l.

    Oosterstraten

  • m.

    Lombardsteeg

  • n.

    Ruiterskwartier (oostelijke deel tussen Doelesteeg en Wirdumerdijk)

  • o.

    Doelesteeg

  • p.

    Stationsgebied (inclusief Baljéstraat, Willemskade, Van Swietenstraat, Sophialaan en Prins Hendrikstraat)

  • q.

    Froskepôlle (recratiegebied)

  • r.

    Op en nabij beweegbare (fiets)bruggen, waaronder:

  • Vrouwenpoortsbrug

  • Blokhuispoortsbrug

  • Wirdumerpoortsbrug

  • Verlaatsburg

  • Hermusbrug

  • Slauerhoffbrug

  • Van Harinxmabrug

  • Noorderbrug

  • Eebrug

  • 1e en 2e Kanaalsbrug

  • Oosterbrug

  • Vlietsterbrug

  • brug Foudering over de Nauwe Greuns

  • s.

    Onder en nabij aquaducten en (fiets)tunnels, waaronder:

  • Drachtsterplein

  • Europaplein

  • Oostergooplein

  • Potmargepaad

  • Margareta Zelle aquaduct

  •  

  • 20.

    De vergunninghouder maakt het gebruikers niet mogelijk om deelfietsen tijdelijk te parkeren of de gebruikerssessie voor deelfietsen te starten of te beëindigen op de hierboven genoemde locaties, met uitzondering van:

  • a.

    fietsbeugels zuidzijde Nieuwstad (zijde stadsgracht) tussen Lange Pijp en Martenapijp

  • b.

    fietsbeugels oostzijde Wirdumerdijk

  •  

  • 21.

    De vergunninghouder dient het servicegebied op aanwijzen van de gemeente Leeuwarden aan te passen indien sprake is van structurele overlast, hinder of gevaarsetting ten gevolge van het stallingsgedrag van de gebruikers van de deelvoertuigen van de vergunninghouder of bij tijdelijke of structurele wijzigen in de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte.

  •  

  • 22.

    Om het gebruik van deelvoertuigen ook elders in de gemeente te stimuleren en een evenwichtig gebruik van de openbare ruimte te waarborgen, biedt de vergunninghouder ook deelscooters aan in de woonkern van Stiens, bij de Park&Bike locaties Goutum, Wiarda, Hemriksein, Kalverdijkje en in het WTC-gebied en in overleg met de gemeente Leeuwarden nabij andere herkomst- en/of bestemmingslocaties buiten de stad Leeuwarden die tot de gemeente Leeuwarden behoren.

  •  

  • 23.

    De vergunninghouder neemt actief deel aan de doorontwikkeling van deelmobiliteit in de gemeente Leeuwarden, onder andere in relatie tot het plan voor aanwijzen van (cluster)parkeervakken en tot de ontwikkeling van hubs in en rondom de stad Leeuwarden, waarbij gestreefd wordt om het deelsysteem van de vergunninghouder, al dan niet in combinatie met andere deelsystemen of deelsystemen van andere vergunninghouders, geclusterd aan te bieden aan gebruikers.

  •  

Organisatie:

  • 24.

    De vergunninghouder dient continuïteit in aanbod te garanderen. De vergunninghouder zorgt er voor dat 80% van de voertuigen op straat overdag beschikbaar is. Een voertuig wordt geacht beschikbaar te zijn als:

  • a.

    deze in gebruik is door een eindgebruiker, of

  • b.

    geparkeerd staat en klaar is voor verhuur, of

  • c.

    geparkeerd staat en vooraf is besteld (gereserveerd).

  •  

  • 25.

    Indien de vergunninghouder een tijdelijke onderbreking van de werking van het systeem wil, waardoor gebruikers geen of slechts gedeeltelijk beschikking hebben over de deelvoertuigen, dient de vergunninghouder deze onderbreking te melden bij de gemeente.

  •  

  • 26.

    Defecte deelvoertuigen worden door de vergunninghouder binnen een termijn van 48 uur na melding van de straat gehaald of vervangen. De vergunninghouder zorgt ervoor dat hij hierop actief controle uitoefent, alsook dat na melding hieraan direct gevolg geven wordt.

  •  

  • 27.

    De vergunninghouder zorgt ervoor dat gebruikssessies van deelvoertuigen niet gestart en beëindigd kunnen worden in de binnenstad van Leeuwarden (binnen de stadsgrachten) tussen 01:00 en 06:00 uur.

  •  

  • 28.

    De vergunninghouder zorgt ervoor dat de maximale snelheid van deelvoertuigen in de binnenstad van Leeuwarden (binnen de stadsgrachten) maximaal 25 kilometer per uur bedraagt.

  •  

  • 29.

    Aan het einde van de levensduur van de deelvoertuigen worden deze niet verkocht in dezelfde verschijningsvorm als waarin ze door de vergunninghouder worden aangeboden, teneinde verwarring in het straatbeeld te vermijden (de voertuigen dienen bijvoorbeeld te worden overgeschilderd, ontdaan van karakteristieke elementen, ontdaan van naam deelsysteem en identificatienummer deelfiets, enz.).

  •  

  • 30.

    Na beëindiging of intrekken van de vergunning krijgt de vergunninghouder één maand de tijd om alle voertuigen en in de openbare ruimte aangebrachte voorzieningen te verwijderen. Indien dit niet adequaat gedaan wordt, kan de gemeente overgaan tot verwijdering. De kosten die daarmee gemoeid zijn, worden doorberekend aan de vergunninghouder.

  •  

  • 31.

    De vergunninghouder neemt deel aan gemeentelijke overleggen over deelmobiliteit, waarin de gemeente Leeuwarden en aanbieders van deelmobiliteit participeren. Doel van deze overleggen is het gezamenlijk doorontwikkelen van deelmobiliteit in de gemeente en het bespreken van eventuele knelpunten. Deze overleggen vinden circa twee tot drie keer per jaar op initiatief van de gemeente Leeuwarden plaats. Hierbij zijn belangrijke thema’s:

  • a.

    knelpunten en klachten;

  • b.

    kwaliteit openbare ruimte (beeld- en gebruikskwaliteit, toegankelijkheid, cluster-parkeren, ed.);

  • c.

    prestaties van de deelsystemen in de gemeente;

  • d.

    kwaliteit voertuigen en systeem;

  • e.

    servicegebieden;

  • f.

    innovatie & nieuwe ontwikkelingen.

  •  

  • 32.

    De vergunninghouder is zowel telefonisch als per e-mail in het Nederlands bereikbaar voor zijn klanten, gemeente en derden (waaronder bewoners en ondernemers). Op de website neemt de vergunninghouder basisinformatie op over de vergunninghouder, het contactadres, emailadres en telefoonnummer van de helpdesk met vermelding van de openingsuren.

  •  

  • 33.

    De gemeente kan klachten over gebruik van de deelvoertuigen direct bij de vergunninghouder neerleggen. Hiertoe hanteert de vergunninghouder een vast aanspreekpunt voor de gemeente Leeuwarden. De gemeente beschikt over een direct-telefoonnummer en email-adres van dit aanspreekpunt, zodat de gemeente hiermee rechtstreeks in contact kan staan.

  •  

  • 34.

    De vergunninghouder zorgt ervoor dat klachten en meldingen binnen 48 uur worden behandeld en houdt een klachten- en meldingenregister bij met omschrijving van de klacht of melding en de opvolging hiervan. Dit kan worden opgevraagd door de gemeente of de politie, met inachtneming van wetgeving met betrekking tot bescherming persoonsgegevens.

  •  

Datamanagement:

  • 35.

    De vergunninghouder dient te voorzien in een registratiesysteem waardoor hij de werkelijke gebruiker van het voertuig te allen tijde kan registreren en identificeren.

  •  

  • 36.

    De voertuigen zijn digitaal te vinden, te boeken en te betalen via een (web)app in iOS en Android (en evt. andere gangbare besturingssystemen) in ten minste de Nederlandse en de Engelse taal. Ook storingen, schade en klachten moeten via de app gemeld kunnen worden. Locaties van beschikbare voertuigen worden real-time en nauwkeurig weergegeven.

  •  

  • 37.

    Voor dienstverlening wordt gebruik gemaakt van de open standaard die is ontwikkeld vanuit het Landelijk Programma MaaS. Geanonimiseerde verplaatsingsgegevens van het deelsysteem worden beschikbaar gesteld ten behoeve van het dashboard deelmobiliteit van het CROW.

  •  

  • 38.

    Ieder kwartaal wordt een rapportage opgesteld met betrekking tot het daaraan voorafgaande kwartaal en deze wordt gedeeld met de gemeente. De rapportage bevat in ieder geval de volgende data: aantal unieke gebruikers, gemiddeld aantal kilometers per rit, gemiddeld aantal ritten per dag, gemiddelde duur per rit, gebruik waaronder herkomsten en bestemmingen van ritten per wijk, stadsdeel of postcodegebied en een overzicht van klachten, meldingen en de oplostijd hiervan.

  •  

  • 39.

    Het deelsysteem voldoet op het gebied van databeheer, -verwerking en -opslag (security) en privacy (AVG) aan van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Er is transparantie over het delen van de verzamelde data en persoonsgegevens bij de gebruikers. De klant heeft de vrijheid om daar een keuze in te kunnen maken.

  •  

  • 40.

    Ieder deelvoertuig van de vergunninghouder is uitgerust met een trackingsysteem, zodat het deelvoertuig op elk moment kan worden gelokaliseerd.

  •  

Artikel 5 Bekendmaking

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden maakt minimaal drie weken tevoren via overheid.nl, negometrix, tendernet of anderszins algemeen bekend dat vergunningaanvragen voor een bepaalde categorie deelvoertuigen kunnen worden ingediend.

  •  

  • 5.

    Vergunningaanvragen moeten worden ingediend in de periode die begint drie weken na de bekendmaking en die eindigt zeven weken na de bekendmaking als bedoeld onder lid 1 van dit artikel.

  •  

Artikel 6 Indieningsvereisten vergunningsaanvragen

  • 1.

    Een aanvraag voor een vergunning wordt in behandeling genomen indien aan de volgende indieningsvereisten is voldaan:

  • a.

    De aanvraag is langs elektronische weg ingediend op het door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden vastgestelde aanvraagformulier dat volledig is ingevuld en bevat ten minste de in het aanvraagformulier genoemde bijlagen;

  • b.

    De aanvraag is ingediend binnen de gestelde termijn voor het indienen van een aanvraag.

  •  

  • 2.

    De aanvraag bevat in ieder geval de volgende stukken:

  • a.

    Volledig ingevuld aanvraagformulier;

  • b.

    Exploitatieplan waaruit blijkt dat de aanvraag voldoet aan de in dit vergunningenkader gestelde eisen en voorwaarden;

  • c.

    Contactgegevens van de zaakvoerder(s), bestuurder(s) en/of vennoten.

  • d.

    Bewijs aansprakelijkheidsverzekering

  • e.

    Bewijs WA-verzekering

  •  

  • 3.

    Aanvragen voor vergunningen die niet voldoen aan de voorwaarden die in lid 1 en 2 zijn genoemd, worden niet in behandeling genomen.

  •  

Artikel 7 Beslissing en weigeringsgronden

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden neemt een beslissing over de vergunningsaanvraag binnen een termijn van 8 weken. Deze termijn begint te lopen na afloop van de indieningstermijn en kan éénmalig verlengd worden met eenzelfde termijn.

  •  

  • 2.

    Een aanvraag wordt onverminderd het bepaalde in artikel 5:2a van de Algemene Plaatselijke Verordening geweigerd indien:

  • a.

    de vergunninghouder geen (rechts)persoon is, die is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of bij een gelijkwaardig register in een EU-lidstaat;

  • b.

    de aanvrager verweven is met een andere onderneming die voor dezelfde periode voor dezelfde voertuigcategorie een vergunning heeft aangevraagd;

  • c.

    uit het exploitatieplan niet blijkt dat aan de in dit vergunningenkader gestelde eisen en voorschriften wordt voldaan;

  • d.

    de aanvraag wordt ingediend voor andere categorieën of typen voertuigen of andere aantallen voertuigen of voor een langere duur dan waarvoor vergunning kan worden aangevraagd;

  • e.

    met het aantal ingediende aanvragen het vergunningenplafond wordt overschreden en, gelet op de wijze van selectie zoals beschreven in artikel 8, vergunning wordt verleend aan een andere aanvrager of andere aanvragers;

  • f.

    het aantal deelvoertuigen lager is dan het minimumvereiste aantal voor de betreffende voertuigcategorie;

  • g.

    uit het voorstel onvoldoende blijkt dat voldaan wordt aan de Nederlandse wet- en regelgeving op het vlak van privacy, databeheer, -verwerking en -opslag;

  • h.

    de vergunninghouder geen aansprakelijkheidsverzekering heeft ten aanzien van de gemeente, gebruikers en derden in het kader van de vooropgestelde exploitatie.

  •  

Artikel 8 Selectie

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden beoordeelt na afloop van de aangegeven indieningstermijn uit artikel 5, lid 2 alle ingediende complete aanvragen waarop geen weigeringsgronden van toepassing zijn.

  •  

  • 2.

    Indien sprake is van meer partijen die in aanmerking willen komen voor een vergunning, dan beschikbaar is op basis van het aangegeven aantal in het vergunningenplafond, wordt bij loting door een notaris bepaald welke partijen een vergunning verkrijgen.

  •  

  • 3.

    Loting geschiedt door een notaris in bijzijn van de gemeente Leeuwarden en de aanvragende partijen. Voor het verstrekken van een vergunning worden leges in rekening gebracht voor de kosten die gemoeid zijn met de behandeling van de vergunning.

  •  

Artikel 9 Overige bepalingen

  • 1.

    De gemeente Leeuwarden gaat de het gebruik van de deelsystemen van de vergunninghouder niet actief promoten.

  •  

  • 2.

    De vergunninghouder draagt de volle verantwoordelijkheid voor het feit dat de gebruikers van zijn systeem wettelijk bevoegd dienen te zijn om deelvoertuigen te besturen.

  •  

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 1:8 van de Algemene Plaatselijke Verordening Leeuwarden kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden een vergunning intrekken indien:

  • a.

    de aanvraag in strijd is met de nadere eisen en voorschriften;

  • b.

    de vergunninghouder handelt in strijd met de eisen en voorschriften die deel uitmaken van de vergunning;

  • c.

    het deelververvoer gevaar oplevert voor de veiligheid van de gebruikers of de verkeersveiligheid;

  • d.

    indien de exploitatie niet uiterlijk 3 maanden na de afgifte van de vergunning van start is gegaan.

  •  

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden kan een ontheffing verlenen op dit vergunningsstelsel ten behoeve van pilots en innovaties. Voorstellen hiervoor bevatten een omschrijving van de aard van het experiment of de innovatie, het soort deelvoertuigen, het aantal en de locatie(s) en de looptijd. Pilots kennen een looptijd van maximaal twee jaar.

  •  

  • 5.

    Indien de vergunninghouder zijn activiteiten beëindigt, brengt de vergunninghouder de gemeente daarvan per direct langs elektronische weg op de hoogte. De vergunning wordt geacht te zijn vervallen vanaf het tijdstip van kennisname door de gemeente van de stopzetting van de activiteiten van de vergunninghouder. In geval van faillissement is de curator verplicht om dit te doen.

  •  

  • 6.

    Bij intrekking, einde looptijd van de vergunning of faillissement verwijdert de vergunninghouder binnen 1 maand de deelvoertuigen uit de openbare ruimte. De vergunninghouder is verantwoordelijk voor de kosten van het verwijderen van deelvoertuigen en eventuele aanpassingen in de openbare ruimte om deze weer in originele staat terug te brengen.

  •  

  • 7.

    Indien de vergunninghouder niet voldoet aan de voorschriften van de vergunning, dan wordt de vergunninghouder hierover aangeschreven door de gemeente. De vergunninghouder krijgt dan twee maanden de tijd om de dienstverlening te verbeteren. Indien geen verbetering plaats vindt, kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden (mede op advies van de politie en toezichthouders) overgaan tot intrekken van de vergunning.

  •  

  • 8.

    Wanneer een vergunninghouder een deelsysteem aanbiedt op straat en hier geen vergunning voor heeft, is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden bevoegd om bestuursdwang en ook onder last een dwangsom op te leggen.

  •  

  • 9.

    De gemaakte afspraken laat uitoefening van publiekrechtelijke, bestuursrechtelijke en handhavingsbevoegdheden door de gemeente Leeuwarden onverlet. Het uitoefenen van bevoegdheden van de gemeente geeft de vergunninghouder geen recht op schadevergoeding, compensatie of anderszins.

  •  

  • 10.

    De vergunninghouder vrijwaart de gemeente Leeuwarden voor elke mogelijke aanspraak van een gebruiker of derde die betrekking heeft op de exploitatie en het gebruik van het deelsysteem van de vergunninghouder.

     

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Met vaststelling van dit vergunningenkader wordt het vergunningenkader deelfietsen en -scooters d.d. 30 augustus 2022 ingetrokken.

  •  

  • 2.

    Dit vergunningenkader treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

  •  

  • 3.

    Dit vergunningenkader wordt aangehaald als ‘vergunningenkader deelfietsen en -scooters 2022’.

  •  

 

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden, in de vergadering van 20 december 2022.

De secretaris, de burgemeester,

Naar boven