Gemeenteblad van Leeuwarden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2023, 232885 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leeuwarden | Gemeenteblad 2023, 232885 | ander besluit van algemene strekking |
VERGUNNINGENKADER DEELFIETSEN EN -SCOOTERS 2022
Voertuigcategorieën: hetgeen daaronder wordt verstaan volgens de definitie in deze nadere regel of indien dit niet is bepaald, hetgeen hieronder wordt verstaan in artikel 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of de Wegenverkeerswet of indien deze regelgeving geen uitsluitsel geeft, hetgeen daaronder verstaan wordt in het dagelijks gebruik.
Het doel van deze nadere regel is om te bepalen voor welke voertuigen vergunning kan worden verleend op grond van artikel 5:2a van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Leeuwarden, hoeveel vergunningen beschikbaar worden gesteld en voor hoeveel voertuigen vergunning wordt verleend, wat de maximale vergunningsduur is per categorie voertuigen en aan wie vergunning wordt verleend in het geval meerdere aanvragers in aanmerking willen komen voor een vergunning.
Dit vergunningenkader heeft betrekking op deelvoertuigen de worden aangeboden in de openbare ruimte zonder vaste stallings- of parkeervoorzieningen. In nadere overleg met de gemeente worden deelvoertuigen geclusterd aangeboden met vaste stallings- of parkeervoorzieningen, bijvoorbeeld in het kader van de ontwikkeling van mobiliteitshubs of op locaties waar in de regel veel deelvoertuigen geparkeerd staan.
Artikel 3 Vergunningen- en voertuigenplafond
Artikel 4 Exploitatievoorwaarden
Deelsysteem en deelvoertuigen:
Deelvoertuigen dienen voor wat betreft al hun onderdelen voldoende te zijn beveiligd tegen diefstal en vandalisme. Dit houdt onder meer in dat ze voorzien zijn van een slot of systeem dat het deelvoertuig onbruikbaar maakt voor verplaatsingen indien het staat gestald, en dat onderdelen niet zonder meer afneembaar zijn.
De vergunninghouder voorkomt, bijvoorbeeld door middel van een bestraffingssysteem, al dan niet in combinatie met een beloningsysteem, dat gebruikers deelvoertuigen gevaarlijk, hinderlijk of foutief parkeren. Bij het vertonen van herhaaldelijk en maximaal drie keer onjuist parkeergedrag dienen gebruikers te worden uitgesloten van het gebruik van het deelsysteem van de vergunninghouder.
Om de druk op de openbare ruimte en overlast van deelvoertuigen in onder meer woonstraten te beperken, staat een deelvoertuig niet langer dan 96 uur (vier dagen) geparkeerd op dezelfde locatie. De vergunninghouder zet voor die tijd het deelvoertuig op een andere locatie neer. Daarbij wordt rekening gehouden met de spreiding van de deelvoertuigen, zoals in voorgenoemd punt is beschreven.
De vergunninghouder voorkomt hinderlijk cluster-parkeren van meer dan 5 deelvoertuigen van de vergunninghouder binnen 20 m2. Indien zich dit desondanks toch voordoet, worden de deelvoertuigen tussen 8:00 en 22:00 uur zo snel mogelijk, en uiterlijk binnen 4 uur na een klacht of melding verplaatst door de vergunninghouder en worden indien nodig aanpassingen aan het servicegebied door de vergunninghouder doorgevoerd.
Deelvoertuigen mogen niet achtergelaten worden in zones waar het achterlaten van voertuigen op aanwijzing van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden verboden is, waaronder het stationsgebied in Leeuwarden en delen van het kernwinkelgebied. De vergunninghouder dient zijn software voor de gebruiker zo op te maken en te exploiteren dat het niet mogelijk is voor gebruikers om een gebruikssessie te beëindigen indien de gebruiker zich in een dergelijke zone bevindt.
De vergunninghouder dient het servicegebied op aanwijzen van de gemeente Leeuwarden aan te passen indien sprake is van structurele overlast, hinder of gevaarsetting ten gevolge van het stallingsgedrag van de gebruikers van de deelvoertuigen van de vergunninghouder of bij tijdelijke of structurele wijzigen in de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte.
Om het gebruik van deelvoertuigen ook elders in de gemeente te stimuleren en een evenwichtig gebruik van de openbare ruimte te waarborgen, biedt de vergunninghouder ook deelscooters aan in de woonkern van Stiens, bij de Park&Bike locaties Goutum, Wiarda, Hemriksein, Kalverdijkje en in het WTC-gebied en in overleg met de gemeente Leeuwarden nabij andere herkomst- en/of bestemmingslocaties buiten de stad Leeuwarden die tot de gemeente Leeuwarden behoren.
De vergunninghouder neemt actief deel aan de doorontwikkeling van deelmobiliteit in de gemeente Leeuwarden, onder andere in relatie tot het plan voor aanwijzen van (cluster)parkeervakken en tot de ontwikkeling van hubs in en rondom de stad Leeuwarden, waarbij gestreefd wordt om het deelsysteem van de vergunninghouder, al dan niet in combinatie met andere deelsystemen of deelsystemen van andere vergunninghouders, geclusterd aan te bieden aan gebruikers.
Aan het einde van de levensduur van de deelvoertuigen worden deze niet verkocht in dezelfde verschijningsvorm als waarin ze door de vergunninghouder worden aangeboden, teneinde verwarring in het straatbeeld te vermijden (de voertuigen dienen bijvoorbeeld te worden overgeschilderd, ontdaan van karakteristieke elementen, ontdaan van naam deelsysteem en identificatienummer deelfiets, enz.).
Na beëindiging of intrekken van de vergunning krijgt de vergunninghouder één maand de tijd om alle voertuigen en in de openbare ruimte aangebrachte voorzieningen te verwijderen. Indien dit niet adequaat gedaan wordt, kan de gemeente overgaan tot verwijdering. De kosten die daarmee gemoeid zijn, worden doorberekend aan de vergunninghouder.
De vergunninghouder neemt deel aan gemeentelijke overleggen over deelmobiliteit, waarin de gemeente Leeuwarden en aanbieders van deelmobiliteit participeren. Doel van deze overleggen is het gezamenlijk doorontwikkelen van deelmobiliteit in de gemeente en het bespreken van eventuele knelpunten. Deze overleggen vinden circa twee tot drie keer per jaar op initiatief van de gemeente Leeuwarden plaats. Hierbij zijn belangrijke thema’s:
De vergunninghouder is zowel telefonisch als per e-mail in het Nederlands bereikbaar voor zijn klanten, gemeente en derden (waaronder bewoners en ondernemers). Op de website neemt de vergunninghouder basisinformatie op over de vergunninghouder, het contactadres, emailadres en telefoonnummer van de helpdesk met vermelding van de openingsuren.
De gemeente kan klachten over gebruik van de deelvoertuigen direct bij de vergunninghouder neerleggen. Hiertoe hanteert de vergunninghouder een vast aanspreekpunt voor de gemeente Leeuwarden. De gemeente beschikt over een direct-telefoonnummer en email-adres van dit aanspreekpunt, zodat de gemeente hiermee rechtstreeks in contact kan staan.
De vergunninghouder zorgt ervoor dat klachten en meldingen binnen 48 uur worden behandeld en houdt een klachten- en meldingenregister bij met omschrijving van de klacht of melding en de opvolging hiervan. Dit kan worden opgevraagd door de gemeente of de politie, met inachtneming van wetgeving met betrekking tot bescherming persoonsgegevens.
De voertuigen zijn digitaal te vinden, te boeken en te betalen via een (web)app in iOS en Android (en evt. andere gangbare besturingssystemen) in ten minste de Nederlandse en de Engelse taal. Ook storingen, schade en klachten moeten via de app gemeld kunnen worden. Locaties van beschikbare voertuigen worden real-time en nauwkeurig weergegeven.
Ieder kwartaal wordt een rapportage opgesteld met betrekking tot het daaraan voorafgaande kwartaal en deze wordt gedeeld met de gemeente. De rapportage bevat in ieder geval de volgende data: aantal unieke gebruikers, gemiddeld aantal kilometers per rit, gemiddeld aantal ritten per dag, gemiddelde duur per rit, gebruik waaronder herkomsten en bestemmingen van ritten per wijk, stadsdeel of postcodegebied en een overzicht van klachten, meldingen en de oplostijd hiervan.
Het deelsysteem voldoet op het gebied van databeheer, -verwerking en -opslag (security) en privacy (AVG) aan van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Er is transparantie over het delen van de verzamelde data en persoonsgegevens bij de gebruikers. De klant heeft de vrijheid om daar een keuze in te kunnen maken.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden kan een ontheffing verlenen op dit vergunningsstelsel ten behoeve van pilots en innovaties. Voorstellen hiervoor bevatten een omschrijving van de aard van het experiment of de innovatie, het soort deelvoertuigen, het aantal en de locatie(s) en de looptijd. Pilots kennen een looptijd van maximaal twee jaar.
Indien de vergunninghouder zijn activiteiten beëindigt, brengt de vergunninghouder de gemeente daarvan per direct langs elektronische weg op de hoogte. De vergunning wordt geacht te zijn vervallen vanaf het tijdstip van kennisname door de gemeente van de stopzetting van de activiteiten van de vergunninghouder. In geval van faillissement is de curator verplicht om dit te doen.
Bij intrekking, einde looptijd van de vergunning of faillissement verwijdert de vergunninghouder binnen 1 maand de deelvoertuigen uit de openbare ruimte. De vergunninghouder is verantwoordelijk voor de kosten van het verwijderen van deelvoertuigen en eventuele aanpassingen in de openbare ruimte om deze weer in originele staat terug te brengen.
Indien de vergunninghouder niet voldoet aan de voorschriften van de vergunning, dan wordt de vergunninghouder hierover aangeschreven door de gemeente. De vergunninghouder krijgt dan twee maanden de tijd om de dienstverlening te verbeteren. Indien geen verbetering plaats vindt, kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden (mede op advies van de politie en toezichthouders) overgaan tot intrekken van de vergunning.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-232885.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.