Gemeenteblad van Twenterand
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2023, 229584 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2023, 229584 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling jongerenwerk Twenterand 2024 en 2025
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
jongerenwerk: jongerenwerk is een voorziening in de pedagogische infrastructuur van Twenterand. Het jongerenwerk kan een cruciale rol spelen vanwege de preventiekracht en de ontmoetingsfunctie, naast het voorkomen van overlast en het bevorderen van de veiligheid in de buurt. Jongerenwerk is actief op de plekken waar het nodig is, ook online, en speelt in op trends. Jongerenwerk is flexibel, signalerend en draagt bij aan het voorkomen van zwaardere zorg. Jongerenwerk wordt uitgevoerd door jongerenwerkers.
jongerenwerkers: werknemers binnen de onder g. bedoelde organisatie die werken volgens de volgende principes en uitgangspunten. Zij werken outreachend, zijn fysiek en digitaal zichtbaar en bereikbaar en bieden laagdrempelige ondersteuning aan jongeren in hun ontwikkeling naar volwassenheid. Daarbij gaat er met name aandacht uit naar jongeren in een (tijdelijk) kwetsbare positie. Jongerenwerkers leggen proactief contact met jongeren op straat en op andere plekken waar jongeren zich ophouden, ook online. Zij signaleren waar jongeren vastlopen en leiden hen actief toe naar onder meer hulpverlenings-, scholings- en arbeidstrajecten. Verder ondersteunen ze ouders kortdurend bij de opvoeding en vervullen zij een activerende rol richting jongeren. Zij doen dit door samen met jongeren groepsactiviteiten te organiseren, hen te informeren over bestaande activiteiten en in te zetten op participatie van jongeren in hun eigen omgeving. Jongerenwerkers zetten voor het uitvoeren van activiteiten waar mogelijk vrijwilligers in. Jongerenwerkers werken binnen alle kernen van Twenterand samen met diverse partijen, zoals ouders, scholen, maatschappelijke organisaties, jeugdhulporganisaties, gemeente en politie;
ketenoverleg zorg en veiligheid Twenterand: de werkwijze en lokale netwerkstructuur waarin uitvoerende professionals integraal met elkaar samenwerken en afstemmen. In dit overleg bespreken ketenpartners wat er speelt in de verschillende kernen en kunnen acties worden uitgezet. Dit overleg focust zich primair op complexe casuïstiek waar ook veiligheid een rol speelt en richt zich (vroeg)signalering en preventie Het betreft zowel de individuele als groepsaanpakken
Artikel 3 Doel en subsidiabele activiteiten
Het beoogd effect van de op grond van deze subsidieregeling te verstrekken subsidie voor activiteiten in het kader van jongerenwerk is dat jongeren in Twenterand evenwichtig kunnen opgroeien en actief deelnemen aan de maatschappij. De te subsidiëren activiteiten zijn gericht op de volgende doelen:
er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor jongeren op alle leefgebieden, met name jongeren in een (tijdelijk) kwetsbare positie of uit doelgroepen, passend bij de situatie in de verschillende kernen van Twenterand. Deze ontwikkelingsmogelijkheden zijn gericht op het versterken van eigen kracht en zelfredzaamheid;
Artikel 5 Indieningsvereisten aanvraag en aanvraagtermijn
De aanvrager dient naast het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier en in aanvulling op artikel 6, lid 6 van de ASV de volgende gegevens in:
een activiteitenplan voor het jongerenwerk, waarin alle in de subsidieperiode uit te voeren activiteiten zoals bepaald in artikel 3, lid 2, van deze subsidieregeling worden beschreven en de benodigde inzet van jongerenwerkers en de inzet van vrijwilligers wordt opgenomen. In het activiteitenplan wordt omschreven aan welk(e) doel(en) de activiteit een bijdrage levert;
De adviescommissie beoordeelt de aanvragen aan de hand van de criteria van artikel 8 lid 1 van deze subsidieregeling, conform de beoordelingsmethode die is opgenomen in bijlage 3 van deze subsidieregeling. De adviescommissie adviseert het college over de puntentoekenning en de rangschikking van de aanvragen.
De adviescommissie bestaat uit drie personen die deskundig zijn op het gebied van jongerenwerk en jeugdbeleid. De leden van de adviescommissie zijn niet in dienst bij de gemeente Twenterand. De adviescommissie wordt ondersteund door twee ambtelijke secretarissen. Deze personen zijn geen lid van de commissie. Zij ondersteunen het proces en hebben dien ten gevolge geen stem in de advisering.
De adviescommissie wijst uit haar midden een voorzitter aan. De adviescommissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. De leden van de adviescommissie komen voor iedere aanvraag per criterium tot een gemotiveerde gezamenlijke score. Indien de beraadslaging niet leidt tot consensus beslist de voorzitter van de adviescommissie. De totaalscore van de aanvraag is de optelsom van de scores per criterium. De adviescommissie motiveert in haar advies hoe zij tot de puntentoekenning is gekomen. Het advies van de adviescommissie en de rangschikking wordt openbaar nadat het college een besluit heeft genomen over de ingediende subsidieaanvragen op grond van deze subsidieregeling.
Artikel 8 Rangschikking aanvragen
De adviescommissie kent punten toe op basis van vijf verschillende criteria die in het onderstaande beoordelingsformulier/tabel zijn opgenomen:
Per criterium worden punten toegekend volgens de beoordelingsmethode die is opgenomen in bijlage 3 van deze subsidieregeling. De scores per criterium worden bij elkaar opgeteld en vormen zo de totaalscore van de aanvraag. De totaalscore bedraagt maximaal 60 punten. De rangschikking wordt bepaald op basis van de totaalscores van de aanvragen.
Het college verstrekt de subsidie aan de aanvrager met het hoogste puntenaantal. Indien meerdere aanvragen dezelfde (hoogste) totaalscore hebben gehaald, verstrekt het college de subsidie aan de aanvrager die de meeste punten heeft gescoord bij criterium 1 (Activiteitenplan). Als de aanvragen ook evenveel punten behalen bij criterium 1 (Activiteitenplan), wordt vervolgens gekeken naar de puntenscore bij criterium 4 (Samenwerking met diverse partijen rondom jongeren). De partij die hier dan het hoogste scoort wordt de subsidie verstrekt. Als de aanvragen ook evenveel punten behalen bij criterium 4 (Samenwerking met diverse partijen rondom jongeren), wordt de subsidie verstrekt na een door een notaris uitgevoerde loting tussen deze aanvragen.
Als de aanvrager met het hoogste puntenaantal of de aanvrager die na loting de subsidie verstrekt krijgt, geen aanspraak meer wenst te maken op de subsidie of de subsidie tussentijds wordt ingetrokken, verstrekt het college de subsidie aan de aanvrager die als tweede is geëindigd bij de rangschikking of loting.
Artikel 9 Subsidieverplichtingen
De subsidieontvanger doet onverwijld een schriftelijke melding aan het college indien aannemelijk is geworden dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet tijdig of niet geheel aan de subsidieverplichtingen zal worden voldaan. De subsidieontvanger stemt beoogde wijzigingen in activiteiten binnen het jongerenwerk altijd af met het college en samenwerkingspartners.
De subsidieontvanger levert één keer per half jaar een tussenrapportage aan bij het college, waarvan de eerste keer op 1 juli 2024. In de tussenrapportage wordt inhoudelijke verantwoording afgelegd over ontwikkelingen, behaalde doelen, uitgevoerde activiteiten, het aantal jongeren dat wordt bereikt en een reflectie op het eigen functioneren.
Daarnaast gelden de volgende subsidieverplichtingen:
de subsidieontvanger spant zich actief in om alle betrokken jongerenwerkers te laten werken volgens de Werkwijze hulpvragen die in bijlage 2 bij deze subsidieregeling is opgenomen. De subsidieontvanger verwijst jongeren tijdig door, neemt deel aan het ketenoverleg zorg en veiligheid Twenterand en neemt deel aan andere relevante overleggen. De subsidieontvanger monitort en stimuleert binnen deze werkwijze de doorstroom en ‘uitstroom’ van jongeren en maakt in ieder geval inzichtelijk hoeveel jongeren worden doorverwezen en naar welke partijen, hoeveel meldingen zijn gedaan bij Veilig Thuis Twente (VTT) en hoeveel aanmeldingen zijn gedaan in het ketenoverleg;
de door de subsidieontvanger in te zetten jongerenwerkers werken conform de landelijke beroepscode kinder- en jongerenwerk en voldoen aan de competenties van het competentieprofiel kinder- en jongerenwerk van beroepsvereniging BV Jong. Er wordt gewerkt vanuit de leefwereld van de jongeren, methodisch gewerkt vanuit geleerde en ontwikkelde kennis en jongerenwerkers zijn in staat domein overstijgend te werken;
Het college kan in bijzondere gevallen, ten gunste van de aanvrager, afwijken van de bepalingen in deze subsidieregeling, indien toepassing van deze subsidieregeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt. Het college kan niet afwijken van artikel 6 van deze subsidieregeling.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze subsidieregeling wordt ingetrokken op 1 januari 2027. In afwijking van de eerste volzin van dit lid blijft deze subsidieregeling zoals zij luidde op de dag voorafgaand aan de datum met ingang waarvan deze subsidieregeling wordt ingetrokken, van toepassing op de afwikkeling van op grond van deze subsidieregeling ingediende aanvragen en verleende subsidies.
Vriezenveen, 23 mei 2023
Burgemeester en wethouders,
de secretaris
P.F.G. Rossen
de burgemeester
mr. J.C.F. Broekhuizen
□ Met de ondertekening van dit aanvraagformulier gaat aanvrager ermee akkoord dat het besluit over de aanvraag en alle correspondentie over de aanvraag uitsluitend per mail wordt toegezonden naar het mailadres dat in het aanvraagformulier is vermeld
Bij de beoordeling wordt per criterium gebruik gemaakt van een waarderingsschaal in woorden (zoals ‘goed’, ‘voldoende’, ‘matig’) als conclusie van de inhoudelijke beoordeling per criterium. De waarderingsschaal in woorden bij elk criterium is een hulpmiddel in het kader van een zorgvuldige en evenwichtige beoordeling van de ingediende aanvragen. Aan de waarderingsschaal in woorden zijn cijfers (punten) gekoppeld, met het oog op een vertaling naar een rangorde van de aanvragen. De besluiten worden dus gebaseerd op met argumenten omklede adviezen over aanvragen, aan de hand van de criteria en daarbij toegekende waarderingen met bijbehorende cijfers. De waarderingen met bijbehorende cijfers worden voor elk van de criteria als volgt toegepast.
Beoordeling uitsluitend positief, er zijn geen punten van kritiek |
||
Beoordeling matig, substantiële punten van kritiek. De kritiekpunten hebben de overhand. |
Bij de beoordeling van de vijf criteria zoals opgenomen in de tabel in artikel 8 lid 1 van de subsidieregeling, kijkt de adviescommissie per criterium naar het totaalbeeld van de door de aanvrager aangeboden werkwijze en de daarbij geleverde onderbouwing. De aspecten zoals opgenomen in de tabel in artikel 8 lid 1 van deze subsidieregeling zijn geen nadere (sub)criteria; het betreffen aspecten waarop de adviescommissie de aanvraag beoordeelt om te komen tot één integrale puntentoekenning per criterium. De genoemde aspecten kennen geen onderlinge weging. Zowel de waardering als het cijfer staan op zichzelf; aanvragen worden niet direct met elkaar vergeleken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-229584.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.