Subsidieregeling Versterken sociale basis 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat het in de vergadering van 9 mei 2023 heeft besloten

 

Gelet op de ASV Eindhoven

 

Gelet op titel 4.2. van de Algemene wet bestuursrecht;

 

vast te stellen de Subsidieregeling Versterken Sociale Basis 2024

 

Artikel 1 begripsomschrijvingen

 

  • 1.

    De definities, genoemd in artikel 1 van de ASV Eindhoven, zijn op deze subsidieregeling van overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

     

    • a.

      Basisvaardigheden: lezen, spreken, schrijven, luisteren, rekenen en/of digitale vaardigheden;

    • b.

      Beweging 0-1-2: het versterken van de sociale basis (nulde lijn) om waar mogelijk te voorkomen dat eerste of (aanvullende) tweedelijns ondersteuning nodig is;

    • c.

      Communicatiestrategie STAP naar gezonder: gebruik maken van de beschikbare logo’s, refereren aan de stap naar gezonder en indien mogelijk het gesubsidieerde project delen op het platform DESTAPnaargezonder.nl.

    • d.

      Eerste lijn: alle professionele ambulante ondersteuning in het gemeentelijk sociaal domein met uitzondering van specialistische ambulante ondersteuning;

    • e.

      Eenzaamheid: het subjectief ervaren van een onplezierig of ontoelaatbaar gemis aan (kwaliteit van) bepaalde sociale relaties;

    • f.

      Gebiedscoördinator: gebiedscoördinator werkzaam bij de gemeente Eindhoven.

    • g.

      Integrale Aanpak ter Voorkoming van Escalatie (AVE-model): Het AVE-model heeft als doel om regievoering op complexe casuïstiek op het snijvlak van zorg en veiligheid te organiseren, om verdere escalatie van de casuïstiek te voorkomen.

    • h.

      Integrale kaders Outreachend Werk:

      • i.

        Alle Outreachend Werk-partners vormen samen één netwerk waarin onderling wordt afgestemd welke partner het beste aansluiting vindt met de inwoner.

      • ii.

        Alle Outreachend Werkpartners werken waar mogelijk in/met koppels van verschillende organisaties.

      • iii.

        De Outreachend Werk- partners betrekken z.s.m. het Regieteam of WIJ Eindhoven voor de casusregie bij een situatie.

      • iv.

        Outreachend Werk is tijdelijk: het vliegt in, en vliegt ook weer uit.

      • v.

        Als Outreachend Werk partner ga je (nog méér) de straat op: zichtbaar en present op zoek naar vindplaatsen.

      • vi.

        Ervaringsdeskundige inzet wordt uitgebreid in het netwerk, gezien de meerwaarde van ervaringsdeskundigheid voor deze doelgroep.

      • vii.

        De omgeving en het sociaal netwerk van de betreffende inwoner wordt nadrukkelijk betrokken in de aanpak.

    • i.

      Multi helix samenwerking: de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en de onderwijs- en kennisinstellingen;

    • j.

      NT1: Nederlands als eerste taal. De term verwijst naar de groep volwassenen die Nederlands als moedertaal heeft, en naar het lees- en schrijfonderwijs aan deze groep mensen.

    • k.

      Onafhankelijke cliëntondersteuning: onafhankelijke ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.

    • l.

      Outreachend werk: het proactief benaderen en opsporen van kwetsbare volwassenen die hun (werkelijke) hulpvraag niet kunnen, willen, durven of mogen stellen en een (mogelijk) risico vormen voor zichzelf en/of omgeving. Outreachend Werk zorgt dat de juiste zorg en ondersteuning geleverd wordt op de juiste plek (d.m.v. het wijzen van de juiste weg) aan de inwoner en zijn/haar omgeving, in een zo vroeg mogelijk stadium, om de gezondheid en het welbevinden van inwoners te bevorderen, overlast te verminderen en (verdere) escalatie te voorkomen

    • m.

      Positieve gezondheid: een benadering binnen de gezondheidszorg die niet de ziekte, maar een betekenisvol leven van mensen centraal stelt. De nadruk ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens en niet op de beperkingen of ziekte zelf;

    • n.

      Regieteam: Regieteam onderdeel van de gemeente Eindhoven.

    • o.

      Samenkracht: initiatieven waarbij inwoners gebruik maken van elkaars kwaliteiten;

    • p.

      Samenwerkingsverband met ZET: Een projectleider van ZET (www.wijzijnaanzet.nl) ondersteunt wijken en buurten bij het dementievriendelijk worden. Daarvoor hebben zij een opdracht gekregen. Zij hebben een plan van aanpak, waarmee zij met buurten/ wijken aan de slag gaan.

    • q.

      Sociale basis (nulde lijn): Het geheel van informele sociale verbanden (buurten, groepen, verenigingen, netwerken, gezinnen) aangevuld en ondersteund vanuit de lokale overheid, organisaties, diensten en voorzieningen, die het mogelijk maakt dat inwoners de mogelijkheden hebben om te participeren in sociale relaties op een manier die hun welzijn, capaciteiten en individueel potentieel verbetert;

    • r.

      Tweede lijn: alle professionele specialistische ondersteuning, langdurig intensieve ondersteuning, verblijf en opvang;

    • s.

      Verward en onbegrepen gedrag: kwetsbare volwassenen die hun (werkelijke) hulpvraag niet kunnen, willen, durven of mogen stellen en een (mogelijk) risico vormen voor zichzelf en/of omgeving;

    • t.

      Vrijwillige inzet: onverplicht inspanningen waar geen geldelijke vergoeding tegenover staat, uitgezonderd een eventuele tegemoetkoming in de onkosten;

    • u.

      Zelfredzaamheid: de mate waarop iemand zelfstandig zijn leven kan leiden (op alle levensterreinen) met zo min mogelijk professionele ondersteuning en zorg; op basis van persoonlijke hulpbronnen;

 

Artikel 2 Doelstellingen

 

Met deze subsidieregeling streven we na dat Eindhovenaren zich fijn, gezien en gesteund voelen. Eindhovenaren kijken naar elkaar om en helpen elkaar als het nodig is.

Met deze subsidieregeling willen we de volgende doestellingen bereiken:

  • a.

    Het gevoel van Eindhovenaren ergens bij te horen neemt toe;

  • b.

    Het gemeenschapsgevoel (samenkracht) of gevoel van saamhorigheid onder Eindhovenaren neemt toe;

  • c.

    Er is een toename van (ervaren) steunbronnen in de omgeving van inwoners.

 

Artikel 3 Subsidieaanvrager

 

Voor subsidie komen zowel rechtspersonen als natuurlijke personen in aanmerking.

 

Artikel 4 De te subsidiëren activiteiten

 

  • 1.

    Een jaarlijkse of meerjarige (maximaal 4 jaar) subsidie, mits deze bijdraagt aan de doelen zoals omschreven in artikel 2, wordt verleend binnen de volgende thema’s en daarop betrekking hebbende activiteiten:

  • a.

    Jeugd

  • Activiteiten richten zich op het realiseren van het preventief jeugdbeleid ‘Geen Kinderspel 2022-2026’ en dragen bij aan de daarin geformuleerde doelstellingen van de ambities; ’iedere jeugdige een goede start’, ‘Een inclusieve samenleving; alle jeugdigen doen mee’ en ‘elke jeugdige groeit veilig op’;

  • b.

    Taal en leren

  • Activiteiten richten zich op het vergroten van basisvaardigheden van (NT1) inwoners en het doorbreken van de cyclus van laaggeletterdheid. We zetten we in op preventie in de vorm van een gezinsaanpak. Het is van groot belang dat ouders zich bewust zijn van het belang en betrokken zijn bij de taalontwikkeling van hun kind. Met een gezinsaanpak kunnen we de cyclus van laaggeletterdheid doorbreken.

  • c.

    Eenzaamheid & Informele ondersteuning

  • Activiteiten richten zich op een samenleving waar mensen verbonden zijn, naar elkaar omzien en elkaar helpen. Het vasthouden en versterken van de saamhorigheid in de samenleving, zorgen dat iedereen mee kan doen en dat iedereen de juiste ondersteuning krijgt die nodig is. Inwoners kunnen beter omgaan met hun eigen levensvraagstukken waardoor zij minder gevoelens van eenzaamheid ervaren. Door het wegnemen van zo veel mogelijk barrières, kunnen alle Eindhovenaren laagdrempelig deelnemen aan sociale en maatschappelijke processen;

  • d.

    Gezondheid en verslaving

  • Activiteiten zijn gericht op de ambitie om van Eindhoven een stad te maken met vitale inwoners: mensen die goed in hun vel zitten en gezond zijn. Zij voeren zoveel mogelijk eigen regie over hun gezondheid en leven en hebben daarin gelijke kansen. Ook streven we naar een stad met een sociale, groene leefomgeving waar de gezonde levensverwachting en kwaliteit van leven stijgt en men graag meedoet in de samenleving. Mensen met verslavingsproblematiek zijn voldoende zelfredzaam en nemen deel aan de maatschappij zonder dat ze hun directe omgeving schade toebrengen of overlast in de (woon)omgeving veroorzaken;

  • e.

    Veiligheid

  • Activiteiten richten zich vooral op personen met onbegrepen gedrag die te maken hebben met een combinatie van klachten en problemen en hierdoor overlast en onveiligheidsgevoelens veroorzaken. En op geweld in afhankelijkheidsrelaties waarbij het slachtoffer afhankelijk is van de geweldpleger en over onvoldoende mogelijkheden beschikt om de ongelijke machtssituatie te doorbreken. Dit betreft in het bijzonder huiselijk geweld en kinder- en dierenmishandeling. We richten ons op het versterken van vroegsignalering en preventie, met als doel om dader- en slachtofferschap te voorkomen, het voorkomen van recidive en het vergroten van inzet op straat en in de wijken.

  • f.

    Armoede en schulden

  • Activiteiten richten zich op de volgende ambitie: iedere inwoner kan meedoen in de samenleving, ook inwoners met een laag inkomen. Daarmee is het streven om er voor te zorgen dat meer inwoners structureel uit de armoede raken, het voorkomen dat inwoners in de financiële problemen komen, ervoor zorgen dat inwoners eerder in contact komen met passende hulp en meer inwoners duurzaam schuldenvrij zijn.

  • g.

    Outreachend werk

  • Activiteiten richten zich op de volgende ambitie. Niemand in Eindhoven valt tussen wal en schip. Inwoners met een (psychische) kwetsbaarheid kunnen meedoen in de samenleving op eigen kracht en of met hulp van anderen.

  • De activiteiten zijn dan ook gericht op het vroegtijdig signaleren van (complexe) problematiek bij deze inwoners, die in de ogen van hun buurtgenoten verward en/of onbegrepen gedrag vertonen, dragen bij aan het verminderen van zwaardere zorginzet. Door het daadkrachtig optreden van professionals richting deze inwoners en hun directe leefomgeving wordt ook gewerkt aan het destigmatiseren (normaliseren) van het vraagstuk rondom verward gedrag.

  • h.

    Vrouwenopvang

  • Activiteiten richten op de volgende ambitie. Iedereen heeft recht op een (veilig) thuis. Daarom borgen we met de Vrouwenopvang en Gezinsopvang niet alleen onmiddellijke veiligheid maar zetten we in op zo gewoon mogelijk wonen met ondersteuning en werken we aan structurele veiligheid, inclusie, volwaardig burgerschap, participatie, zelfredzaamheid en informele steun in de eigen omgeving. Door ondersteuning te bieden aan alle leden van het gezin maar het kind daarbij altijd centraal te stellen streven we naar een beter (en sneller) herstel van het gezin, willen we (geweld)patronen doorbreken en uiteindelijk de overdracht van generatie op generatie een halt toeroepen.

  • i.

    Ondersteunende diensten

  • De activiteiten richten zich op het bieden van ondersteunende en facilitaire diensten. Te denken valt aan informatie en advies, beheer van gebouwen en administratieve ondersteuning.

  • j.

    Onafhankelijke cliëntondersteuning

  • Activiteiten zijn gericht op het voorzien van informatie, advies en algemene ondersteuning aan inwoners die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening. De ondersteuning richt zich op het gehele sociale domein: maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De inwoner staat hierbij centraal.

  • k.

    Dementievriendelijke gemeenschappen

  • Activiteiten zijn erop gericht dat Eindhovenaren vitaal, gelukkig, veilig en vertrouwd wonen in de eigen wijk door middel van het creëren van zorgzame buurten en wijken. We hebben specifiek oog voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Om in de toekomst beter om te kunnen gaan met de toenemende aantallen inwoners met dementie is een gezamenlijke aanpak noodzakelijk. Die aanpak richt zich op het herkennen van dementie, het omgaan met dementie, het doorbreken van taboes rondom de ziekte, om de ondersteuning van mantelzorgers en om toegankelijke informatievoorziening rondom het thema dementie.

  • l.

    Informeren en activeren van de omgeving bij huiselijk geweld

  • Activiteiten zijn gericht op het tegengaan en uitbannen van huiselijk geweld en kindermishandeling zodat iedere inwoner in Eindhoven veilig is en zich veilig voelt. We streven naar een samenleving én een professioneel veld die begrijpen wat huiselijk geweld is, (risico’s op) huiselijk geweld weten te signaleren en weten wat met het signaal te doen.

  • 2.

    Activiteiten gericht op dagbesteding komen niet in aanmerking voor subsidie op grond van deze subsidieregeling. Voor die activiteiten kan een aanvraag worden gedaan op grond van de ‘Subsidieregeling basisdagbesteding volwassenen’.

  • 3.

    Een vrijwilligersvergoeding, met uitzondering van een vergoeding voor de daadwerkelijk gemaakte onkosten verbonden aan de inzet voor de activiteiten als bedoeld in het eerste lid, komt niet in aanmerking voor subsidie op grond van deze subsidieregeling.

 

Artikel 5 Subsidievereisten

 

  • 1.

    Om in aanmerking te komen voor subsidie als bedoeld in artikel 4, wordt voor alle thema’s aan de volgende algemene vereisten voldaan:

    • a.

      de aanvrager werkt samen met Stichting WIJeindhoven; en

    • b.

      de activiteiten dragen bij aan de beweging 0-1-2; en

    • c.

      de activiteiten sluiten aan bij de behoefte van de inwoners(vraaggericht); en

    • d.

      de aanvrager staat open voor feedback, inspraak en input van de doelgroep; en

    • e.

      bij een aanvraag voor meerjarige subsidie is de noodzaak daarvan per activiteit aangetoond.

  • 2.

    In aanvulling op het bepaalde in het eerste lid wordt per thema aan de volgende specifieke vereisten voldaan:

     

    A. Thema Jeugd

  • a.

    de activiteiten dragen aantoonbaar bij aan de ambities en doelstellingen in het Preventief Jeugdbeleid 2022-2026 van de gemeente Eindhoven (Preventief Jeugdbeleid 2022-2026: 'Geen Kinderspel’); en

  • b.

    de aanvrager heeft een duidelijke werkwijze en heeft deze beschreven. de activiteiten hebben aantoonbaar effect.

    • i.

      de aanvrager toont dit aan door middel van het meten van indicatoren; en

    • ii.

      de aanvrager monitort wat voor effect de interventies hebben (outcome);

  • c.

    de aanvrager werkt proactief en daar waar nodig outreachend; en

  • d.

    de aanvrager werkt samen met de gebiedscoördinator/wijkpartners in het gebied waar hij werkzaam bent; en

  • e.

    de aanvrager is flexibel qua inzet en inzetbaar in heel Eindhoven en het aanbod is aanwezig in- en afgestemd op die gebieden waar het aanbod hard nodig is; en

  • f.

    de aanvrager beschikt over een netwerk van organisaties en instellingen binnen de sociale basis en tweede lijn en staat in nauwe verbinding met netwerkpartners; en

  • g.

    het activiteiten- en/of ondersteuningsaanbod is bekend onder Eindhovense jeugdigen, ouders/verzorgers en onder organisaties en (onderwijs)instellingen in het jeugddomein. Zij weten het aanbod makkelijk te vinden; en

  • h.

    de aanvrager biedt jeugdigen en ouders/verzorgers de mogelijkheid tot inspraak volgens de participatieladder van het Nederlands Jeugdinstituut; en

  • i.

    de aanvrager is bekend met de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Het gebruik en de kennis van de meldcode worden bevorderd onder werknemers; en

  • j.

    in Eindhoven streven we naar een zo dekkend mogelijk aanbod, zonder hiaten. Daarom vragen we de subsidieaanvrager d.m.v. het invullen van de preventiematrix van het NJI aan te geven op welke manier de activiteiten/ interventies onderdeel zijn van het preventieve jeugd aanbod – d.w.z. welk(e) preventieniveau(s) (universeel, selectief en/of indicatief) en aan welke doelstellingen de activiteit(en) bijdragen; en

  • k.

    daar waar relevant sluit de aanvrager aan bij de gemeente breed georganiseerde werkgroepen / coalities rondom het preventief jeugdbeleid. Dit zijn er vier per jaar (één per kwartaal) van ca. 2 uur.

  •  

  • In aanvulling op de bovenstaande vereisten gelden specifiek voor de praktijkondersteuner Huisarts Jeugd ondersteuning de volgende vereisten:

  • l.

    de praktijkondersteuner GGZ-Jeugd voldoet aan het kwaliteitskader Praktijkondersteuner huisarts GGZ; en

  • m.

    de praktijkondersteuner GGZ-Jeugd levert een actieve bijdrage aan de samenwerking in de wijk.

  •  

    • B.

      Thema Taal en Leren

  • a.

    de activiteiten dragen bij aan het realiseren van de ambities en de doelstellingen van het Stadsplan basisvaardigheden; en

  • b.

    de aanvrager dient deel te nemen aan de jaarlijkse monitor laaggeletterdheid.

  •  

    • C.

      Thema Eenzaamheid & informele ondersteuning

  • a.

    de activiteiten sluiten aantoonbaar aan bij de behoeften, talenten en mogelijkheden van inwoners en, indien van toepassing, hun mantelzorgers/naasten; en

  • b.

    als organisatie toon je aan dat je bent aangesloten als partner van het Eindhovens preventieakkoord en conformeer je je aan de ambities en doelstellingen die daarin gesteld worden; en

  • c.

    met betrekking tot het thema eenzaamheid gebruik je de communicatiestrategie ‘DE STAP naar gezonder’ (hiervoor wordt een toolkit beschikbaar gesteld op www.destapnaargezonder.nl).

  •  

  • D . Thema Gezondheid & verslaving

  • a.

    de activiteiten sluiten aantoonbaar aan bij de behoeften, talenten en mogelijkheden van inwoners en, indien van toepassing, hun mantelzorgers/naasten; en

  • b.

    als organisatie sluit je aan als partner van het Eindhovens preventieakkoord en conformeer je je aan de ambities en doelstellingen die hier gesteld worden; en

  • c.

    de communicatiestrategie ‘DE STAP naar gezonder’ gebruikt u bij uw projecten.

  •  

  • E . Thema Veiligheid

  • a.

    de Aanpak ter Voorkoming van Escalatie is leidend voor de samenwerking op het snijvlak van zorg en veiligheid; en

  • b.

    bij gebiedsgerichte inzet is de methodiek ‘Samenleven in verscheidenheid’ leidend bij het betrekken van bewoners en ondernemers; en

  • c.

    bij de uitvoering van plannen vragen we om aansluiting bij andere professionals die werkzaam zijn in dezelfde thematiek en/of thematiek die hiermee samenhangt; en

  • d.

    de aanvrager met welke partners de organisatie samenwerkt en welke innovatievoorstellen je hierin gaat realiseren.

  •  

  • F . Thema Armoede en schulden

  • a.

    de aanvrager werkt samen met de schuldhulpverlening van de gemeente Eindhoven; en

  • b.

    de aanvrager is bekend met de gemeentelijke (minima)regelingen en voorzieningen op het terrein van armoede en schulden.

  •  

  • G . Thema Outreachend werk

  • a.

    de aanvrager toont aan hoe volgens de integrale kaders voor de netwerksamenwerking Outreachend Werk wordt gewerkt; en

  • b.

    Het AVE-model (Aanpak Voorkomen Escalatie) is verweven in de werkwijze van het Outreachend Werk. De casusregie verloopt via WIJeindhoven of het Regieteam; en

  • c.

    deelname aan themabijeenkomsten verplicht; en

  • d.

    de aanvrager heeft een aantoonbaar bestaand samenwerkingsnetwerk in Eindhoven.

  •  

  • H . Thema vrouwenopvang

  • a.

    de aanvrager is houder van het keurmerk ‘Veiligheid in de vrouwenopvang’; en

  • b.

    de aanvrager werkt conform de landelijk geldende en beproefde methodieken vrouwenopvang; en

  • c.

    de aanvrager is lid van het Landelijk Netwerk Vrouwenopvang en pakt binnen dat netwerk een proactieve rol; en

  • d.

    de aanvrager biedt zowel beveiligde en reguliere 24 uursopvang als ambulante begeleiding aan; en

  • e.

    binnen de opvang biedt de aanvrager ook plaats aan mannelijke slachtoffers (van geweld binnen afhankelijkheidsrelaties) en plegers van huiselijk geweld (voor aantallen en specificaties zie inhoudelijk kaders); en

  • f.

    de aanvrager vormt een belangrijke schakel binnen zowel de keten van maatschappelijke opvang en de keten van huiselijk geweld in de regio Eindhoven en heeft daartoe ook een positie ten opzichte van het voorliggende lokale veld (zoals Gemeentelijke Regieteam, WIJeindhoven en Veilig Thuis Oost Brabant, etc.); en

  • g.

    de aanvrager beschikt over een netwerk en heeft samenwerkingsafspraken met relevante partners in de regio Eindhoven als het gaat om de maatschappelijke opvang, aanpak huiselijk geweld, aanpak van jeugdprostitutie en de begeleiding van kinderen in de opvang; en

  • h.

    de aanvrager levert een actieve bijdrage aan de doorontwikkeling van de vrouwen- en gezinsopvang en specifiek hierin de vier ontwikkelopgaven die hiervoor gedefinieerd zijn; en

  • i.

    de activiteiten zijn aantoonbaar gericht op duurzame uitstroom en het zoveel mogelijk voorkomen van intergenerationele overdracht; en

  • j.

    de aanvrager verbindt je aan de ambities, doelstellingen en de (uitvoering van) daaraan gekoppelde ontwikkelopgaven; en

  • k.

    de aanvrager kan op aanvraag cijfers aanreiken rond zaken zoals: aantal aanmeldingen, intakegesprekken en risicoscreenings, aantal cliënten en aantal kinderen dat wordt opgevangen, ambulant wordt begeleid of warm wordt overgedragen aan het landelijk netwerk of het voorliggend veld; en

  • l.

    afspraken omtrent de uitvoering van de activiteiten zullen in een uitvoeringsovereenkomst worden vastgelegd.

  •  

  • I . Thema Ondersteunende diensten

    Voor activiteiten specifiek gericht op ondersteuning van stichtingen en verenigingen geldt dat:

     

  • a.

    de aanvrager samenwerkt met bedrijven die in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) ‘om niet’ dan wel tegen een maatschappelijk tarief ondersteuning en advies kunnen bieden bij vraagstukken. Hieronder valt nadrukkelijk ook de multi-helix samenwerking; of

  • b.

    de aanvrager zakelijke ondersteuning aan bewonersorganisaties biedt, waarbij de prioriteit ligt bij de bewonersorganisaties in de bestuurlijk aangewezen actiegebieden.

  •  

  • J. Onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO)

  • a.

    de aanvrager staat vermeld op de website oco.eindhoven.nl en zorgt dat de informatie op deze site actueel is; en

  • b.

    de aanvrager hanteert het beeldmerk OCO Eindhoven naast het eigen beeldmerk als ‘keurmerk’; en

  • c.

    de aanvrager neemt deel aan samenwerkingsbijeenkomsten met andere (OCO-) organisaties in Eindhoven; en

  • d.

    de aanvrager zorgt dat medewerkers die OCO verlenen beschikken over een VOG en staat ingeschreven bij beroepsregister BCMB; en

  • e.

    de aanvrager geeft verantwoording in een openbaar jaarverslag; en

  • f.

    de aanvrager heeft een signaalfunctie naar de gemeente wat betreft het al dan niet missen van elementen in de sociale basis; en

  • g.

    de aanvrager maakt op aanvraag de wachtlijsten inzichtelijk .

  •  

  • K. Informeren en activeren van de omgeving bij huiselijk geweld

  • a.

    de aanvrager heeft duidelijk aantoonbare expertise op het thema huiselijk geweld en kindermishandeling (in al zijn verschijningsvormen) en voortdurende ontwikkeling van die expertise; en

  • b.

    de aanvrager beschikt over een netwerk van organisaties en instellingen binnen de sociale basis en tweede lijn en een nauwe verbinding met ketenpartners; en

  • c.

    het activiteiten- en/of ondersteuningsaanbod is bekend en toegankelijk onder Eindhovense organisaties en (onderwijs)instellingen die betrokken zijn bij het thema huiselijk geweld en kindermishandeling.

  •  

  • L. Dementievriendelijke gemeenschappen

  • a.

    het geografisch gebied waarvoor subsidie wordt aangevraagd bestrijkt minimaal 2.000 inwoners; en

  • b.

    de aanvrager heeft een samenwerkingsverband met de ondersteunende dienst welke is aangewezen voor deze taak;

  • c.

    er is een kartrekker en Zorg Traject Begeleider gekoppeld aan het onder a. genoemde geografisch gebied en aanspreekbaar bij vragen van buurtbewoners (vergoeding met gebruik middelen subsidie); en

  • d.

    aanvraag wordt ingediend in samenwerking met een verbinder van WIJeindhoven en er zijn gesprekken gevoerd met de kring van zorgtrajectbegeleiders.

 

Artikel 6 Subsidieweigering

 

In aanvulling op het bepaalde in de ASV Eindhoven weigert het college de subsidie in ieder geval:

 

  • a.

    indien niet of onvoldoende duidelijk is of de behoefte aan de activiteiten die je aanbiedt gedurende de hele periode in deze mate blijft bestaan; of

  • b.

    Indien de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd niet primair een gemeentelijke verantwoordelijkheid is; of

  • c.

    bij een onevenredige verhouding tussen totale kosten van de activiteiten en de daarmee te bereiken resultaten; of

  • d.

    indien de aanvraag voor het behalen van de resultaten afhankelijk is van voorwaarden terwijl onvoldoende verzekerd is dat aan die voorwaarden op datum aanvraag is voldaan.

 

Artikel 7 Subsidieplafond/verdeling van de subsidie

 

  • 1.

    Het subsidieplafond voor het subsidiëren van activiteiten zoals bedoeld in deze subsidieregeling, wordt jaarlijks vastgesteld met dien verstande dat voor ieder thema genoemd in artikel 4 deelplafonds worden vastgesteld.

  • 2.

    De subsidieaanvragen worden conform bijlage 1. onderling vergeleken op grond van het bepaalde in artikel 2, 4 en 5 van deze subsidieregeling, de urgentie van de activiteiten, de effectiviteit en kwaliteit van de activiteiten en de kosten van de activiteiten. Ter stimulering van de samenwerking tussen verschillende organisaties worden extra punten toegekend indien uit de aanvraag blijkt dat je intensief samenwerkt met meerdere organisaties bij de uitvoering van de activiteiten.

  • 3.

    Indien er meerdere aanvragen voldoen aan de subsidievereisten van de thema’s zoals genoemd in artikel 5 van deze subsidieregeling en de som van het aantal aanvragen het deelsubsidieplafond zoals bedoeld in het eerste lid te boven gaat, vindt een ranking, zoals opgenomen in bijlage 1, plaats waarbij subsidies verstrekt kunnen worden tot het moment dat het deelplafond bereikt wordt.

 

Artikel 8 Subsidiehoogte

 

Voor het thema ‘Dementievriendelijke gemeenschappen’ bedraagt de hoogte van de subsidie maximaal €10.000.

 

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op de bekendmaking en geldt voor aanvragen betrekking hebbende op activiteiten vanaf 1 januari 2024.

  • 2.

    De Subsidieregeling VSB, gemeenteblad 2022-242653 wordt met ingang van 1 januari 2024 ingetrokken.

  • 3.

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als Subsidieregeling VSB 2024.

 

 

 

Eindhoven, 9 mei 2023

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,

,burgemeester

,secretaris

Naar boven