Gemeenteblad van Land van Cuijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Land van Cuijk | Gemeenteblad 2023, 217601 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Land van Cuijk | Gemeenteblad 2023, 217601 | beleidsregel |
Beleidsregels aanvragen uitwegvergunningen gemeente Land van Cuijk 2023
Artikel 2. Toetsingscriteria weigeringsgrond a: ter voorkoming van gevaar voor het verkeer op de weg
Een uitwegvergunning wordt geweigerd ter voorkoming van gevaar voor het verkeer op de weg:
Artikel 3. Toetsingscriteria weigeringsgrond b: als de uitweg zonder noodzaak ten koste gaan van een openbare parkeerplaats
Een uitwegvergunning wordt geweigerd als de uitweg zonder noodzaak ten koste gaat van een openbare parkeerplaats. Er is sprake van noodzaak: indien er voor het ontsluiten van een perceel geen andere mogelijkheden bestaan dan het verwijderen van een openbare parkeerplaats waardoor het aantal openbare parkeerplaatsen wordt verminderd volgens de bestaande parkeernormen en er geen compensatie mogelijkheden zijn binnen een straal van 100 meter.
Artikel 4. Toetsingscriteria weigeringsgrond c: door de uitweg wordt het openbaar groen onaanvaardbaar aangetast
Een uitwegvergunning wordt geweigerd als door de uitweg het openbaar groen op onaanvaardbare wijze wordt aangetast. Er is sprake van een aantasting op onaanvaardbare wijze indien:
hierdoor schade aan een boom of aan de groeiplaats van een boom in het openbaar gebied ontstaat. Hetgeen bepaald is in het ‘Handboek Bomen 2022’, uitgegeven door het Norminstituut Bomen, dient hierbij in acht genomen te worden. Toetsing vindt plaats conform hoofdstuk 2 ‘Werken rond bomen’ van dit boek. Voor de minimale graafafstand ten opzichte van het hart van de boom wordt het bepaalde in artikel 2.50 van het ‘Handboek Bomen 2022’ aangehouden; of
De inrit wordt niet verboden op grond van deze bovengenoemde punten, als het een eerste inrit betreft en geen alternatief voorhanden is. Er worden dan voorschriften volgens een Bomen Effect Analyse (BEA) opgenomen in de ‘toestemming’ op de melding, zoals bijvoorbeeld een smallere inrit of een inrit met technische aanpassingen.
Artikel 5. Toetsingscriteria weigeringsgrond d: er is sprake van een tweede uitweg welke ten koste gaat van het openbaar groen en/of een openbare parkeerplaats
Een uitwegvergunning wordt geweigerd als er sprake is van een uitweg van een perceel dat al door een andere uitweg wordt ontsloten, en de aanleg van deze tweede uitweg ten koste gaat van een openbare parkeerplaats of het openbaar groen. Indien aangetoond kan worden dat het vanuit zwaarwegende bedrijfseconomische gronden en of intensiteit of doeleinden en ter bevordering de verkeersveiligheid noodzakelijk is kan hierop een uitzondering gemaakt worden.
Artikel 7. Vervallen oude regeling
De beleidsregels van de voormalig gemeente Boxmeer R-MRM/2016/2005, vastgesteld op 5 juli 2016, vervallen met ingang van de datum waarop deze beleidsregels in werking treden.
Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk,
Datum: 16 mei 2023
Johan Postma
secretaris
Marieke Moorman
burgemeester
Toelichting Beleidsregels aanvragen uitwegvergunningen gemeente Land van Cuijk 2023
Om een uitweg te maken naar de weg, voor het hebben van de een uitweg en voor het veranderen van een bestaande uitweg is op grond van artikel 2:12 lid 1 van de Algemene plaatselijke verordening Land van Cuijk een omgevingsvergunning van het college van burgemeester en wethouders nodig. Op grond van artikel 2:12 lid 2 van de APV het tweede lid van dit artikel kan een vergunning slechts worden geweigerd:
Deze weigeringsgronden kunnen nader worden uitgewerkt in beleidsregels worden vastgesteld, waarin nader bepaald wanneer wel of niet tot het verlenen van een uitwegvergunning wordt overgegaan.
Het vaststellen van beleidsregels die objectieve algemeen bekendgemaakte criteria aangeven welke bij de beoordeling van een vergunningaanvraag worden gehanteerd, is blijkens jurisprudentie toegestaan. Hierna wordt ingegaan op de weigeringsgronden.
Verdere toelichting op weigeringsgrond a.
Het veilig en doelmatig gebruik van de weg komt in het gedrang indien de uitweg zou worden gemaakt bij wegkruisingen en –splitsingen, zou uitmonden op opstelstroken op een rijbaan van de weg, op een plaats waar nauwelijks zicht is op de weg en/of indien er belemmeringen ontstaan voor het in- en uitrijden van bestaande garages. Wanneer de openbare weg slechts bereikt kan worden indien vanaf de uitweg een fiets- of voetgangerspad zou moeten worden bereden, komt daardoor ook het veilig en doelmatig gebruik van de weg, waaronder ook paden worden begrepen, in het gedrang.
Verdere toelichting op weigeringsgrond b.
Indien het maken of veranderen van een uitweg zonder noodzaak ten koste gaat van openbare of vanuit verkeersbesluiten aangewezen parkeerplaatsen wordt de omgevingsvergunning in het belang van de bruikbaarheid van de weg in ieder geval geweigerd.
Verdere toelichting op weigeringsgrond c.
Deze weigeringsgrond ter bescherming van de groenvoorzieningen binnen onze gemeente is van toepassing indien door de uitweg het openbaar groen op onaanvaardbare wijze wordt aangetast.. Het algemene belang vereist dat een waardevolle houtopstand en een of meer houtopstanden in een rij waardevolle beeldbepalende straatbomen dienen te worden beschermd en niet behoeven te wijken voor de aanleg van een uitweg. Verstoring en/of versnippering van groenvoorzieningen kunnen onder bepaalde omstandigheden ook inbreuk maken op de wijkstructuur. Hetgeen is bepaald in het ‘Handboek bomen 2022’ van het Norminstituut Bomen dient hierbij in acht genomen te worden .
Verdere toelichting op punt d.
Een tweede uitweg is niet toegestaan vanuit het oogpunt van de veiligheid op de weg, de parkeergelegenheid ter plaatse, het straatbeeld en het openbaar groen.
Aan de hand van de in de Algemene plaatselijke verordening opgenomen en hierboven toegelichte weigeringsgronden zijn in de artikelen 2,3,4 en 5 van de beleidsregels de criteria voor weigering opgenomen.
In de Algemene plaatselijke verordening komt in artikel 2:12 lid 1 het woord ‘uitweg’ voor. Een definitie daarvan ontbreekt. Uit de bewoording van het eerste lid blijkt dat het gaat om het uitwegen op een openbare weg en om het hebben van de uitweg. Een uitweg is derhalve een middel om ergens uit te komen, meestal een weg van beperkte lengte en meestal gelegen tussen de grens van een onroerende zaak en een rijbaan van de aangrenzende openbare weg.
Het constructiecriterium is in deze medebepalend. Het constructiecriterium stelt de vormgeving van de uitweg centraal. Van belang is of de weggebruiker aan de hand van de vormgeving de situatie direct als uitweg herkent. Hiervan is in ieder geval sprake als een uitrit de volgende aanbevolen uitritconstructie heeft, waarmee geheel aan het constructiecriterium wordt voldaan:
De criteria voor weigering van een uitwegvergunning zijn aan de hand van in de Algemene plaatselijke verordening opgenomen weigeringsgronden nader omschreven in het algemene gedeelte van deze toelichting. De bij de nadere toelichting gevoegde voorbeelden geven een verduidelijking ten aanzien van een aantal in de praktijkvoorkomende situaties:
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning ten behoeve van een uitweg zijn leges verschuldigd.
Daarnaast worden er vaste aanlegkosten bij de aanvrager in rekening gebracht.
Zodra een vergunning verleend is en de aanlegkosten zijn voldaan, wordt de uitweg door, dan wel namens de gemeente aangelegd. Het is de aanvrager niet toegestaan zelf een uitweg aan te (laten) leggen.
De uitweg mag niet door, dan wel namens de aanvrager, zelf aangelegd worden.
De artikelen 7, 8 en 9 behoeven geen verdere toelichting.
Nadere toelichting beleidsregels voor het verlenen van een vergunning
In situaties, waarin het gaat om hoek- of eindwoningen, is het verlenen van een uitwegvergunning mogelijk, indien het perceel grenst aan een trottoir of een groenstrook die niet breder mag zijn dan drie meter. Aantasting van aankledingsgroen is niet wenselijk en waardevolle houtopstanden behoeven niet te worden opgeofferd. De Gemeente Land van Cuijk zal de situatie beoordelen.
Wanneer er door de aanleg van een uitweg één of meerdere parkeerplaatsen vervallen, zal men niet akkoord gaan met de aanleg indien er in de buurt te weinig parkeergelegenheid is.
Bij een combinatie van bovenbedoelde mogelijkheden (dus zowel een doorsnijding van groenvoorzieningen als opofferen van parkeerplaatsen) zal dit een te grote ingreep betekenen in de structuur van de wijk: het verlenen van een uitwegvergunning is derhalve dan niet mogelijk.
In situaties, waar woningen met de achterzijde zijn gesitueerd aan een “achter-ontsluiting”, is het verlenen van een uitwegvergunning niet mogelijk, indien hierdoor belemmeringen zouden ontstaan voor bestaande garages.
Voor het overige is het verlenen van een uitwegvergunning mogelijk: Alsdan is namelijk sprake van een optimaal benutten van de ruimte.
In deze situaties grenzen woningen aan een achterterrein of binnengebied. Het verlenen van een uitwegvergunning is hier niet mogelijk, indien daardoor functioneel groen verdwijnt, parkeerplaatsen moeten worden opgeofferd of op een andere wijze de structuur wordt aangetast, bijvoorbeeld het verdwijnen van een verkeersluw en een verkeersintensief gebied.
Bij het ontwerp van de wijk heeft er meestal een duidelijke afbakening plaatsgevonden tussen het voetgangers- en autogebied.
Deze opzet is essentieel voor de structuur van de wijk. Ook situaties, waarin een voetpad en/of een achterpad veranderd worden in een rijweg zijn niet aanvaardbaar, aangezien dit een te grote ingreep betekent voor de wijkstructuur.
In situaties waarin aan de zijkant van een woning een garage kan worden gebouwd, is het verlenen van een uitwegvergunning mogelijk, indien de ruimte vόόr de garage op eigen terrein meer dan 5 meter bedraagt.
Minder dan 5 meter is uit verkeerstechnische overwegingen onaanvaardbaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-217601.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.