Gemeenteblad van Aalten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Aalten | Gemeenteblad 2023, 215 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Aalten | Gemeenteblad 2023, 215 | beleidsregel |
Subsidieregeling verduurzaming woningen gemeente Aalten 2023
In aanvulling op de begripsomschrijvingen in de verordening wordt in deze subsidieregeling verstaan onder:
Artikel 2. Doel van de regeling
Doel van deze subsidieregeling is het toekomstbestendig(er) maken van Woningen in Aalten via het treffen van Energiebesparende maatregelen door Eigenaar-bewoners. De subsidieregeling richt zich op Woningen waarbij op basis van het Energielabel, Bouwjaar en WOZ-waarde de verwachting is dat Eigenaar-bewoners een relatief groot deel van hun inkomen aan energiekosten besteden en waarbij de verwachting is dat via het treffen van Energiebesparende maatregelen een grote energiebesparing te realiseren is.
Deze subsidieregeling is van toepassing op het treffen van Energiebesparende maatregelen zoals opgenomen in de Maatregelenlijst aan of op of in een Woning in de gemeente Aalten.
Wanneer de Aanvrager geen mogelijkheid heeft om de (aan)betaling van de maatregel(en) te financieren, dan kan de Aanvrager een verzoek indienen voor voorlopige uitbetaling van de subsidie. Alleen betalingen die niet uitgesteld kunnen worden komen tot na de subsidievaststelling voor voorlopige uitbetaling in aanmerking. Om aanspraak te kunnen maken op een voorlopige uitbetaling verstrekt de Aanvrager de offerte of prijsopgaaf van de maatregel(en) die uitgevoerd gaan worden. Nadat de voorlopige uitbetaling heeft plaatsgevonden stuurt de Aanvrager binnen zeven dagen een kopie van het rekeningafschrift toe, waaruit blijkt dat de (aan)betaling van de maatregel(en) heeft plaatsgevonden.
Artikel 8. Verantwoording subsidie
Als het verzoek tot uitbetaling compleet met opdrachtbevestiging, gevraagde facturen en (betaal)bewijzen is ontvangen volgt een besluit tot subsidievaststelling en uitbetaling binnen acht weken. Dit besluit kan eenmaal met vier weken worden verdaagd. De betaling van de gehele subsidie vindt plaats onder aftrek van de eventuele voorlopige uitbetaling. Wanneer het bedrag van de voorlopige uitbetaling hoger is dan de vastgestelde subsidie dan betaalt de Aanvrager het verschil retour. De subsidie kan niet hoger vastgesteld worden dan eerder in het besluit tot subsidieverlening is bepaald. De vaststelling van de subsidie wordt digitaal per e-mail beschikbaar gesteld aan de Aanvrager van de Subsidie. Indien de aanvrager niet beschikt over een email adres, ontvangt deze de beschikking per post.
Artikel 10. Subsidieplafond en wijze van verdeling
Het nemen van besluiten op de aanvragen van subsidie vindt plaats in volgorde van ontvangst van de volledige aanvragen. Met dien verstande dat wanneer de Aanvrager in de gelegenheid is gesteld de Aanvraag om subsidie aan te vullen, de dag waarop die Aanvraag is aangevuld -zodat sprake is van een volledig ingevulde, gedagtekende en ondertekende Aanvraag - voor die beslissing als datum (en tijdstip) van ontvangst van die Aanvraag geldt.
Naast de in de Algemene subsidieverordening Aalten 2015 genoemde weigeringsgronden wordt de subsidie niet verleend indien:
Artikel 12. Verplichtingen subsidieontvanger
Naast de in de Algemene subsidieverordening Aalten 2015 genoemde verplichtingen gelden de volgende verplichtingen voor de subsidieontvanger:
Artikel 13. Controle op uitgevoerde maatregelen mogelijk
Het College behoudt zich het recht voor om ter plekke te controleren of de gesubsidieerde maatregelen daadwerkelijk en op de juiste manier zijn uitgevoerd.
Artikel 14. Zelfwerkzaamheid (doe het zelf)
De werkzaamheden ten behoeve van het treffen van de maatregelen mogen door de Eigenaar-bewoner zelf worden uitgevoerd mits voldaan wordt aan het volgende:
In bijzondere gevallen, met name in gevallen dat de toepassing van deze regeling voor één of meer belanghebbenden onevenredig zou zijn in verhouding tot de met deze regeling te dienen doelen, kan het College afwijken van deze regeling.
Aldus besloten in vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten, gehouden op. 13 december 2022
De secretaris,
drs. A.J.M. Gildhuis,
De burgemeester,
Het TNO rapport “De feiten over energiearmoede in Nederland, Inzicht op nationaal en lokaal niveau” (TNO 2021 P11678 / 21 september 2021) stelt dat energiearmoede kan worden gedefinieerd in termen van gebrek aan het hebben of kunnen krijgen van een woning met een voldoende hoge energiekwaliteit. Als inwoners wonen in minder goed geïsoleerde huizen en daardoor te maken krijgen met een hoge energierekening en/of gezondheidsklachten, dan is de kern van het energiearmoede probleem niet de hoge energierekening maar de lage energiekwaliteit van de woning.
Deze subsidieregeling stelt zich als doel om de energiekwaliteit van de woning van de bovengenoemde doelgroep te verbeteren. Om de doelgroep te definiëren is uitgegaan van de volgende gegevens uit het TNO rapport:
• Er is sprake van een lage energiekwaliteit bij energielabel C of hoger;
• Meer dan 98% van de doelgroep woont in een woning met bouwjaar voor 2010.
Het TNO rapport laat zien dat de huizen van energiearme huishoudens niet significant kleiner of groter zijn dan gemiddeld. De waarde van de woningen van energiearme huishoudens liggen daarentegen wel aanzienlijk lager dan gemiddeld, met uitzondering van de energetisch minder goede woningen waarvan de eigenaren onvoldoende financiële capaciteit hebben om zelf te verduurzamen. Dit past bij het beeld dat het hier deels gaat om vrijstaande panden die slecht geïsoleerd zijn. De oppervlakte van de woning is voor het afbakenen van deze subsidieregeling hierdoor geen geschikt criterium, de WOZ-waarde is in dit verband wel een geschikt (extra) criterium.
Ervan uitgaande dat verhuurders zoals De Woonplaats en andere (particuliere) verhuurders zelf verantwoordelijk zijn voor de energiekwaliteit van hun woningen geldt deze subsidieregeling alleen voor Eigenaar-bewoners.
Uitgangspunt is dat deze subsidieregeling minder complex van opzet is dan de landelijke ISDE-regeling. De landelijke regeling wordt vooral gebruikt door relatief draagkrachtige Eigenaar-bewoners. Daarom is ervoor gekozen om bij deze subsidieregeling niet het criterium te hanteren dat er geen minimale oppervlaktes die geïsoleerd moeten worden te hanteren. Daarnaast kan bij de ISDE-regeling alleen achteraf subsidie worden aangevraagd is, wat een extra drempel is voor de doelgroep. Bij deze subsidieregeling kiezen we ervoor om Eigenaar-bewoners vooraf duidelijkheid te geven over de subsidietoekenning. De kwalitatieve criteria van de Energiebesparende maatregelen zoals de minimale isolatiewaarden zijn wel vergelijkbaar met de criteria van de landelijke ISDE-regeling.
De verdeling in Aalten qua geregistreerde energie labels van woningen is als volgt:
Energie Labels Aantal woningen Aalten 2021 Percentage
*Bron www.waarstaatjegmeente.nl
Hoe hoger het energielabel is, hoe meer energie er nodig is voor verwarming, koeling, warm water en ventilatie van de woning. Een woning met energielabel F verbruikt bijvoorbeeld ruim twee keer zoveel energie (max. 380 kWh/m2) ten opzichte van een woning met energielabel B (max. 190 kWh/m2).
Op basis van het bovenstaande komen voor deze subsidieregeling Eigenaar-bewoners in aanmerking waarbij voor de Woning geldt dat:
De Woning geen Energielabel A of B heeft; en
De Woning een Bouwjaar heeft van voor 2010.
Voor de bepaling van de hoogte van de subsidie zijn twee groepen gedefinieerd. De eerste groep Eigenaar-bewoners kan 100% van de kosten van de Energiebesparende maatregelen gesubsidieerd krijgen omdat er bij deze groep sprake is van én een woning met een lage energiekwaliteit én een te laag (besteedbaar) inkomen. Deze eerste groep kan gezien de urgentie als eerste aanspraak maken op de subsidieregeling. Op deze manier wordt voorkomen dat inwoners die nu geen energiemaatregelen treffen door gebrek aan financiële middelen, benadeeld worden na publicatie van de subsidieregeling, ten opzichte van Eigenaar-bewoners die wel over voldoende financiële middelen beschikken en al een opdracht hebben verstrekt voor de uitvoering van Energiebesparende maatregelen. Bij de tweede groep Eigenaar-bewoners wordt niet gekeken naar de financiële draagkracht, maar is er wel sprake van een woning met lage energiekwaliteit en een relatief lage WOZ-waarde. Op deze manier zorgen we ervoor dat de subsidie terecht komt bij Eigenaar-bewoners met een laag (besteedbaar) inkomen, een woning met een lage energiekwaliteit en/of een lage woningwaarde. Van de totaal aantal woningen
In de gemeente Aalten gis de percentage koopwoningen 71,5 % van alle woningen.
Op basis van de bovenstaande indeling is de verwachting dat maximaal 5396 Eigenaar-bewoners aanspraak kunnen maken op deze subsidieregeling.
Voor monumenten eigenaren bieden de Gemeente Aalten geheel vrijblijvend koffietafel gesprekken, waarin we bespreken welke energie besparende maatregelen voor het betreffende monument het meest rendabel zijn. Voor meer informatie kunt u terecht via https://erfgoedoostachterhoek.nl/projecten/verduurzaam-uw-monument/
Maatregelenlijst Subsidieregeling voor woningeigenaren
1. Gevelisolatie: Rd-waarde ≥ 3,5 m2 K/W
2. Spouwmuurisolatie: Rd-waarde ≥ 1,1 m2 K/W
3. Dakisolatie: Rd-waarde ≥ 3,5 m2 K/W
4. Zolder/vlieringvloer isolatie: Rd-waarde ≥ 3,5 m2 K/W
5. Vloerisolatie: Rd-waarde ≥ 3,5 m2 K/W
6. Bodemisolatie: Rd-waarde ≥ 3,5 m2 K/W
a. Achterzetbeglazing of monumentenglas
2. Panelen in kozijn (U-waarde ≤ 1,2 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)
3. Isolerende deur (U-waarde ≤ 1,5 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)
4. Isolatiekozijn (U-waarde ≤ 2,4 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)
2. Panelen in kozijn (U-waarde ≤ 0,7 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)
3. Isolerende deur (U-waarde ≤ 1,0 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)
4. Isolatiekozijn (U-waarde ≤ 1,5 W/m2K) (i.c.m. isolatieglas)
a. Hoofdvoorziening voor warm tapwater en/of ruimteverwarming
9. Zonnecollectoren / zonneboiler
10. Zonnepanelen (PV-cellen / PV-folie)
11. Lage temperatuurafgiftesysteem (LTV) a. Maximale aanvoertemperatuur 45 – 55 ⁰C
12. Warmteterugwinsysteem (WTW)
a. Ventilatie WTW minimaal 90% rendement
13. Maatwerkadvies energiebesparing (i.c.m. een andere maatregel)
De maatregelen gevelisolatie, dakisolatie, zolder/vlieringvloer isolatie, vloerisolatie komen in aanmerking voor artikel 13 (Zelfwerkzaamheid) en kunnen door de Eigenaar-bewoner zelf worden uitgevoerd. De overige maatregelen kunnen alleen door een bedrijf worden uitgevoerd.
Wanneer bij de maatregelen spouwmuurisolatie, dakisolatie, vloerisolatie of bodemisolatie voor het isolatiemateriaal lokaal gespoten PIR of PUR wordt gekozen, dan moet dit worden aangebracht met een HFK-vrij blaasmiddel
Prijs informatie Subsidieregeling voor woningeigenaren
Voor een tussenwoning (± 45 m²) zijn de kosten gemiddeld € 1.400,-, en is de besparing per jaar ± € 450,-. De terugverdientijd is gemiddeld 3,1 jaar.
Voor een hoekwoning (± 90 m²) zijn de kosten gemiddeld € 2.500,- en is de besparing per jaar ± € 975,-. De terugverdientijd is gemiddeld 2,3 jaar.
Voor een tussenwoning (± 35 m²) betaalt u tussen de € 1.700,- tot € 2.200,- en is de besparing per jaar ± € 320,-. De terugverdientijd is gemiddeld 6,9 jaar.
Voor een hoekwoning (± 50 m²) betaalt u tussen ± € 2.300,- tot € 2.700,- en is de besparing per jaar ± € 475,-. De terugverdientijd is gemiddeld 5,7 jaar.
Door de vele mogelijkheden en materialen is dakisolatie altijd maatwerk. Toch willen wij u een indicatie geven van de kosten. Het isoleren van een schuin dak van een gemiddelde eengezinswoning kost ± € 5.500 - € 8.100,-. Dit is een indicatie op basis van een dak van 50 m², inclusief afwerking. Met het isoleren van de binnenzijde van een zolder bespaart u gemiddeld zo’n € 850,- per jaar op uw gasrekening.
De prijs van dakisolatie inclusief montage hangt af van de constructie van uw huis en de isolatiewijze. Door de vele mogelijkheden en materialen is dakisolatie altijd maatwerk. In het overzicht hieronder ziet u een indicatie van de investering en terugverdientijd per soort woning.
Om een richtlijn te geven voor de investering, hebben wij vier typen woningen onderscheiden. In het overzicht hieronder ziet u een indicatie van de hoogte van de investering bij uw type woning.
Omdat gevelisolatie een overkoepelende term is voor drie verschillende isolatievormen, is er geen eenduidig antwoord te geven over de kosten van gevelisolatie. Bekijk in onderstaande tabel de kosten en terugverdientijd per type gevelisolatie.
Soort muurisolatie Gemiddelde prijs/m2 (incl. btw) Gemiddelde terugverdientijd
Spouwmuurisolatie €25 – €35 4 jaar
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-215.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.