Gemeenteblad van Lingewaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lingewaard | Gemeenteblad 2023, 214181 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lingewaard | Gemeenteblad 2023, 214181 | beleidsregel |
Standplaatsen- en ventvergunningenbeleid gemeente Lingewaard 2023
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard,
nadere invulling geven aan de artikelen 5:14 en 5:15, 5:17 tot en met 5:20 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Lingewaard (hierna Apv);
gelet op titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht en op de artikelen 5:14, 5:15, 5:17 tot en met 5:20 van de Apv;
Standplaatsen- en ventvergunningenbeleid gemeente Lingewaard 2023
Onder venten wordt niet verstaan het aan huis afleveren van goederen in het kader van de exploitatie van een winkel als bedoeld in artikel 1 van de Winkeltijdenwet, het venten op een jaarmarkt of markt als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder g, van de Gemeentewet, het venten op een standplaats als bedoeld in artikel 5:17 Apv.
Maatschappelijke standplaats: standplaats die gedurende maximaal drie aaneengesloten maanden wordt ingenomen voor maatschappelijke dienstverlening waarbij geen producten mogen worden verkocht of contracten mogen worden aangeboden. Onder maatschappelijke dienstverlening wordt onder andere verstaan: bevolkingsonderzoek, educatieve of informatieve doeleinden.
Artikel 2.2 Uitgezonderde standplaatsen
Standplaatsen tijdens de Nijmeegse Vierdaagse vallen niet onder tijdelijke standplaatsen als bedoeld in artikel 5:18 tweede lid, van de Apv.
Artikel 3.1 Innemen van een standplaats in de openbare ruimte
Artikel 5.4 Schoonhouden en ontruimen standplaats
De standplaatshouder hoeft de standplaats niet volledig te ontruimen als er meerdere aaneengesloten dagen gebruik wordt gemaakt van de standplaats. Brandbare spullen moeten uit de standplaats worden verwijderd. De locaties waar de weekmarkten plaatsvinden zijn uitgezonderd als de daarop volgende dag een marktdag is.
Als voor een vaste standplaats op de aangewezen locaties, zoals bedoeld in tabel 1 onder artikel 3.1 van dit beleid, meerdere aanvragen zijn ingediend zal een lotingsstelsel worden gehanteerd voor de toekenning van die standplaats. Hiervoor geldt het volgende:
Bij weigering om in gevallen als bedoeld in het tweede en vierde lid de Bibob-vragenformulieren in te vullen c.q. het niet naar waarheid invullen van deze vragenformulieren, kan het, naast een aangifte van verdenking van overtreden van artikel 225 Wetboek van Strafrecht (valsheid in geschrifte), ook een grond opleveren om de aanvraag buiten behandeling te stellen conform 4:5 Awb, de bestaande vergunning in te trekken dan wel bij een dusdanig korte periode van gebruik van de vergunning besluiten de volgende keer geen vergunning te verlenen.
Artikel 8.1 Vervallen oude regeling
Het Standplaatsen- en ventvergunningenbeleid 2018 en de Nadere regels meldingsplichtige standplaatsen 2018 worden ingetrokken.
Vastgesteld in de vergadering van 9 mei 2023.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard,
de secretaris,
drs. I.P. van der Valk
de burgemeester,
dr. P.T.A.M. Kalfs
Toelichting bij Standplaatsen- en ventvergunningenbeleid gemeente Lingewaard 2023
In het eerste lid staat wat onder een standplaats wordt verstaan. Specifiek staat hierbij vermeld dat hierbij gebruik wordt gemaakt van fysieke middelen zoals een kraam, een wagen of een tafel. Hieronder wordt niet verstaan het parkeren van een voertuig bij de standplaats. De standplaatsvergunning geeft alleen recht op het plaatsen van de kraam, wagen, tafel etc. waarmee de standplaats wordt ingenomen dan wel van waaruit/waarachter de goederen dan wel diensten worden aangeboden.
Het parkeren van een bus, auto of ander voertuig, voor zover het niet het middel is waarmee de standplaats wordt ingenomen zoals hierboven omschreven, (ook indien hierin voorraad wordt bewaard) dient te geschieden op een parkeerplaats. Parkeren is niet op alle standplaatslocaties toegestaan.
Lid 8 Maatschappelijke standplaats
Op een maatschappelijke standplaats mogen geen producten worden verkocht of contracten worden aangeboden. Dan heeft de maatschappelijke standplaats namelijk een concreet commercieel/winstgevend doel dat niet overeenkomt met de maatschappelijke dienstverlening. Het innemen een standplaats met een concreet commercieel/winstgevend doel kan wel met de andere standplaatsmogelijkheden.
Lid 10 Particuliere standplaats
Voor een standplaats op een particulier terrein is ook een vergunning nodig, dit omdat een particulier terrein in dit geval een openbare plaats is. Het gebruik van het terrein voor een standplaats heeft een publiek karakter. De standplaatshouder beoogt het (passerend) publiek vrij toegang te verschaffen tot het terrein waarop de standplaats wordt ingenomen. Vandaar dat voor het innemen van een standplaats op particulier terrein ook een standplaatsvergunning benodigd is.
Artikel 3.1 Innemen van een standplaats in de openbare ruimte
In het tweede lid staat dat een vaste standplaats één dag per week op één locatie mag worden ingenomen om te voorkomen dat de standplaats het karakter krijgt van een reguliere winkel.
In tabel 1 ‘vaste standplaatsen’ is opgenomen welke standplaatsen over een gemeentelijke stroomvoorziening beschikken. Als bij de standplaats staat dat deze niet over een stroomvoorziening beschikt, betekent dit dat:
Artikel 4.1 Maatschappelijke- en seizoenstandplaatsen
Lid 2 Uitzondering aangewezen locaties
Maatschappelijke standplaatsen hoeven niet te worden ingenomen op de in het beleid aangewezen locaties. Voor maatschappelijke dienstverlening is het wenselijk om meer vrijheid te geven en plaatsen aan te bieden waar veel mensen samen komen. Zo wordt het ook mogelijk om een maatschappelijke standplaats in te nemen dichtbij een weekmarkt of bij een winkel. Dit raakt de belangen van de ondernemers niet, omdat een maatschappelijke standplaats geen commercieel oogmerk heeft.
Artikel 5.1 Algemene bepalingen voor alle standplaatsen
Lid 1 onder m Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen ( Bgbop )
Bij standplaatsen met bakkramen, een gasinstallatie of een wagen waarin wordt gefrituurd gelden regels voor brandveilig gebruik. Er gelden bijvoorbeeld afstandseisen tussen kramen onderling en tussen kramen en gebouwen.
Het is landelijke regelgeving waardoor de voorwaarden niet in dit beleid of in vergunningsvoorschriften hoeven te worden opgenomen. De vergunninghouder dient ervoor te zorgen dat hij de regeling kent en moet dit naleven bij het innemen van de standplaats. De vergunningverlener en/of toezichthouder kan een standplaatshouder op deze regels wijzen. Daarom is ervoor gekozen om in het beleid enkel een verwijzing naar de landelijke regelgeving te maken.
Artikel 5.2 Tijdstip innemen standplaats
Lid 3 Vergunning bij evenementen
Als de standplaats zich op een evenemententerrein bevindt, wordt deze standplaats van het evenemententerrein. De standplaatsvergunning is daarmee gedurende het evenement niet geldig en wordt op dat moment onderdeel van de evenementenvergunning. De organisator van het evenement is verantwoordelijk voor het maken van afspraken met de standplaatshouders.
Artikel 5.3 Voorwerpen bij standplaats
In het derde lid staat dat een vergunninghouder statafels bij zijn standplaats mag plaatsen als deze binnen maximale afmetingen van de standplaats worden geplaatst. Hierbij is bewust gekozen voor statafels en geen ‘terras’, omdat een zitgelegenheid bij een standplaats niet wenselijk is. Een zitgelegenheid biedt publiek namelijk de gelegenheid om langer bij de standplaats te blijven en kan overlast veroorzaken voor omwonenden of de bereikbaarheid.
Als gebruik wordt gemaakt van kabels, leidingen of koppelingen, moeten deze veilig zijn afgedekt om de veiligheid van weggebruikers te garanderen. Gelijkwaardige alternatieven zijn bijvoorbeeld kabelgoten en kabelbruggen.
Lid 6 Uitzondering voor verenigingen en stichtingen
Er wordt een uitzondering gemaakt voor het hebben van een ventvergunning (voor maximaal drie dagen) voor stichtingen en verenigingen. In deze situaties volstaat het doen van een melding. Een stichting of een vereniging is een rechtsvorm waarmee een sociaal, ideëel of maatschappelijk doel wordt nagestreefd. Een stichting of een vereniging is niet bedoeld om winst te maken. Gedacht kan worden aan bijvoorbeeld de scouting of een sportvereniging die in een kort tijdsbestek aan de deur goederen verkoopt ten behoeve van de stichting of vereniging zelf. Denk hierbij aan verkoop van speculaaspoppen of oliebollen.
Artikel 7.1 Aanvraag en vergunningverlening
Lid 4 Natuurlijke- en rechtspersoon
Door de koppeling van een standplaatsvergunning voor vaste- en seizoenstandplaatsen aan een natuurlijke persoon en de beperking dat de standplaats persoonsgebonden is en dus door de standplaatshouder zelf moet worden ingenomen, wordt een zo eerlijke mogelijke verdeling van vergunning bewerkstelligd. Hiermee voorkom je dat een rechtspersoon met meerdere vergunningen standplaats inneemt.
Het kan wel zo zijn dat de natuurlijke persoon een onderneming drijft in de vorm van een rechtspersoon. Ook dan wordt een natuurlijke persoon (bijvoorbeeld de bedrijfsleider) aangemerkt als vergunninghouder. Het is dus niet mogelijk de vergunning op naam van de rechtspersoon te stellen.
Hiervoor wordt een uitzondering gemaakt voor maatschappelijke standplaatsen en ventvergunningen. Dit omdat bij maatschappelijke standplaatsen vaak vanuit/namens een organisatie een standplaats wordt ingenomen en hier geen commercieel doel aan ten grondslag ligt, denk bijvoorbeeld aan een bevolkingsonderzoeksunit of een serviceaanbieder. Bij een ventvergunning wordt vaak namens een stichting/organisatie/vereniging gevent en lopen vaak meerdere personen onder één ventvergunning te venten, denk bijvoorbeeld aan het werven van donateurs voor een stichting. Zo is het mogelijk om met een (kleine) groep tegelijkertijd te venten.
Als een vergunning voor een kortere duur wordt aangevraagd, wordt deze niet ambtshalve voor vijf jaar verleend. De vergunning wordt verleend voor de duur waarvoor deze is aangevraagd (maximaal voor vijf jaar). Dit geldt ook voor ventvergunningen.
Lid 8 en 9 Vervangen bij ziekte
Als de vergunninghouder langer dan zes weken ziek is, mag hij zich niet meer laten vervangen. Dit om te voorkomen dat een standplaats gedurende lange tijd door iemand anders wordt ingenomen dan de vergunninghouder, terwijl er ook andere gegadigden kunnen zijn voor deze standplaats.
Lid 10 Niet innemen standplaats
Er zijn er ook andere redenen om een vergunning in te trekken of te wijzigen. Zo kan een vergunning worden gewijzigd of ingetrokken bij het veranderen van omstandigheden/inzichten (bijvoorbeeld bij een herinrichting) waardoor de standplaats niet langer kan worden ingenomen.
Lid 3 onder c Gezonde levensstijl jongeren
In het Preventieakkoord ‘Samen voor een gezond Lingewaard’ staat dat het standplaatsenbeleid zal worden aangepast zodat een aanvraag geweigerd kan worden vanwege het aspect gezondheid. Het college kan een standplaats weigeren als verkoop plaatsvindt van ongezonde producten rondom plekken waar veel jeugd komt. Hiermee wordt ongezond eten onder de jeugd ontmoedigd en niet onnodig gefaciliteerd. Alle vergunningen worden bij een (her)overweegmoment of verlengingsmoment aan deze weigeringsgrond getoetst.
Uit jurisprudentie volgt dat wanneer er maar één of een beperkt aantal vergunningen kan worden verleend, terwijl er meer (potentiële) aanvragers zijn, er sprake is van een schaarse vergunning. Een vergunning voor een standplaats is een goed voorbeeld van zo’n vergunning. De gemeente moet bij het verlenen van schaarse standplaatsvergunningen potentiële gegadigden de mogelijkheid bieden om naar de beschikbare vergunningen mee te dingen. Dit vloeit voort uit het formele gelijkheidsbeginsel. Het beginsel van gelijke kansen voor iedereen.
In dit artikel is een stelsel voor verlening van nieuwe vaste standplaatsen op basis van loting uitgewerkt. De tekst van het artikel gaat ervan uit dat alleen degenen die voldoen aan de vereisten voor verlening van een vaste-standplaatsvergunning aan de loting deelnemen. De loting wordt uitgevoerd door een notaris.
Omdat er een maximumstelsel wordt gehanteerd voor standplaatsen gelet op tabel 1 bij artikel 3.1 en bij ventvergunningen gelet op artikel 6.1, moet hiervoor worden voldaan aan de voorwaarden voor schaarse vergunningen. Dit houdt onder meer in dat de vergunningen niet voor onbepaalde tijd verleend mogen worden en dat het verdelingssysteem transparant moet zijn. Dit betekent dat vooraf duidelijke informatie moet worden gegeven over de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria.
Lingewaard doet dit op de volgende manier voor vaste, seizoens- en maatschappelijke standplaatsen die zich bevinden op een aangewezen locatie:
Standplaatslocatie Emmastraat, Angeren
Standplaatslocatie Kinkelplein, Bemmel
Standplaatslocatie Markt, Bemmel
Standplaatslocatie Sportpark Ressen, Bemmel
Standplaatslocatie Rijndijk veerpont winterstoep, Doornenburg
Standplaatslocatie Hoek Kerkstraat/St. Maartenstraat, Doornenburg
Standplaatslocatie Julianaplein, Gendt
Standplaatslocatie Kolkweg, Haalderen
Standplaatslocatie Looveer, De Molenweide te Huissen
Standplaatslocatie Julianastraat Huissen
Standplaatslocatie Langestraat Huissen
Standplaatslocatie Winterdijk, Huissen
Standplaatslocatie Plaza, Huissen
Standplaatslocatie Arnhemse Poort, Huissen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-214181.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.