Wijziging reglement van orde voor de raad en raadscommissies

De raad van de gemeente Purmerend,

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 22 maart 2023,

 

gezien de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur,

 

overwegende dat het wenselijk en noodzakelijk is om het Reglement van orde 2022 aan te passen op actuele ontwikkelingen,

 

B E S L U I T:

 

  • 1.

    Het Reglement van orde voor de raad en raadscommissies van Purmerend 2022 als volgt te wijzigen:

    • a.

      Artikel 8 lid 8 wordt geschrapt en de leden daarna worden vernummerd

    • b.

      Aan artikel 12 wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende

      • 4.

        De burgemeester kan voor de aanvang van iedere ambtstermijn opdracht geven om de kandidaat-wethouders aan een risicoanalyse integriteit te onderwerpen. De burgemeester brengt over het eindresultaat daarvan verslag uit aan de raad

    • c.

      Artikel 20 lid 6 komt te luiden:

      • 6.

        Informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste en tweede lid onder berusting van de griffier en zijn alleen in te zien via een besloten deel van de daarvoor bestemde website van de gemeente.

    • d.

      Aan artikel 24 lid 1 wordt een zin toegevoegd, luidende:

      De commissievoorzitter van de auditcommissie opent de vergadering op het vastgestelde tijdstip indien meer dan de helft van het aantal leden dat zitting heeft in de auditcommissie vertegenwoordigd is.

    • e.

      Artikel 39 lid 2 komt te luiden:

      • 2.

        Raadsleden kunnen informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de wet geheimhouding is opgelegd inzien op het besloten gedeelte van de daarvoor bestemde website van de gemeente.

    • f.

      Artikel 73 komt te luiden:

      • 1.

        Besluitenlijsten van een besloten raadsvergadering worden, zo mogelijk, gelijktijdig met de oproep voor een vergadering op het besloten gedeelte van de daarvoor bestemde website van de gemeente geplaatst.

      • 2.

        Deze besluitenlijsten worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding. Vastgestelde besluitenlijsten worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

      • 3.

        Van een besloten commissievergadering wordt een uitgebreidere afsprakenlijst gemaakt. Deze wordt op het besloten gedeelte van de daarvoor bestemde website van de gemeente geplaatst.

      • 4.

        De commissie of de raad besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding van de afsprakenlijst.

    • g.

      Artikel 74 komt te vervallen.

    • h.

      Artikel 75 komt te luiden:

      Als de raad op grond van de wet van plan is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt daarover, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overlegd.

    • i.

      Artikel 81 lid 1 komt te luiden:

      Deze verordening treedt in werking op 21 april 2023.

    • j.

      In artikel 15 lid 2 wordt verwezen naar artikel 14 lid 5 in plaats van artikel 15 lid 5.

    • k.

      De leden van artikel 46 worden vernummerd.

    • l.

      In artikel 47 lid 1 wordt verwezen naar artikel 52 in plaats van artikel 56.

    • m.

      De toelichting conform aan te passen.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 20 april 2023

de griffier,

R.J.C. van der Laan

de voorzitter,

E. van Selm

Naar boven