Gedoogbeschikking Noodopvang voor asielzoekers op een riviercruiseschip aan de loswal aan de Anthony Fokkerweg 11 te Papendrecht

 

 

14-04-2023 t/m 1-12-2023

 

Het college besluit:

1. Een tijdelijke noodopvang voor asielzoekers op een riviercruiseschip aan de loswal aan de Anthony Fokkerweg 11 te Papendrecht onder voorwaarden te gedogen, in strijd met het ter plaatse geldend planologisch regime.

2. Tevens diverse (tijdelijke) bouwwerken op de kade voor inzameling van afval en de opslag van schoon en vuil water dan wel een gelijkwaardige oplossing voor deze faciliteiten te gedogen.

3. Deze gedoogbeschikking ter informatie te doen toekomen aan de gemeenteraad.

 

1. Algemene overwegingen.

 

Staatsecretaris Van de Burg heeft een opdracht verstrekt aan de Veiligheidsregio's om te voorzien in opvangplekken voor asielzoekers. De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid heeft daarom de gemeente Papendrecht gevraagd te zoeken naar geschikte locaties voor de (tijdelijke) opvang van asielzoekers. De loswal aan de Anthony Fokkerweg 11 is naar voren gekomen als een geschikte locatie voor de tijdelijke opvang van asielzoekers op een riviercruiseschip. Het water waar het schip in ligt heeft ingevolge het vigerende bestemmingsplan 'Slobbengors' onder andere de enkelbestemming ‘Water’. Gronden met de bestemming water zijn onder andere bestemd voor ‘verkeer te water’. Het schip past hierbinnen. Vanuit Waterschap Rivierenland is ook aangegeven dat het schip op die locatie passend is. Echter het schip ligt aangemeerd aan een kade met de bestemming ‘Verkeer-Verblijfsgebied’ met functieaanduiding ‘laad- en losplaats’. Het voor een langere periode aanmeren van een schip bedoelt voor de opvang van asielzoekers voldoet niet aan de regels van het planologisch regime. Door middel van een kruimelafwijking zou vergunning te verlenen zijn voor het schip. Daarnaast zijn op de kade diverse (tijdelijke) bouwwerken voor inzamelen van afval en schoon en vuil water gerealiseerd. Deze voldoen ook niet aan de regels van het planologisch regime en ook hiervoor is een omgevingsvergunning benodigd. Mogelijk worden deze bouwwerken in de nabije toekomst vervangen door gelijkwaardige alternatieven, deze vallen eveneens onder de werking van deze gedoogbeschikking.

 

Het doen van de onderzoeken en opstellen van de ruimtelijke onderbouwing die nodig zijn om een kruimelafwijking te verlenen kosten echter de nodige tijd. De noodopvang is echter acuut en nog steeds per direct nodig. Daarnaast is de noodopvang van (kortdurende) tijdelijke aard. Daarom wordt bij deze een gedoogbeschikking afgegeven om tijdelijke huisvesting van asielzoekers mogelijk te maken.

 

2. Aanleiding.

 

Het betreft het opvangen van asielzoekers in een riviercruiseschip. Het gaat hierbij om 52 asielzoekers voor de periode van 14 mei 2023 t/m 1 december 2023.

 

3. Planologisch kader.

 

In het bestemmingsplan Slobbengors heeft de ligplaats aan de loswal aan de Anthony Fokkerweg 11 de bestemming ‘Verkeer-Verblijfsgebied’ met functieaanduiding ‘laad- en losplaats’.

 

Er liggen op het water waarin het schip ligt en de kade ook een aantal dubbelbestemmingen / gebiedsaanduidingen. Te weten: Dubbelbestemming Waterstaat-doorstromend regime, Dubbelbestemming Waterstaat-waterkering, gebiedsaanduiding veiligheidszone- plasbrandaandachtsgebied, gebiedsaanduiding-vrijwaringszone - dijk 1, gebiedsaanduiding – vrijwaringszone – vaarweg. Daarnaast geldt het paraplubestemmingsplan parkeren en het parapluplan Geluid aan de Noord – Papendrecht.

 

De opvang van asielzoekers in een riviercruiseschip voldoet niet aan de regels van het geldend planologisch regime.

 

Externe veiligheid

De locatie van het schip voor de opvang van asielzoekers aan de Anthony Fokkerweg 11 te Papendrecht is gelegen binnen het plasbrandaandachtsgebied van de rivier De Noord. Dit betekent dat bij een mogelijke aanvaring waarbij een schip met als lading brandbare vloeistoffen is betrokken, een plasbrand kan ontstaan die het opvangschip kan bedreigen. Daarom is advies gevraagd aan de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Zij geven aan dat de kans dat dit gebeurt klein is en de kans dat dit juist plaatsvindt in de korte periode dat het schip op deze locatie is afgemeerd zeer klein is.

Hierdoor is het risico aanvaardbaar.

Andere risicobronnen in de buurt liggen op z’n grote afstand dat zij geen invloed hebben op de veiligheid van de aanwezigen op het schip.

 

4. Handhavingsplicht.

 

Het is vaste jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State dat het bevoegd gezag bij de overtreding van wettelijke voorschriften, in dit geval het college van burgemeester en wethouders van Papendrecht, in beginsel verplicht is om handhavend hiertegen op te treden.

Onder bijzondere omstandigheden kan worden afgezien van handhaving en kan de strijdigheid met wet- en regelgeving tijdelijk worden gedoogd. Gedogen is – samengevat – aanvaardbaar als:

  • 1.

    het gedogen beperkt is in omvang en/of tijd;

  • 2.

    het gedogen expliciet bij beschikking gebeurt;

  • 3.

    duidelijke voorwaarden aan het gedogen worden gesteld;

  • 4.

    regelmatig wordt bezien of de situatie zodanig is dat gedogen nog gerechtvaardigd is, en of aan de voorwaarden die aan het gedogen zijn gesteld wordt voldaan.

 

Gedogen moet beperkt blijven tot uitzonderingssituaties:

  • 1.

    overgangs- en overmachtssituaties (waaronder concreet zicht op legalisatie, bedrijfsverplaatsing, experimenteersituaties, wetswijzigingen, etc.);

  • 2.

    wanneer het door de wettelijke regeling beschermde belang uiteindelijk beter gediend is door gedogen, bijvoorbeeld een milieubelang dat in een specifieke situatie gediend is met het gedogen van een overtreding;

  • 3.

    zwaarwegende belangen nopen tot een gedoogsituatie;

  • 4.

    handhaving in strijd is met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (vertrouwens- en rechtszekerheidsbeginsel).

 

5. Belangenafweging.

 

De asielzoekerscentra in Nederland zitten overvol. Dit komt onder andere door de verhoogde instroom van asielzoekers. Vanwege het grote woningtekort in Nederland zit momenteel een groot aantal statushouders (mensen met een verblijfsvergunning) in reguliere asielzoekerscentra die eigenlijk al zouden moeten zijn uitgestroomd naar woningen in gemeenten over het hele land. Het COA is druk bezig met het zoeken naar nieuwe opvanglocaties. Normaliter zijn dit trajecten die langere tijd duren. In de huidige situatie met een acute behoefte aan opvangplaatsen heeft het COA - in navolging van een oproep van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid (Brief d.d. 26 augustus 2021, Kenmerk: 2021-0000443472) - een beroep op alle gemeenten in Nederland gedaan om gedurende een bepaalde tijd aan een aantal asielzoekers opvang te bieden. Zo ook aan de gemeente Papendrecht. Op humanitaire gronden en vanuit maatschappelijk oogpunt is de gemeente Papendrecht bereid een bijdrage te leveren aan de noodopvang van asielzoekers.

Het algemene belang acht de gemeente Papendrecht in dit geval zwaarder wegen dan het belang van handhaving van de in dezen relevante wet- en regelgeving. Vanwege de acute situatie en de korte termijn wordt gekozen voor een gedoogbesluit en niet voor een traject richting vergunningverlening. Bij de belangenafweging heeft de gemeente Papendrecht rekening gehouden met het belang van de inwoners van Papendrecht bij de handhaving van een goed woon- en leefklimaat.

 

Besluit.

Hierbij besluit het college van burgemeester en wethouders van Papendrecht voor de loswal aan de Anthony Fokkerweg 11 te Papendrecht, onder voorwaarden gedoogbeschikking af te geven. Deze gedoogbeschikking ziet toe op het gebruik van de loswal aan de Anthony Fokkerweg 11 te Papendrecht voor het aanleggen van een schip bestemd voor de noodopvang van asielzoekers en het plaatsen van diverse (tijdelijke) bouwwerken op de kade voor inzameling van afval en de opslag van schoon en vuil water dan wel een gelijkwaardige oplossing voor deze faciliteiten in strijd met de hiervoor omschreven wet- en regelgeving en meer in het bijzonder op (in ieder geval):

  • a.

    Het in strijd met artikel 2.1, lid 1 onder a, van de Wabo bouwen van een bouwwerk zonder de daartoe vereiste omgevingsvergunning;

  • b.

    Het in strijd met artikel 2.1, lid 1, onder c, van de Wabo gebruiken van gronden en bouwwerken in strijd met het ter plaatse vigerend planologisch regime zonder de daartoe vereiste omgevingsvergunning;

 

6. Voorwaarden.

 

  • A.

    Deze gedoogbeschikking wordt afgegeven voor het gebruik van de ligplaats op genoemde locatie voor maximaal 52 asielzoekers.

  • B.

    Deze gedoogbeschikking omvat tevens diverse (tijdelijke) bouwwerken op de kade voor inzameling van afval en de opslag van schoon en vuil water dan wel een gelijkwaardige oplossing voor deze faciliteiten.

  • C.

    Deze gedoogbeschikking geldt voor de periode van 14 mei 2023 t/m 1 december 2023.

  • D.

    Deze gedoogbeschikking vervalt in ieder geval indien het COA en/of de VRZHZ zelf geen gebruik meer maakt, dan wel kan maken, van de ligplaats aan de Anthony Fokkerweg 11 te Papendrecht.

  • E.

    Deze gedoogbeschikking vervalt indien blijkt dat het COA en/of de VRZHZ de ligplaats aan de Anthony Fokkerweg 11 gebruikt in strijd met het gebruik zoals omschreven in deze gedoogbeschikking.

  • F.

    Bij het vervallen van de gedoogbeschikking dient het COA en/of de VRZHZ het strijdige gebruik van de ligplaats aan de Anthony Fokkerweg 11 te Papendrecht per direct te staken en de (tijdelijke) bouwwerken en andere faciliteiten te verwijderen.

  • G.

    Alle risico’s, van welke aard en in welke omvang dan ook, van het gebruik van gronden en opstallen liggen bij de gebruiker, in dit geval het COA en/of de VRZHZ. Het college behoudt zich alle rechten voor om de voorliggende gedoogbeschikking op enig moment, indien de omstandigheden naar zijn oordeel hierom vragen, in te trekken.

  • H.

    De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid heeft een brandveiligheidsinspectie uitgevoerd op het schip. Het schip is akkoord bevonden. Het dient te allen tijde aan het niveau van deze inspectie te voldoen.

 

7. Inwerkingtreding besluit.

 

Op basis van artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) treedt een besluit niet in werking voordat het bekend is gemaakt. Vervolgens bepaalt artikel 3:41, lid 1, Awb dat de bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager. In dit geval ligt er geen aanvraag van een partij om de opvang te gedogen zodat het gedoogbesluit ambtshalve wordt genomen. Dat betekent dat artikel 3:41, lid 2, Awb van toepassing is, inhoudende dat wanneer de bekendmaking van het besluit niet kan geschieden op de wijze als voorzien in lid 1, de bekendmaking plaatsvindt op andere geschikte wijze. Dat is in dit geval plaatsing van het gedoogbesluit in het Gemeenteblad (op www.overheid.nl) en in het huis-aan-huisblad Het Kontakt/ De Klaroen. Het voorliggende besluit treedt aldus per direct in werking op het moment van bekendmaking.

 

 

 

 

Papendrecht, datum verzending: 09-05-2023

Burgemeester en wethouders van Papendrecht,

de secretaris, de burgemeester,

J.M. Ansems, M.J.M. van Driel

Bezwaarmogelijkheden.

Op grond van een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 24 april 2019 (ECLI:NL:RVS:2019:1356 (Bladel)) kunnen tegen een gedoogbeschikking geen rechtsmiddelen, zoals bezwaar, worden aangewend.

Naar boven