Tijdelijk Verkeersbesluit – Parkeerschijfzone met maximum parkeerduur van 4 uur – Hein Keverweg Laren

Burgemeester en wethouders van Laren,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van WVW 1994, dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of een verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) dat de plaatsing van verkeersteken E10, parkeerschijfzone, van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) – en een onderbord waarmee het gebruik beperkt wordt – moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de politie Regio Midden Nederland, district Gooi en Vechtstreek, cluster Noord;

Overwegende dat:

  • Gemeente Laren in haar centrum een divers winkel, horeca en museum aanbod heeft welke Laren aantrekkelijk maakt voor bezoekers uit de regio maar ook uit het land;

  • Gemeente Laren zich voor een dilemma gesteld ziet hoe zij gastvrij kan zijn voor bezoekers die met de auto komen, maar ook de leefbaarheid en woongenot voor haar inwoners kan waarborgen;

  • Gemeente Laren, naar aanleiding van verzoeken die kwamen over parkeerproblemen in de omgeving Hein Keverweg/ Drift, in oktober 2022 een uitgebreid parkeermotief en parkeerdruk onderzoek heeft uitgevoerd op 200 parkeerplaatsen die net buiten de blauwe zone zijn gelegen nabij de Hein Keverweg;

  • uit het parkeeronderzoek blijkt dat de bezettingsgraad van de onderzochte parkeerplaatsen overdag tussen 11 en 16 uur vrijwel constant 100% is;

  • uit het motief onderzoek blijkt dat er behoorlijk wat (lang parkerende) werknemers en bewoners van de parkeerplaatsen gebruik maken. Het gaat om circa 25% van de parkeerplaatsen die overdag worden gebruikt door werknemers en bewoners;

  • hierdoor op drukke momenten bij het museum en ook voor de winkels/ horeca er minder parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor bezoekers;

  • het hierdoor voorkomt dat bezoekers geen plek kunnen vinden op de parkeerplaatsen en een plek zoeken in de berm in de omliggende woongebieden;

  • museum Singer Laren vanaf januari tot begin mei 2023 een bijzondere expositie heeft aangetrokken in haar museum wat veel extra bezoekers heeft getrokken, die veelal met de auto komen en dat hierdoor in toenemende mate parkeeroverlast is ontstaan in de omliggende woongebieden;

  • op 17 januari 2023 een Themabijeenkomst parkeren is georganiseerd om inwoners en ondernemers mee te laten denken hoe op korte termijn een verbetering kan worden getroffen waarbij bezoekers beter worden gefaciliteerd en ook de leefbaarheid en het woongenot van omwonenden in het dorp afdoende wordt meegewogen;

  • eind januari 2023 een uitgebreide enquête is gehouden naar mogelijke oplossingen om het parkeren op korte termijn te verbeteren en overlast te beperken;

  • binnen de enquête is gevraagd naar de mening over blauwe zone en betaald parkeren maar ook naar andere denkbare oplossingen zoals: het inzetten van een pendelbus of deelfietsen voor een korte termijnoplossing;

  • uit deze enquête, die 142 keer is ingevuld, is gebleken 67% van de respondenten uitgesproken voorstander is – en tevens 13% neutraal - van het instellen van een blauwe zone op Hein Keverweg om de parkeersituatie op korte termijn te verbeteren;

  • de andere opties op de korte termijn niet haalbaar zijn gebleken en worden meegenomen in de in de maak zijnde Verkeersvisie 2035;

  • uit het onderzoek is gebleken dat er behoefte is om 4 uur te kunnen parkeren (voor bijvoorbeeld een gecombineerd museum en horecabezoek) en dat deze maximale parkeerduur ook binnen de enquête positief is ontvangen;

  • het instellen van de blauwe zone niet alle problemen op zal lossen en vooral dient om het normale bezoek van het centrum beter in goede banen te leiden;

  • Gemeente Laren in 2023 een nieuwe Verkeersvisie 2035 op gaat stellen en dat hierbinnen parkeren één van de belangrijke thema’s is waar aandacht aan besteed gaat worden;

  • in de Verkeersvisie 2035 ook gekeken gaat worden naar meer duurzame vormen van mobiliteit maar ook naar kleinschalig OV in combinatie met parkeren op afstand en welke vorm van parkeerregulering daarbij gewenst is;

  • het college niet wil wachten met een korte termijn maatregel tot de Verkeersvisie 2035 en het bijbehorende uitvoeringsprogramma gereed is;

  • het college daarom kiest om op de Hein Keverweg de Blauwe zone bij wijze van proef voor 2 jaar in te voeren welke van kracht is van ma t/m zo tussen 9 – 18 uur;

  • hierbij in ogenschouw is genomen de brief van de ondernemers van de Naarderstraat inclusief de argumenten die door de ondernemers tegen de blauwe zone zijn ingebracht en de gesprekken die daarover met het college hebben plaatsgevonden;

  • een parkeerschijfzone in het algemeen belang bijdraagt aan het beter benutten van parkeerplaatsen voor bezoekers aan Laren en voorkomt dat deze parkeerders een vol parkeerterrein aantreffen en in de omliggende woongebieden gaan parkeren;

  • na anderhalf jaar wordt bezien of de maatregel voldoende effect heeft en of deze binnen de Verkeersvisie 2035 als definitieve Blauwe zone wordt vastgesteld;

  • dit het college ook de ruimte geeft om in de praktijk het effect in de gaten te houden en waar mogelijk verbeteringen in het definitieve besluit mee te nemen als dat noodzakelijk blijkt;

  • bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 lid 1 onder c van de WVW 1994, strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid;

  • bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 lid 1 onder d van de WVW 1994, strekt tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • de in dit verkeersbesluit onder 'besluiten' genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Laren, en gelegen zijn binnen de bebouwde kom;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg hierover heeft plaatsgevonden met de politie Regio Midden Nederland, district Gooi en Vechtstreek, cluster Noord, en dat positief is geadviseerd;

 

 

 

 

BESLUIT

  • 1.

    Op de Hein Keverweg een parkeerschijfzone aan te wijzen door het plaatsen van verkeersborden E10 (begin parkeerschijfzone) en E11 (einde parkeerschijfzone) van de bijlage 1 van het RVV1990 met een maximum van 4 uur van ma t/m zo 9.00 – 18.00 uur;

  • 2.

    De parkeervakken conform artikel 25 RVV 1990 te voorzien van een blauwe streep om aan te duiden waar met behulp van de parkeerschijf mag worden geparkeerd;

  • 3.

    Besluitpunt 1 en 2 van toepassing te verklaren voor de duur van twee jaar waarbij de maatregel zonder dat er een nieuw besluit wordt genomen vervalt per: 1 mei 2025.

 

Situatietekening

Eemnes, 10 mei 2023

Namens het college van Laren,

Dhr. R. Bouwers

Teamleider Ruimtelijke Ontwikkeling

BEL Combinatie

Dit besluit is digitaal ondertekend.

 

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Blaricum, via het gemeenschappelijke postadres voor de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren: Postbus 71, 3755 ZH EEMNES, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet tenminste het volgende bevatten:

- naam en adres;

- de datum;

- tegen welke beslissing bezwaar wordt gemaakt;

- wat de bezwaren tegen die beslissing zijn.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, bij de "voorzieningenrechter" van de Arrondissementsrechtbank een verzoekschrift indienen om een voorlopige voorziening te vragen. Het verzoekschrift moet worden gestuurd aan Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht, onder vermelding van ‘voorlopige voorzieningen’. U dient er rekening mee te houden dat aan het indienen van verzoekschrift voor een voorlopige voorziening kosten zijn verbonden (griffierecht).

Naar boven