Reglement Raad van Advies Vidar

 

1 Inleiding

Vidar is een veelzijdig en dynamisch sociaal participatiebedrijf dat midden in de samenleving staat en regionaal actief is. Onafhankelijke advisering aan Vidar uit die samenleving en de regio is daarbij heel waardevol. Daarom heeft het college van Sittard-Geleen eind 2021 op voorstel van de portefeuillehouder Vidar besloten tot het instellen van een adviesorgaan Vidar in 2022 voor de ontwikkeling, het versterken van het maatschappelijk draagvlak en kwaliteitsborging van het sociaal participatiebedrijf Vidar.

 

Uitgangspunten zijn een onafhankelijk adviesorgaan met deskundigheid over en betrokkenheid met publiek-privaat & sociaal-maatschappelijk ondernemerschap, dat gevraagd en ongevraagd Vidar niet bindend adviseert. Hieruit spreekt de gevoelde behoefte van Vidar om de verbinding te maken tussen de menskant én economisch rendement, tussen de binnen- én de buitenwereld, tussen het bedrijfsleven én de gemeentelijke kant van Vidar. Kortom de verbinding tussen de missie-visie én de leer-werklijnen; het dienstverleningsconcept. Het dienstverleningsconcept is hét hoofdproces van Vidar, beschreven vanuit het doel; duurzame zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie/deelname voor onze inwoners en welke klantreizen, zij die daar ondersteuning bij nodig hebben, volgen om dat doel te bereiken. Onder professionele begeleiding van betrokken Vidar-medewerkers worden de klanten voortdurend en nadrukkelijk uitgedaagd om het beste uit zichzelf te halen. Het zijn onze mensen, de klanten en medewerkers, die samen de ‘ziel’ van Vidar vormen.

 

Zoals Vidar de klant uitdaagt om het beste uit zichzelf te halen, zo moet ook de adviesraad Vidar voortdurend en nadrukkelijk uitdagen om het beste uit zichzelf te halen…óók als dat soms schuurt. Dát is wat de adviesraad waardevol maakt voor Vidar en zijn mensen. De Raad van Advies is een adviesorgaan van Vidar en bezit geen rechtspersoonlijkheid. Dit betekent dat het adviesorgaan niet zelfstandig rechten heeft of verplichtingen kan aangaan. De benoeming van de leden van het adviesorgaan gebeurt door het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) van de gemeente Sittard- Geleen via een apart benoemingsbesluit. De Raad van Advies adviseert Vidar-breed; over het sociaal participatiebedrijf Vidar en zijn bedrijfsonderdelen zoals de vennootschappen. Dit past ook in de beweging van Vidar om de verbinding met zijn stakeholders te versterken. Vidar zorgt ervoor –bijvoorbeeld met themasessies met de organisatie en de mensen – dat de Raad van Advies alle informatie ontvangt die zij nodig heeft om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. Een dergelijke adviesraad is niet uniek, ook andere organisaties kennen dergelijke adviesraden waarmee kennis en kunde van buiten naar binnen wordt gehaald. En ambassadeurschap van de adviseurs voor Vidar ontstaat.

2 Doelstelling Raad van Advies Vidar

  • Adviseren van de directeur domein Vidar van de gemeente Sittard- Geleen (hierna: directeur domein Vidar) en de portefeuillehouder Vidar van de gemeente Sittard- Geleen en de betreffende portefeuillehouders van de gemeenten Stein en Beek (hierna: portefeuillehouders Vidar) over het sociaal participatiebedrijf Vidar.

  • Waarborgen van kwaliteit; we willen gebruik maken van de kennis, expertise en ervaring uit diverse sectoren, zodat het beleid van Vidar aansluit bij hetgeen de regio nodig heeft.

  • Versterking van de organisatie, het netwerk en de activiteiten; we willen de maatschappelijk relevante doelstelling van Vidar verder vertalen in activiteiten, waarvoor een sterke organisatie en uitgebreid netwerk nodig is.

3 Leden van de Raad van Advies, profiel en benoeming

Vanuit het oogpunt van verbondenheid is de inzet van Vidar om het adviesorgaan ook te bemensen met leden uit en/of vertegenwoordigers van de diverse Vidar-(doel-)groepen. Verder dat de Raad van Advies jaarlijks overlegt met de medezeggenschap van Vidar BV. De Raad van Advies bestaat uit minimaal 3 en maximaal 5 personen. Het generiek profiel van de leden is als volgt:

  • 1

    Een lid van de Raad van Advies heeft affiniteit met de missie, visie, doelgroepen van Vidar en de regio Zuid-Limburg blijkens diens CV en motivering.

  • 2

    Het lid onderschrijft de missie en visie van Vidar en de wijze waarop Vidar zijn doelen wil realiseren.

  • 3

    In de raad is voldoende kennis en affiniteit met commercie en marketing geborgd.

  • 4

    Het lid is in staat voldoende tijd vrij te maken voor een adequate invulling van het lidmaatschap.

  • 5

    Het lid beschikt over een aantoonbaar actueel en relevant (relatie)netwerk binnen en rondom het aandachtsgebied van Vidar.

  • 6

    Het lid is bereid zijn/haar kennis, ervaring en netwerk belangeloos in te zetten ten behoeve van Vidar.

  • 7

    Geen lid kan zijn een persoon die actueel of in de afgelopen 5 jaar een positie heeft bekleed in het bestuur van de gemeenten Beekdaelen (of diens rechtsvoorgangers), Beek, Stein en Sittard-Geleen; met een tegenstrijdig belang met Vidar dan wel in wiens geval mogelijke belangenverstrengeling een groot risico vormt voor Vidar en de deelnemende gemeenten.

  • 8

    Het lid heeft recente en aantoonbare ervaring op directie- of bestuursniveau van een grotere organisatie.

  • 9

    Het lid heeft zitting in de adviesraad zonder last of ruggespraak.

  • 10

    Daarnaast is er minimaal één lid met een bijzondere affiniteit met de Wet sociale werkvoorziening en/of Medezeggenschap.

4 Vaststelling en reikwijdte reglement

Dit reglement geeft nadere voorschriften, die de leden van de Raad van Advies bij de uitoefening van hun taken zullen naleven. Het reglement wordt door de directeur van domein Vidar vastgesteld. Het reglement kan door de directeur van domein Vidar worden aangepast na raadpleging van de Raad van Advies.

5 Taken en bevoegdheden

  • 1

    De Raad van Advies geeft de directeur van domein Vidar en de portefeuillehouders Vidar gevraagd en ongevraagd advies over het sociaal participatiebedrijf Vidar.

  • 2

    Het niet vragen van advies aan de Raad van Advies en het niet volgen van advies van de Raad van Advies, tast de besluitvorming niet aan.

  • 3

    Er staan voor de Raad van Advies en/of derden geen rechtsmiddelen open tegen het niet vragen of niet volgen van advies.

  • 4

    De Raad van Advies draagt bij aan het versterken van de organisatie, het netwerk en de activiteiten van Vidar door inzet van het eigen netwerk.

  • 5

    De Raad van Advies heeft het recht om de directeur van de domein Vidar en de portefeuillehouders Vidar (niet bindend) te adviseren.

  • 6

    De directie van Vidar ziet er op toe dat de Raad van Advies zijn bevoegdheden zoals opgenomen in dit Reglement uit kan oefenen.

  • 7

    De leden van de Raad van Advies kunnen Vidar niet in rechte vertegenwoordigen en binden.

6 Samenstelling en benoeming van de leden van de Raad van Advies

  • 1

    De leden van de Raad van Advies worden voorgedragen door de directeur domein Vidar gehoord hebbend de portefeuillehouders Vidar én de adviesraad.

  • 2

    Het college van de gemeente Sittard-Geleen benoemt de leden van de Raad van Advies.

  • 3

    De leden van de Raad van Advies hebben zitting voor een periode van vier (4) jaren en kunnen maximaal voor één (1) aansluitende periode worden herbenoemd. Om de continuïteit te borgen hanteert de Raad van advies een rooster van aftreden.

  • 4

    Het lid zoals bedoeld onder art. 3 lid 10, wordt voorgedragen door de medezeggenschap van Vidar.

  • 5

    De leden van de Raad van Advies hebben een geheimhoudingsplicht over alle (bedrijfs)vertrouwelijke gegevens en privacygevoelige informatie waarvan zij in verband met of tijdens de uitoefening van hun functie als lid van de Raad van Advies kennis hebben genomen.

  • 6

    Voorafgaand aan hun benoeming, dienen de dan aspirant leden van de Raad van Advies, een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen.

7. Vergaderingen en agenda

  • 1

    De vergaderingen vinden achter gesloten deuren plaats en in aanwezigheid van de directeur domein Vidar.

  • 2

    De adviezen en het jaarverslag van de Raad zijn vertrouwelijk, tenzij de directeur domein Vidar anders besluit.

  • 3

    De Raad van Advies wordt voorgezeten door een voorzitter, uit het midden van de Raad door deze aan te wijzen.

  • 4

    De voorzitter wijst een secretaris aan uit de leden van de Raad van Advies.

  • 5

    De secretaris stelt jaarlijks een vergaderschema op. Uitgegaan wordt van een vergaderfrequentie van vier keer per jaar of zo veel meer en minder als tussentijds nodig blijkt. Het vergaderschema wordt door de Raad van Advies vastgesteld.

  • 6

    De agenda’s van de vergaderingen worden door de voorzitter opgesteld. Uitnodigingen worden tenminste vijf (5) werkdagen voor de vergadering per email door de secretaris verzonden onder vermelding van plaats, datum, tijd en voorgestelde agenda en eventuele bijlagen.

  • 7

    Van iedere vergadering worden notulen opgemaakt door de secretaris. De notulen worden in de eerstvolgende vergadering vastgesteld door de Raad van Advies.

  • 8

    De secretaris maakt jaarlijks voor 1 mei een verslag met daarin een overzicht van de activiteiten en adviezen van de raad van het afgelopen kalenderjaar. Het jaarverslag wordt door de Raad van Advies vastgesteld en ter kennis gebracht aan de directeur domein Vidar.

  • 9

    De Raad van Advies bepaalt zelf haar vergaderorde.

  • 10

    De Raad van Advies en de directeur domein Vidar kunnen ter vergadering deskundigen uitnodigen om aan de beraadslagingen deel te nemen. Indien hiermee kosten zijn gemoeid is voor toestemming van de directeur domein Vidar nodig.

  • 11

    Elk lid van de Raad van Advies wordt geacht op de vergaderingen aanwezig te zijn, tenzij zij wegens gegronde redenen verhinderd zijn.

8 Schorsing en ontslag

  • 1

    Een lid van de Raad van Advies kan te allen tijde zelf schriftelijk ontslag nemen.

  • 2

    Een lid van de Raad van Advies kan worden ontslagen door het college van Sittard-Geleen op voordracht van de directeur domein Vidar, gehoord hebbend de Raad van Advies – o.a. op grond van verwaarlozing van zijn/haar taak, structurele onenigheid van inzichten, onverenigbaarheid van belangen of indien zijn/haar integriteit in het geding is of dreigt te komen. Ook kan het college hiertoe besluiten wanneer betreffend lid niet meer representatief geacht kan worden voor de Raad van Advies.

  • 3

    Voordat het besluit tot ontslag wordt genomen dient het betrokken lid in de gelegenheid te worden gesteld te worden gehoord door de Raad van Advies.

  • 4

    Het besluit tot ontslag wordt met redenen omkleed direct aan het ontslagen lid schriftelijk bevestigd.

  • 5

    Voorts kan het college van Sittard-Geleen om redenen genoemd in het tweede lid een lid schorsen.

9 Vergoedingen

Leden van de Raad van Advies ontvangen een vergoeding per bijgewoonde vergadering. Deze vergoeding is gelijkgesteld aan die van zogenaamde beleidsbepalers van een Algemeen Nut Beogende Instelling, ANBI. De onkosten die leden van de Raad van Advies daarnaast redelijkerwijs maken ten behoeve van hun advieswerkzaamheden worden vergoed wanneer de directeur domein Vidar hier vooraf in is gekend en hieraan goedkeuring heeft gegeven.

10 Opheffen

  • 1

    De directeur domein Vidar kan besluiten tot het opheffen van de Raad van Advies, gehoord hebbende de Raad van Advies, de portefeuillehouders Vidar en met kennisgeving aan het College van Burgemeester en Wethouders Sittard-Geleen.

  • 2

    Tegen opheffing van de Raad van Advies staan voor de Raad van Advies en/of derden geen rechtsmiddelen open.

11 Onvoorzien

Over zaken waarin dit reglement niet voorziet, besluit de directeur domein Vidar.

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,

namens dezen,

directeur domein Vidar

Jantien Kuperus

Aldus vastgesteld 21 september 2022. Dit reglement treedt in werking na bekendmaking.

Naar boven