Gemeenteblad van Noordoostpolder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2023, 209895 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordoostpolder | Gemeenteblad 2023, 209895 | beleidsregel |
Bibob-beleidsregel gemeente Noordoostpolder
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Noordoostpolder, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
- artikel 2.1, eerste lid onder aanhef en onder a. (bouw), artikel 2.1, eerste lid onder aanhef en onder b. (aanlegvergunning), artikel 2.1, eerste lid onder aanhef en onder e.(milieu), juncto artikel 2:20 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (hierna: Wabo);
- artikel 2.1, eerste lid onder aanhef en onder i. (fysieke leefomgeving), juncto artikel 2:20 Wabo en het Besluit omgevingsrecht, voor zover bestuursorganen van de gemeente Noordoostpolder bevoegd zijn tot toepassing van de daarin opgenomen voorschriften;
hoofdstuk 2, afdeling 3 (evenementen), hoofdstuk 2, afdeling 4 (exploitatie openbare inrichtingen), hoofdstuk 2, afdeling 7 (toezicht speelautomaten / speelautomatenhal), artikel 3:4 (seksinrichtingen) en hoofdstuk 5, afdeling 4 (standplaatsen) Algemene plaatselijke verordening gemeente Noordoostpolder (Apv);
overwegende, dat de wet hen beleidsruimte verschaft bij de besluitvorming over het toepassen van hun uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;
besluiten vast te stellen de volgende:
Beleidsregel voor de toepassing van de wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur gemeente Noordoostpolder
Artikel 3 Toepassingsbereik bij nieuwe of gewijzigde beschikkingen
Uitvoering van een Bibob-onderzoek kan bij onderstaande aanvragen voor een beschikking plaatsvinden en als zij vallen onder een daartoe aangewezen branche of gebied of vallen onder de indicatorenlijst:
de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1 eerste lid, aanhef en onder e van de Wabo (het oprichten, veranderen of in werking hebben van een vergunningsplichtige milieu-inrichting), voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een inrichting als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid van de Wet Milieubeheer. De toepassing blijft beperkt tot de inrichtingen die behoren tot de risicocategorie afval en vuurwerk.
de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder i van de Wabo (activiteiten die van invloed zijn op de fysieke leefomgeving), voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een activiteit waarvoor bij algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 2.17 van de Wabo is bepaald, dat de beschikking in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de wet kan worden geweigerd (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).
Uitvoering van een Bibob-onderzoek vindt bij onderstaande aanvragen voor een beschikking in beginsel plaats als er sprake is van ambtelijke informatie of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband RIEC of is opgenomen in de indicatorenlijst, die een aanleiding vormen om te vermoeden dat de beschikking zal worden gebruikt als bedoeld in artikel 3 van de wet:
Artikel 4 Toepassingsbereik bij reeds verleende beschikkingen
Het bestuursorgaan kan de wet toepassen met betrekking tot reeds verleende beschikkingen indien:
bekend wordt, dat tegen betrokkene, leidinggevende van betrokkene, zeggenschaphebbende over betrokkene, vermogensverschaffer van betrokkene, eventuele onderaannemer van betrokkene in een andere gemeente bij een Bibob-onderzoek een mate van gevaar, zoals is bedoeld in artikel 3 van de wet, is geconstateerd en aan betrokkene alhier een soortgelijke beschikking is verstrekt. In geval aan betrokkene in meerdere gemeenten eerder al een soortgelijke beschikking is verleend, verzoekt het bestuursorgaan het RIEC om coördinatie in een Bibob-onderzoek;
Artikel 5 Toepassingsbereik bij subsidies
Het bestuursorgaan kan de wet toepassen met betrekking tot een aanvraag voor een subsidie of het vaststellen van een subsidie of de intrekking van een reeds verleende of vastgestelde subsidie.
Artikel 6 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties
De rechtspersoon met een overheidstaak kan de wet toepassen met betrekking tot vastgoedtransacties, waarbij de gemeente partij of de beoogde partij is. Bij de start van onderhandelingen daartoe, zal de rechtspersoon met een overheidstaak de wederpartij er van in kennis stellen dat een Bibob-onderzoek deel kan uitmaken van de procedure.
Artikel 7 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten
De rechtspersoon met een overheidstaak kan het Bibob-onderzoek ten aanzien van een gegadigde of onderaannemer in de zin van de wet, uitvoeren bij elke overheidsopdracht.
Artikel 8 Toepassingsbereik algemeen
Naast de in de artikelen 3 tot en met 7, genoemde gevallen, kan het bestuursorgaan tot een Bibob-onderzoek overgaan als er aanwijzingen zijn die het vermoeden rechtvaardigen, dat er sprake is van een ernstig gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet, bijvoorbeeld op grond van :
Naast de in het eerste lid genoemde gevallen kan een Bibob-onderzoek plaatsvinden als bij navraag door het bestuursorgaan bij het Bureau blijkt, dat tegen de aanvrager van een beschikking, in de afgelopen vijf jaar advies is uitgebracht of een adviesaanvraag in behandeling is genomen bij het Bureau.
In de in deze beleidslijn bepaalde gevallen, zal betrokkene, naast de gebruikelijke/vereiste documenten ten behoeve van de aanvraag, de Bibob-vragenformulieren dienen in te vullen en in te leveren bij het bestuursorgaan
De Bibob-vragenformulieren bevatten in elk geval de in artikel 7a van de wet genoemde vragen en daarnaast aanvullende vragen die het bestuursorgaan zo goed mogelijk in staat stellen om het eigen onderzoek te verrichten.
Alvorens het eigen onderzoek wordt gestart, zal een aanvraag eerst beoordeeld worden conform de bepalingen van de primair van toepassing zijnde wet- en regelgeving, zoals de Algemene wet bestuursrecht en overige met de aanvraag samenhangende regelgeving.
Het daarop aansluitende eigen onderzoek bestaat uit een tweetal stappen:
Het onderzoek behelst in ieder geval de controle en analyse van:
Aanvullend op de controle en analyse van de (extra) verstrekte informatie als hiervoor genoemd, kan een advies bij het Bureau worden gevraagd.
Vastgesteld in de collegevergadering van 9 mei 2023.
Het college van burgemeester en wethouder van Noordoostpolder,
de secretaris,
de burgemeester,
Vastgesteld door de burgemeester van Noordoostpolder op 9 mei 2023,
Bijlage 1 Indicatorenlijst behorende bij de beleidsregel Bibob gemeente Noordoostpolder
Indicatoren die aanleiding kunnen vormen tot het toepassen van de wet. Deze indicatorenlijst is niet limitatief, ook andere gronden of nieuwe ontwikkelingen kunnen aanleiding zijn tot het instellen van een Bibob-onderzoek.
3. Omstandigheden in de persoon van de betrokkene
Persoon betrokkene / exploitant:
4. Algemeen geldende-en beleidsindicatoren
Mogelijk samengestelde indicatoren voor een Bibob -aanvraag:
Risicocategorieën/aandachtsgebieden:
voor het publiek toegankelijke, besloten ruimten waarin bedrijfsmatig, in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was of anders dan om niet seksuele handelingen worden verricht, seksuele diensten worden aangeboden of vertoningen van erotisch-pornografische aard plaatsvinden, zoals prostitutiebedrijven, darkrooms, seksbioscopen, sekswinkels, erotische massagesalons;
vrijplaatsen, waaronder mede begrepen locaties waar of groepen waartegen een effectief overheidsoptreden wordt belemmerd, leidend tot een maatschappelijk ongewenste situatie, waarbij aanwijzingen bestaan voor het aanwezig zijn van strafbare gedragingen waaronder fraude, fiscale fraude en waarbij gesproken kan worden van handhavingsknelpunten. De belemmering betreft soms een bestaande of vermeende dreiging, soms een sociaal-culturele hindernis;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-209895.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.