Gemeenteblad van Oegstgeest
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oegstgeest | Gemeenteblad 2023, 205180 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oegstgeest | Gemeenteblad 2023, 205180 | beleidsregel |
Uitgangspunten ‘Infrastructuur voor elektrisch rijden2023’
In deze uitgangspunten wordt verstaan onder:
Publieke laadpaal: voor het publiek toegankelijke paal of een hiermee gelijk te stellen voorziening in de openbare ruimte op of aan de weg, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties, waar een elektrisch voertuig kan worden opgeladen door middel van één of meerdere oplaadpunten, exclusief de benodigde laadkabel.
Verlengde Private Aansluiting (VPA): een vorm van opladen waarbij het opladen plaatsvindt in de publieke ruimte. De laadpaal kan bij deze vorm gerealiseerd worden op eigen terrein of in de publieke ruimte. In beide gevallen is de laadpaal aangesloten op de elektriciteitsmeter van de particulier (een woonhuis of bedrijfspand). Middels een kabel wordt het voertuig verbonden aan de laadpaal waarbij de kabel over of in het openbare trottoir ligt.
Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur volop in ontwikkeling zijn. Met deze uitgangspunten wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op publieke oplaadlocaties op gemeentegronden.
Concreet wordt het aanbod als volgt:
Laadpunten in de straat: De gemeente streeft naar een situatie waarin verspreid over de gemeente eerst één laadpaal met één gereserveerde parkeerplaats wordt gerealiseerd en bij intensief gebruik van de laadpaal wordt vervolgens ook de tweede parkeerplaats gereserveerd. In een situatie waarin beide parkeerplaatsen intensief worden gebruikt, wordt de laadlocatie – indien mogelijk - uitgebreid met een tweede laadpaal die op dezelfde wijze wordt voorzien van een eerste en tweede gereserveerde parkeerplaats.
Laadpleinen: Op strategische plekken worden laadpleinen gerealiseerd. In beginsel bestaan de laadpleinen uit twee laadpalen met elk twee laadpunten. De laadpleinen hebben een hoger vermogen dan de laadpunten op straat, maar een minder hoog vermogen dan de snellaadpleinen. Strategische plekken zijn bijvoorbeeld nabij winkelcentra, sportvelden en andere bestemmingslocaties in de bebouwde kom;
Snelladen : Er zijn meerdere marktpartijen actief die gemeenten benaderen over het plaatsen van snelladers in de publieke ruimte. De gemeente Oegstgeest kijkt in samenwerking met de regio naar de uitbreiding van snellaadlocaties op strategische plekken en welke rol de gemeente daarin het beste kan aanhouden.
In de periode van 1 januari 2020 tot eind 2021 is aan de hand van datagegevens gebleken dat elektrische voertuigen langer aan een laadpaal verbonden zijn dan daadwerkelijk benodigd is. Dat betekent dat er in Oegstgeest voertuigen zijn die een laadpunt onnodig bezet houden (laadpaalkleven), omdat het voertuig in een eerder stadium al volledig is opgeladen. Het invoeren van een connectietarief kan hier een oplossing in bieden, waarbij de prijsstellingen aan de markt worden overgelaten. Daarbij is het belangrijk dat de gemeente exploitanten die nog geen connectietarief hanteren vraagt een connectietarief in te voeren om het laadpaalkleven te ontmoedigen. Echter, zal de gemeente geen beleid op prijsstellingen voeren, dit wordt voorlopig aan de markt overgelaten.
De gemeente beoogt een laadlocatie te voorzien van een dubbele laadvoorziening. In het te nemen verkeersbesluit zullen twee parkeerkeerplaatsen worden aangewezen voor elektrische voertuigen. Afhankelijk van het gebruik zal worden besloten om met bebording ofwel één, ofwel twee parkeerplaatsen exclusief in te richten voor elektrische voertuigen.
Bij de ontwikkeling van een nieuwbouwlocatie is het essentieel om bepaalde voorzieningen, zoals de aanwezigheid van laadpunten, direct bij de oplevering te realiseren om te voorkomen dat bewoners in hun afwegingen rond de aanschaf van een voertuig kiezen voor een voertuig die rijdt op fossiele brandstof, omdat de beschikbaarheid van laadinfrastructuur achterblijft.
In het verlengde van uitgangspunt 6 is het belangrijk dat de gemeente en ontwikkelaars op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen en onderzoeken wat er op het gebied van duurzame mobiliteit mogelijk is. Een voorbode kan daarbij zijn om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om laadinfrastructuur te combineren met openbare verlichting bij nieuwbouwlocaties.
Om meer ervaringsgegevens te verzamelen zal de verlengde private aansluiting in uitgebreidere vorm worden voortgezet en/of zullen ervaringen in andere gemeenten worden gebruikt om te bepalen of en zo ja hoe de mogelijkheden voor verlengde private aansluitingen toegevoegd kunnen worden aan de portfolio van laadmogelijkheden.
Voor het realiseren en exploiteren van publieke oplaadlocatie(s) op/in gronden van de gemeente is het noodzakelijk dat door de aanbieder met de gemeente een overeenkomst wordt gesloten. Het college gaat alleen overeenkomsten aan met een bedrijf dat staat ingeschreven in het handelsregister, zich bedrijfsmatig bezighoudt met het aanbieden van publieke oplaadlocaties en kan voldoen aan de gestelde beoordelingscriteria inzake een locatievoorstel.
6. Beoordelingscriteria locatievoorstel
Het college verleent geen toestemming voor de door de aanbieder gevraagde oplaadlocatie als die zich bevindt buiten een straal van 300 meter van de bewoner of van het bedrijf dat de oplaadlocatie bij de aanbieder heeft aangevraagd. Dit kan anders zijn als er binnen die straal van 300 meter fysiek geen ruimte is voor een publieke oplaadlocatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-205180.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.