Gemeenteblad van Westerwolde
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2023, 201853 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Westerwolde | Gemeenteblad 2023, 201853 | beleidsregel |
Een gezellig terras bij een openbare inrichting zorgt voor een langer verblijf van bezoekers die het leuk vinden om ‘een terrasje te pikken’. Terrassen zijn dus vanuit recreatief, toeristisch en economisch oogpunt belangrijk en kunnen voor alle ondernemers in de omgeving omzet verhogend werken.
In beginsel is het een openbare inrichting (horecabedrijf) toegestaan een terras te exploiteren, mits
het terras een positieve bijdrage levert aan de goede sfeer en levendigheid van een straat of dorps-centrum. Het terras is onderdeel van de openbare inrichting. Een terras mag niet voor overlast zorgen en de bruikbaarheid van de weg mag niet onevenredig belemmerd worden. Er mag in de gemeente Westerwolde een gevelterras, pleinterras of seizoensterras op eigen- en gemeentegrond geëxploiteerd worden, mits de openbare ruimte daartoe voldoende geschikt is ingericht.
Om ervoor te zorgen dat terrassen de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid, het milieu en de woon- en leefomgeving niet aantasten, worden er voorwaarden gesteld aan terras-sen. Terrassen worden beoordeeld bij de aanvraag voor een horecaexploitatievergunning ex. artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening Westerwolde 2020 (APV); voor terrassen op de weg / in de openbare ruimte is (extra) een ontheffing van het verbod van artikel 2:10 lid 1 van de APV nodig.
APV artikel 2:27 Begripsbepalingen
Onder openbare inrichting wordt mede verstaan een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden bereid of verstrekt.
APV artikel 2:28 Exploitatie openbare inrichting
In afwijking van het bepaalde in artikel 1:8 kan de burgemeester de vergunning slechts geheel of gedeeltelijk weigeren als naar zijn oordeel moet worden aangenomen dat de woon- of leefsituatie in de omgeving van de openbare inrichting of de openbare orde op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed of als de exploitant of leidinggevende in enig opzicht van slecht levensgedrag is.
Artikel 2:10 Voorwerpen op of aan de weg
Een terras is een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar
sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden ge-schonken of spijzen voor directe consumptie ter plaatse kunnen worden bereid of verstrekt. Een terras op eigen grond is onderdeel van de horeca-exploitatievergunning, voor een terras op de weg / in de openbare ruimte moet extra een ontheffing ex. artikel 2:10 APV aangevraagd worden.
Een gevelterras is een terras net zo breed als de gevel van de openbare inrichting waar het bij hoort en staat direct voor de gevel van die openbare inrichting.
Een pleinterras is een terras dat niet grenst aan de gevel van de openbare inrichting waar het bij hoort, maar wel binnen de breedte van de gevelafmeting blijft.
Een seizoensterras is een terras dat gedurende de periode 1 april tot 1 oktober geplaatst mag worden.
Objecten die in ieder geval zijn gerelateerd aan het terras en ten dienste staan van het terras. De volgende objecten vallen in ieder geval onder terrasinrichting: stoelen, banken, tafels, parasols, niet aan de gevel bevestigde verlichting en terrasschermen.
Straatmeubilair zijn objecten ter inrichting van de openbare ruimte, zoals banken, afvalbakken, bloembakken, geleidehekken, fietsenrekken, vlaggenmasten, verkeersborden, lantaarnpalen etc.
Onder openbare ruimte verstaan we ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Plaatsen die onder de openbare ruimte vallen zijn onder andere straten, pleinen en parken.[.
Weg (artikel 1 lid 1 sub b van de Wegenverkeerswet 1994)
Alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten.
4. Aanvraag ontheffing terras in de openbare ruimte en geldigheidsduur
Een ontheffing ex. artikel 2:10 van de APV moet aangevraagd worden bij het college van burgemeester en wethouders op het daarvoor door het college vastgestelde aanvraagformulier. Als de ontheffing wordt verleend, is dat voor onbepaalde tijd, maar bij wijziging van exploitant moet er een nieuwe ontheffing aangevraagd worden. De volgende gegevens moeten bij de aanvraag worden meegestuurd:
6. Openbare veiligheid/verkeersveiligheid
Verder moet de inrichting van een terras aan een aantal voorschriften voldoen met het oog op veiligheid:
De terrasinrichting moet bij voorkeur inpandig opgeslagen worden wanneer deze niet dagelijks wordt gebruikt. Als dit niet mogelijk is en als de verkeersveiligheid niet in gevaar komt, mag de terrasinrichting buiten worden opgeslagen. Alles moet dan wel deugdelijk met kettingen zijn vastgemaakt, zodat er niets weg kan waaien bij slechte weersomstandigheden.
7. Woon- en leefklimaat/openbare orde
Rekening houdend met het woon- en leefklimaat rondom de horeca-inrichtingen, wordt er alleen een ontheffing verleend voor de periode van 1 april tot 1 oktober van elk jaar.
Voor de beschermde dorpsgezichten Vesting Bourtange en Vesting Oudeschans geldt dat door landmeters van de gemeente de grenzen van het terras ter plaatse worden uitgemeten en op een kaart worden ingetekend die bij de ontheffing wordt gevoegd. Gelet wordt daarbij op duidelijk zichtbare herkenningspunten voor een ieder. Het terras, inclusief de gehele inrichting zoals bloembakken, moet binnen deze grenzen worden geplaatst.
Bij een aanvraag wordt standaard advies gevraagd aan de ambtenaar openbare orde en veiligheid of er gevaar aanwezig is voor verstoring van de openbare orde of aantasting van het woon- en leefklimaat. Eventuele aanvullende aangedragen voorschriften worden opgenomen in de ontheffing.
12. Inwerkingtreding en overgangsrecht
Deze nadere regels treden in werking de dag na die van bekendmaking.
Vanaf het moment van inwerkingtreding van deze nadere regels worden aanvragen aan deze regels getoetst.
Alle ontheffingen die vóór de inwerkingtredingsdatum van deze nadere regels zijn verleend, vervallen per 1 april 2024. Alle exploitatievergunningen waarbij ook vergunning voor een terras op eigen grond is verleend, blijven geldig.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-201853.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.