Gemeenteblad van Leiden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2023, 20172 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiden | Gemeenteblad 2023, 20172 | beleidsregel |
Sanctiebeleid markten Leiden 2023
Ingeval van verbale dan wel fysieke bedreiging en/of (poging tot) geweld door de vergunninghouder en/of diens medewerker(s) gericht tegen de door het college aangewezen toezichthoudende personen en/of andere medewerkers van de gemeente Leiden, ongeacht de locatie waar dit plaatsvindt, kan de vergunninghouder met onmiddellijke ingang van de markt worden verwijderd. Indien de situatie hiertoe aanleiding geeft, kan de vergunning worden ingetrokken voor alle markten voor een nader te bepalen duur.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 10 januari 2023
de gemeentesecretaris,
P.M. van Vliet
de burgemeester,
H.J.J. Lenferink
Het opleggen van sanctiebeschikkingen kent een zorgvuldige procedure conform de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor de bestuursrechtelijke handhaving wordt uitgegaan van in principe een tweestappenplan. Dat wil zeggen, een geconstateerde overtreding leidt tot:
Uitzonderingen op het tweestappenplan vormt de directe toepassing van last onder dwangsom of de beschikking tot toepassing bestuursdwang indien direct optreden noodzakelijk is. In de sanctiematrix zijn alleen de zogenaamde kernbepalingen opgenomen. Overige overtredingen worden afgedaan met sanctiemaatregelen die afhankelijk van de situatie worden vastgesteld. Ook bij herhaalde overtreding van bepalingen waar direct bestuursdwang wordt toegepast kunnen alternatieve sanctiemaatregelen worden getroffen.
In artikel 7.1.2.4 van de Verordening voor de fysieke leefomgeving Leiden 2020 staat een strafbepaling voor het strafrechtelijke traject. Daarnaast staan in de Marktverordening een aantal dwingrechtelijke bepalingen. Deze worden niet opgenomen in deze beleidsregels. Aangezien het in het algemeen gaat over een vaste groep ondernemers die langdurig op de markt staat, zijn sancties die gericht zijn op het herstellen, voorkomen en ongedaan maken of beëindiging van de overtreding meer passend. Wij zullen gebruik maken van de maatregelen: last onder dwangsom, last onder bestuursdwang en intrekken van de vergunning. Indien de genomen maatregel niet leidt tot het gewenste resultaat, kan hiervan worden afgeweken.
Indien er sprake is van herhaling van dezelfde overtreding binnen één jaar wordt in principe direct bestuursrechtelijk (bestuursdwang, intrekken vergunning of last onder dwangsom) opgetreden (2e actie). Waar de 1e sanctie een last onder dwangsom betreft, verbeurt deze totdat het maximale dwangsombedrag is bereikt. Bij herhaling van dezelfde overtreding binnen 1 jaar gerekend vanaf de laatste verbeuring, wordt overgegaan tot de 2e actie in de sanctiematrix. Afhankelijk van de aard van de overtreding kan een hercontrole ook plaatsvinden op dezelfde marktdag plaatsvinden. Hierbij is het niet van belang of het een overtreding van een kernbepaling betreft, het kan in principe op iedere recidiverende overtreding worden toegepast.
Het intrekken van een vergunning is een zware sanctie die niet lichtvaardig mag worden gebruikt. Een zorgvuldige belangafweging is hierbij noodzakelijk. Enerzijds is het belang van de vergunninghouder de continuering van zijn bedrijfsvoering. Anderzijds is het belang van het bevoegd gezag dat handhavend wordt opgetreden tegen overtredingen, waarbij de sanctie effectief en proportioneel is. De (tijdelijke) intrekking van de vergunning geldt voor alle Leidse markten waarop de vergunninghouder een standplaats inneemt.
Toelichting schorsingsprocedure artikel 3
Misdragingen tegen medewerkers van de gemeente op de markt worden niet getolereerd. Bij ernstige incidenten wordt een procedure gestart om tot intrekking van de vergunning te komen. Vanaf het moment dat de vergunninghouder is verwijderd van de markt betekent dit dat de vergunninghouder binnen 5 werkdagen een schriftelijk besluit van de intrekking van de vergunning tot nader order ontvangt. Deze schorsing duurt tot het moment dat een besluit tot intrekking wordt genomen, respectievelijk voor een bepaald aantal marktdagen dan wel een definitieve intrekking van de vergunning. De vergunninghouder krijgt de mogelijkheid een zienswijze kenbaar te maken, waarna een definitief besluit genomen wordt over de duur van de schorsing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-20172.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.