Voorgenomen verzamelverkeersbesluit IV

Voorgenomen verzamelverkeersbesluit IV aanwijzen parkeerplaats(en) ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen op meerdere locaties in de gemeente Elburg

 

Inleiding

Het aantal elektrische voertuigen stijgt snel. De voorspelling is dat de eerstkomende jaren het aantal nieuwe elektrische voertuigen zal verdubbelen ten opzichte van het vorige jaar. Als deze voorspelling uitkomt, verdubbelt ook de behoefte aan parkeerplaatsen waar elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen. Dat zou kunnen betekenen dat het aantal aanvragen voor een dergelijke parkeerplaats in 2023 in de orde van grootte van 50 komt te liggen, en in 2024 in de orde van grootte van 100. Daarmee verschuift de vraag steeds meer naar de achtergrond of een parkeerplaats die wordt aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen zonder dat voor de betreffende locatie (d.m.v. een aanvraag) al concrete behoefte daaraan is gebleken in de nabije toekomst ook daadwerkelijk als zodanig gebruikt gaat worden. Daarmee wordt de rechtszekerheid van een besluit om vooraf parkeerplaatsen voor dit doel te reserveren steeds groter.

 

Verder is het vanwege de gewenste energietransitie in het kader van het Klimaatakkoord steeds meer onwenselijk dat bovenop de termijn die technisch nodig is om een laadpaal te realiseren, de aanvrager ook nog eens de doorlooptijd van een verkeersbesluitprocedure moet afwachten, waarvan alleen al de mogelijkheden voor het indienen van zienswijzen en het instellen van beroep en het inwinnen van wettelijk verplicht advies gezamenlijk ca. 4 maanden in beslag nemen.

 

Tenslotte is het bij bovengenoemde aantallen voor de gemeentelijke organisatie steeds inefficiënter om voor elke aanvraag/locatie een apart verkeersbesluit te nemen.

 

Daarom vinden wij het zowel juridisch verantwoord als maatschappelijk gewenst om een verkeersbesluit te nemen dat parkeerplaatsen reserveert voor het opladen van elektrische voertuigen voordat er voor de betreffende locatie concrete behoefte is gebleken, en dat voor meerdere locaties tegelijk te doen. Wij streven ernaar dat binnen 100 meter hemelsbreed van vrijwel elke woning binnen de bebouwde kom een openbare laadpaal aanwezig is, dit staat gelijk aan 150 meter feitelijke loopafstand.

 

De met dit besluit gereserveerde parkeerplaatsen zijn -evenals de bijbehorende laadpalen- bedoeld voor algemeen gebruik, deze zijn dus voor iedereen te gebruiken voor het opladen van zijn/haar elektrische voertuig. Wanneer de laadpaal wordt geplaatst op een locatie waarvoor een parkeerontheffing moet worden verleend dan kan van deze laadpaal alleen gebruik worden gemaakt door bewoners met een parkeerontheffing. En in gebieden waar parkeren voor ontheffinghouders is ingevoerd, geldt dit ook voor de bestuurders van elektrische voertuigen.

 

De laadpaal is geschikt voor het gelijktijdig opladen van twee voertuigen. Het voorliggende verkeersbesluit maakt het mogelijk de twee bij de locatie van de oplaadpaal gelegen parkeerplaatsen aan te wijzen voor het parkeren van een elektrisch voertuig dat aan het opladen is. De tweede parkeerplaats zal pas daadwerkelijk worden gereserveerd wanneer op basis van het verbruik kan worden afgeleid dat de laadpaal intensief wordt gebruikt. Het plaatsen en het onderhoud van de oplaadpaal wordt uitgevoerd door een particulier bedrijf.

 

Het rijden met elektrische voertuigen draagt bij aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast en daarmee aan het voorkomen of beperken van hinder, overlast en schade door het verkeer, als bedoeld in artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Om ons doel “ernaar streven dat binnen 100 meter hemelsbreed, van vrijwel elke woning binnen de bebouwde kom een openbare laadpaal aanwezig is” te realiseren, hebben wij gezocht naar locaties waar met de bestaande of in procedure zijnde laadpalen niet aan dit doel wordt voldaan, die voldoende vindbaar en zichtbaar zijn. die als het enigszins kan niet voor (voor)ramen van woningen liggen, waar geparkeerde auto’s zowel aan de bestuurderskant als aan de passagierskant goed bereikbaar zijn, die redelijkerwijs geen misverstanden kunnen opleveren dat het openbare parkeerplaatsen zijn, die door meerdere gebruikers gedeeld kunnen worden (dit om te voorkomen dat er “privé-parkeerplaatsen” gecreëerd worden), waar de doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel etc.) gewaarborgd blijft en waar geen belemmeringen zijn ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen. Dit heeft geleid tot de locaties zoals in de bijlage bij dit besluit genoemd.

 

Binnen het participatietraject (van 20 september t/m 17 oktober 2022) hebben inwoners de gelegenheid gekregen om te reageren op de voorgenomen laadlocaties. Dit heeft in meerdere gevallen tot een aanpassing van de geprojecteerde locaties geleid, de uiteindelijke locaties zijn betrokken bij dit verkeersbesluit.

 

Omdat deze parkeerplaatsen/laadpalen in principe gebruikt zullen worden door buurtbewoners, blijft het aantal in de buurt beschikbare parkeerplaatsen per saldo gelijk. Alleen is één van deze parkeerplaatsen gereserveerd voor een bijzonder, maar openbaar doel.

 

Voor het plaatsen van een oplaadpaal is geen vergunning nodig op grond van artikel 2:10a van de APV want er is geen strijd met de publieke functie van de weg.

 

De genoemde wegen liggen binnen de bebouwde kom, zijn eigendom van en in beheer bij de gemeente Elburg en op grond van artikel 18, lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994 is zij bevoegd tot het nemen van dit verkeersbesluit.

 

Advies en inspraak

Het ontwerpbesluit is in het kader van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer voorgelegd aan de politie. De gemandateerde verkeersadviseur R. Heuvelink, van de politie Oost Nederland, Noord en Oost Gelderland heeft op 13 december 2022 positief geadviseerd.

 

Het ontwerpbesluit heeft van ……….. t/m ………….. 2023 voor eenieder ter inzage gelegen. In dezelfde periode zijn belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hierover zienswijzen in te dienen. Van deze mogelijkheid is wel/geen gebruik gemaakt.

 

Besluit

Op grond van het voorgaande besluit het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg:

  • 1.

    de locaties Hoeckelsweg 44 Doornspijk en Vrijheidsstraat 17a Elburg waarvoor op 27 oktober 2022 een verkeersbesluit is genomen en de locatie Kerkenland 33 Elburg waarvoor op 24 november 2022 een verkeersbesluit is genomen, in te trekken;

2a. de locaties als genoemd in de bijlage aan te wijzen voor het plaatsen van een oplaadpaal en daarbij twee parkeerplaatsen met een daarbij behorende oplaadpaal aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen. De tweede parkeerplaats wordt pas daadwerkelijk gereserveerd wanneer op basis van het verbruik kan worden afgeleid dat de laadpaal intensief wordt gebruikt;

2b. dit kenbaar te maken door het plaatsen van bord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met een onderbord (OB501) met schuin naar links of naar rechts wijzende pijl met op termijn een onderbord (OB504) met beide pijlen (wanneer daar behoefte aan blijkt te zijn).

Dit besluit is genomen in overeenstemming met artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, met artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 1 april 2008 en het Bevoegdhedenbesluit Elburg van 9 februari 2021.

 

Elburg, ..............2023

Namens het college van burgemeester en wethouders,

J.J. Ruster

beleidsmedewerker Verkeer en Vervoer

 

Dit document is geautomatiseerd aangemaakt, u treft daarom geen handtekening aan.

 

Bijlage: overzicht laadlocaties

 

 

Mededelingen

U kunt binnen 6 weken na publicatie van dit voorgenomen verkeersbesluit uw zienswijze indienen bij de Gemeente Elburg. Meer informatie hierover vindt u op onze website.

 

 

Naar boven