Gemeenteblad van Oost Gelre
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oost Gelre | Gemeenteblad 2023, 193470 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oost Gelre | Gemeenteblad 2023, 193470 | beleidsregel |
Terrassenbeleid gemeente Oost Gelre
In deze notitie staat het gemeentelijk beleid dat geldt voor het in gebruik nemen van terrassen op openbaar terrein en die gelegen zijn op de weg. Onder het begrip “weg” wordt verstaan hetgeen de Wegenverkeerswet hieronder verstaat, namelijk: “alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten.”
Artikel 2:10 A van de Algemene plaatselijke verordening (APV) geeft aan dat het verboden is zonder vergunning van burgemeester en wethouders de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de bestemming daarvan. Op grond van artikel 2:28 A van de APV beslist de burgemeester over de vergunning indien het gaat om een bij een openbare inrichting behorend terras dat gelegen is op de weg.
Indien een terras niet gelegen is op de weg dan vallen deze terrassen buiten dit beleid. Het gaat hier veelal om terrassen die zich bevinden op particulier terrein.
De APV spreekt over terrassen bij openbare inrichtingen. Daarbij gaat het om zowel bedrijven die alcohol schenken (zogenaamde “natte horeca”) als om bedrijven die geen alcohol schenken, zoals lunchrooms en ijssalons (zogenaamde “droge horeca”).
In de terrasvergunning worden diverse voorschriften opgenomen. Deze voorschriften staan hieronder opgesomd. Daarnaast gelden er toetsingscriteria die betrokken worden bij de beoordeling van vergunningaanvragen voor een terras. Deze staan afzonderlijk opgenomen in dit beleid.
Het inrichten van een terras (het plaatsen van tafels, stoelen en parasols) is in beginsel alleen toegestaan direct voor de gevel van het betreffende pand, waarbij het terras niet breder mag zijn dan de breedte van de voorgevel van het pand. Daarnaast geldt als uitgangspunt dat alleen het gedeelte van de weg dat voor voetgangers is bestemd mag worden ingericht als terras.
Het terrasmeubilair is zo geplaatst, dat de ingangsdeuren en vluchtwegen van de zaak vrij zijn. De breedte van deze vrije doorgang is tenminste dezelfde afmeting als de volledige breedte van de deur(en). Daarnaast mag de toegang of ontsluiting van aanliggende bedrijven of woningen niet belemmerd worden.
De terrassen mogen dagelijks in gebruik zijn gedurende de openingstijden van de horeca tot uiterlijk 24:00 uur. Een uitzondering op de voorgenoemde tijd geldt voor de maanden mei, juni, juli en augustus; in deze maanden geldt voor de zaterdag en zondag (vrijdag- en zaterdagnacht) een sluitingstijd van 01:00 uur.
Het inrichten van een terras op gemeentelijke grondgebied is niet toegestaan onder de kroonprojectie van gemeentelijke bomen of “Bijzondere bomen” die op de lijst zijn vermeld die door het college is vastgesteld. Dit is niet van toepassing als er in de huidige situatie door de gemeente op gemeentelijk grondgebied elementverharding is aangebracht met ondergronds goede groeiplaatsvoorzieningen.
Indien het terrein dat op grond van de vergunning als terras is ingericht, nodig is ten behoeve van een evenement of ten behoeve van de wekelijkse warenmarkt dan is de werking van de terrasvergunning van rechtswege, gedurende de periode dat dit voor het evenement of markt noodzakelijk is en voor dat deel van de weg dat ten behoeve van het evenement of markt gebruikt wordt, geschorst. In alle gevallen kan geen aanspraak op enigerlei schadevergoeding worden gemaakt.
De organisator van een evenement spant zich in om hierbij rekening te houden met de belangen van de terrashouders en toont aan bij bevoegd gezag op welke wijze dit is gebeurd. Organisatoren van nieuwe evenementen moeten hier in overleg met terrashouders uitkomen. Lukt dit niet dan beslist de gemeente of het terras tijdelijk geschorst wordt of niet.
Indien het terras gedurende de periode dat door de gemeente of nutsbedrijven in of aan de ingebruik gegeven grond werkzaamheden moet worden uitgevoerd, kan de gemeente besluiten dat het niet is toegestaan de ingebruik gegeven grond in te richten als terras. In dat geval kan geen aanspraak op enigerlei schadevergoeding worden gemaakt.
Ten behoeve van een goede doorgang van het voetgangersverkeer dient tussen de rijbaan en het terras een strook van 1.20 meter breed vrij te worden gehouden. Dit voorschrift geldt niet voor autovrije gebieden. Indien er in een autovrij gebied een terras wordt ingenomen, dient te allen tijde een middenstrook van 3,50 meter vrij te blijven voor voetgangers, fietsers, hulpdiensten en bevoorradingsverkeer.
Terrassen die niet aansluiten bij een openbare inrichting kunnen enkel in gebruik worden genomen indien de verkeersveiligheid dit toelaat. Denk aan de situatie dat terrasruimte aan de overzijde van een openbare inrichting wordt opgesteld met een rijbaan ertussen. Medewerking is afhankelijk van meerdere factoren, zoals de toegestane snelheid op de weg, de functie van de weg, de verkeersintensiteit, etc.
Bovenstaande beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na publicatie. De beleidsregel d.d. 6 februari 2008 wordt ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-193470.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.