Gemeenteblad van Bloemendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bloemendaal | Gemeenteblad 2023, 190288 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bloemendaal | Gemeenteblad 2023, 190288 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering Bloemendaal en Heemstede 2023
Centrumgemeente: de https://www.bloemendaal.nl/gemeente Bloemendaal;
Gemeenten: de gemeenten Bloemendaal en Heemstede waarvan de colleges van burgemeester en wethouders aan deze Regeling deelnemen;
Colleges: colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede
Regeling: deze Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering;
Manager: MT-lid dat de rol heeft taken voor het beheer van de Regeling uit te voeren, en als aanspreekpunt fungeert voor Gemeentesecretarissen en Portefeuillehouders;
GS-overleg: periodiek overleg tussen de gemeentesecretarissen van de Gemeenten;
Portefeuillehoudersoverleg: periodiek bestuurlijk overleg waarbij de gemeenten elk zijn vertegenwoordigd door één lid van het college per gemeente die handelt namens de portefeuillehouders van de Gemeenten, die HRM, Facilitaire Zaken en Communicatie in hun portefeuille hebben;
Artikel 2 Belang, taken en bevoegdheden van de Regeling en van de Centrumgemeente
Ingeval de uitvoering van wetten, besluiten en regelingen, ondergebracht in de Regeling, leidt tot een zodanige vermindering van taken dat dit gevolgen heeft voor de omvang van de Regeling, dan zijn de Gemeenten gezamenlijk verantwoordelijk voor deze gevolgen, inclusief de financiële gevolgen waaronder eventuele WW-verplichtingen op basis van een verdeelsleutel overeenkomstig het in artikel 8, vierde lid, van deze Regeling gestelde.
De verantwoordelijkheid en bevoegdheid voor de organisatorische vormgeving en de aansturing van de Regeling ligt bij de Centrumgemeente. De afspraken over uit te voeren taken en de niveaus van dienstverlening zijn daarbij kaderstellend. Vacatures worden ingevuld door de Gemeenten op basis van een verdeling overeenkomstig artikel 8, vierde lid, van deze Regeling.
Artikel 10 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Gemeenten kunnen, elk afzonderlijk, tot uittreding besluiten. Uittreding vindt niet eerder plaats dan per 31 december van enig jaar, met inachtneming van een termijn van aanzegging aan de andere Gemeente(n) van ten minste één jaar. De financiële gevolgen van uittreding, inclusief de daardoor eventueel ontstane wachtgeldverplichtingen, komen voor rekening van de uittredende gemeente.
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen van opheffing of uittreding als bedoeld in het derde en vierde lid wordt voorafgaande aan die opheffing of uittreding door de Gemeenten gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige, aan te wijzen op voordracht van de Gemeenten door de Commissaris van de Koning in Noord-Holland. Het advies van deze deskundige is voor de Gemeenten bindend. In geval van uittreding zijn de kosten van het inschakelen van de deskundige voor rekening van de uittredende Gemeente.
De taken van de teams HRM, Facilitaire Zaken en Communicatie van de Gemeenten zijn in algemene zin als volgt te omschrijven:
Ondersteunt en adviseert bij de uitvoering en ontwikkeling van modern en goed werkgeverschap.
Zorgt ervoor dat de raad, het bestuur, de ambtenaren en andere gebruikers van de gemeentelijke panden van de beide gemeentelijke organisaties worden bediend op het gebied van facilitaire diensten.
Zorgt voor de communicatie naar inwoners vanuit het bestuur en de ambtelijke organisatie, bewaakt daarbij de reputatie van de gemeente en maakt informatie voor elke inwoner toegankelijk door het gebruik van diverse communicatiemiddelen.
Artikel 2 Belang, taken en bevoegdheden van de Regeling en van de Centrumgemeente
Betreft zowel de uitvoering van de taken door genoemde teams, als het beheer en de ontwikkeling van de teams zelf. Dat wil zeggen dat het team is toegerust op effectieve en doelmatige wijze de taken uit te voeren. Voor wat betreft de taken geldt dat elk van de Gemeenten voorstellen kan doen tot wijziging van de taken van de teams van de Regeling.
De Centrumgemeente voert, binnen de context van de 4e overweging, de taken uit.
Er kunnen zich onverwachte situaties voordoen waarvoor geen middelen beschikbaar zijn om deze situaties adequaat het hoofd te kunnen bieden. Facilitaire zaken kan bijvoorbeeld worden geconfronteerd met gebeurtenissen die de kantoorgebouwen minder of niet bruikbaar maken (bv. lekkage/instorting). In deze gevallen kunnen mogelijk kosten gemaakt worden voor evacuatie, beperking van schade en herstel. Deze kosten zijn niet begroot maar wel urgent. Hier moet slagvaardig kunnen worden gehandeld. Over extra kosten wordt verantwoording afgelegd in het Portefeuillehouders overleg en uiteindelijk in het jaarverslag. Deze extra kosten worden verdeeld met de verdeelsleutel van de Regeling, tenzij het duidelijk is dat dit ‘plus’ is voor een desbetreffende gemeente.
Met betrekking tot nadere omschrijving van de taakgebieden wordt opgemerkt dat, in tegenstelling tot de Gemeenschappelijke Regeling Digitalisering en Informatie Technologie, gelet op de omvang en diversiteit van de taakgebieden er voor is gekozen deze niet op te nemen.
In tegenstelling tot artikel 2.7 kan er ook sprake zijn van een uitbreiding van taken voor beide Gemeenten. Dan wordt bekeken of de formatie wel of niet moet worden uitgebreid. Is het wenselijk de formatie uit te breiden dan wordt deze nieuwe formatie bij beide gemeenten in rekening gebracht gelijk aan de verhouding van het aantal inwoners (momenteel 54% - 46%). Er wordt overigens formatief gestuurd op het totaal van de drie teams en dus niet per team waarbij de ingebrachte formatie van beide gemeenten gelijk moet zijn en blijven aan de verhouding van het aantal inwoners. Wat inhoudt dat per vacature wordt gekeken bij welke gemeente de indiensttreding aan de orde moet zijn om de afgesproken verhouding te blijven realiseren.
ctiva, zowel bestaand als toekomstig, gaan niet over naar de Regeling. Als ‘ lichte gemeenschappelijke regeling’ heeft de Regeling geen eigen juridische entiteit en het is ook niet de bedoeling dat activa overgaan naar de centrumgemeente. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan bedrijfsauto’s bij Facilitaire zaken die eigendom blijven van de gemeente die ze heeft aangeschaft. Investeringen (activa van > € 25.000) worden aangeschaft door de gemeente waarvoor de investeringen gedaan worden (bijvoorbeeld bedrijfsauto’s).
De Regeling houdt rekening met de kaders / formats / planning en Planning & Control cyclus van de Gemeenten . Dat heeft vooral betrekking op de verantwoording in de Jaarrekening van het afgelopen jaar als de input voor de Begroting van het volgende jaar. De financiële informatie wordt voorbereid door het Portefeuillehoudersoverleg. De begroting wordt vastgesteld door de Colleges .
Artikel 7 Verantwoording en beoordeling
Het gaat hier om de situatie dat een formele beoordeling aan de orde is. Het gaat dan om uitzonderlijke situaties waarbij sprake is van mogelijke (negatieve) rechtspositionele maatregelen. Deze beoordeling loopt via de moedergemeente, iets waar de Ondernemingsraden in 2016 ook op heeft aangedrongen. De reguliere goede gesprekken worden gedaan door de leidinggevende van het betreffende team.
Omdat medewerkers in dienst zijn van de eigen gemeente (artikel 4, lid 5) is het noodzakelijk dat bij voorgenomen organisatieveranderingen, de ondernemingsraden van de Gemeenten om advies en /of instemming worden gevraagd daarover.
Artikel 8 Financiële bepalingen
De financiële kaders zijn de baten/lasten voor de Regeling. Werkzaamheden voor de Gemeenten worden verdeeld met de verdeelsleutel inwoners. De diensten worden immers (indirect) vooral uitgevoerd voor de inwoners. Er kunnen afspraken gemaakt worden voor extra taken/dienstverlening boven op het ‘ standaardpakket’ (Plustaken). De kosten van plustaken worden begroot en afgerekend met de betreffende gemeente. De afrekening van de reguliere- en plustaken wordt opgesteld door de centrumgemeente. Bij de start van de Regeling is van overheadkosten voor huisvesting e.a. geen sprake omdat medewerkers in dienst blijven van de Gemeenten.
Bij substantiële materiele budgetten kan sprake zijn van bevoorschotting, als de Centrumgemeente grote uitgaven moet doen.
Evaluatie van Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoering vindt plaats in het vierde kwartaal van 2024. De evaluatie is in samenhang en gelijktijdig met de evaluatie van de GR DIT. De Regeling wordt geëvalueerd op de volgende onderdelen:
Werkgeverschap medewerkers: Toegevoegde waarde overdracht van medewerkers naar de Centrumgemeente en hoe dit zich verhoudt tot de formatieve robuustheid van de Gemeenten. 1
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-190288.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.