Verordening tot eerste wijziging van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Capelle aan den IJssel 2018

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

 

gelezen het voorstel van de burgemeester en griffier van 17 maart 2023 en artikel 16 van de Gemeentewet;

 

gezien de suggesties van de raadswerkgroep Raadswisseling 2022; de aanpassingen in het model Reglement van de Vereniging Nederlandse Gemeenten, voortvloeiend uit de Wet bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur en het advies van de commissie BVM op 27 maart 2023.

 

B E S L U I T :

 

Verordening tot eerste wijziging van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Capelle aan den IJssel 2018

 

Hoofdstuk I

 

Artikel 1:

(Betreft aanpassing op grond van de wet Bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur)

 

Artikel 6 (Benoeming kandidaat-wethouders / Benoeming wethouders), lid 3 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Capelle aan den IJssel 2018 (hierna te noemen RvO) te vernummeren tot 3.1. en toe te voegen:

 

3.2. De commissie onderzoekt of de benoeming van de -kandidaat- wethouder(s) voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid van de wet.

 

Artikel 2

In artikel 7 (Fracties) van het RvO vervallen de leden 2, 4 en 5.

 

Lid 3 wordt vernummerd tot lid 2.

 

Aan lid 1 wordt toegevoegd:

Indien onder een lijstnummer slechts één lid is verkozen, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd.

 

Lid 3 (nieuw) luidt:

Nieuwe fracties kunnen gedurende een zitting slechts worden gevormd door:

  • a.

    een samenvoeging van twee of meer fracties;

  • b.

    een splitsing tot twee of meer fracties.

Lid 4 (nieuw) luidt:

Een splitsing als bedoeld in het derde lid, onder b, is slechts mogelijk, indien bij een afscheiding van leden van een fractie onduidelijk is welk deel van de leden als voortzetting van de oorspronkelijke fractie moet worden beschouwd, en het presidium heeft besloten dat hierdoor twee of meer nieuwe fracties zijn gevormd.

 

Lid 5 (nieuw) luidt:

Indien leden anders dan als gevolg van een splitsing als bedoeld in het derde lid, onder b, afgescheiden zijn van een fractie, worden zij ieder afzonderlijk, of twee of meer leden gezamenlijk als zij dit meedelen aan de voorzitter, betiteld als “groep”.

Lid 6 (nieuw) luidt:

De betiteling “groep” wordt gevolgd door de naam / namen van het lid / de leden.

 

Artikel 3

In artikel 8 (Vergaderfrequentie) van het RVO wordt lid 2 vernummerd tot lid 2.1.

Toegevoegd wordt lid 2.2.:

2.2. Het presidium kan - op basis van de omvang / zwaarte van de agenda – besluiten de vergadering van de raad eerder te doen aanvangen.

 

De tekst van lid 3 vervalt en wordt vervangen door:

De vergaderingen eindigen in principe niet later dan 23.30 uur.

Om 23.00 uur inventariseert de voorzitter of een eindtijd van 23.30 uur realistisch is gezien het aantal / zwaarte van nog te behandelen agendapunten. Op basis van deze inventarisatie besluit de raad welke agendapunten in de betreffende vergadering nog zullen worden behandeld en bepaalt het uiterlijke eindtijdstip van de vergadering.

 

Artikel 4

In artikel 11 (Ten inzage leggen van stukken) van het RvO vervalt lid 2.

(betreft aanpassing op grond van de wet Bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur)

 

Lid 2 (nieuw) luidt:

  • 2.

    Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de wet geheimhouding is opgelegd, blijft in afwijking van het eerste lid, in NotuBox beschikbaar in een map met het kenmerk ‘besloten. Tenzij de partij die de informatie heeft verstrekt direct verzoekt de informatie onder berusting van de griffie te houden.

Artikel 5

In artikel 15 (Spreekrecht) van het RvO vervalt lid 5.

 

Lid 5 (nieuw) luidt:

Elke inspreker krijgt per onderwerp agendapunt waarover hij wenst te spreken maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn of als een inspreker over meerdere onderwerpen wenst te spreken.

 

Artikel 6

In artikel 16 (Aantal spreektermijnen & interrupties) wordt lid 3.4. als volgt gewijzigd: 3.4. Interrupties worden vanaf de zitplaats gepleegd.

 

Artikel 7

Toegevoegd wordt een nieuw artikel 17.1. (Handhaving van de orde)

  • 1.

    De voorzitter handhaaft de orde in de vergadering.

  • 2.

    Een spreker wordt in zijn betoog niet gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van dit reglement te herinneren;

    • b.

      een raadslid hem interrumpeert.

  • 3.

    De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog kan afronden.

  • 4.

    Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontnemen. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 5.

    De voorzitter kan voorstellen een aan de vergadering deelnemend raadslid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, verdere deelname aan de vergadering te ontzeggen.

  • 6.

    Over het voorstel om deelname aan de vergadering te ontzeggen aan een raadslid dat door zijn gedragingen geregeld de gang van zaken belemmert, wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het raadslid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het (burger)raadslid – art. 26 van de wet - bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 8

Artikel 29 (Verslag / verslag besloten vergadering)

(betreft aanpassing op grond van de wet Bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur)

 

Lid 1 en lid 2 vervalen.

 

Lid 1 (nieuw) luidt:

De conceptverslagen van besloten vergaderingen worden in NotuBox elektronisch beschikbaar gesteld in een map met het kenmerk ‘besloten’; tenzij wetgeving hierover anders vermeld. De conceptverslagen worden toegezonden aan de deelnemers die geen raadslid zijn om vermelding van feitelijke onjuistheden in het verslag te voorkomen. Opmerkingen van de deelnemers worden als addendum aan de raad voorgelegd.

 

Lid 2 (nieuw) luidt:

Deze verslagen worden zo spoedig mogelijk ter vaststelling in een vergadering aangeboden. Dit kan een openbare vergadering zijn. Als een van de leden in een openbare vergadering over deze verslagen het woord wil voeren, wordt aansluitend aan de openbare vergadering een besloten vergadering belegd, waarin het besloten verslag kan worden besproken. Vaststelling vindt daarna plaats in een openbaar deel van de vergadering.

Het besluit over het al dan niet opheffen van de geheimhouding op het verslag vindt plaats tijdens de halfjaarlijkse besluitvorming over stukken waarop geheimhouding van toepassing is.

 

Artikel 9

Artikel 30 (Opheffing geheimhouding)

(betreft aanpassing op grond van de wet Bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur)

 

Artikel 30 vervalt.

 

Artikel 30 (nieuw) luidt:

Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet het voornemen heeft de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.

 

Artikel 10

Artikel 37A. (Nieuw):

  • 1.

    Technische vragen handelen over verduidelijking (feiten, harde gegevens) van een onderwerp, zijn informatief van aard en hebben geen politieke lading. De vragen worden kort en duidelijk geformuleerd en kunnen van een toelichting worden voorzien.

  • 2.

    De vragen worden rechtstreeks bij de betrokken ambtelijk medewerker ingediend met een afschrift aan de griffier.

  • 3.

    Technische vragen over een onderwerp op de agenda van een eerstvolgende commissie- of raadsvergadering worden binnen één werkdag / 24 uur beantwoord, zodat het antwoord kan worden betrokken bij de advisering / besluitvorming.

  • 4.

    Technische vragen over een onderwerp dat niet op de agenda van een commissie- of raadsvergadering voorkomt, worden binnen 10 werkdagen beantwoord.

Hoofdstuk II

 

Artikel 1

Dit besluit treedt in werking op de dag na vaststelling.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 17 april 2023,

de griffier,

de voorzitter,

Naar boven