Besluit tot wijziging van de nadere regels vergunning deelmobiliteit inzake verlenging vergunningtermijn en vaste parkeerplekken voor deelfietsen en deelscooters

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort,

 

overwegende dat het gewenst is deze nadere regels te wijzigen, om de huidige vergunningen te verlengen en enkele vaste parkeerplekken in Amersfoort aan te wijzen voor deelfietsen en deelscooters;

 

gelet op het raadsbesluit van 15 december 2020 waarbij de Wijzigingsverordening Algemene Plaatselijke Verordening inzake deelmobiliteit is vastgesteld. Gemeenteblad Nr. 344134 , 30 december 2020;

 

gelet op artikel 2:8 van de Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort;

 

besluit vast te stellen:

 

BESLUIT TOT WIJZIGING VAN DE NADERE REGELS VERGUNNING DEELMOBILITEIT INZAKE VERLENGING VERGUNNINGTERMIJN EN VASTE PARKEERPLEKKEN VOOR DEELFIETSEN EN DEELSCOOTERS

Artikel 1  

A

Artikel 3, vierde lid komt te luiden:

‘4. In afwijking van artikel 1:7 van de Verordening geldt de vergunning tot en met 31 december 2023.’

 

B.

Artikel 5, onder b, komt te luiden:

b. de aanvrager biedt de voertuigen als bedoeld in artikel 3, eerste lid, onder a, b, c, e en f niet vanaf een vaste locatie, met uitzondering van de in de bijlage 1 en bijlage 2 opgenomen vaste parkeerlocaties

 

C.

Artikel 8, tweede lid, komt te luiden:

‘2. Deze nadere regels vervallen op 31 december 2023.’

 

D.

Bijlage 1 wordt vervangen door het bijgevoegde bestand ‘Bijlage 1 Nadere regels vergunning deelmobiliteit april 2023.

 

E.

Bijlage 2 wordt vervangen door het bijgevoegde bestand ‘Bijlage 2 Nadere regels vergunning deelmobiliteit – hubs april 2023’

 

F.

De toelichting behorende bij de nadere regels wordt vervangen door:

 

ALGEMENE TOELICHTING

Amersfoort groeit, en het aantal voertuigen en verkeersbewegingen daardoor ook. Dit mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid, veiligheid en openbare ruimte in de stad. Nieuwe mobiliteitsconcepten, zoals deelmobiliteit, stimuleert de gemeente daarom. Daarentegen leggen deelvoertuigen ook een druk op de schaarse openbare ruimte. Daarom heeft de gemeente in de APV een vergunningstelsel voor deelmobiliteit ingevoerd, zodat deelvoertuigen gereguleerd worden toegelaten. Via de vergunning worden onder meer voorwaarden verbonden aan de dienstverlening en het aantal voertuigen dat een aanbieder neerzet. Doel is om een gereguleerd experiment uit te voeren met deelsnorfietsen, elektrische deel(bak-)fietsen en deel(bak-)fietsen, voor de duur van twee jaar. Halverwege 2021 zijn de deelsteps en deelbromfietsen toegevoegd aan de pilot. In de tweede helft van 2022 heeft een evaluatie plaatsgevonden. Met de bevindingen uit de experimentperiode worden, indien nodig, de APV, nadere regels en vergunningvoorschriften aangepast. Dat gebeurt in de tweede helft van 2023.

 

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

ARTIKEL 1

De elektrische step die door het merendeel van de deelstepaanbieders wordt aangeboden, is op dit moment nog niet toegelaten op de openbare weg. De elektrische step mag in Nederland de weg op, wanneer de minister van Infrastructuur en Waterstaat de elektrische step heeft aangewezen als ‘bijzondere bromfiets’ en deze heeft toegelaten op de openbare weg. Een bijzondere bromfiets is een (innovatief) licht en langzaam voertuig met specifieke kenmerken (bijv. het ontbreken van een zadel) waardoor het geen reguliere bromfiets is. Daarom kunnen ze niet binnen de Europese regelgeving die van toepassing is op bromfietsen worden toegelaten. Dit soort voertuigen wordt daarom in Nederland toegelaten onder de toelatingsregels voor bijzondere bromfietsen . Deze regels zijn nationaal en verschillen per land ( Externe link:bron: website RDW ).

 

ARTIKEL 2

We kiezen voor het zogeheten free floating systeem (met uitzondering van (elektrische) bakfietsen, en deels zijn deelsteps uitgezonderd van het free floating systeem), zie daarvoor de toelichting op artikel 5, onder c). Dat houdt in dat de voertuigen kunnen worden aangeboden binnen het hele servicegebied (gemeentegrens van Amersfoort) met uitzondering van aangewezen wegen en wegvakken. In Bijlage 1 is opgenomen welke wegen en wegvakken het college heeft aangewezen waar je wel/niet mag parkeren en wel/niet mag in- en uitchecken. In de binnenstad hebben we begin 2023 vaste parkeerplekken voor de deelfietsen en deelvoertuigen aangelegd en het winkelgebied uitgesloten van parkeren. Ook in het Soesterkwartier , Kruiskamp en De Nieuwe Stad gaan we vaste parkeerplekken voor deelfietsen-/deelscooters aanleggen, in combinatie met het free floating systeem.

 

Naast deze gebieden gelden uiteraard de algemene parkeerverboden. In het servicegebied mag een gebruiker het deelvoertuig in- en uitchecken en parkeren (zie witte delen in bijlage 1). Binnen het servicegebied zijn er gebieden aangewezen waar je niet mag parkeren en waarin je niet mag in-/ en uitchecken (zie rood gearceerde delen in bijlage 1). Ook zijn er gebieden waar je volgens de geldende wet- en regelgeving het deelvoertuig mag parkeren, maar waar het voertuig niet mag worden uitgecheckt (zie gele gebieden in bijlage 1). De gebruiker betaalt dan een bedrag om de scooter gereserveerd te houden. Definitief uitchecken en de dienstverlening stopzetten kan alleen in het (witte) servicegebied.

 

ARTIKEL 3

  • 1.

    De elektrische snor- en bromfiets, elektrische (bak-)fiets, de (bak-)fiets en (elektrische) step zijn de toegestane deelvoertuigen waarvoor een vergunning aangevraagd kan worden. Voor alle overige deelvoertuigen kan vooralsnog geen vergunning aangevraagd worden.

  • 2.

    Aanbieders van deelvoertuigen kunnen in eerste instantie een vergunning krijgen voor maximaal 150 voertuigen per deelvoertuigcategorie.

  • 3.

    Vergunninghouders kunnen telkens een uitbreiding op de 150 deelvoertuigen aanvragen van nog eens maximaal 150 deelvoertuigen, als ze voldoen aan de vereisten in artikel 3 derde lid. Zo mag niet meer dan 5 % van het aantal deelvoertuigen langer dan 7 dagen ongebruikt op één locatie staan. Ook mag niet meer dan 20% van de voertuigen langer dan vier dagen op een locatie staan. Uiteraard geldt dat de vergunninghouder zich blijft houden aan de vergunningvoorschriften en de vereisten aan de eerder verleende vergunning.

  • 4.

    De vergunningen zijn in eerste instantie verstrekt t/m 31 mei 2023. Vanwege het vormgeven van een landelijke modelverordening deelmobiliteit en menings- en/of besluitvorming door de gemeenteraad in Amersfoort over parkeerregulering, parkeernormen en Mobility as a Service, verlengen we de vergunningen t/m 31 december 2023.

ARTIKEL 4

Een aanvrager mag maximaal 1 vergunning aanvragen per deelvoertuigcategorie. Een aanvraag moet worden gedaan met het aanvraagformulier dat te vinden is op Externe link:www.amersfoort.nl/deelvervoer . De gemeente Amersfoort heeft een experimentfase voor het aanbieden van deelmobiliteit in de stad, die liep van eind 2020 tot eind 2022. In het tweede halfjaar van 2022 is het experiment geëvalueerd. Op basis hiervan en van de ontwikkelingen worden er nieuwe regels opgesteld en moeten nieuwe vergunningen worden aangevraagd. Dit kan naar verwachting in het tweede halfjaar van 2023. Om het gebruik van het deelaanbod per vergunninghouder en de werkwijze van de nadere regels, goed te kunnen evalueren, wilden we dat de vergunninghouder minimaal een half jaar ervaring opdeed met het aanbieden van deelvoertuigen in Amersfoort. Daarom kon tot uiterlijk eind december 2021 een vergunning aangevraagd worden. Het aanvragen van een vergunning voor deelsteps en bromfiets is pas later aan deze pilot toegevoegd (juli 2021). Voor het aanvragen van deelsteps hebben we de uiterlijke termijn waarop een aanvraag ingediend kon worden, opgerekt naar 31 mei 2022. Hierbij geldt overigens dat voor deelsteps pas een vergunning aangevraagd kan worden als het ministerie van IenW het voertuig goedkeurt om op de openbare weg te gaan.

 

ARTIKEL 5

In dit artikel zijn de eisen opgenomen om in aanmerking te komen voor een vergunning. Als niet aan deze vereisten wordt voldaan, dan wordt de vergunning geweigerd.

 

Onder a en b

De aanvrager biedt de (elektrische) snor- en bromfietsen en (elektrische) fietsen niet aan vanaf een vaste locatie, met uitzondering van de gebieden die zijn aangegeven in bijlage 1 bij deze Nadere regels.

 

Onder c

De aanvrager biedt (elektrische) bakfietsen alleen aan vanaf een vaste locatie. De locatie waar de (elektrische) bakfietsen aangeboden mogen worden gaat, in overleg en met toestemming van de gemeente met een aanwijzingsbesluit op grond van artikel 2:8, vijfde lid APV. De kosten voor het inrichten van de vaste plekken voor de elektrische bakfietsen worden doorberekend aan de vergunninghouder.

 

Onder d

De aanvrager biedt de (elektrische) steps in drukke gebieden, zoals de binnenstad, bij stations en winkelcentra, aan vanaf een vaste locatie. De locatie waar de (elektrische) steps mogen staan, worden bepaald in overleg met en met toestemming van de gemeente met een aanwijzingsbesluit op grond van artikel 2:8, vijfde lid APV. De kosten voor het inrichten van de vaste plekken voor de elektrische bakfietsen worden doorberekend aan de vergunninghouder.

Buiten deze gebieden worden de steps bij voorkeur volgens het free floating systeem aangeboden. De steps mogen niet in de gebieden worden aangeboden die opgenomen zijn in Bijlage 1 en in gebieden waar een stallingsverbod van kracht is. Mocht de aanvrager buiten de drukke gebieden ook de voorkeur geven aan station based , dan kan dit na overleg en toestemming van de gemeente. Dan gelden dezelfde regels genoemd hierboven, bij vaste plekken in drukke gebieden.

 

Onder e

De aanvraag wordt vergezeld van een plan van aanpak waarin de aanvrager onder andere aannemelijk maakt dat kan worden voldaan aan de verplichtingen die zijn opgenomen in artikel 7.

 

Sub 3

Bij de beschrijving m.b.t. de toegankelijkheid gaat het met name over het voorkomen van obstakels en daarmee overlast voor mensen met een beperking (zowel gebruikers van rolstoel als slechtzienden). De aanbieder neemt in de voorwaarden op dat gebruikers de deelvoertuigen niet hinderlijk mogen parkeren en op de stoep ruimte laten zodat de gebruikers van onder meer een kinderwagen en hulpmiddelen zoals een rolstoel, taststok en rollator langs het deelvoertuig over de stoep kunnen.

 

ARTIKEL 6

Een aanvraag kan worden geweigerd in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid, de bescherming van het milieu. Dit is opgenomen in artikel 1:8 van de APV. Daarnaast kan de vergunning worden geweigerd:

  • a.

    in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente;

  • b.

    in het belang van de veiligheid van het publiek;

  • c.

    in het belang van de doorstroming van het verkeer;

  • d.

    ter voorkoming van onevenredig ruimtegebruik. (artikel 2:8 van de APV).

Een aanvraag wordt geweigerd als de aanvrager de voertuigen wil aanbieden op wegen of wegvakken die zijn opgenomen in Bijlage 1 als uitgesloten wegen en wegvakken. Een aanvraag wordt geweigerd als de aanvrager de voertuigen wil aanbieden vanaf een vaste locatie (station based ) in plaats van free floating met uitzondering van (elektrische) bakfietsen en steps. Ten slotte wordt de vergunning geweigerd indien de stukken van artikel 5 niet worden ingediend, nadat de aanvrager twee weken de tijd is gegund om alsnog de ontbrekende/niet complete stukken aan te leveren.

Bovendien moet er worden gehandeld conform die stukken. Gebeurt dit niet dan wordt de vergunning ingetrokken. Dit wordt ook opgenomen in de vergunningvoorschriften.

 

ARTIKEL 7

Aan de vergunning worden voorschriften verbonden. Een aantal verplichtingen die aan de vergunning worden verbonden, is in artikel 7 al benoemd. ‘

Artikel 2 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit tot wijziging van de nadere regels vergunning deelmobiliteit inzake verlenging vergunningtermijn en vaste parkeerplekken voor deelfietsen en deelscooters.

Artikel 3 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 18 april 2023

de secretaris,

de burgemeester,

Naar boven