Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 177465 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 177465 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijzigingsbesluit SDAG uitbreiding aanvraagmomenten aardgasvrij
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel 3, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013, gelet op de verscheidene bezwaarschriften die ontvangen en de daaropvolgende adviezen van de bezwaarschriftencommissies,
besluit de Subsidieregeling duurzame Amsterdamse gebouwen als volgt te wijzigen:
Aan artikel 1.5, tweede lid wordt, onder vervanging van de laatste punt door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd dat luidt:
Aan artikel 1.7 wordt een derde lid toegevoegd dat luidt:
Indien de subsidiabele activiteiten reeds zijn uitgevoerd op het moment van de subsidieaanvraag worden, in aanvulling op de in het eerste lid van dit artikel genoemde stukken en gegevens, de in artikel 1.10, eerste lid genoemde bij subsidievaststelling vereiste gegevens en stukken overgelegd en blijft het overleggen van de in het eerste lid van dit artikel onderdelen b, d en e genoemde stukken achterwege.
Artikel 1.8, eerste lid wordt gewijzigd en komt te luiden:
In aanvulling op artikel 9, eerste lid, van de ASA 2013 weigert het college een subsidie te verlenen voor de subsidiabele activiteiten in hoofdstukken 1 tot 4 van deze regeling, indien de aanvrager niet eigenaar is van het verblijfsobject en er gegronde reden is om aan te nemen de eigenaar geen toestemming heeft gegeven voor uitvoering van de subsidiabele activiteiten en er geen vonnis van de kantonrechter is dat de verhuurder op grond van artikel 7:243BW of artikel 7:215BW medewerking met de subsidiabele activiteiten oplegt.
In artikel 1.8, tweede lid wordt, onder omzetting van de punt aan het einde van het voorgaande onderdeel in een puntkomma, aan einde een onderdeel toegevoegd dat luidt:
De artikelsgewijze toelichting wordt als volgt gewijzigd:
Deze bepaling regelt welke zaken aangeleverd moeten worden indien de subsidie wordt aangevraagd nadat de subsidiabele activiteiten al zijn uitgevoerd. In feite worden de indieningsvereisten voor aan vaststelling toegevoegd aan de indieningsvereisten bij de aanvraag. Vervolgens worden de indieningsvereisten ontdubbeld, zodat bijvoorbeeld niet zowel de facturen als de offertes ingediend hoeven te worden.
Deze bepaling regelt nadrukkelijk de mogelijkheid voor het college om subsidie te weigeren voor activiteiten die langer dan 1 jaar voor de subsidieaanvraag zijn uitgevoerd. In principe zijn kosten voor activiteiten waarvoor de factuur ouder dan 12 maanden is al niet subsidiabel op grond van artikel 1.5, onderdeel i. Er is echter geen sprake van overcompleet. De subsidie voor sommige subsidiabele activiteiten is niet afhankelijk van de hoogte van de subsidiabele kosten. Deze weigeringsgrond sluit uit dat er subsidie gegeven moet worden voor activiteiten die al lange tijd geleden zijn gerealiseerd.
In gevallen waar de subsidie achteraf wordt aangevraagd en de subsidiabele activiteiten reeds zijn uitgevoerd is het niet nodig om verlening en vaststelling afzonderlijk te doen. De aanvrager heeft in dat geval op grond van artikel 1.7, derde lid de voor vaststelling benodigde bescheiden al ingediend en er kan dus direct vastgesteld worden.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 april 2023.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Dit wijzigingsbesluit strekt ertoe om de subsidieregeling duurzame Amsterdamse gebouwen te wijzigen. De voornaamste wijziging is dat de subsidie voor het aardgasvrij maken van vastgoed, zoals geregeld is in hoofdstukken 1 tot 4 van de regeling achteraf aan te vragen wordt. Voorheen moest de subsidie altijd vooraf aangevraagd worden, maar dat leidde tot veel teleurstelling en bezwaren. Er ontstonden schrijnende gevallen van mensen die afgewezen moesten worden, omdat ze enkele dagen te laat aangevraagd hadden of omdat ze verkeerd waren geïnformeerd door degene die de voor subsidie benodigde werkzaamheden uitvoerden. Sinds de invoering van de eerste aardgasvrij subsidieregeling in Amsterdam zijn er bovendien verschillende Rijkssubsidies geweest voor soortgelijk activiteiten. Verwarrend genoeg is het bij het Rijk juist vaak het vereiste dat mensen achteraf subsidie aan vragen.
Het vereiste van vooraf aanvragen was ingegeven vanuit de gedachte dat mensen die achteraf pas aanvragen in feite niet gestimuleerd zouden zijn door de subsidie. Het was een logische bepaling voor een nieuwe subsidie die niet aan te vragen moest zijn voor mensen die voor de inwerkingtreding van de subsidieregeling hun vastgoed al aardgasvrij hadden en daarvoor geen subsidie nodig hadden gehad. Er worden echter nu al meer dan zes jaar dergelijke subsidies verstrekt, waardoor dit argument niet meer opgaat. Alle misverstanden die deze bepaling heeft opgeleverd pleiten er verder tegen. Mede gelet op de administratieve lasten die meekomen met het afhandelen van bezwaren op deze kwestie is het wenselijk om achteraf aanvragen mogelijk te maken.
Tegelijkertijd blijft het mogelijk om vooraf aan te vragen, want zeker voor de minder vermogende Amsterdammer kan het belangrijk zijn om te weten of de subsidie kunnen krijgen voordat ze overgaan tot het aardgasvrij maken van hun woning.
Verdere wijzigingen zijn van een ondergeschikte aard. Verwarrende bepalingen die na het einde van het tijdvak van de stadsbrede aardgasvrij subsidie geen functie meer dienen worden verwijderd. Ook worden twee data die aanvankelijk op een minder concrete manier waren opgeschreven geconcretiseerd.
Dit artikel voegt een kostensoort toe aan de categorie van kosten die niet subsidiabel zijn. Het gaat om kosten waarvoor de factuur een datum van langer dan 12 maanden geleden kent. Er is bewust gekozen voor de factuurdatum, omdat dit een zeer concreet en eenvoudig te bewijzen verplicht stuk informatie op een factuur is. Deze datumgrens geldt ook voor termijnfacturen en aanbetalingsfacturen. De termijn van 12 maanden is lang genoeg voor aanvragers om hier rekening mee te houden.
Nu dat achteraf aanvragen mogelijk wordt gemaakt is het ook niet meer nodig om eerst te verlenen en daarna vast te stellen. Dit artikel omschrijft de gewijzigde aanvraagvereisten die ingediend moeten worden als achteraf aangevraagd wordt. Dit komt neer op een ontdubbelde samenvoeging van de vereisten voor aanvraag van verlening en aanvraag voor vaststelling.
Dit artikel verwijdert de weigeringsgrond die stelde dat de subsidie geweigerd moest worden als reeds met de uitvoering fysieke gebouwgebonden activiteit begonnen was voordat de aanvraag was ingediend. Het enige overgebleven onderdeel van dit artikellid wordt daarmee verheven tot artikellid.
Dit artikel voegt een weigeringsgrond toe die het mogelijk maakt om een subsidieaanvraag te weigeren als de subsidiabele activiteiten waar de aanvraag betrekking op heeft meer dan 12 maanden voor de indiening van de subsidieaanvraag zijn uitgevoerd. Deze weigeringsgrond is nodig, omdat de hoogte van de subsidie voor verschillende subsidiabele activiteiten niet afhangt van de subsidiabele kosten. In die gevallen is de wijziging in artikel I niet voldoende om uit te sluiten dat subsidie aangevraagd en gekregen kan worden activiteiten waarvan de facturen ouder dan 12 maanden zijn.
Deze wijziging maakt het mogelijk om subsidies die achteraf worden aangevraagd direct vast te stellen. Direct vaststellen is de norm vanuit de ASA2013 voor subsidies met kleinere bedragen, maar in dit onderdeel van de regeling is omwille van de verzekering van de doelmatige besteding van overheidsmiddelen gekozen om geen subsidie vast te stellen voordat de activiteiten zijn uitgevoerd.
De twee leden dit artikel veranderen een omschreven datum naar een concrete datum. Dit bevordert de leesbaarheid en de compactheid van de regeling maar heeft verder geen gevolgen.
Deze artikelen verwijderen een ingewikkelde bepaling in de gebiedsbepaling in respectievelijke hoofdstukken 3 en 3a. Door de werking van artikel 2.1 te beperken verzekerden deze ingewikkelde bepaling dat de stadsbrede subsidie voor het aardgasvrij maken van bedrijven en maatschappelijk vastgoed aan te vragen bleef binnen de gebiedsgerichte hoofdstukken. Met het verstrijken van het lopende tijdvak van de stadsbrede aardgasvrij subsidie is er geen reden meer om deze verwarrende bepaling in de regeling te houden.
De onderdelen van dit artikel regelen alle wijzigingen in de artikelsgewijze toelichting die nodig zijn als het gevolg van de wijzigingen in de voorgaande artikelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-177465.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.