Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2023, 177061 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2023, 177061 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Flexibel welzijnsbudget Stadsdelen Den Haag 2023
In december 2021 is het Beleidsplan Professioneel Welzijnswerk 2021-2024 Versterken en Verbinden (RIS310647) vastgesteld. In dit beleidsplan is opgenomen dat voor de stadsdelen een additioneel flexibel budget beschikbaar komt om, in aanvulling op de reguliere dienstverlening bij actuele lokale knelpunten, extra activiteiten voor gebiedsgericht welzijn te subsidiëren. De doelen van de deze subsidieregeling zijn van het beleidsplan afgeleid.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,
artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020;
vast te stellen de Subsidieregeling flexibel welzijnsbudget Stadsdelen Den Haag 2023.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.
Artikel 1:3 Doel van de subsidie
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die gericht zijn op het aanpakken van een actueel lokaal knelpunt middels gebiedsgericht welzijnswerk en die betrekking hebben op de volgende doelen:
a. het bevorderen van de sociale samenhang tussen bewoners;
b. het vergroten van het zelforganiserend vermogen van bewoners;
c. het verminderen van sociale spanningen;
d. het verminderen van ervaren sociale onveiligheid;
e. het voorkomen van problemen bij het opvoeden en opgroeien van jeugdigen of het voorkomen van verergering van die problemen;
f. het bijdragen aan identiteitsontwikkeling en ontwikkeling van sociale vaardigheden van jeugdigen;
g. het bevorderen van de binding tussen jeugdigen met de samenleving en met elkaar;
h. het bevorderen dat jeugdigen meedoen aan de maatschappij;
i. het tegengaan van grensoverschrijdend gedrag van jeugdigen en groepen jeugdigen.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.
Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Voor subsidie in aanmerking komen:
a. de loonkosten van de medewerkers die betrokken zijn bij de uitvoering van het project;
b. de kosten die gemaakt worden voor de waardering van de aan de subsidiabele activiteiten verbonden vrijwilligers met een maximum van € 16,50 per vrijwilliger en € 5.500,00 per aanvraag;
c. de BTW over de gesubsidieerde kosten voor zover die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht.
Niet voor subsidie in aanmerking komen:
a. de kosten voor activiteiten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd;
b. de eventuele restwaarde van specifiek voor de subsidiabele activiteiten aangeschafte apparatuur en materialen;
c. de kosten die een organisatie structureel maakt voor gebouwen en buitenterreinen, personeel, administratie, ICT en andere vaste lasten, die niet rechtstreeks verbonden zijn aan het uitvoeren van de subsidiabele activiteiten;
d. andere vergoedingen voor vrijwilligers dan de kosten als bedoeld in het tweede lid, aanhef en onder b.
Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie
Een subsidie bedraagt maximaal het bedrag dat als deelplafond is vastgesteld voor het stadsdeel waarbinnen de activiteiten plaatsvinden.
Artikel 1:9 Wijze van verdeling
Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen
Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:
a. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de aanvrager als BTW belaste ondernemer is aan te merken;
b. een rechtsgeldig ondertekende verklaring van twee maatschappelijke partners, die niet behoren tot dezelfde organisatie, waarin zij verklaren dat subsidie wordt aangevraagd voor een actueel lokaal knelpunt en dit onderbouwen;
c. een plan van aanpak met daarin tenminste uitgewerkt:
1° het actuele en lokale knelpunt wat gesignaleerd is;
2° de reden waarom het knelpunt niet door het reguliere welzijnswerk wordt opgepakt;
3° de stappen die nodig zijn om tot de resultaten te komen;
4° de planning van de stappen in de tijd;
5° mogelijke risico’s en beheersmaatregelen bij de uitvoering;
6° een beschrijving van de projectorganisatie om de activiteit uit te voeren;
7° een overzicht van het beschikbare en relevant netwerk voor het uitvoeren van de activiteiten;
8° een beschrijving hoe de relatie met de welzijnsorganisaties eruit ziet dan wel vorm krijgt met daarbij een beschrijving van de wijze waarop partijen samenwerken.
Een aanvraag om subsidie wordt, gelet op artikel 9, derde lid, van de ASV, ingediend uiterlijk 6 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.
Artikel 2:3 Subsidievaststelling zonder verlening vooraf
Het college stelt subsidies tot en met € 10.000,00 direct vast.
Het college beslist, in afwijking van artikel 10, tweede lid, van de ASV, binnen 6 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35, van de Awb en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidieaanvraag als er gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
a. de aanvraag is gedaan buiten de aanvraagtermijn die in artikel 2:2 is vastgesteld;
b. de activiteit in aanmerking komt voor subsidie op basis van een andere subsidieregeling;
c. de activiteit in aanmerking komt voor financiering op een andere wijze.
d. de door de aanvrager beoogde activiteiten al in voldoende mate worden uitgevoerd door andere organisaties of bewoners;
e. de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd onvoldoende bijdragen aan de doelen van deze subsidieregeling;
f. de subsidie niet of in onvoldoende mate zal worden besteed aan de activiteiten waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld;
g. de subsidieontvanger reeds eerder voor gelijksoortige activiteiten op grond van deze regeling subsidie heeft ontvangen.
Hoofdstuk 4 Verplichtingen en betaling
Onverminderd de artikelen 12 en 13, van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
a. De subsidieontvanger is verplicht mee te werken aan de steekproefcontrole door het college om te beoordelen of de subsidie terecht is verstrekt;
b. De subsidieontvanger is verplicht het college onverwijld schriftelijk te informeren over relevante wijzigingen in de uitvoering van het project;
c. De ontvanger van een subsidie van € 10.000,00 of lager is verplicht om na het uitvoeren van de activiteiten desgevraagd een inhoudelijk verslag van de activiteiten te verstrekken;
d. De ontvanger van een subsidie die hoger is dan € 10.000,00 en is verstrekt voor een periode die langer duurt dan zes maanden, is verplicht halverwege de projectduur een voortgangsrapportage in te dienen;
e. De subsidieontvanger is verplicht binnen 8 weken na het verlenen van de subsidie te starten met de activiteiten en deze uiterlijk binnen 12 maanden uit te voeren.
Hoofdstuk 5 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf
Artikel 5:1 Indieningstermijn aanvraag tot vaststelling
Een aanvraag tot vaststelling wordt, gelet op artikel 17, derde lid, van de ASV, ingediend uiterlijk 12 weken nadat de activiteiten zijn verricht.
Artikel 5:2 Termijn vaststelling subsidie
Het college stelt in afwijking van artikel 20, eerste lid, van de ASV de subsidie vast binnen 12 weken na ontvangst van de volledige aanvraag tot vaststelling.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.
Het college evalueert deze subsidieregeling voor 1 juli 2024.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling flexibel welzijnsbudget Stadsdelen Den Haag 2023.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-177061.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.