Gemeenteblad van Nuenen, Gerwen en Nederwetten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2023, 174679 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2023, 174679 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening jeugdhulp gemeente Nuenen 2023
De raad van de gemeente Nuenen;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 14 februari 2023
gelet op de artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1, derde lid, van de Jeugdwet en artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit vast te stellen de Verordening jeugdhulp gemeente Nuenen 2023.
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
voorziening op het gebied van zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning of werk en inkomen, anders dan in het kader van de Jeugdwet.
een op de jeugdige of zijn ouders toegesneden, niet vrij toegankelijke voorziening als bedoeld in artikel 2, tweede lid, waarvoor het college een beschikking afgeeft. Wanneer het gaat om Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED) of de verwijzing naar een individuele voorziening verloopt via de huisarts, medisch specialist of jeugdarts is dit zonder ondersteuningsplan.
voorziening als bedoeld in artikel 2 eerste lid, waarvoor geen verleningsbeschikking van het college is vereist.
hulp als bedoeld in artikel 1.1 van de wet.
de persoon als bedoeld in artikel 1.1. van de wet.
de persoon als bedoeld in artikel 1.1 van de wet, en die woonachtig is in de gemeente Nuenen.
hulpverleningsplan of plan van aanpak opgesteld door de jeugdige en zijn ouders, samen met bloedverwanten, aanverwanten of anderen die tot de sociale omgeving van de jeugdige behoren.
elk leefverband van één of meer volwassenen die verantwoordelijkheid dragen voor de verzorging en opvoeding van één of meer jeugdigen.
Centrum Maatschappelijke Deelname ( CMD):
het CMD helpt inwoners (waaronder mantelzorgers, vrijwilligers en professionals) met alle vragen die betrekking hebben op het sociale domein. In het CMD wordt begeleiding/ ondersteuning geboden. De professionals in het CMD versterken en activeren het netwerk rondom een vrager, bieden zelf hulp en organiseren zorg. De professional van het CMD is het aanspreekpunt voor het gezin en coördineert de ondersteuning die wordt ingezet.
rapportage die opgesteld wordt door het college in samenspraak met de jeugdige en /of zijn ouders en wanneer noodzakelijk samen met de bloedverwanten, aanverwanten of anderen die tot de sociale omgeving van de jeugdige behoren. In de onderzoeksrapport staan de uitkomsten van het onderzoek, alle vormen van ondersteuning en hulp die ten behoeve van de jeugdige of zijn ouders worden ingezet en de doelen waaraan gewerkt wordt.
gezaghebbende ouder, adoptief ouder, stiefouder of een ander die een jeugdige als behorend tot zijn gezin verzorgt en opvoedt, niet zijnde een pleegouder.
persoonsgebonden budget (pgb):
persoonsgebonden budget als bedoeld in artikel 8.1.1 van de wet, zijnde een door het college verstrekt budget aan een jeugdige of zijn ouders, dat hen in staat stelt de jeugdhulp die tot de individuele voorziening behoort van derden te betrekken.
Wanneer iemand twijfelt aan het besluit van het college kan er een tweede beoordeling plaatsvinden. Deze wordt kosteloos verricht door een onafhankelijke deskundige die door de gemeente is aangesteld.
in het geval van een individuele voorziening zijn er verschillende verwijzers mogelijk: het CMD, de huisarts, de medisch specialist en de jeugdarts.
Artikel 4. Toegang jeugdhulp via de gemeente
Jeugdigen en ouders kunnen een aanvraag om een individuele voorziening schriftelijk, digitaal, telefonisch of mondeling indienen bij het college. De datum van de aanvraag wordt geregistreerd. Op verzoek van de jeugdige of zijn ouders zorgt het college voor ondersteuning bij het verhelderen van de ondersteuningsbehoefte.
Het college geeft zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag, de beschikking af. In spoedeisende gevallen beslist het college na een aanvraag zo snel mogelijk tot verstrekking van een tijdelijke individuele voorziening in afwachting van de uitkomst van het onderzoek, bedoeld in artikel 5, of vraagt het college een machtiging gesloten jeugdhulp als bedoeld in hoofdstuk 6 van de wet.
Artikel 5. Onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren
Als bij het college een aanvraag om een individuele voorziening wordt ingediend, voert het college samen met de jeugdige of zijn ouders of wettelijke vertegenwoordiger zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen zes weken, een onderzoek uit. In overleg met het college kunnen de jeugdige of zijn ouders de aanvraag tijdens het onderzoek wijzigen.
Voordat het onderzoek start, kunnen de jeugdige of zijn ouders het college een familiegroepsplan verstrekken. Het college brengt hen van deze mogelijkheid op de hoogte en stelt hen gedurende twee weken na de aanvraag in de gelegenheid het plan te overhandigen. Als de jeugdige of zijn ouders daarom verzoeken, zorgt het college voor ondersteuning bij het opstellen van het familiegroepsplan. Als de jeugdige of zijn ouders een familiegroepsplan aan het college hebben overhandigd, betrekt het college dat plan bij het onderzoek.
Artikel 9. Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, opschorting, intrekking of terugvordering
Het college informeert de jeugdige en zijn ouders dan wel zijn wettelijk vertegenwoordiger in begrijpelijke bewoordingen over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een individuele voorziening of pgb zijn verbonden en over de mogelijke gevolgen van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.
Onverminderd artikel 8.1.2 van de wet doen de jeugdige of zijn ouders op verzoek of direct uit eigen beweging aan het college mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hun redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele voorziening of pgb.
Het college kan de Sociale verzekeringsbank gemotiveerd verzoeken te beslissen tot een gehele of gedeeltelijke opschorting van betalingen uit het pgb voor ten hoogste dertien weken als er ten aanzien van de persoon aan wie het pgb is verstrekt een ernstig vermoeden is gerezen dat sprake is van een omstandigheid als bedoeld in artikel 8.1.4, eerste lid, onder a, d of e, van de wet.
Artikel 10. Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerders kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering
Het college houdt in het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding bij de vaststelling van de tarieven voor contractering of subsidiering van aanbieders van jeugdhulp of uitvoerders van kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering, in ieder geval rekening met:
Artikel 11. Cliëntondersteuning
Het college zorgt ervoor en wijst erop dat jeugdigen, ouders en pleegouders een beroep kunnen doen op gratis onafhankelijke cliëntondersteuning.
Het college draagt er zorg voor dat klachten behandeld worden conform de Algemene wet bestuursrecht en de Verordening klachtbehandeling.
Het college zorgt ervoor dat wordt voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Uitvoeringswet AVG en de Verordening Privacy gemeente Nuenen c.a..
Het college evalueert minimaal eenmaal per 4 jaar het gevoerde beleid. Het college informeert de gemeenteraad over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk.
Aldus vastgesteld in zijn openbare vergadering van 6 april 2023,
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier (plv.),
J.A.M. van den Dungen
de voorzitter,
M.J. Houben MBA
Memorie van Toelichting verordening Jeugdhulp 2023
In artikel 1 worden de begrippen gedefinieerd die van belang zijn voor het begrip van deze verordening. De definities zijn niet volledig omdat de wet veel definities kent die ook gelden voor deze verordening.
De definitie van ‘andere voorziening’ is de voorziening als bedoeld in artikel 2.9, onder b, van de wet. Het gaat om voorzieningen op grond van andere wetten dan de Jeugdwet. Bijvoorbeeld de jeugdgezondheidszorg die door jeugdartsen en verpleegkundigen wordt geboden in scholen en consultatiebureaus in het kader van de Wet publieke gezondheid.
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) kent diverse begripsbepalingen die voor deze verordening van belang zijn.
Artikel 2 Vormen van jeugdhulp
Dit artikel is een uitwerking van artikel 2.9, onder a, van de Jeugdwet. Hierin is bepaald dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de door het college te verlenen individuele voorzieningen en overige (jeugdhulp)voorzieningen. Lid 2 verwijst naar de Producten Diensten Catalogus. Hierin zijn alle beschikbare voorzieningen opgenomen.
Artikel 3 Toegang via de huisarts, medisch specialist of jeugdarts
Dit artikel regelt de wijze waarop het college omgaat met de toegang via de huisarts, medisch specialist en jeugdarts tot de jeugdhulp zoals geregeld in artikel 2.6, eerste lid, onder g, van de wet. De huisarts, medisch specialist of jeugdarts kan een jeugdige of zijn ouders verwijzen naar een individuele voorziening. Omdat de gemeente verantwoordelijk is voor de levering van de voorziening, moet de verwijzing door de gemeente worden bekrachtigd in een beschikking.
De gemeente zal in beginsel niet treden in het oordeel van de verwijzer.
Om te waarborgen dat aanbieders bij een verwijzing als bedoeld in dit artikel zorgvuldig bepalen wat de aard en omvang van de zorg moet zijn is in dit artikel vastgelegd dat het college een protocol opstelt waarin geregeld wordt dat de zorgaanbieder dezelfde stappen doorloopt als de lokale toegang. Het medisch verwijsprotocol is op 19 maart 2019 vastgesteld door het college. Dit protocol maakt onderdeel uit van de contracten met de aanbieders. Om dit niet alleen privaatrechtelijk maar ook bestuursrechtelijk te borgen is dit opgenomen in de verordening.
Artikel 4 Toegang jeugdhulp via de gemeente
Het college is het bevoegde orgaan om jeugdhulp te verlenen op grond van de wet.
Een aanvraag kan op verschillende manieren worden ingediend. Het college registreert van alle aanvragen de ontvangstdatum. De aanvrager ontvangt zo spoedig mogelijk maar uiterlijk binnen acht weken na de ontvangst van de aanvraag een beslissing. Een beslissing wordt altijd vastgelegd in een beschikking. In spoedeisende gevallen wordt zo snel mogelijk besloten over een tijdelijke individuele voorziening.
Artikel 5 Onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren
In lid 6 is bepaald waar het college onderzoek naar doet. Het betreft altijd maatwerk, wanneer de jeugdige al bij de gemeente bekend is hoeven niet alle onderwerpen behandeld te worden. Uitgangspunt is steeds de eigen kracht van jeugdigen, ouders en hun netwerk. Het uitgangspunt van de wet is dat de verantwoordelijkheid voor het gezond en veilig opgroeien van jeugdigen allereerst bij de ouders en de jeugdige zelf ligt. Een voorziening kan nodig zijn om de vaardigheden van de jeugdige, zijn ouders en de naaste omgeving te versterken.
Artikel 6 Toekenning individuele voorziening
In dit artikel staat welke afwegingsfactoren het college hanteert bij toekenning van individuele voorzieningen, inclusief het pgb. Hierbij wordt gekeken hoe de eigen kracht wordt ingezet en of er gebruik gemaakt kan worden van een overige of andere voorziening.
In dit artikel staat welke gegevens minimaal in de beschikking moeten staan.
In het eerste lid is aangesloten op artikel 8.1.1 van de wet. Het college kan op grond van dit artikel een pgb verstrekken. Als aan alle wettelijke voorwaarden is voldaan, is het college hiertoe verplicht. Een pgb wordt alleen verstrekt wanneer de jeugdige of zijn ouders gemotiveerd kunnen aangeven dat een voorziening in natura niet passend is. (artikel 8.1.1, tweede lid, onder b). Een pgb is nooit hoger dan de kosten van de zorg in natura.
In lid 3 is vastgelegd dat de hoogte van het pgb afhankelijk is van de vraag wie de ondersteuning levert en welke percentages van de zorg in natura dan gelden.
Artikel 9 Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, opschorting, intrekking of terugvordering
Op grond van artikel 2.9 lid d moet de gemeenteraad bij verordening regels stellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van een individuele voorziening, misbruik of oneigenlijk gebruik van de wet.
In lid 2 is wordt aangesloten op artikel 8.1.2, eerste lid, van de wet. Dit legt de verplichting op aan de jeugdige en ouders om wijzigingen te melden waarvan redelijkerwijs duidelijk is dat zij gevolgen voor het pgb hebben.
Lid 3 is geënt op artikel 8.1.4 van de wet en bepaalt wanneer een pgb herzien, opgeschort of ingetrokken wordt.
In lid 6 en 7 is de mogelijkheid tot opschorting van een pgb geregeld. De Sociale verzekeringsbank (SVB) kan een betaling uit het pgb geheel of gedeeltelijk beëindigen, weigeren of opschorten wanneer het college bij de toepassing van de bij verordening gestelde regels, bedoeld in artikel 2.9, onderdeel d, van de wet, de SVB daarom verzoekt.
In lid 8 is vastgelegd dat het college personen kan aanwijzen die belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening.
De gemeenteraad moet regels vaststellen voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van een jeugdhulpvoorziening, alsmede van misbruik of oneigenlijk gebruik van de wet. Het college kan personen aanwijzen die dit toezicht houden.
Artikel 10. Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerders kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering
Het college kan de Jeugdwet door aanbieders laten uitvoeren. Het vaststellen van de rechten en plichten van de jeugdige of zijn ouders is daarvan uitgezonderd. Bij verordening moeten regels worden gesteld om een goede verhouding tussen de prijs en kwaliteit te waarborgen (artikel 2.12 van de Jeugdwet). Daarbij wordt in elk geval rekening gehouden met de deskundigheid van de beroepskrachten en de gepaste arbeidsvoorwaarden. Om te voorkomen dat alleen de laagste prijs een rol speelt zijn in dit artikel andere aspecten genoemd waarmee bij het vaststellen van tarieven rekening wordt gehouden.
Artikel 11 Cliëntondersteuning
Het is van belang dat jeugdigen en ouders weten dat zij een beroep kunnen doen op gratis cliëntondersteuning. Bij het onderzoek worden ouders hierop gewezen. De eventuele kosten van de ondersteuning komen voor rekening van de gemeente.
Klachten worden behandeld conform de Awb en de gemeentelijke verordening klachtbehandeling.
Het college zorgt ervoor dat wordt voldaan aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), de Uitvoeringswet AVG en de Verordening Privacy gemeente Nuenen c.a..
In dit artikel is vastgelegd dat belanghebbenden worden betrokken bij het jeugdhulpbeleid.
Ook vertegenwoordigers van cliëntgroepen en de Adviesraad Sociaal Domein worden in de gelegenheid gesteld voorstellen voor beleid te doen en te adviseren.
Hierin is bepaald dat het beleid minimaal eenmaal per 4 jaar wordt geëvalueerd.
Deze bepaling regelt dat het college ten gunste van de jeugdige en zijn ouders kan afwijken van de verordening.
Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening jeugdhulp 2020 ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-174679.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.