Gemeente Brummen - Verkeersverzamenbesluit Elektrische Laadpalen

 

Burgemeester en wethouders te Brummen;

Gelet op het bepaalde in de wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

Overwegingen ten aanzien van het besluit

• het bezit en gebruik van elektrische voertuigen snel groeit en er hierdoor een toenemende behoefte is aan laadinfrastructuur in de openbare ruimte;

• elektrisch rijden bijdraagt aan een schonere lucht, minder geluidoverlast, minder energieverbruik en een grotere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen;

• elektrisch rijden hiermee bijdraagt aan gemeentelijke en provinciale doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid,

• steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente Brummen beschikken over een elektrisch voertuig;

• onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan een volledig elektrische of een plug-in hybride voertuig (vierwielig);

• elektrische voertuigen regelmatig moeten worden opgeladen;

• gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;

• het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;

• momenteel nog een zeer beperkt aantal openbare laadpalen in de gemeente beschikbaar zijn;

• onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland;

• de gemeente de beleidsregel openbare laadobjecten elektrische voertuigen heeft vastgesteld;

• de strategische kaart is opgesteld waarin 7 proactieve laadlocaties (zie de bijlage onder aan dit besluit) zijn aangewezen waar op basis van de behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

• de laadlocaties in de strategische kaart zijn bepaald aan de hand van toekomst prognose per wijk (tot en met 2025) en een analyse van de ruimtelijk geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen (bij voorkeur in een cluster van parkeervakken of een parkeerterrein), de parkeerdruk en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet;

• daarnaast tevens rekening is gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 250 meter voor de (toekomstige) gebruiker;

• de gemeente met marktpartij een overeenkomst is aangegaan voor het verlenen van openbare laaddiensten voor elektrisch autovervoer;

• de marktpartij op aanvraag van gebruikers van elektrische voertuigen laadpalen mag plaatsen op de locaties op de strategische kaart;

• het voor zowel de gebruiker als voor de marktpartij van belang is dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden moet worden van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor;

• de gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen door middel van een verkeersbesluit;

• de oplaadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen;

• er daarvoor bij iedere paal van de strategische kaart twee parkeerplaatsen kunnen worden gereserveerd als parkeerplaats voor het uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;

• door het tegelijk nemen van een verkeersbesluit voor alle proactieve locaties van de strategische kaart de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van laadinfrastructuur korter wordt;

• de uitvoering van het verkeersbesluit geschiedt door het plaatsen van het bord E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderbord “Parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen” (combinatiebord model E1003);

• het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

• de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994;

• Op 9 juni 2015 een Green Deal 'Openbaar Toegankelijke Elektrische Laadinfrastructuur’ in werking is getreden die de verdere ontwikkeling van openbaar toegankelijke laadinfrastructuur beoogt te stimuleren;

• De Gemeente door ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst deelneemt aan het doel van voldoende dekking van openbare laadinfrastructuur in de provincie;

• overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg met de politie heeft plaatsgevonden, waarin de politie heeft aangegeven zich te kunnen verenigen met het verzamelbesluit (zie bijlage ) tot het aanwijzen van de op de plankaart aangegeven proactieve parkeerplaatsen voor elektrisch laden;

• de hierna omschreven wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kommen van de gemeente Brummen waarvoor de gemeente Brummen als wegbeheerder verantwoordelijkheid draagt en feitelijk openstaan voor het openbaar verkeer.

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit:

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van het verkeersbord E4 van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief onderbord met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ en onderbord OB504 ‘twee pijlen’, op 9 locaties te zien op de plankaart, twee parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen te reserveren.

Inzage

Bekendmaking van dit besluit geschiedt door plaatsing van het besluit in de Staatscourant. Het besluit ligt ter inzage bij de receptie in het gemeentehuis van Brummen aan de Engelenburgerlaan 31 te Brummen.

Bezwaar

Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht (artikel 8:1 jo. 7:1) kunnen belanghebbenden bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders. U moet dan binnen zes weken na de dag van de publicatie van dit besluit uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brummen, t.a.v. “Bezwaarschriften”, postbus 5, 6971 AA Brummen. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet in ieder geval bevatten:

  • 1.

    uw naam en adres;

  • 2.

    de dagtekening;

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar zich richt;

  • 4.

    de gronden van uw bezwaar.

Als u bezwaar maakt, wordt de werking van dit besluit niet stop gezet. Mocht u dat willen en u heeft een spoedeisend belang, dan kunt u een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Locatie Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Aan een dergelijk verzoek zijn afzonderlijke kosten verbonden.

Aldus vastgesteld op 07 april 2023.

Burgemeester en wethouders van Brummen,

Namens dezen,

M. Romeijn (procesmanager Fysieke Leefomgeving)

Naar boven