Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 172561 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 172561 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regel Koningsdag gemeente Utrecht
De burgemeester en burgemeester en wethouders, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft;
Gelet op de artikelen artikel 1:3, vierde lid, 4:81, eerste lid, en 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht, de artikelen 5:13, 5:13a en 5:31 van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010 en artikel 35 Alcoholwet;
Besluiten vast te stellen de Nadere regel Koningsdag gemeente Utrecht.
In deze nadere regel staan verschillende definities. Hieronder worden deze definities uitgelegd:
Vrijmarktgebied: het gebied in de binnenstad, zoals aangegeven in het Aanwijzingsbesluit Koningsdag gemeente Utrecht, dat begrensd wordt door de Wittevrouwenstraat, Voorstraat, Potterstraat, Lange Viestraat, Vredenburg, Catharijnekade, Paardenveld, Kroonstraat, Pastoor van Nuenenstraat, Kroonstraat, Nieuwekade, Oudenoord, Raamstraat, Bemuurde Weerd Westzijde, Bemuurde Weerd Oostzijde, Weerdsingel Oostzijde, Hopakker, Weerdsingel Oostzijde, Noorderbrug en Stadsbuitengracht.
Artikel 5 Verkooppunten bij winkels
Winkels hebben geen vergunning nodig voor een verkooppunt bij de winkel als zij voldoen aan de volgende voorwaarden:
Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 april 2023,
De burgemeester
Sharon A.M. Dijksma
De secretaris
Gabrielle G.H.M. Haanen
De burgemeester
Sharon A.M. Dijksma
Uitleg bij Nadere regel Koningsdag gemeente Utrecht
Om een feestelijk en veilig verloop van koningsnacht, Koningsdag en de vrijmarkt(en) mogelijk te maken is het van belang om regels op te stellen voor organisatoren, horecabedrijven en deelnemers van de vrijmarkt(en). De grondslag van deze regels ligt in de artikelen 5:13, 5:13a en 5:31 van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010.
De vrijmarkt en muziekevenementen vinden vooral plaats in de binnenstad, kinderactiviteiten en kindervrijmarkten vinden verspreid over de hele stad plaats. Vanwege deze spreiding van soort activiteiten wordt een onderscheid gemaakt tussen de binnenstad en de buitenstad, waarbij voor de binnenstad aanvullende regels zijn opgesteld om de toestroom van bezoekers te reguleren.
De meeste regels zien op een veilig verloop van evenementen en activiteiten. Als dat nodig is dan worden beperkingen gesteld aan activiteiten om de veiligheid voor bezoekers zoveel als mogelijk in goede banen te leiden. Dit kunnen algemene regels zijn of per activiteit, wat beoordeeld wordt per aanvraag. Dit gaat in overleg en in samenwerking met de hulpdiensten zoals de Politie, de Veiligheidsregio Utrecht (brandweer), de Geneeskundige hulpverleningsorganisaties in de regio (de GHOR) en andere betrokken partners.
De vrijmarkt is traditiegetrouw het gebied waar inwoners van Utrecht hun persoonlijke en gebruikte goederen kunnen verkopen, al dan niet ter ondersteuning van een goed doel. De vrijmarkt is nadrukkelijk niet de plaats om commerciële handel te drijven. Overigens geldt dat niet voor de in het vrijmarktgebied of op andere locaties in de binnenstad gevestigde bedrijven. Zij mogen goederen en etenswaren verkopen voor hun bedrijf, mits die goederen of etenswaren tot de normale bedrijfsvoering van het bedrijf horen.
- Binnenstad: onder binnenstad wordt verstaan het gebied binnen de stadsbuitengracht, samen met Hoog Catharijne, Station Utrecht Centraal met passage en Jaarbeursplein. Deze laatste gebieden zijn zo verweven met de binnenstad dat ze niet los van elkaar gezien kunnen worden.
- Buitenstad: het gebied van gemeente Utrecht buiten de binnenstad wordt ‘buitenstad’ genoemd. Op deze wijze kan een duidelijk onderscheid worden gemaakt waar bepaalde activiteiten wel en niet zijn toegestaan en welke voorwaarden gelden voor evenementenvergunningen en tapontheffingen. Het vrijmarktgebied valt hier niet onder.
Naast de vrijmarkt zijn er verschillende evenementen en muziekevenementen die starten op 26 april om 18.00 uur. Deze evenementen moeten eindigen op 27 april om 01.00 uur, omdat vanaf dat moment de stille periode geldt.
Evenementen die alleen op 27 april plaatsvinden, dit zijn veelal de activiteiten in de wijken en kindervrijmarkten, mogen om 08.00 uur starten. Evenementen in de binnenstad moeten rekening houden met de stille periode, wat betekent dat voor 11.00 uur geen (versterkte) muziek of versterkt geluid gemaakt mag worden. Dit betekent dat geen ontoelaatbare overlast veroorzaakt mag worden, al dan niet door gebruik te maken van muziekinstrumenten, installaties of andere voorwerpen.
Muziekevenementen mogen op 27 april starten om 13.00 uur en eindigen in de binnenstad om 19.00 uur en in de buitenstad om 18.00 uur, tenzij van oudsher andere tijden gelden. In de buitenstad gelden voor een aantal evenementen verschillende eindtijden die in de loop der tijd zijn ontstaan/worden gehanteerd. Deze evenementen mogen afwijken van de standaard eindtijd van 18.00 uur op 27 april als deze evenementen naar aard en soort vergelijkbaar zijn en blijven met voorgaande jaren. Als het evenement niet meer georganiseerd wordt of als een nieuwe organisator het evenement gaat organiseren dan geldt voor deze evenementen ook een eindtijd van 18.00 uur.
Het verschil van eindtijd van muziekevenementen in de binnenstad en andere evenementen, die vooral in de buitenstad zijn gelegen, hangt samen met het feit dat de muziekevenementen later op gang komen. Om die reden is ervoor gekozen om vanaf 2023 een andere eindtijd, en ook begintijd, te hanteren. Het tijdsblok van de muziekevenementen blijft hetzelfde als in 2022 en daarvoor, maar verschuift met een uur. De duur van de muziekevenementen op 27 april blijft dus gelijk aan voorgaande jaren.
Voor de binnenstad en buitenstad zijn specifieke pleinen en locaties aangewezen waar evenementen georganiseerd kunnen worden. De reden hiervoor is dat een wildgroei aan verschillende evenementen tot een onevenredige belasting en verspreiding van inzet van hulpdiensten en de gemeente kan leiden. Door vooraf aan te geven waar activiteiten mogen plaatsvinden wordt het aantal activiteiten beperkt. Nieuwe locaties zijn mogelijk als aan deze nadere regel wordt voldaan en de hulpdiensten een positief advies uitbrengen op de aanvraag om een evenementenvergunning, zie ook lid 6.
Voor het tijdig kunnen verlenen van alle vergunningen voor evenementen ter viering van Koningsdag is het van belang dat de aanvragen tijdig worden ingediend. De beslistermijn wijkt af van de reguliere beslistermijn van twaalf weken. Er wordt een langere termijn van zestien weken gehanteerd, omdat op Koningsdag en koningsnacht veel evenementen gelijktijdig plaatsvinden - vooral in de binnenstad van Utrecht - en het noodzakelijk is om al deze aanvragen voor evenementen samen te beoordelen. Zo kunnen vergunningen op tijd verleend worden en kunnen de vergunninghouder, de gemeente en de hulpdiensten hun inzet daarop organiseren.
De viering van Koningsdag is een feest voor en door de stad. Om die reden is ervoor gekozen om de horeca (cafés en restaurants) in de binnenstad die aan locaties en pleinen zijn gelegen de gelegenheid te geven om een evenement te organiseren bij hun horecabedrijf.
Een andere organisator kan uiterlijk twaalf weken voor Koningsdag een aanvraag indienen als niet tijdig een aanvraag wordt ingediend voor een evenement door een aan de locatie of op het plein gevestigd horecabedrijf. Deze mogelijkheid wordt niet alleen geboden om te zorgen voor een spreiding van de evenementen in de binnenstad, maar ook om andere organisatoren de gelegenheid te geven een evenement te organiseren.
Een aanvraag dient zo compleet mogelijk te zijn als deze wordt ingediend. De termijn om aanvullende stukken te vragen en tijdig een vergunning te verlenen is kort. Een incomplete aanvraag, die niet tijdig wordt aangevuld, wordt buiten behandeling gelaten, omdat niet duidelijk is wat de invloed is van het evenement op de omgeving, doordat er geen volledig beeld gevormd kan worden van het evenement.
In beginsel wordt voor een nieuwe locatie alleen een evenementenvergunning verleend voor een vrijmarkt en/of kinderactiviteit. Of een vergunning wordt verleend hangt af van de concrete omstandigheden van het geval. Voor nieuwe (grote) muziekevenementen in de buitenlucht worden geen evenementenvergunningen verleend als daarvoor (veel) capaciteit van de gemeente en hulpdiensten nodig is. Per geval wordt beoordeeld of hier sprake van is.
Aanvragen voor een evenement op een nieuwe locatie moeten binnen zestien weken voor Koningsdag worden ingediend. De invloed van een evenement kan groot zijn op de omgeving, mede in combinatie met bestaande evenementen, waardoor voldoende tijd nodig is om plannen aan te passen en de aanvraag zorgvuldig te kunnen toetsen en integraal te beoordelen met andere activiteiten.
De locaties Hoog Catharijne, Station Utrecht Centraal met passage en Jaarbeursplein zijn bewust niet opgenomen in artikel 3, lid 1, van de regels. Het is dan ook niet toegestaan om daar op koningsnacht of Koningsdag een evenement te organiseren. Voornaamste redenen zijn gelegen in de handhaving van de openbare orde, veiligheidsvraagstukken en verspreiding van inzet van hulpdiensten en de gemeente. Het is zeer onwenselijk dat het gebied waar nu evenementen plaatsvinden (de binnenstad) wordt vergroot met een daaraan gelegen gebied waartussen een barrière zit (station Utrecht Centraal) en waar zeer veel bezoekers samenkomen.
Artikel 4 Verkoop op de vrijmarkt
De vrijmarkt is de plek waar voor de viering van Koningsdag particulieren persoonlijke/gebruikte goederen te koop kunnen aanbieden. Vanwege dat karakter van de vrijmarkt is commerciële handel niet toegestaan.
Verkoop van zelf (vers) gemaakte etenswaren op de vrijmarkt is niet toegestaan, omdat onbekend is of bij de bereiding de Warenwet is nageleefd en bij verkoop van etenswaren op de vrijmarkt voldoende aandacht wordt besteed aan voedselveiligheidseisen.
Voor een verkooppunt bij een winkel is op grond artikel 5:12 jo. 5.13 APV een vergunning nodig. Burgemeester en wethouders kunnen hier nadere regels aan stellen. Voor een veilige en feestelijke viering van Koningsdag stellen burgemeester en wethouders hier nadere regels aan. Dit betekent dat geen vergunning voor een mobiel verkooppunt (straathandel) nodig is als aan alle voorwaarden uit artikel 5 wordt voldaan. Deze voorwaarde dragen bij aan een feestelijke en veilige viering van Koningsdag. In andere gevallen wordt in de binnenstad en het vrijmarktgebied in de regel geen vergunning verleend vanwege de drukte en mogelijke belemmering van de loopstromen voor bezoekers.
Horecabedrijven zonder terras die in het vrijmarktgebied liggen en organisatoren van activiteiten op de aangewezen locaties en pleinen of plekken waarvoor een evenementenvergunning is verleend kunnen een tapontheffing aanvragen. Bij deze aanvraag wordt een plattegrond van de omgeving rondom het tappunt of een plattegrond van het evenement gevoegd. Als een evenement en een tapontheffing voor een ander horecabedrijf op een evenementenlocatie of -plein elkaar ‘bijten’ dan gaat het evenement voor. Op andere plekken wordt geen tapontheffing verleend, om de verstrekking van alcoholhoudende drank enigszins beperkt te houden.
Horecabedrijven met een vergunning voor een terras hoeven geen tapontheffing aan te vragen. Deze bedrijven kunnen een melding doen aan de burgemeester dat zij een tappunt willen op het terras. Bij deze melding wordt een plattegrond van de omgeving rondom het tappunt gevoegd. Aan het toestaan van een tappunt kan de burgemeester voorwaarden verbinden. Zie hiervoor ook de Beleidsregel terrassen gemeente Utrecht.
De tijden van een tappunt bij horecabedrijven zijn op 26 april gelijk aan de tijden van de evenementen, maar ook de start van de vrijmarkt. De viering van Koningsdag start om 18.00 uur. Tappunten stoppen om 01.00 uur op 27 april en mogen die dag weer starten om 12.00 uur tot 18.00 uur. Deze tijd is gelijk aan de eindtijd van de vrijmarkt, maar wijkt af van de eindtijd van evenementen, die stoppen anders dan voorgaande jaren om 19.00 uur. De vrijmarkt moet schoon gemaakt worden voordat de stad weer open gaat om 23.00 uur en als tappunten open blijven dan hindert dit de schoonmaak. Keerzijde is dat de evenementen om 13.00 uur mogen starten op 27 april en de verkooptijden van de tappunten bij horecabedrijven en bij de evenementen gelijk zijn.
Vanwege de bezoekersstromen wordt bij elke aanvraag en melding om een tapontheffing gekeken naar de vrije loopstroom voor bezoekers en vrije doorgang voor de hulpdiensten. De vrije doorgang is in principe 4 meter en kan per geval meer zijn. Het tappunt wordt bij horecabedrijven aan de gevel van het horecabedrijf geplaatst of midden op het terras bij een eilandterras, zodat zoveel mogelijk vrije ruimte over blijft. Buiten de binnenstad kan hiervan worden afgeweken als loopstromen niet belemmerd worden en de wachtrij van het tappunt niet buiten het terras wordt gevormd.
Bij een aanvraag en melding wordt een plattegrond toegevoegd van de omgeving van het tappunt. De plattegrond is voorzien van een goede maatvoering en/of schaal. De burgemeester kan voorwaarden verbinden aan de melding en ontheffing, bijvoorbeeld dat het terras van het horecabedrijf verwijderd moet worden of dat het tappunt op een bepaalde plaats moet komen te staan.
Straatartiesten en brassbands zorgen voor levendigheid en feestelijkheid tijdens koningsnacht en Koningsdag. Doordat optredens de doorstroom van bezoekers kunnen beperken is het noodzakelijk om regels te stellen aan het aantal (groepen) straatartiesten dat mag optreden. Het aantal ontheffingen dat aan straatartiesten in de binnenstad wordt verleend is op koningsnacht en Koningsdag beperkt tot vijf. Dit geldt voor gezelschappen vanaf vier personen. Aan de ontheffing voor straatartiesten op koningsnacht en Koningsdag kunnen aanvullende voorschriften verbonden worden, zoals grootte van het gezelschap, de plekken waar opgetreden mag worden, tijdstippen en looproutes. Om dat te beoordelen moeten aanvragers een draaiboek en/of plan indienen waaruit blijkt wat ze waar willen gaan doen en wanneer.
In het vrijmarktgebied is het door de vele bezoekers aan de kleedjesmarkt en een beperkte doorstroom in straten in dat gebied niet toegestaan om als straatartiest(en) op te treden.
Er vindt overleg plaats met gezelschappen die willen optreden op één van beide dagen om te kijken of tot een goede verdeling van de ontheffingen kan worden gekomen. Lukt die verdeling niet dan wordt geloot tussen de verzoekers om een ontheffing. De loting vindt plaats tussen de tijdig aangevraagde ontheffingen.
Bijlage 1: kaart vrijmarktgebied bij Aanwijzingsbesluit Koningsdag gemeente Utrecht
Per straat is aangegeven waar vrijmarkt is toegestaan. Daarnaast worden borden met de tekst: begin vrijmarkt en einde vrijmarkt geplaatst. In bepaalde straten is alleen aan één zijde vrijmarkt toegestaan. Dit wordt aangegeven met borden: aan deze zijde geen vrijmarkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-172561.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.