Gemeenteblad van Oisterwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oisterwijk | Gemeenteblad 2023, 172110 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oisterwijk | Gemeenteblad 2023, 172110 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening jeugdhulp gemeente Oisterwijk 2023
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
gebruikelijke zorg: de normale, dagelijkse zorg die ouders en/of andere huisgenoten geacht worden elkaar onderling te bieden. Voor jeugdigen geldt dat ouders de tot hun gezin behorende minderjarige kinderen behoren te verzorgen, op te voeden en toezicht aan hen te bieden, ook al is er sprake van een jeugdige met een ziekte, aandoening of beperking;
plan van aanpak: plan waarin samen met de jeugdige en het gezin wordt bepaald welke resultaten worden bereikt, wie het resultaat behaald en wat wordt ingezet om dit resultaat te behalen. Een jeugdige en/of het gezin is formeel eigenaar van dit plan. Het plan van aanpak wordt ook wel Integraal Plan van Aanpak (IPA) genoemd;
jeugdhulp: 1. Ondersteuning, hulp en zorg, met uitzondering van preventie, aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, opvoedingsproblemen van de ouders of adoptie gerelateerde problemen; 2. het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem en die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, en het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking, die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, met dien verstande dat de leeftijdgrens van achttien jaar niet geldt voor jeugdhulp in het kader van het jeugdstrafrecht;
Hoofdstuk 2 Vormen van jeugdhulp
Artikel 2.1 Overige voorzieningen
De volgende overige voorzieningen zijn algemeen toegankelijk:
Artikel 2.3 Voorwaarden individuele voorziening jeugdhulp
Als er sprake is van een aanvraag voor een individuele voorziening voor een jeugdige van 16 jaar of ouder moet er door de jeugdconsulent, gecertificeerde instelling en/of de jeugdhulpaanbieder in het plan van aanpak expliciet worden vermeld hoe lang de ondersteuning nodig is. Indien naar verwachting ook vanaf het 18e jaar nog hulp nodig is, wordt in het plan van aanpak beschreven hoe dit opgepakt gaat worden. Uiterlijk bij de leeftijd van 17,5 jaar is duidelijk op welke wijze en via welke financieringsstroom (bijvoorbeeld WMO, WLZ, zorgverzekeringswet) dit geregeld wordt. Op deze manier wordt gewerkt aan een perspectiefplan 18+.
Artikel 2.4 Vervoersvoorzieningen
Het college bepaalt bij de toekenning van de vervoersvoorziening de wijze van verstrekking en de uitbetaling van de vergoeding, alsmede de tijdsduur van de toegekende vervoersvoorziening en de hoogte van de vergoeding. Hierbij hanteert het college het principe van de in de betreffende situatie goedkoopste adequate individuele voorziening.
Artikel 3.1 Toegang jeugdhulp via de gemeente
In spoedeisende gevallen treft het college zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen twee weken, een passende tijdelijke voorziening of vraagt het college een spoedmachtiging gesloten jeugdhulp aan. In het geval dat de jeugdige of zijn ouders hierom verzoeken, legt het college de beslissing omtrent de inzet vast in een beschikking als bedoeld in artikel 4.6.
Artikel 3.2 Toegang jeugdhulp via het medisch domein
Het college draagt zorg voor de inzet van jeugdhulp na verwijzing door de huisarts, medisch specialist of jeugdarts naar een jeugdhulpaanbieder, als de jeugdhulpaanbieder van oordeel is dat inzet van jeugdhulp nodig is. Dit betreft een jeugdhulpaanbieder waarmee het college een subsidie- of contractrelatie heeft.
Ter waarborging van een deskundige toeleiding naar, advisering over, bepaling van en het inzetten van de aangewezen voorziening door een jeugdhulpaanbieder, kan het college bij een aanvraag door een jeugdhulpaanbieder als bedoeld in dit artikel op basis van signalen of steekproefsgewijs een toets uitvoeren.
Artikel 3.3 Toegang jeugdhulp via justitieel kader
Het college zorgt voor inzet van de jeugdhulp die de rechter of de gecertificeerde instelling nodig acht bij de uitvoering van een kinderbeschermingsmaatregel. Dit betreft een maatregel die de rechter, het openbaar ministerie, de selectiefunctionaris, de inrichtingsarts of de directeur van de justitiële inrichting nodig acht bij de uitvoering van een strafrechtelijke beslissing of die de gecertificeerde instelling nodig acht bij de uitvoering van de jeugdreclassering.
Hoofdstuk 4 Procedure toegang jeugdhulp via de gemeente
Artikel 4.2 Aanvraag en vooronderzoek
In het kader van het vooronderzoek verschaffen de jeugdige en/of zijn ouders aan het college alle overige gegevens en bescheiden die naar oordeel van het college voor het onderzoek nodig zijn en waarover zij redelijkerwijs de beschikking kunnen krijgen. De jeugdige en/of zijn ouders verstrekken in ieder geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de wet op de identificatieplicht ter inzage.
De jeugdige en/of zijn ouders ondertekenen het verslag (IvA en IPA) voor gezien of akkoord en zorgen ervoor dat een getekend exemplaar wordt geretourneerd aan de toegangsprofessional waarmee hij/zij het gesprek hebben gehad. In het geval van jeugdigen onder de 12 jaar dienen beide gezaghebbende ouders het plan te ondertekenen. Bij jeugdigen in de leeftijdscategorie 12-16 jaar tekenen de jeugdige en de ouder(s). In de leeftijdscategorie 16-18 jaar mag de jeugdige alleen ondertekenen.
Het college verstrekt alleen PGB indien vastgesteld is dat ouders, al dan niet met hulp uit hun sociale netwerk dan wel van een curator, bewindvoerder, mentor of gemachtigde, in staat zijn tot een redelijke waardering van de belangen van de jeugdige en in staat zijn om de rechten en plichten die zijn verbonden aan het pgb op een verantwoorde manier uit te voeren.
De volgende voorwaarden zijn van toepassing op de berekening en de hoogte van het pgb:
Bij de differentiatie van tarieven zoals genoemd in lid 4d wordt onderscheid gemaakt tussen reguliere jeugdhulpverlener die aan de kwaliteitseisen voldoen en jeugdhulp leveren (formele hulpverleners) enerzijds en personen uit het sociale netwerk van jeugdige en ouders (informele zorgverleners) anderzijds
Jaarlijks vindt per 1 januari indexering plaats van de tarieven, met uitzondering van het kilometertarief en kostprijsvergoeding. De indexering voor formele zorg bedraagt hetzelfde percentage als de indexering van de tarieven voor zorg in natura die worden gebruikt voor de inkoop van jeugdhulp. De jeugdhulp geboden vanuit het sociale netwerk van jeugdige en ouders (informele zorgverleners) is gebaseerd op 125% van de Wet minimumloon (Wml). Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd, uitgaande van het indexeringspercentage van de Wml van 1 juli van het voorgaande jaar. het college kan hier gemotiveerd van afwijken indien aantoonbaar is dat het op basis hiervan vastgestelde budget niet toereikend is om veilige, en doeltreffende en kwalitatief goede jeugdhulp in te kopen;
Hoofdstuk 5 Toezicht en handhaving
Artikel 5.1 Nieuwe feiten en omstandigheden, controle, herziening, intrekking of terugvordering
Onverminderd artikel 8.1.2 van de wet doen een jeugdige en/of zijn ouders op verzoek of uit eigen beweging aan het college mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hun redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele voorziening;
Als er sprake is van een individuele voorziening in pgb kan het college de SVB gemotiveerd verzoeken te beslissen tot een geheel of gedeeltelijke opschorting van betalingen uit het pgb. Het college kan hiertoe overgaan als er ten aanzien van de budgethouder een vermoeden is gerezen dat er sprake is van een omstandigheid als benoemd in het derde lid.
Als het college een beslissing op grond van het derde lid heeft ingetrokken, kan het college van degene die onjuiste of onvolledige gegevens heeft verschaft geheel of gedeeltelijk de geldswaarde vorderen van de ten onrechte genoten individuele voorziening in de vorm van Zorg in Natura of het ten onrechte genoten pgb.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige afwijken van de bepalingen in deze verordening, als toepassing van de verordening tot wegens bijzondere omstandigheden onevenredig tot onevenredig nadeel leidt.
Artikel 9.2 Voorwaarden voorziening
Het college kan aan het verstrekken van een voorziening voorwaarden verbinden, die verband houden met de aard en het doel van een bepaalde voorziening.
Het college stelt nadere regels jeugdhulp gemeente Oisterwijk vast. Hierin neemt het nadere regels op over de uitvoering van deze verordening en over de omvang van de (financiële) verstrekkingen.
Het college kan jaarlijks per 1 januari de in het kader van deze verordening en het op deze verordening berustende besluit geldende bedragen indexeren. In de nadere regels is opgenomen voor welke bedragen dit geldt, welk prijsindexcijfer gehanteerd wordt en over welke periode van 12 maanden de index berekend wordt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-172110.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.