Gemeenteblad van Nijkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Gemeenteblad 2023, 172070 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Gemeenteblad 2023, 172070 | beleidsregel |
Gemeente Nijkerk – Beleidsregels Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA)
CPO: Charge Point Operator (CPO) / Laadpuntexploitant: De CPO is verantwoordelijk voor beheer, onderhoud en exploitatie van laadpalen zowel technisch als administratief. De CPO is primair verantwoordelijk voor geplaatste laadinfrastructuur en eerste aanspreekpunt voor gebruikers en de gemeente Nijkerk ten aanzien van de laadstations. De CPO kan zowel als een aanvrager of beheerder optreden.
EV-rijder / Gebruiker: De EV-rijder wordt ook wel elektrisch rijder genoemd. Dit is de gebruiker van de elektrische auto, die de auto op moet kunnen laden om ermee te kunnen rijden.
Elektrische voertuigen / EV / EV’s: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden, uitgezonderd fietsen en snor/bromfietsen/Lichte Elektrische Voertuigen. In dit beleid richt de gemeente zich primair op het laden van elektrische personenvoertuigen.
Gemeente / College : Gemeente Nijkerk en het college van B en W van de gemeente Nijkerk.
(Op)laadinfrastructuur: het geheel van oplaadstations, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.
VPA: Verlengde privé aansluitingen komen voor wanneer een particulier geen eigen parkeerterrein heeft en dus afhankelijk is van een openbare parkeerplek, maar wel een eigen laadvoorziening wenst te realiseren. Dit kan op de volgende manier 1) laadpunt aan de woning, waarbij de laadkabel over/door/onder het trottoir naar de openbare parkeerplaats wordt gelegd om op te laden.
Deze beleidsregel is van toepassing op alle openbare wegen, rijbanen, fietspaden, parkeerplaatsen, groenvoorzieningen en voetpaden binnen de gemeente Nijkerk.
Artikel 4 Verlengd Privé Aansluitpunt (VPA)
De gemeente heeft alternatieven voor inpassing van laadpunten zoals de VPA uitvoerig bestudeert. Bij de afweging op dit punt zijn bevindingen uit een rapport van Afwegingskader-VPA_DEF en Notitie VPA een belangrijke bron geweest. De gemeente biedt op basis van deze afweging geen ruimte voor VPA’s omdat het wil voorkomen dat:
Het gebruik van een Verlengd Privé Aansluiting (VPA) is derhalve niet toegestaan.
Artikel 5 Kabels over/in/onder openbare grond in eigendom van de gemeente
Het laden van een voertuig met elektriciteit van de particuliere/bedrijf (huis)installatie via een kabel die op, in, over of onder openbare grond wordt gelegd die door de gemeente wordt beheerd en/of in eigendom is, is niet toegestaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-172070.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.