Gemeenteblad van Lelystad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lelystad | Gemeenteblad 2023, 168524 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lelystad | Gemeenteblad 2023, 168524 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Noodfonds stichtingen en (sport)verenigingen 2023
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Deze subsidieregeling verstaat onder:
Sociaal-maatschappelijk doel: Bijvoorbeeld door - ten behoeve van een publiek belang zonder winstoogmerk - een bijdrage aan een gezond en veilig leefklimaat te leveren en het versterken van de sociale cohesie. . Hieronder wordt met name het werk van buurt- en dorpshuizen, verenigingen en culturele instellingen verstaan.
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verlening van subsidies door het college aan stichtingen of verenigingen voor:
Artikel 3. Doel van de regeling
De gestegen energielasten over het jaar 2022 van maatschappelijke stichtingen en verenigingen (deels) te compenseren en hiermee financiële problemen voorkomen.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Een stichting of vereniging als bedoeld in artikel 1, lid c,d of e , kan éénmalig subsidie aanvragen voor een gebouw en/of terrein waarvan zij energiecontracthouder is, en:
Artikel 6. Hoogte van de subsidie en wijze van uitbetaling
De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 75% van de in artikel 5, onder a, b en c, bedoelde lastenstijging, tot een maximale hoogte van € 10.000,- per energiecontracthouder. Eventuele andere ontvangen of te ontvangen compensatie(s) van de energiestijging wordt in mindering gebracht op dit bedrag.
Alleen volledige subsidieaanvragen worden in behandeling genomen. Indien een onvolledige aanvraag is ingediend, wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht een hersteltermijn geboden van maximaal 2 weken om de aanvraag te completeren. Wordt binnen de hersteltermijn het gevraagde niet aangeleverd, dan wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 4 april 2023.
Namens het college van de gemeente Lelystad,
de secretaris
J. Ozenga
De burgemeester
I. Bakker
Dit is een subsidieregeling, zoals bedoeld in de Algemene subsidieverordening Lelystad. Daarmee heeft het een wettelijke grondslag, zoals bedoeld in de Algemene Wet Bestuursrecht.
Artikel 1. Begripsomschrijving
Begrippen als ‘sociaal-maatschappelijk belang’ en ‘energiecontracthouder’ zijn in deze regeling specifieke gedefinieerd, omdat er anders te veel ruimte ontstaat voor verschillen in uitleg.
Het toepassingsbereik geeft aan dat voor de gestelde periode een aanvraag ingediend kan worden voor de gestegen energielasten in 2022 met een verwijzing naar artikel 5 en 6 waarin nader wordt toegelicht welke kosten in aanmerking komen en wat de hoogte van de subsidie is.
Artikel 3. Doel van de regeling
De gemeente Lelystad wil voorkomen dat stichtingen en (sport)verenigingen door de energiecrisis in de financiële problemen raken en wil ondervangen dat zij met hun activiteiten moeten stoppen of dat inwoners (met lage inkomens) niet meer mee kunnen doen vanwege oplopende contributietarieven.
De doelgroep, zoals genoemd in artikel 1 lid c,d en e, kan eenmalig subsidie aanvragen voor de gestegen energielasten in 2022 voor een gebouw en/of terrein waarvan zij energiecontracthouder is.
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Met deze regeling komen we de organisaties tegemoet in de gestegen energielasten. Zie toelichting bij artikel 6 voor uitleg over de gebruikte tarieven en momenten.
Artikel 6. Hoogte van de subsidie en wijze van uitbetaling
Lid 1 – We vergoeden maximaal 75% van de lastenstijging. Hiermee sluiten we aan op vergelijkbare regelingen in andere gemeenten. Het is bewust geen 100% omdat we de verantwoordelijkheid om dit probleem op de lossen niet volledig willen overnemen. Het is ook máximaal 75%, omdat we misschien maar minder kunnen verstrekken. Het subsidieplafond zorgt ervoor dat we nooit meer dan € 400.000,- in totaal kunnen geven. Daarom wordt er naar rato verdeeld als er voor meer dan € 400.000,- wordt aangevraagd (zie ook de toelichting over artikel 7). Verder geven we maximaal € 10.000,- per aanvrager.
Lid 2 – We berekenen de lastenstijging voor alle organisaties op dezelfde manier en met vergelijkbare cijfers. Daarbij gebruiken we twee variabelen: 1. de prijsstijging per kWh/m3 / gigajoule en 2. het verbruik. Voor de prijsstijging nemen we het verschil tussen het tarief exclusief BTW begin 2022 (januari ’22) en het eind van 2022 (december ’22 of januari ’23). Op deze manier hebben we recente getallen die ook echt bekend zijn (geen voorspellingen of inschattingen). Ook voor het verbruik rekenen we met recente maar werkelijke getallen. Hier nemen we het werkelijke verbruik in de laatste vier maanden van 2022 en vertalen dat naar het gemiddelde daarvan over zes maanden. Daarmee geven we een vergoeding die vergelijkbaar is met een tegemoetkoming in de extra kosten over een half jaar.
Lid 3 - Organisaties die in de afgelopen jaren zelf al energiebesparende maatregelen hebben getroffen, hebben een lager verbruik en ontvangen dus minder subsidie. Dat kan oneerlijk voelen ten opzichte van organisaties die nog geen maatregelen getroffen hebben, omdat die nu meer subsidie ontvangen. Om aan dit bezwaar tegemoet te komen, mogen de organisaties hun opbrengsten uit teruggeleverde energie buiten beschouwing laten in de aanvraag.
Lid 4 – Na de beoordeling van de aanvraag zal er direct tot eenmalige betaling overgegaan worden.
Artikel 7. Subsidieplafond en verdeelcriteria
Lid 1- Voor deze regeling is er een subsidieplafond vastgesteld. Het plafond is bedoeld om duidelijk te stellen dat in totaal niet meer dan € 400.000,- wordt besteed aan subsidies uit deze regeling. Verdeling over stichtingen en verenigingen niet zijnde sportverenigingen: € 250.000,- en sportverenigingen : € 150.000,-.
Lid 2 – Pas als alle aanvragen zijn ontvangen, weten we of we alle organisaties 75% van hun hogere kosten kunnen geven, zonder het subsidieplafond te overschrijden. Daarom bekijken we dat in één keer als alle aanvragen binnen zijn.
Lid 3 - Voor deze regeling geldt een subsidieplafond van € 400.000,-. Als blijkt dat we dat plafond overschrijden wanneer we iedere organisatie 75% geven, verlagen we dat percentage. Dit betekent dat de verhouding tussen de energielasten en de bijdrage van de gemeente voor alle organisaties gelijk blijft. Dat is de inhoud van dit tweede lid.
Lid 4. We kunnen binnen de € 400.000,- schuiven van de budgetten.
Lid 1 en 4 – Om snel en gemakkelijk de juiste gegevens te kunnen aanleveren (en ontvangen), werken we met een eenvoudig formulier.
Lid 2 – Om de aanvragen goed te kunnen beoordelen, vragen we gegevens over het gebouw/terrein, het energieverbruik en de energiebesparende maatregelen. En daarnaast gegevens over de afzender van de aanvraag (contactpersoon, bankrekeningnummer, organisatie e.d.). Daarnaast vragen we om een recente factuur van de energieleverancier mee te sturen, zodat we eventueel kunnen controleren of de aangeleverde cijfers passen bij de gegevens op de factuur. Dit is geen 100% controle, maar het geeft een indicatie. Daarmee is een globale controle mogelijk om eventueel misbruik en fouten op tijd te kunnen signaleren en herstellen.
Lid 3 – Vanaf 15 april 2023 tot 14 mei 2023 kunnen de organisaties hun aanvraag indienen. Deze termijn is kort gehouden om te zorgen dat de verstrekking van het geld snel gebeurt. Tegelijk is de termijn wel zo lang dat de organisaties een redelijke termijn hebben om hun aanvraag te doen.
Lid 4 – Aanvragen die niet compleet zijn krijgen de gelegenheid om dit binnen 2 weken aan te vullen. Wanneer dit de aanvraagtermijn overschrijdt dan blijft de datum van 1ste aanvraagmoment gelden. Op deze wijze valt de aanvraag binnen de aanvraagtermijn en wordt de aanvraag in behandeling genomen.
Lid 6 - De verplichtingen zoals opgenomen in artikel 8, lid 3, 4 en 5 van de ASVL zijn niet van toepassing.
Artikel 9. Beslistermijn, subsidievaststelling en verantwoording
Lid 1 – Het is gebruikelijk dat het college binnen maximaal 13 weken een besluit neemt. Die termijn hanteren we daarom ook in deze regeling. In de praktijk kan het misschien sneller. Het gaat dan om het beantwoorden van alle ontvangen aanvragen, na 15 mei 2023. (zie opmerking art. 2)
In de ASVL staat dat het college in een regeling mag afwijken van de termijnen die de ASVL stelt voor het afhandelen van subsidieaanvragen. Dat doen wij met artikel 9 in deze regeling. Door deze afwijking past de regeling beter bij de situatie.
Lid 2 - In de ASVL staat dat het college in een regeling mag afwijken van de regels die de ASVL stelt voor het verantwoorden van subsidies. Dat doen wij met artikel 9 in deze regeling. Door deze afwijking wordt de regeling eenvoudiger en past hij beter bij de situatie.
Lid 1 en 2 –- Het Rijk en de provincie bieden ook hulp bij de hoge energielasten. Het Rijk heeft regelingen (of werkt daaraan), zoals de TEK-regeling. De provincie biedt hulp in de vorm van besparingsadviezen. Onze regeling is bedoeld voor de organisaties die geen (of onvoldoende) gebruik kunnen maken van de landelijke regelingen. Daarom bakenen we onze regeling daarop af in dit eerste en tweede lid.
Lid 3 – Indien niet aan de voorwaarden van de regeling wordt voldaan zal de aanvraag worden afgewezen.
Lid 4 – Deze subsidieregeling is bedoeld om eenmalig financiële steun te verlenen om de activiteiten voort te kunnen zetten. Wanneer de aanvrager voornemens is de activiteit op basis van welke overweging dan ook binnen twee jaar te stoppen dan zal de aanvraag worden afgewezen.
Lid 5 – Alle aanvragen die buiten de aanvraag termijn vallen, worden niet in behandeling genomen.
Lid 1 en 2 – Deze regeling is gemaakt voor een acute en unieke situatie. Vanzelfsprekend is hij zorgvuldig tot stand gekomen, maar het is niet precies in te schatten hoe de uitvoering ervan verloopt en welke aanvragen ingediend zullen worden. Dit kan aanleiding geven om in bijzondere situaties, die niet van tevoren zijn voorzien, van de regeling af te wijken. Dit artikel maakt dat mogelijk.
Artikel 12. Werking van de regeling
Lid 1 t/m 3 - Dit is een eenmalige regeling. 1 dag na bekendmaking treedt de regeling in werking en eindigt op 15 mei 2023.
Een citeertitel geeft de regeling een naam. Daarmee is hij gemakkelijker te vinden en te gebruiken in verwijzingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-168524.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.