APV vergunning plaatsen laadvoorziening voor elektrische voertuigen tegenover Johanna Westerdijklaan 24 Zaltbommel

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zaltbommel overwegende,  

  • 1.

    dat door Park ’n Charge een verzoek is ingediend voor het plaatsen van een oplaadpaal/-infrastructuur en het aanwijzen van 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen tegenover Johanna Westerdijklaan 24 te Zaltbommel;

  • 2.

    de parkeerplaats aan de Johanna Westerdijklaan 24 een geschikte locatie hiervoor is;

  • 3.

    dat door aanvrager voldoende is aangetoond dat er ter plaatse behoefte bestaat aan een oplaadpaal/-infrastructuur met 1 parkeerplaats voor het opladen van dit soort voertuigen;

  • 4.

    dat het gebruik van elektrische voertuigen bijdraagt aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast;

  • 5.

    dat de oplaadpaal/-infrastructuur voldoende vindbaar en zichtbaar wordt geplaatst, zodat deze door alle bestuurders van elektrische voertuigen kan worden gebruikt voor het opladen van hun voertuigen;

  • 6.

    dat de situering van de oplaadpaal/-infrastructuur niet leidt tot belemmeringen voor het overige verkeer of in het gebruik van straatmeubilair of openbaar groen;

  • 7.

    de laadpaal/-infrastructuur qua uiterlijk en omvang past in het straatbeeld;

gelet op het bepaalde in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Zaltbommel

Besluit:

  • 1.

    aanvrager vergunning te verlenen tot het plaatsen van een oplaadpaal/-infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen tegenover Johanna Westerdijklaan 24 te Zaltbommel.

Aan dit besluit zijn de volgende voorschriften gebonden:

  • 1.

    De oplaadpaal/-infrastructuur mag pas worden geplaatst, nadat het bijbehorende verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) voor het opladen van elektrische voertuigen onherroepelijk is geworden;

  • 2.

    De aanvrager van de vergunning is tevens de beheerder van de oplaadpaal/-infrastructuur. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie, beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal/-infrastructuur en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De kosten ter bescherming van de oplaadpaal/-infrastructuur (hekjes, biggenruggen ed.) zijn ook voor rekening van de beheerder.

  • 3.

    De beheerder van de oplaadpaal/-infrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal/-infrastructuur.

  • 4.

    De oplaadpaal/-infrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het oplaadpunt.

  • 5.

    Het oplaadpunt is inter-operabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.

  • 6.

    Om te bewerkstelligen dat elektrisch vervoertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de oplaadpalen/-infrastructuur alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren.

  • 7.

    De oplaadpaal/-infrastructuur voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen

  • 8.

    De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal/-infrastructuur of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. De gemeente Zaltbommel is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal en/of andere infrastructuur is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente. De beheerder verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis.

  • 9.

    In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone) of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de bestuurders van elektrische voertuigen.

  • 10.

    Indien de beheerder van de oplaadpaal/-infrastructuur zich niet houdt aan de voorschriften verbonden aan de vergunning, kan het college de vergunning intrekken. Het college kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.

  • 11

    Het college kan de vergunning en/of het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal/-infrastructuur. Het is niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) geheel onbenut blijven. In deze gevallen heeft de beheerder het recht en de plicht de oplaadpaal/-infrastructuur binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de beheerder.

  • 12

    Het college kan de vergunning ook wijzigen of intrekken, indien er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de beheerder bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal/-infrastructuur met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na afgifte van de vergunning. Kosten zijn voor rekening van de beheerder, wanneer de wegreconstructie later dan 5 jaar na afgifte van de vergunning plaatsvindt.

  • 13

    De beheerder van een oplaadpaal/-infrastructuur geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik hiervan (aantal malen opladen én oplaaduren).

  • 14

    In bijzondere omstandigheden kan het college na overleg met aanvrager besluiten tot wijziging van deze voorschriften.

Zaltbommel, 11 januari 2023

namens burgemeester en wethouders van Zaltbommel

J.(Jos) van Hout

Afdelingshoofd Realisatie en Beheer (a.i.)

Niet mee eens?

Bent u niet het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen schriftelijk bezwaar maken. Vermeld altijd de redenen van uw bezwaar en het onderwerp van dit besluit. U stuurt uw bezwaar binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit naar de gemeente. Dit kan per post of digitaal (via een formulier op de website).

Dit besluit treedt direct in werking, ook als u bezwaar maakt. Als u dit niet wilt, vraag dan de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening te treffen. U stelt hiervoor een verzoekschrift op. Dit kan alleen als u ook bezwaar heeft gemaakt en uw zaak spoed heeft. Dit verzoekschrift richt u aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Team bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Dit kan ook digitaal. Kijk op de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor de voorwaarden. Vraagt u een voorlopige voorziening aan, dan moet u griffierecht betalen.

 

Naar boven