Gemeenteblad van De Fryske Marren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2023, 167364 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Fryske Marren | Gemeenteblad 2023, 167364 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Jeugdhulp De Fryske Marren 2023
De raad van de gemeente De Fryske Marren,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 14 februari 2023;
gelet op de artikelen 2.9, 2.10, 2.12 en 8.1.1, derde lid, van de Jeugdwet;
overwegende dat het voorts wenselijk is te bepalen onder welke voorwaarden degene aan wie een persoonsgebonden budget wordt verstrekt de jeugdhulp kan betrekken van een persoon die behoort
besluit vast te stellen de Verordening Jeugdhulp De Fryske Marren 2023.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begrippen in deze verordening
In deze verordening en bijbehorende documenten staan een aantal begrippen waarmee we het volgende bedoelen:
jeugdige: persoon die jonger is dan 18 jaar. In 3 situaties bedoelen we ook een persoon van 18 tot en met 23 jaar:
De persoon van 18 tot en met 23 jaar heeft (hoog) specialistische jeugdhulp nodig volgens het college. Maar de persoon kan geen hulp krijgen vanuit de Wet langdurige zorg of de Zorgverzekeringswet. Is ook ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) niet passend? Dan kan het college bepalen dat de persoon als jeugdige gebruik kan maken van deze verordening.
professional: een (jeugd)professional met een SKJ-registratie of een BIG-registratie. De SKJ-registratie blijkt uit de inschrijving in het kwaliteitsregister Jeugd. De BIG-registratie blijkt uit de inschrijving in een register zoals bedoeld is in artikel 3 van de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG).
Hoofdstuk 2 Algemene voorzieningen
Artikel 2.1 Sociale basis voor jeugdigen
Hoofdstuk 3 Individuele voorzieningen
Artikel 3.1 Specialistische jeugdhulp
De jeugdhulp bestaat uit deze soorten ondersteuning:
Specialistische jeugdhulp wordt op basis van een ondersteuningsprofiel en in de vorm van een traject geboden. In het ondersteuningsprofiel wordt de aard van de ondersteuningsbehoefte aangegeven. Een traject omvat alle ondersteuning die een jongere en/of het gezin nodig heeft in een bepaalde situatie.
Verblijf wordt altijd in combinatie met een ondersteuningsprofiel verstrekt en kan niet apart verstrekt worden.
Binnen specialistische Jeugdhulp zijn de volgende ondersteuningsprofielen vastgesteld:
Hoofdstuk 4 Regels voor toegang tot een individuele voorziening
Artikel 4.1 Toegang tot specialistische jeugdhulp
De jeugdige en/of de ouder(s) hebben eerst een gesprek met het Sociaal Wijkteam over de hulpvraag. Meer informatie over dat gesprek staat in artikel 4.2. Daarna krijgt de jeugdige wel of geen toegang tot een individuele voorziening voor specialistische jeugdhulp. Het college besluit dat op basis van het gesprek met het Sociaal Wijkteam. Vragen de jeugdige en/of de ouder(s) om een persoonsgebonden budget (pgb)? Dan kijkt het college ook naar het budgetplan pgb Jeugd.
Artikel 4.2 Gesprek en ondersteuningsplan als basis voor beoordeling
Vóór het eerste gesprek stuurt het Sociaal Wijkteam een brief of e-mail naar de jeugdige en/of de ouder(s). Daarin geeft het Sociaal Wijkteam uitleg bij de volgende mogelijkheden:
De jeugdige en/of de ouder(s) kunnen een familiegroepsplan opstellen. Dit betekent dat zij samen met familie, vrienden en andere personen uit hun sociaal netwerk een plan maken. Dit kan alleen als het gaat om vrijwillige jeugdhulp. Als er al een familiegroepsplan is, is dat de basis voor het gesprek met het Sociaal Wijkteam.
Het college neemt een besluit op grond van het ondersteuningsplan. De professional van het Sociaal Wijkteam heeft een mandaat om het besluit te nemen. Dit betekent dat de professional besluit om wel of geen individuele voorziening voor specialistische jeugdhulp toe te kennen. Dit gebeurt op basis van de informatie in het ondersteuningsplan.
Artikel 4.3 Voorwaarden voor toekennen van specialistische jeugdhulp
Soms hebben de jeugdige en/of de ouder(s) zelf al jeugdhulp geregeld. Dit gebeurde voordat het gesprek met het Sociaal Wijkteam plaatsvindt zoals beschreven staat in artikel 4.2. Het college kan alsnog een individuele voorziening voor deze jeugdhulp toekennen en gemaakte kosten vergoeden. Dat kan alleen als aan deze voorwaarden wordt voldaan:
Artikel 4.4 Toegang tot dyslexiezorg
Het college kent de individuele voorziening voor dyslexiezorg toe op grond van het verzoek tot zorgtoewijzing. De toekenning zorgt ervoor dat de aanbieder eerst mag bepalen of de jeugdige inderdaad ernstige dyslexie heeft. Als dat zo is, mag de aanbieder op basis van de toekenning ook de behandeling starten.
Hoofdstuk 5 Regels voor een persoonsgebonden budget (pgb)
Artikel 5.1 Budgetplan bij een pgb Jeugd
Artikel 5.2 Verschil tussen formele en informele hulp bij een pgb
Het kan alleen gaan om formele hulp als de jeugdige en/of de ouder(s) hulp krijgen van de personen hieronder:
Personen die werken bij een organisatie met een aanbod dat past bij de hulpvraag waarvoor de jeugdige en/of de ouder(s) het pgb krijgen. Deze organisatie staat met dit aanbod ingeschreven in het Handelsregister. De personen hebben relevante diploma’s om de taken en werkzaamheden die nodig zijn uit te voeren.
Personen die als zzp’er taken en werkzaamheden uitvoeren die passen bij de hulpvraag waarvoor de jeugdige en/of de ouder(s) het pgb krijgen. De personen staan met deze taken en werkzaamheden ingeschreven in het Handelsregister. De personen hebben relevante diploma’s om de taken en werkzaamheden die nodig zijn uit te voeren.
Artikel 5.3 Regels voor het pgb bij formele en informele hulp
Artikel 5.4 Hoogte van het pgb
De tarieven voor formele hulp in lid 2 zijn gebaseerd op het prijspeil van 2023. We indexeren deze tarieven elk jaar op 1 januari (voor het eerst op 1 januari 2024). Dat gebeurt op basis van de NZA-prijsindexcijfers voor personele kosten en materiële kosten. We gebruiken de NZA-prijsindexcijfers van het lopende kalenderjaar. Zo berekenen we de indexatie:
Hoofdstuk 6 Nieuwe feiten en omstandigheden
Artikel 6.1 Veranderingen in de situatie en het besluit
Kent het college een individuele voorziening toe aan de jeugdige? Dan informeren de jeugdige en/of de ouder(s) het college als er iets in hun situatie verandert. Het is hun plicht om dat zo snel mogelijk te doen. Ze geven veranderingen door die ervoor kunnen zorgen dat het college een nieuw besluit moet nemen. Ze weten dat die veranderingen invloed hebben op de individuele voorziening. Of ze hadden dat moeten weten.
Trekt het college het besluit in op grond van de situatie in lid 2a? Dan betalen de jeugdige of de ouder(s) terug waar ze geen recht op hadden. Hiervoor kan het college de gemaakte kosten voor een deel of helemaal terugvorderen. Het gaat om de kosten voor de individuele voorziening waar de jeugdige en/of de ouder(s) geen recht op hadden.
Hoofdstuk 8 Verhouding tussen prijs en kwaliteit beschermen
Artikel 8.1 Vaststelling van tarieven voor aanbieders en gecertificeerde instellingen
Het college stelt tarieven vast voor aanbieders en gecertificeerde instellingen die jeugdhulp geven. Daarbij houdt het college rekening met de volgende punten:
Zo probeert het college de verhouding tussen prijs en kwaliteit te beschermen.
Artikel 10.1 Hardheidsclausule
Het college kan van de regels in deze verordening afwijken. Dat doet het college alleen in bijzondere situaties. Dit is zo als de jeugdige of zijn ouder(s) duidelijk onrecht wordt aangedaan als het college de regels in de verordening toepast. In zo’n situatie kan het college afwijken als dat een voordeel is voor de jeugdige of zijn ouder(s).
Artikel 10.2 Overgang van oude naar nieuwe verordening
Heeft het college vóór 1 mei 2023 al een besluit genomen over een individuele voorziening? Dan gebeurde dit op grond van de Verordening Jeugdhulp De Fryske Marren. In dat geval blijft het besluit geldig totdat de looptijd van het besluit voorbij is. Dat geldt ook voor de rechten en plichten die horen bij het besluit. Is het nodig om een nieuw besluit te nemen, omdat de behoefte aan ondersteuning verandert? Dan neemt het college een nieuw besluit op grond van de Verordening Jeugdhulp De Fryske Marren 2023.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-167364.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.