Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 166298 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2023, 166298 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling historische Amsterdamse winkelpuien 2023
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel gelet op artikel 3, tweede lid van de Amsterdamse subsidieverordening 2013 en artikel 149 van de Gemeentewet, gezien het advies van het dagelijks bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel centrum van 6 maart 2023,
besluit de volgende regeling vast te stellen:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
bouwhistorisch onderzoek: onderzoek naar de bouw, verbouwings- en gebruiksgeschiedenis van gebouwen of complexen van gebouwen in hun ruimtelijke samenhang, aan de hand van de vorm, de constructies, de gebruikte materialen en de afwerking. Het onderzoek brengt, onder andere aan de hand van bouwsporen, in kaart hoe de oorspronkelijke situatie was, welke veranderingen er in de loop der tijd zijn aangebracht, en het beschrijft de bestaande situatie als uitkomst van die eerdere processen;
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is het ondersteunen van eigenaren bij de instandhouding van Amsterdamse monumenten en beeldbepalende panden middels het bijdragen in de kosten van instandhouding van historische winkelpuien in gebieden Centrum-West en Centrum-Oost.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Onder onderzoek wordt in ieder geval verstaan het naar de oorspronkelijke opzet en afwerking van de historische winkelpui. Dit onderzoek kan onder andere bestaan uit archiefonderzoek, kleurhistorisch (stratigrafisch) onderzoek en bouwhistorisch onderzoek. Dit onderzoek vormt de basis voor het plan van aanpak voor herstel van de historische pui.
Onder herstel wordt in ieder geval verstaan herstel van (onderdelen van) waardevolle historische winkelpuien. Het gaat om o.a. decoratieve gevelelementen, stoepen, lijstwerk, historische etalages, glas in lood, betimmeringen, gevelstenen en historische gevelreclames. Uitgangspunt is een restauratieve aanpak, waarbij de aanwezige historische elementen behouden en hersteld worden. Het terugbrengen van verloren gegane onderdelen van puien kan ook onderdeel hiervan zijn, voor zover dit gebaseerd is op onderzoek.
Onder de gemaakte kosten voor het uitvoeren van de subsidiabele activiteiten, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt voorzover deze gemaakt worden om de onderdelen van het pand op sobere en doelmatige wijze te onderzoeken en herstellen en ze gemaakt worden om de in artikel 4 omschreven subsidiabele activiteiten uit te voeren ook verstaan:
Subsidie voor herstel van historische winkelpuien kan uitsluitend worden aangevraagd door eigenaren en huurders met toestemming van de eigenaar van monumenten, beeldbepalende panden (orde 2) en panden met historische winkelpuien die door het college als waardevol worden aangemerkt.
Hoofdstuk 6 Verantwoording en vaststelling van de subsidie
In aanvulling op artikel 14, tweede lid, onderdeel b van de ASA 2013 bevat de aanvraag tot subsidievaststelling een financieel verslag of jaarrekening waarin de aan activiteit verbonden uitgaven inzichtelijk worden gemaakt en in ieder geval een kostenopstelling bevat waarin de verrichte werkzaamheden, zoveel als redelijkerwijs mogelijk, zijn gerangschikt op dezelfde manier als in de bij de verlening meegestuurde offerte of begroting en inzicht wordt verschaft in de eventuele meer- en minderwerkkosten;
Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 april 2023.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Deze subsidieregeling voorziet in een subsidie voor het onderzoeken en onderhouden van historische winkelpuien. Deze historische winkelpuien dienen in het stadsdeel centrum te liggen.
Deze regeling betreft een tijdelijke voortzetting van één onderdeel van de Bijzondere subsidieverordening Erfgoed 2018. Binnen de Bijzondere subsidieverordening Erfgoed 2018 zijn lopen geen subsidieplafonds beschikbaar voor verlening en deze verordening staat op de rol om door de Raad ingetrokken te worden.
Het stadsdeel centrum had echter nog een klein budget beschikbaar om historische winkelpuien te renoveren en onderhouden en het is de bedoeling om met deze tijdelijk regeling deze middelen op te gebruiken.
De belangrijkste begrippen uit de regeling zijn in dit artikel gedefinieerd.
Artikel 2 Toepasselijkheid andere wet- en regelgeving
Het eerste lid van dit artikel benadrukt dat de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 (ASA2013) van toepassing is. Er wordt niet afgeweken op de ASA2013 er wordt wel binnen de door ASA2013 zelf gestelde kaders aangevuld of afgeweken.
Het tweede lid van dit artikel gaat in op de grondslag waarom de subsidie op grond van deze regeling aangemerkt wordt als toelaatbare staatsteun. Het risico op verboden staatssteun wordt voorkomen door subsidie op grond van deze regeling te verstrekken met toepassing van het nationale Monumentenkader. Het Monumentenkader biedt een juridisch kader, waarmee decentrale overheden steun aan monumenten staatssteunproof kunnen maken. Steunmaatregelen op basis van deze regeling hoeven niet aangemeld te worden bij de Europese Commissie; het Monumentenkader is door het ministerie van OCW kennisgegeven bij de Europese Commissie onder de Algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV). Het betreft kennisgevingsnummer SA.40475. In de subsidieverleningsbeschikkingen wordt een clausule opgenomen om het nakomen van het nationale Monumentenkader te garanderen. De gemeente dient jaarlijks te rapporteren over de subsidies die zijn verstrekt op grond van deze regeling.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het Amsterdamse erfgoed is van groot belang voor de stad en is steeds meer een vanzelfsprekend en geïntegreerd onderdeel van de stedelijke dynamiek. Als inspiratiebron voor ruimtelijke ontwikkelingen levert erfgoed een belangrijke bijdrage aan de economie, het vestigingsklimaat en is het een factor bij de aanpak van maatschappelijke vraagstukken. De gemeente wil daarom de eigenaren van monumenten financieel ondersteunen bij behoud en herstel van historische winkelpuien in stadsdeel Centrum.
Aangezien het bij monumenten altijd om maatwerk gaat houdt het college bij het beoordelen van de aanvraag in ieder geval rekening met :
Deze criteria hebben te maken met de huidige monumentale waarden en in hoeverre deze met een te verlenen subsidie kunnen worden gewaarborgd en voor de toekomst worden veiliggesteld.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
In dit artikel stelt het college een subsidie beschikbaar voor onderzoek en herstel van historische winkelpuien.
Dit artikel beschrijft voor welke met de subsidiabele activiteiten gemoeide kosten er subsidie is.
Kosten die zijn gemaakt ten behoeven van de realisatie van het project zijn subsidiabel. Deze kosten dienen in direct verband te staan met het project. In dit artikel is beschreven om welke kosten het gaat.
Kosten die worden gemaakt voordat de subsidie is verleend, dan wel na de einddatum van het project, zijn niet subsidiabel. Hiermee dient de aanvrager rekening te houden bij het bepalen van de projectperiode. Ook zijn structurele kosten en exploitatiekosten niet subsidiabel. Dit betekent dat kosten die binnen de reguliere bedrijfsvoering worden gemaakt niet als subsidiabele kosten kunnen worden meegenomen.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Dit artikel beschrijft welk deel van de subsidiabele kosten maximaal gesubsidieerd wordt. Ook wordt er een maximumbedrag per winkelpui bepaald. Omdat slechts een deel van de kosten voor de subsidiabele activiteiten wordt gesubsidieerd is een eigen bijdrage van de aanvrager altijd vereist.
Dit artikel bepaald het subsidieplafond voor de activiteiten in deze regeling. Het college kan gedurende het tijdvak van het subsidieplafond niet meer subsidie verlenen dan beschikbaar is gesteld voor dat tijdvak. Aanvragen die worden ontvangen na het bereiken van het plafond worden geweigerd. Als er voor een tijdvak geen plafond beschikbaar is gesteld, dan kan moet het plafond geacht op nihil te zijn gesteld. Aanvragen die buiten een gesteld tijdvak worden ontvangen, worden ook geweigerd.
In dit artikel wordt gefineerd welke partijen een aanvraag voor subsidie op grond van deze regeling kunnen doen. De eigenaren van panden met een historische winkelpui kunnen subsidie aanvragen voor instandhouding van de pui indien deze door Monumenten en Archeologie als historisch is bestempeld. Hiervoor zal op basis van een bezoek ter plaatse een maatwerkbeoordeling worden opgesteld.
Artikel 9 In te dienen gegevens
In dit artikel is aangegeven welke stukken de aanvrager moet indienen bij een subsidieaanvraag op grond van deze regeling. Het College kan aanvullende stukken opvragen indien dit nodig is voor een juiste afhandeling van de aanvraag. Na ontvangst van de aanvraag zal beoordeeld worden of deze compleet is. Indien dit niet het geval is, dan krijgt de aanvrager de mogelijkheid om de aanvraag aan te vullen.
Op een subsidieaanvraag wordt binnen 12 weken beslist. Indien het college niet binnen 12 weken beslist over de aanvraag, stellen zij de aanvrager schriftelijk hiervan in kennis en melden de termijn waarbinnen een beslissing tegemoet kan worden gezien.
In het eerste lid van dit artikel staat op welke grond het college een subsidieaanvraag moet weigeren In het tweede lid van dit artikel staat op welke grond het college een subsidieaanvraag kan weigeren.
Artikel 12 Aanvullende verplichtingen
In dit artikel worden in aanvullende verplichtingen genoemd die aan de subsidie zijn verbonden.
Het project moet uitgevoerd worden volgens de plannen die bij de subsidieaanvraag zijn voorgelegd. Bij de verantwoording van de subsidie die in artikel 14 is omschreven, wordt dit gecontroleerd. Teven wordt er een tijdpad afgesproken waarbinnen het project gereed moet zijn. Daarom is het van belang om redelijk snel na de subsidieverlening met de werkzaamheden te starten. Dit kunnen ook voorbereidende werkzaamheden zijn. Indien de subsidieverlener langer wacht met de uitvoering van het project, dan bestaat de mogelijkheid om de subsidieverlening in te trekken en het uitgekeerde voorschot terug te vorderen.
Omwille van kennisontwikkeling is in dit artikel opgenomen dat onderzoeksgegevens en rapportages die verband houden met de subsidieaanvraag, moeten worden gedeeld met Monumenten en Archeologie. Benadrukt wordt dat privacygevoelige gegevens niet openbaar worden gemaakt.
Na het verkrijgen van subsidie is een eigenaar verplicht om het pand of object waarvoor subsidie verleend is, te onderhouden zodat de werkzaamheden niet voor niets zijn geweest.
De gemeente wil controleren of de werkzaamheden uit de subsidieaanvraag volgens afspraak zijn uitgevoerd. In dit artikel wordt opgesomd welke gegeven hiervoor moeten worden aangeleverd. Deze gegevens gezamenlijk betreffen een financieel verslag zoals het Nationale Monumentenkader staatssteun dat vereist.
Bij de aanvraag tot subsidievaststelling dienen alle gemaakte subsidiabele kosten door de projectdeelnemers te zijn uitbetaald. Indien er nog openstaande facturen zijn, dan kunnen deze niet worden opgevoerd als subsidiabele kosten.
Indien nodig brengt Monumenten en Archeologie een bezoek ter plaatste.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-166298.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.