Gemeenteblad van Nuenen, Gerwen en Nederwetten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2023, 164417 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nuenen, Gerwen en Nederwetten | Gemeenteblad 2023, 164417 | beleidsregel |
Plaatsingsrichtlijnen ondergrondse containers
Bij de keuze voor een locatie van een ondergrondse afval/grondstoffen container weegt de gemeente verschillende belangen af, zoals fysieke mogelijkheden, inrichting en gebruik van de openbare ruimte, collectieve bewonersbelangen, de loopafstand en individuele belangen. Om deze afwegingen zo transparant en consistent mogelijk te maken, is er een plaatsings- procedure en -richtlijn gemaakt. Naast de technische randvoorwaarden gelden er ook voor- waarden ten aanzien van de ruimtelijke inpassing. Een landschappelijke inpassing heeft de voorkeur, waarbij de plaatsing van de ondergrondse container geen afbreuk doet aan de be- staande groenstructuren en of dorpsgezicht. De ruimtelijke inpassing wordt (of is reeds) op- genomen in een bestemmingsplan en vaak ook in een beeldkwaliteitsplein en inrichtingsplan. Het zoeken naar een geschikte locatie voor ondergrondse containers is een integraal onder- deel van het ontwerpproces binnen een nieuwbouwproject.
Dit document bevat geen nieuw beleid maar is een uitwerking van het beleid in één overzich- telijk procesdocument.
De procedure gaat over de plaatsing van ondergrondse containers voor grondstoffeninzame- ling (restafval- en papiercontainers) bij nieuwbouw complexen, zowel gestapelde als laag- bouw. Verder is de richtlijn ook van toepassing op kleine initiatieven geïnitieerd vanuit de projectontwikkelaar en gemeente. De projectleider OH (Ontwikkeling & Handhaving) van het woningbouwproject is verantwoordelijk voor het proces, planning en bepaling locatie (waar- onder de ruimtelijke inpassing) bij de plaatsing van de ondergrondse containers. Hij/zij wordt daarbij ondersteund wat betreft inrichting van de openbare ruimte en de uitvoering door de projectleider OW. Beleidsmedewerker Afval is verantwoordelijk voor het juridische proces en het uiteindelijke resultaat van de plaatsing ondergrondse containers. Daarnaast is de Be- leidsmedewerker verantwoordelijk voor het gehele proces, wanneer het niet om een nieuw- bouwproject gaat.
De procedure loopt vanaf de locatiekeuze tot en met de ingebruikname van de containers.
Verantwoordelijke en procesbeschrijving:
Aanvrager: Projectontwikkelaar bij nieuwbouw projecten en beleidsmedewerker bij bestaande bebouwing; Veelal wordt de aanvraag samen met de projectleider Ontwik- keling & Handhaving(OH) opgepakt. Bij uitgebreidere nieuwbouwontwikkeling worden afspraken gemaakt over eisen (notitie bouw- en woningrijp maken) en kaders(waar- onder eisen t.a.v. ondergrondse containers); Bij deze aanvraag stemt projectleider OH met planologie af om te komen tot een locatie die ook ruimtelijk en stedenbouw- kundig inpasbaar is.
Behandelaar uitvoering: Beleidsmedewerker Afval toetst de bereikbaarheid en inza- mel-technische aspecten van voorgestelde locatie bij BLINK; De behandelaar uitvoe- ring weegt de collectieve en individuele bewonersbelangen af, door de belangheb- bende te betrekken in het proces van plaatsing ondergrondse afval/grondstofcontai- ners.
De doorlooptijd van het bovenstaande proces is +/- 32 weken. In paragraaf planning wordt per processtap de planning weergegeven.
De Wet milieubeheer (Art.10:21 tot en met 10.64 Wm) verplicht de gemeente tot het inzame- len van huishoudelijk afval. Bij en krachtens de Wet milieubeheer zijn regels gesteld met be- trekking tot de wijze waarop de gemeente invulling moet geven aan deze verplichting. De in- zameling van huishoudelijk afval via ondergrondse afvalcontainers valt hieronder.
Op grond van de Wet milieubeheer moet iedere gemeente een Afvalstoffenverordening vast- stellen (Art. 10:23 Wm). In deze verordening wordt o.a. vastgelegd op welke wijze het huis- houdelijk afval ter inzameling wordt aangeboden en wordt ingezameld, binnen de randvoor- waarden zoals gesteld bij de Wet milieubeheer. In dit kader is in de gemeente Nuenen het uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening (artikel 9), de ondergrondse container aangewe- zen als een van de in gebruik zijnde inzamelvoorzieningen voor restafval en papier.
Algemene wet bestuursrecht (Awb)
Voor het plaatsen van ondergrondse containers voor restafval en papier bij nieuwbouw loca- ties maakt de projectontwikkelaar een ontwerptekening. Bij bestaande bouw of grondstoffen containers in de wijk wordt de ontwerptekening samen met een plan door de Beleidsmede- werker Afval gemaakt. De tekening maakt onderdeel uit van de beheertoets en wordt meege- nomen in het ontwerpbesluit. Team Ruimtelijke Kwaliteit (TRK) beoordeelt op basis van een toets de ontwikkeling op ruimtelijke, stedenbouwkundige en landschappelijke inpassing Het besluit wordt door burgemeester en wethouders (B&W) vastgesteld. Het is een Besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Tegen een Besluit kunnen belanghebbenden in ver- weer gaan. De Algemene wet bestuursrecht biedt hiervoor twee mogelijkheden:
Zienswijze en beroep conform Afdeling 3.4 Awb. Bij verweer conform Afd. 3.4 Awb, wordt een zienswijze op het Ontwerpbesluit bij de gemeente ingediend. De locatiekeu- zen dienen daartoe de status van Ontwerpbesluit te hebben. De gemeente handelt de zienswijze af door het Ontwerpbesluit hierop aan te passen in het definitieve Besluit of door de zienswijze gemotiveerd af te wijzen.
Een verweerprocedure conform Afd. 3.4 Awb is passender bij de aard van en de werkwijze waarop de locatiekeuzen voor ondergrondse containers tot stand komen (interactie met in- woners, hoeveelheid locaties en belanghebbenden, beschikbare tijd).
Besluitvorming met betrekking tot de bepaling van locaties voor ondergronds containers voor restafval en papier vindt daarom plaats conform Afd. 3.4 van de Awb.
Het invoeren van ondergrondse containers voor restafval en papier vereist een zorgvuldige, transparante en consistente werkwijze en besluitvorming. Hieronder wordt werkwijze van de procedure toegelicht.
De projectontwikkelaar houdt in het stedenbouwkundig plan rekening met de ondergrondse afvalinzameling. Hij neemt bij de ontwerp van de nieuwbouw contact op met projectleider OW en OH van de gemeente Nuenen om aan de hand van een voorlopige ontwerptekening de afvalinzameling te bespreken. Bij het voorlopige ontwerp worden de volgende gegevens meegestuurd:
Hieronder volgt een beschrijving van de randvoorwaarden en criteria, waaraan de plaatsing van een ondergrondse container (OC) moet voldoen. Er zal altijd een integrale afweging plaatsvinden om binnen de randvoorwaarden tot een meest optimale oplossing/locatie te ko- men, met onderstaande randvoorwaarden als uitgangspunt.
De ondergrondse containers worden aan de hand van de CAAS oplossing (Contai- ner, as a service, fixed price) geplaatst, waarbij de kosten in de exploitatie afvalbe- heerskosten worden meegenomen. Voor acceptatie wordt op basis van een over- drachtscontrole lijst gecontroleerd of de ondergrondse container geaccepteerd kan worden.
Bij een alternatieve keuze zal dit nooit ten koste gaan van waardevolle bomen. Bo- men zullen alleen plaats moeten maken indien dit niet ten koste gaat van de structuur en er geen andere optie meer over is; Wenselijk is dat als er bomen wijken deze op een andere locatie gecompenseerd worden; Dit gaat in overleg met afdeling OW;
Bereikbaarheid locatie (container) voor inzamelvoertuig
Bereikbaarheid locatie (container) voor bewoners
Als de voorlopige containerlocatie aan de hand van bovenstaande randvoorwaarden is inge- tekend en besproken met de projectleider OW gemeente Nuenen, wordt de locatie bij de uit- voerende organisatie BLINK voorgelegd. Bij akkoord vanuit BLINK neemt het college van burgemeester en wethouders een Ontwerpbesluit, waarop de voorlopige plaats van de con- tainer wordt aangewezen. In het geval er meerdere containerlocaties zijn, wordt voor elke containerlocatie een afzonderlijk Ontwerpbesluit genomen door burgemeester en wethou- ders. Reden hiervan is dat voorkomen moet worden dat een eventueel ingesteld beroep of ingediende zienswijze c.a. de implementatie van alle in het Ontwerpbesluit aangewezen lo- caties kan belemmeren/vertragen. Dat is niet in het algemene belang van de gemeente/inwo- ners.
Het inzamelen van huishoudelijk afval is een wettelijke taak die is opgedragen aan de ge- meente. In de gemeentelijke Afvalstoffenverordening en in het daarbij behorende Uitvoe- ringsbesluit is vastgelegd hoe en met welke middelen de gemeente dit doet. In de anterieure overeenkomst bij nieuwbouw is vastgelegd dat de projectontwikkelaar verantwoordelijk is voor de aanschaf en plaatsing van ondergrondse restafval en papiercontainers. Het aanwij- zen van een perceel voor het gebruik van een ondergrondse container als inzamelvoorzie- ning voor restafval en papier geeft derhalve uitvoering aan een eerder genomen gemeente- lijke beslissing, waartegen geen verweer meer mogelijk is. Tegen de specifieke containerlo- catie, is een zienswijze mogelijk.
Uit oogpunt van zorgvuldig bestuur, creëren van draagvlak en het zoveel mogelijk rekening kunnen houden met verschillende belangen, hanteert de gemeente een uitgebreid informa- tietraject. Dit informatietraject richt zich zowel op het totale afvalbeleid, waarvan het invoeren van ondergrondse containers voor restafval en papier een onderdeel is, als op de specifieke containerlocaties. Het informatietraject en het besluitvormingstraject bestaat uit de volgende fasen:
Toetsen locatie OC bij BLINK op basis van tekening en gegevens aanvrager |
||
De planning kan versneld worden als BLINK eerder de OC afroept bij de leverancier. Het ri- sico hierbij is dat bij gegronde bezwaren BLINK wel de container heeft aangeschaft maar deze niet kan plaatsen. Om dit risico te voorkomen wordt de container pas afgeroepen als het aanwijzingsbesluit is vastgesteld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-164417.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.