Gemeenteblad van Midden-Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Drenthe | Gemeenteblad 2023, 161087 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Drenthe | Gemeenteblad 2023, 161087 | beleidsregel |
Beleidsregels subsidiëring en kwaliteitseisen peuteropvang en voorschoolse educatie gemeente Midden-Drenthe 2022
Afdeling 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
(Tabel) Kinderopvangtoeslag : de tegemoetkoming van het Rijk, uitgekeerd via de Belastingdienst aan ouders, bedoeld als bijdrage in de kosten voor een in het LRK geregistreerde kinderdagverblijf. De tabel kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst behorende bij artikel 6 van het Besluit kinderopvangtoeslag.
Voorschoolse educatie : een ontwikkelingsgerichte kinderopvang, waarbij op basis van een door het Nederlands Jeugdinstituut erkend VVE-programma, educatie wordt geboden aan peuters van 2½ jaar tot het moment dat zij naar de basisschool gaan op het gebied van taal, rekenen/ordenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek. Voorschoolse educatie is kortdurende opvang voor maximaal 480 uur gedurende twee jaar. Voor peuters met een VVE-indicatie is de kortdurende opvang maximaal 960 uur gedurende anderhalf jaar.
VVE-programma : een erkend voorschools programma waarin op een gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd op het gebied van rekenen, taal, motoriek en sociaal- emotionele ontwikkeling voor zover dit programma is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugd Instituut.
Artikel 3 Bereik van de beleidsregels voor subsidie
Het College verstrekt uitsluitend subsidie aan houders van voorschoolse voorzieningen die met een VVE-registratie zijn opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang voor de deelname aan het peuterspeelzaalwerk op locaties in de gemeente Midden-Drenthe van peuters die:
Artikel 5 De subsidieaanvraag en aanvraagtermijn
Artikel 6 Weigeringsgronden subsidie
Naast de weigeringsgronden in de Awb en de ASV kan het college de aanvraag weigeren als, dan wel voor zover:
Artikel 8 Hoogte van de te verlenen subsidie
voor het plaatsen van een peuter met een VVE indicatie van wie de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag: de maximum uurprijs minus de inkomensafhankelijke bijdrage maal 8 uren per week (leeftijd 2-4 jaar), aangevuld met de maximumvergoeding maal het aantal maximaal 8 uren per week VVE, (leeftijd 2,5 - 4 jaar), gedurende 40 weken per jaar
voor het plaatsen van een peuter met een VVE indicatie van wie de ouders wel recht hebben op kinderopvangtoeslag: het bedrag van de opplus minus de inkomensafhankelijke bijdrage maal 8 uren per week gedurende 40 weken per jaar (leeftijd 2-4 jaar), aangevuld met de maximumvergoeding maal maximaal 8 uren per week VVE, gedurende 40 weken per jaar (leeftijd 2,5-4 jaar);
voor de inzet van de HBO-pedagogisch beleidsmedewerker: een tegemoetkoming in de kosten ter ondersteuning van de pedagogische beleidsmedewerker in de VE groepen maximaal 10 uur per peuter per jaar, die in aanmerking komt en waarvoor subsidie is verleend op grond van deze beleidsregel: per locatie per jaar op basis van CAO Kinderopvang schaal 9.
Artikel 10 Verantwoording en vaststelling
Aldus besloten in de vergadering van het college, gehouden op 28 september 2021
De gemeentesecretaris,
M. Hacking
De burgemeester,
M.F.V. Damsma
Elke peuter in de gemeente Midden-Drenthe kan vanaf de leeftijd van 2 tot 4 jaar, tot het moment waarop de peuter uitstroomt naar de basisschool, gebruik maken van reguliere peuteropvang voor maximaal 8 uur per week, verdeeld over 2 dagdelen, gedurende 40 weken bij een houder van een VVE geregistreerd kindcentra.
Peuters met een indicatie door de Jeugdverpleegkundige van de GGD kunnen in de leeftijd van 2½ tot 4 jaar gebruik maken van een extra aanbod in uren voorschoolse educatie, maximaal 8 uur per week (volgens de wettelijke opgave totaal 960 uur in 18 maanden) tot het moment waarop de peuter uitstroomt naar de basisschool.
Alle ouders van peuters betalen een inkomensafhankelijke bijdrage voor het reguliere deel peuteropvang. Het door de gemeente gesubsidieerde extra aanbod van 8 uur kan alleen worden afgenomen, wanneer de peuter met een indicatie deelneemt aan de eerste 8 uur reguliere peuteropvang tegen een inkomensafhankelijke bijdrage.
De uitvoering van de voorschoolse educatie is conform het kwaliteitskader voorschoolse voorzieningen van de gemeente Midden-Drenthe. Deze is als bijlage opgenomen.
Het VVE aanbod is in totaal 16 uur (8 uur regulier inkomensafhankelijk en 8 uur gratis). Totaal is dit 16 uur per week en maximaal 960 uur in 1½ jaar.
De indicatie voor deelname aan het VVE aanbod wordt afgegeven door de GGD.
Ouders maken eerst gebruik van een voorliggende voorziening kinderopvangtoeslag via het Rijk. De subsidie is toegankelijk voor ouders die geen beroep kunnen doen op een kinderopvangtoeslag van de belastingdienst.
Deze loopt van 1 januari tot en met 31 december.
De aanvrager moet voldoen aan: de eisen zoals aangegeven in het besluit Basisvoorwaarden Kwaliteit Voorschoolse Educatie; Wet Kinderopvang; Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang; kwaliteitseisen voor kindercentra, genoemd in de artikelen 2 tot en met 10 van het Besluit kwaliteit kinderopvang.
Van de aanvrager wordt verwacht zich in te zetten voor en medewerking te verlenen aan de uitvoering van: het beleidsplan Onderwijskansen ‘Ieder kind een goede start en een eerlijke kans’; het kwaliteitskader peuteropvang van de gemeente Midden-Drenthe; de Lokale Educatieve Agenda; monitoring die vanuit de gemeente wordt gefaciliteerd; het mee-ontwikkelen van ouderbetrokkenheid; het evalueren van VE gerelateerde programma’s.
Artikel 7 Vaststelling van de maximum vergoeding
Ten behoeve van de uitvoering van reguliere peuteropvang en de voorschoolse educatie stelt de gemeente jaarlijks de maximale vergoeding en een opplus vast die de basis vormt voor de bevoorschotting en verantwoording voor afrekening van de subsidies aan de houders. Het betreft hier het vastgestelde maximum uurprijs voor dagopvang door de Rijksoverheid (€ 8,46 in 2021 en € 8,50 voor 2020) en een vastgestelde opplus bovenop de maximumuurtarief (op basis van het kostprijs onderzoek in 2021). Samen is dit de maximale vergoeding.
De houders innen zelf de ouderbijdragen en zijn verantwoordelijk voor het risico van niet betalers.
Artikel 8 Verlening van subsidie (en ook artikel 12)
De gemeenteraad stelt jaarlijks in november de gemeentelijke begroting vast. In de gemeentelijke begroting is he budget opgenomen dat beschikbaar is voor subsidie peuteropvang en voorschoolse educatie.
Onderverdeling voor het verlenen van subsidie / het overleggen van een begroting / O uderbijdrage
Alle ouders betalen een inkomensafhankelijke ouderbijdrage per maand gebaseerd op de kinderopvangtoeslagtabel van de Rijks belastingdienst. Bij de berekening onderscheidt de houder twee groepen ouders:
a. ouders met een kinderopvangtoeslag (KOT) van het Rijk
b. ouders zonder recht op een kinderopvangtoeslag (niet-KOT) van het Rijk
De houder berekent de hoogte van de inkomensafhankelijke ouderbijdrage voor ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag volgens onderstaande procedure. De houder is gemachtigd deze ouderbijdrage van de ouders te innen.
a. Ouders met recht op kinderopvangtoeslag (KOT)
Ouders die recht hebben op kinderopvangtoeslag van het Rijk vragen deze aan voor het aantal uur per week dat zij opvang afnemen. De houder brengt de uren per week keer de vraagprijs voor dagopvang, in rekening aan de ouders.
Deelname: max. 2 dagdelen van 8 uur per week reguliere peuteropvang
Kosten: ouders betalen een inkomensafhankelijke bijdrage door de aanbieder vastgestelde tarief en vragen hiervoor een kinderopvangtoeslag aan via de belastingdienst. (subsidie alleen voor opplus)
Deelname aan een voorschools educatief aanbod.
De gratis uren voor peuters met een VVE indicatie mogen door de ouder niet opgevoerd worden bij de belastingdienst voor kinderopvangtoeslag. In het contract dat tussen houder en ouder wordt gesloten, verklaart de ouder dat in slechts één voorziening maximaal 8 gratis uren worden afgenomen, voor zover dat op de ouder van toepassing is.
Deelname: max. 2 dagdelen van 8 uur per week voorschoolse educatie, naast de 8 uur per week reguliere peuteropvang
Kosten: gratis 8 uur deelname op basis van een JGZ indicatie de gemeente subsidieert volgens de vastgestelde maximumvergoeding
KOT-ouders van kinderen die een VVE indicatie krijgen, kunnen voor de gratis max. 8 uren geen kinderopvangtoeslag aanvragen. Dit is wettelijk niet toegestaan. De belastingdienst stelt een inkomensafhankelijke bijdrage voor alle afgenomen uren verplicht. Deze uren komen derhalve volledig voor rekening van de gemeente Midden-Drenthe.
b. Ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag
Deze ouders betalen per uur voor de peuter die deelneemt aan de basisvoorziening van 8 uur per week een inkomensafhankelijke ouderbijdrage op basis van het gezamenlijke verzamelinkomen. Hierbij wordt de kinderopvangtoeslagtabel van het betreffende jaar gehanteerd, met het vastgestelde maximum vergoeding van de Belastingdienst. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op het subsidiebedrag per uur dat de gemeente hanteert.
Deelname: max. 2 dagdelen van 8 uur per week reguliere peuteropvang
Kosten: ouders betalen een inkomensafhankelijke bijdrage voor 8 uur per week de gemeente vult aan tot de vastgestelde maximum vergoeding.
Deelname aan een voorschools educatief aanbod.
Deelname: max. 2 dagdelen van 8 uur per week voorschoolse educatie, naast de 8 uur per week reguliere peuteropvang
Kosten: gratis 8 uur deelname op basis van een JGZ indicatie de gemeente subsidieert volgens de vastgestelde maximumvergoeding
(via de aanbieders wordt een gemeentelijke vergoeding ontvangen ) |
||
Tabel 1 peuter zonder doelgroep indicatie:
Tabel 2 peuter met doelgroep indicatie:
Kwaliteitskader voorschoolse voorzieningen horende bij de subsidieregels peuteropvang en voorschoolse educatie gemeente Midden-Drenthe 2022
Doel: Het bewaken, beheersen en verbeteren van de kwaliteit van voorschoolse educatie in de hiervoor erkende locaties in de gemeente Midden-Drenthe
Looptijd: Het kwaliteitskader heeft dezelfde loopperiode als de beleidsregels subsidiëring en kwaliteitseisen peuteropvang en voorschoolse educatie gemeente Midden-Drenthe 2022
Toetsing: De GGD Drenthe inspecteert jaarlijks de basiseisen kwaliteit voorschoolse educatie en adviseert het college in een rapportage van haar bevindingen.
De aanbieder van peuteropvang moet voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen van:
Vroege signalering, aanbod en toeleiding
2 Aanbod reguliere peuteropvang
Peuteropvang is een kortdurende, laagdrempelige voorziening voor alle peuters van de gemeente Midden-Drenthe van 2-4 jaar, voor tenminste 2 dagdelen van in totaal 8 uur per week, gedurende 40 weken per jaar.
De peuteropvang zoals in de beleidsregels en het kwaliteitskader wordt benoemd vindt plaats binnen de erkende aangewezen VVE locaties, de huidige Integrale Kind Centra in de gemeente Midden-Drenthe.
Peuteropvang is een voorziening waar peuters in hun ontwikkeling worden gestimuleerd, door middel van spel en gerichte activiteiten (spelen, ontmoeten, ontwikkelen). Dit vindt plaats in:
De voorziening heeft een vroegtijdige signaleringsfunctie en biedt aan kwetsbare peuters een passend aanbod.
De aanbieder van peuteropvang wisselt ervaringen uit met ouders over hun kinderen en biedt ouders ondersteuning bij opvoed- en ontwikkelingsvragen.
3 Extra educatief aanbod, aanvullend op punt 2
Voor peuters die risico lopen op een taal en/of ontwikkelingsachterstand is er een aanvullend educatief aanbod van 8 uur per week.
Hiervoor komen peuters in aanmerking die voldoen aan de landelijke en gemeentelijke doelgroependefinitie.
De indicatie wordt afgegeven door de GGD Drenthe, de Jeugdverpleegkundige op het consultatiebureau. Wanneer pas later op de peuteropvang blijkt dat een peuter een extra aanbod nodig heeft wordt dit voorgelegd aan de GGD/JGZ om te toetsen.
Tussen de JGZ en de aanbieder is er een (warme) overdracht door middel van een verwijzingsformulier. Van beide wordt een goede registratie verwacht over de daadwerkelijke plaatsing en wel/niet aankomst van de peuter op de VE plek.
4 De doorgaande leer- en ontwikkellijn
In de samenwerking binnen de Integrale Kind Centra, beschikt de aanbieder van peuteropvang over een pedagogisch, educatief plan waarin de volgende onderwerpen staan beschreven en afspraken zijn gemaakt voor:
In de VVE locaties binnen de Integrale Kindcentra wordt een ontwikkelingsgericht aanbod gerealiseerd. Met het aanbod voorschoolse educatie wordt bijgedragen aan de brede ontwikkeling van het jonge kind. Door het aanbieden van een rijke leer- en leefomgeving heeft het jonge kind een goede start en gelijke kansen binnen de Integrale Kind Centra.
Op alle VVE-locaties wordt een ontwikkelingsgericht aanbod gerealiseerd waarin het beleid voor Voor- en Vroegschoolse Educatie zich richt op kinderen met een (risico op) taal- en/of ontwikkelachterstand (taal, rekenen, motoriek en de sociale – emotionele achterstand).
Samenwerkende organisaties handelen in het belang van het jonge kind binnen een prettig, veilig en gezonde pedagogische verantwoorde omgeving en waarin zij de kans hebben om zich in de volle breedte te kunnen ontwikkelen.
Vanaf 1-1-2022 is er een HBO pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie ter ondersteuning van de pedagogisch medewerkers en daarmee ter versterking van het pedagogisch handelen. De inzet bedraagt maximaal 10 uur per doelgroeppeuter, per locatie per jaar.
Hiervoor deze categorie gelden de volgende uitgangspunten:
Bij subsidieverlening voor de uitvoering van reguliere peuteropvang en het extra voorschools educatief aanbod wordt voor de jaarlijkse monitoring een financieel – en een VE kwaliteitsverslag overlegd.
Voor het aanleveren van VVE resultaten wordt het gezamenlijk ontwikkeld formulier ‘VVE resultaatafspraken’ gebruikt.
Hierin staan overzichten van het aantal geïndiceerde kinderen waarbij in de kleuterperiode sprake is geweest van extra ondersteuning op deelgebieden taal, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling, met kleuterverlenging, en bij start in groep 3.
Voor het vergroten van de ouderbetrokkenheid werkt de aanbieder van peuteropvang mee aan het ontwikkelen van en realiseren van een aantrekkelijk ouderprogramma in het belang van het jonge kind én van hun ouders in samenwerking met het Welzijnswerk en de Bibliotheek.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-161087.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.