Gemeenteblad van Alphen aan den Rijn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alphen aan den Rijn | Gemeenteblad 2023, 15549 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alphen aan den Rijn | Gemeenteblad 2023, 15549 | beleidsregel |
Integraal veiligheidsbeleid 2023-2026 Gemeente Alphen aan den Rijn
De gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met vitale, leefbare en veilige wijken waarin alle generaties bewoners zich veilig voelen en bereid zijn de veiligheid te bevorderen. Het bereiken van duurzame, sociale en fysieke veiligheid op de terreinen van wonen, bedrijvigheid en jeugd wordt gerealiseerd door een effectieve samenwerking van alle verantwoordelijke partners. Iedereen neemt hierin zijn verantwoordelijkheid en spreekt elkaar hierop aan.
De afgelopen vier jaar hebben zes strategische thema’s centraal gestaan in ons integrale veiligheidsbeleid, te weten: verbinding veiligheid en sociale domein versterken, ondermijning aanpakken, verder ontwikkelen aanpak radicalisering en polarisatie, kader ontwikkelen voor de regierol op fysieke veiligheid, veiligheidsrisico’s in kaart brengen die voortkomen uit de veranderende samenleving én de integrale aanpak versterken door een strategische inzet van de gemeentelijke handhavers als partner in integrale teams voor wijkveiligheid en –leefbaarheid.
We zijn in deze jaren de veiligste 100.000+ gemeente gebleven. De ogen en oren van burgers en bedrijven en de inspanning door alle partners hebben hiertoe geleid. Investeringen op preventie en vroeg signalering zijn het belangrijkst. Veiligheid is slechts een sluitstuk in het proces. Op basis van het eerste beeld van de huidige situatie en het doorlopende proces van sturen op integrale veiligheid is naar voren gekomen dat we willen doorpakken op bovengenoemde thema’s en een nieuw accent willen aanbrengen op cyberveiligheid. Voor de komende vier jaar worden dan ook de volgende zes strategische veiligheidsthema’s voorgesteld:
Integrale afstemming tussen veiligheid en het sociaal domein blijft de komende jaren belangrijk. Preventie loopt als rode draad door dit thema heen waarbij we vroegtijdig signalen herkennen en oppakken. Hiervoor is het van belang dat er een goede samenwerking en informatiedeling is tussen de veiligheids- en zorgpartijen.
De komende jaren staan in het teken van meer zicht krijgen op mogelijke praktijken van georganiseerde misdaad en een integrale aanpak. Daarnaast zal worden ingezet op bewustwording, zowel intern -via trainingen aan ambtenaren en bestuurders- als extern via o.a. publicaties over Meld Misdaad Anoniem en folders/flyers over herkennen van signalen voor ondernemers. Ten slotte wordt gewerkt aan een betere informatiepositie binnen de gemeente aan de hand van een nieuwe overlegstructuur.
Inwoners hebben in eerste instantie een eigen verantwoordelijkheid voor hun digitale veiligheid. Als gemeente pakken wij daarnaast ook een rol op om te voorkomen dat inwoners, bedrijven, voorzieningen én de gemeente zelf, slachtoffer worden van cybercrime en/of digitale ontwrichting. We gaan werken aan het vergroten van de cyberweerbaarheid.
Veel veranderingen in de samenleving zijn van invloed op de fysieke veiligheid. Dat geldt ook voor veranderende regelgeving zoals de Omgevingswet. Veiligheidseffecten krijgen daarmee ook een steeds grotere rol in planvorming voor de fysieke leefomgeving, zoals in de gemeentelijke omgevingsvisie en het omgevingsplan. De regierol op de fysieke leefomgeving zal zeker op de samenhang met deze ruimtelijke processen gericht zijn. Voor de crisisbeheersing is door het veiligheidsberaad een visie ontwikkeld, die rekening houdt met de veranderende samenleving en de basis vormt voor een eigentijdse inrichting van bevolkingszorg. Dit is het rapport ‘bevolkingszorg op orde 2.0’. Kernpunten zijn o.a.: risicogerichtheid, risicoacceptatie, meer steunen op maatschappelijke potentie en effectieve communicatie.
De afgelopen periode kenmerkt zich door een aantal zorgwekkende ontwikkelingen. De sociale verschillen groeien en leiden tot ongelijkheid en er ontstaat een groeiende kloof tussen bestuur en inwoners. Dit leidt tot maatschappelijk ongenoegen. Als gemeente blijven we alert op waar de grens ligt van het toelaatbare. Zodra deze overschreden wordt, krijgen we te maken met strafbare feiten. We richten ons op het voorkomen van aantasting van de openbare orde en veiligheid. Dit thema heeft raakvlakken met andere thema’s uit het IVB en is onderdeel van de integrale aanpak.
De komende jaren ligt de focus van Toezicht en Handhaving meer op preventie en maatwerk en minder op strafrechtelijke handhaving. De balans van preventie en repressie en het in verbinding staan met gebiedsnetwerken zijn erg belangrijk in de ambitie om lokaal maatwerk te kunnen leveren. Het behoud van kwaliteit en het realiseren van preventie en maatwerk dient per gebied te worden ingericht met de benodigde kennis en expertise. Deze langetermijnvisie op handhaving vraagt om een ontwikkelplan in samenspraak met de in- en externe partners.
Om de zes strategische veiligheidsthema’s tot uitvoering te brengen, werken we samen met externe partners. Er is een actieve uitwisseling met deze partners op verschillende beleidsterreinen, die staan omschreven in onder andere:
• Regionaal Beleidsplan 2023 - 2026 van de Veiligheidsregio Hollands Midden (i.o.);
• Omgevingsvisie 2022 ‘Groene gemeente met lef!’;
• Beleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2022 – 2026;
• Convenant Veiligheidshuis Hollands Midden;
• APV gerelateerde beleidsdocumenten en uitvoeringsrichtlijnen.
De middelen waarmee we deze zes strategische veiligheidsthema’s tot uitvoering brengen, staan hieronder in de tabel weergegeven. Een uitgebreidere versie van deze cijfers is te vinden in de gemeentelijke begroting 2023.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-15549.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.