Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 15386 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2023, 15386 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regel Subsidie voor de toegankelijkheid van ondernemingen en organisaties gemeente Utrecht
Burgemeester en wethouders van Utrecht,
- gelet op artikel 156 lid 1 Gemeentewet;
- gelet op artikel 3 lid 2 van de Algemene Subsidieverordening 2019 Gemeente Utrecht;
- gelet op de agenda 'Utrecht voor iedereen toegankelijk';
- gelet op het uitvoeringsprogramma 'Utrecht voor iedereen toegankelijk';
- en gelet op artikel 15 lid 3 van de ASV;
overwegende dat gezien het Coalitieakkoord 2022-2026 en de evaluatie van de nadere regel Subsidie voor de toegankelijkheid van ondernemingen en organisaties, vastgesteld op 2 maart 2021, enkele wijzigingen wenselijk zijn;
stellen vast de aangepaste Nadere regel subsidie voor de toegankelijkheid van ondernemingen en organisaties gemeente Utrecht.
Artikel 1 Begripsbepalingen (reikwijdte en definities)
In deze nadere regel wordt verstaan onder:
Toegankelijkheid- fysiek (2); de eigenschap van buitenruimten, gebouwen en woningen die maakt dat mensen - divers als ze zijn - er kunnen doen wat ze er volgens de bestemming moeten kunnen doen (Handboek voor Toegankelijkheid). Toegankelijkheid is daarmee overal in de gebouwde omgeving aan de orde waar wij - mensen - iets te doen hebben. In de openbare buitenruimte, waar we onderweg zijn, op de bus wachten, op de fiets stappen, de auto parkeren, een brief posten, de hond uitlaten, lekker in de zon zitten of gewoon wat rondhangen. In gebouwen, waar we werken of bezoeker zijn.
De gemeente wil een impuls geven aan de toegankelijkheid in de stad door (acute) praktische knelpunten in de fysieke en sociale toegankelijkheid van gelegenheden op te lossen. Daarvoor is een subsidiebedrag beschikbaar om ondernemingen en organisaties in de stad te stimuleren om te investeren in gerichte verbeteringen. Het college heeft ondernemingen en organisaties nodig om de stad toegankelijk te maken.
Met deze subsidie stimuleert het college hen om te werken aan toegankelijkheid.
Het doel is dat Utrechters zo min mogelijk drempels -fysiek of sociaal- ervaren om zo gewoon mogelijk deel te nemen aan het dagelijkse leven. Die drempels wil het college samen met organisaties en ondernemingen wegnemen. Het college werkt aan betere fysieke en sociale toegankelijkheid voor iedereen.
Artikel 3 Eisen aan de aanvrager subsidie
De subsidie kan worden aangevraagd door natuurlijke- en rechtspersonen met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast in de subsidiestaat. De subsidiestaat wordt bekend gemaakt op www.utrecht.nl.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Uitsluitend maatregelen, voorzieningen of activiteiten die bijdragen aan meer mogelijkheden voor inwoners met een beperking om mee te doen aan de samenleving komen voor subsidie in aanmerking.
De maatregelen, voorzieningen of activiteiten moeten voor algemeen gebruik zijn. Het moet gaan om een eenmalige investering in toegankelijkheid, zoals:
een verbetering van de toegankelijkheid met een verbouwing in een gebouw dat publiek toegankelijk is, bijvoorbeeld een café, restaurant, winkel, sportschool, sportvoorziening, ontmoetingscentrum, huisartsenpraktijk, tandartspraktijk, zwembad, gezondheidscentrum, bank, camping, school, stemlokaal, hotel, voorziening voor kunst of cultuur, een museum, theater, een festival. Mogelijke verbeteringen zijn een (inpandige of externe) drempelhulp, een toegankelijk toilet, een tillift of luie trap in een zwembad, een verschoonplek voor volwassenen, of elektrische deuren.
Artikel 6 Niet-subsidiabele activiteiten
De volgende activiteiten komen niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 7 Eisen aan de subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag moet aan een aantal eisen voldoen:
Aanvragen moeten worden ingediend bij burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht met het digitaal aanvraag formulier dat bestemd is voor de subsidieregeling ‘Subsidie voor toegankelijkheid van ondernemingen en organisaties gemeente Utrecht’. Dit formulier is te vinden op www.utrecht.nl/subsidie.
Advies van één van de volgende drie belangenorganisaties uit Utrecht is bijgevoegd: het Solgu, de Wilg, of het Platform Volwaardig Burgerschap GGZ. Als de subsidie wordt aangevraagd voor het toegankelijk maken van een website is een advies van Stichting Accessibility bijgevoegd. De organisaties hebben maximaal 6 weken de gelegenheid om advies te geven. Als er geen advies wordt bijgevoegd moet de aanvrager aantonen dat de organisaties 6 weken de gelegenheid hebben gehad om te reageren.
Artikel 8 Indieningstermijn subsidieaanvraag
Er zijn elk jaar twee subsidierondes voor zover er na de eerste ronde van dat jaar nog middelen beschikbaar zijn. De deadlines zijn 1 mei en 1 september. Uiterlijk 13 weken na de datum van de deadline nemen burgemeester en wethouders een besluit.
Artikel 9 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
De subsidie bedraagt maximaal 40.000 euro per aanvraag. Er mag per aanvrager één aanvraag worden ingediend per ronde. De subsidie bedraagt maximaal 100% van de kosten voor toegankelijkheid.
Artikel 10 Beoordeling subsidieaanvraag
Het college beoordeelt de aanvragen die zijn ingediend per subsidieronde op basis van de volgende criteria, het cijfer achter het criterium geeft aan hoeveel punten maximaal voor dat onderdeel behaald kunnen worden:
Als in een subsidieronde de middelen ontoereikend zijn om alle aanvragen met 60 punten of meer te verlenen, wordt een rangorde gemaakt op basis van de toegekende punten én worden de aanvragen verdeeld over de drie verschillende categorieën maatregelen: sociale toegankelijkheid, fysieke toegankelijkheid en digitale toegankelijkheid. Uitgangspunt is dat één derde deel van de subsidie beschikbaar is per categorie. De rangorde per categorie is leidend. Als er minder dan het derde deel voor een categorie wordt aangevraagd krijgen alle voldoende beoordeelde maatregelen binnen deze categorie subsidie verleend. Het restant van het derde deel wordt gelijkelijk verdeeld over de beide andere categorieën maatregelen.
Artikel 12 Verplichtingen aan subsidieverlening
Verplichtingen aan de subsidieverlening zijn:
De subsidie wordt ingezet vanuit het werk aan het VN-verdrag handicap. Deze inzet wordt beleidsmatig periodiek geëvalueerd.
Artikel 14 Overgangsbepalingen
Aanvragen die na 1 december 2020 maar voor de inwerkingtreding van de onderhavige nadere regel zijn ingediend zullen met toepassing van de onderhavige nadere regel worden beoordeeld. Aanvragers worden in de gelegenheid gesteld hierop hun aanvragen aan te passen en voor te leggen aan één van de belangenorganisaties genoemd in deze nadere regel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-15386.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.