Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester

 

De raad van de gemeente Someren;

 

gezien het voorstel van het presidium d.d. 13 maart 2023;

 

overwegende dat:

de ambtstermijn van burgemeester D. Blok in december 2023 afloopt

zij heeft aangegeven voor herbenoeming beschikbaar te zijn

 

gelet op:

artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 12 en 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

Gelet op de circulaire Benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester

van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester

 

Artikel 1. Instelling en taak commissie

Er is een commissie die tot taak heeft de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden. De commissie wordt aangeduid als ‘Vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester’.

 

Artikel 2. Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de fractievoorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde partijen.

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De commissie kiest een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter uit haar midden. De voorzitter leidt de bijeenkomsten van de commissie en treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

  •  

Artikel 3. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 2.

    Bij afwezigheid wordt de raadsgriffier vervangen door de gemeentesecretaris.

Artikel 4. Adviseur
  • 1.

    De gemeentesecretaris is adviseur in verband met de vervulling van de artikel 1 genoemde taak.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    Een adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

  •  

Artikel 5. Vergaderingen

 

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:

    • a.

      De leden van de commissie

    • b.

      De burgemeester, voor zover met haar een gesprek plaats heeft.

  • 3.

    De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste drie dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen, kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken. In dat geval geschiedt de oproeping ten minste een dag voorafgaand aan de vergadering.

Artikel 6. Stemming
  • 1.

    De commissie besluit bij meerderheid van stemmen over de vaststelling van een concept aanbeveling, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 9 bedoelde verslag opgenomen.

  • 2.

    Het gevoelen van een eventuele minderheid wordt, op verzoek van die minderheid, in het in artikel 9 genoemde verslag opgenomen.

Artikel 7. Geheimhouding
  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de Gemeentewet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de Gemeentewet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘geheim’ door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘geheim’ gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de Gemeentewet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5.

    De commissie treft een voorziening voor de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de Gemeentewet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

  •  

Artikel 8. Informatie over en gesprek met de burgemeester

  • 1.

    De commissie maakt vooraf aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets en de wettelijke taken van de burgemeester.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie het verslag met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

  •  

Artikel 9. Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden, ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling, schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Het verslag bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een concept aanbeveling over de herbenoeming met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      indien van toepassing, afspraken die ter zake van het functioneren van de burgemeester tussen de commissie en de burgemeester zijn gemaakt.

 

Artikel 10. Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als ‘geheim’, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

  •  

Artikel 1 1. Ontbinding van de commissie

De commissie houdt op te bestaan met ingang van de dag volgend op de dag waarop door de minister van Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

 

Artikel 1 2. Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van december 2020 niet voorzien, beslist de commissie.

 

Artikel 13. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt en is van kracht tot de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd.

 

 

 

Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Someren van 30 maart 2023

de raadsgriffier,

J. Oostdijk

de voorzitter,

D. Blok

Naar boven