Verkeersbesluit reserveren parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen Spoorstraat 4 Wijhe

Nr. 7356-2023

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst – Wijhe;

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de weg Spoorstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van de kern Wijhe;

dat de weg Spoorstraat in beheer is bij de gemeente Olst – Wijhe;

dat de weg Spoorstraat een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde weg;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe is gemandateerd aan de wethouder Mobiliteit;

dat de weg Spoorstraat in de Verkeersvisie Olst-Wijhe is gecategoriseerd als erftoegangsweg en daarmee deel uitmaakt van een verblijfsgebied; dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

dat als gevolg van Europese wet- en regelgeving Nederland dient te voldoen aan luchtkwaliteitsdoelstellingen, te weten het verminderen van de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide; dat naar aanleiding van deze regelgeving (Nationaal agenda Laadinfrastructuur “NAL” en het Regionaal akkoord laadinfrastructuur “GO-RAL”) landelijk en lokaal maatregelen genomen zijn om te voldoen aan de luchtkwaliteitsdoelstellingen;

dat om Olst-Wijhe in de toekomst energieneutraal te krijgen een mix van maatregelen noodzakelijk is waarvan het faciliteren van elektrisch rijden er één is;

dat het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe besloten heeft om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met de provincie Overijssel omtrent het realiseren en exploiteren van laadpalen in de openbare ruimte;

dat door een regionale samenwerking en openbare aanbesteding voldoende schaal ontstaat voor marktpartijen om te investeren in laadinfrastructuur met lage kosten voor overheden en gebruikers;

dat om de uitrol van elektrische laadinfrastructuur te versnellen het college dan ook besloten heeft om deel te nemen aan de Overijsselse aanpak slim openbaar laden;

dat op basis van de locaties van reeds bestaande laadpalen een geschikte locatie wordt gezocht voor het plaatsen van een laadpaal; dat de gemeente Olst – Wijhe van de concessiehouder een aanvraag heeft ontvangen om een openbaar laadpunt te realiseren op de weg Spoorstraat grenzend aan perceel nr. 4;

dat in de directe omgeving deze locatie het meest voldoet aan de gemeentelijke criteria van een centrale ligging, goede zichtbaarheid, toegankelijkheid van de openbare laadvoorziening en beschikbaarheid van het elektriciteitsnet;

dat een oplaadpaal twee aansluitingen voor elektrische voertuigen kent en het wenselijk is om het gebruik van een laadpaal optimaal te benutten;

dat het daarom gewenst is om nabij de laadpaal twee parkeerplaatsen te reserveren uitsluitend ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;

dat in eerste instantie slechts één parkeerplaats wordt ingericht en aangewezen voor dit doel;

dat bij een toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de concessiehouder ook de tweede parkeerplaats kan worden gereserveerd ten behoeve van het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen;

dat dit gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van het verkeersbord E08 van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op specifieke parkeervakken. De situatieschets hieronder visualiseert de betreffende verkeersmaatregel;

dat de twee parkeervakken alleen door elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte in de directe omgeving voor niet-elektrische voertuigen daardoor afneemt;

dat het exclusief parkeren voor elektrische auto’s slechts is toegestaan zolang de auto wordt opgeladen, zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers beschikbaar is;

dat het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van het verkeersbord E4 – met het betreffende onderbord – van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

dat de onderstaande verkeersmaatregelen, als bedoeld in artikel 2 lid 2 onder a WVW 1994, kunnen leiden tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, zoals bedoeld in de Wet milieubeheer;dat ingevolge artikel 2 lid 3 onder a WVW 1994 vastgestelde regels voorts kunnen strekken tot het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef;

dat de politie een positief advies heeft uitgebracht over de hierna genoemde verkeersmaatregel.

 

Situatieschets:

BESLUIT

  •  

  • Het college van burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe besluit:

  • door middel van het plaatsen van het verkeersbord E08 van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op specifieke parkeerplaatsen, op de weg Spoorstraat grenzend aan perceel nr. 4, twee parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen onder de opschortende voorwaarden dat:

  • het verkeersbesluit in eerste instantie geldt voor één van de twee aangewezen parkeerplaatsen op de betreffende laadlocatie, daartoe aangewezen door een onderbord met pijl;

  • bij voldoende gebruik van de laadvoorziening en op verzoek van de concessiehouder het besluit ook voor de tweede parkeerplaats gaat gelden nadat deze is voorzien van een onderbord met 2 pijlen;

  • voor dit verkeersbesluit een maximale uitvoeringstermijn te hanteren tot en met 31 februari 2025. Indien na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een tweede parkeerplaats, vervalt het desbetreffende verkeersbesluit voor deze tweede parkeerplaats.

  •  

Wijhe 7 februari 2023

Burgemeester en wethouders van gemeente Olst-Wijhe

Namens deze,

M. Blind

Wethouder

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door en kunnen zo nodig een fout herstellen.

Bezwaarclausule

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe, Postbus 23, 8130 AA te Wijhe. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een

voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven