Gemeenteblad van Schagen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2023, 149490 | delegatie- of mandaatbesluit |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schagen | Gemeenteblad 2023, 149490 | delegatie- of mandaatbesluit |
Mandaatregeling Gemeente Schagen 2023
In bijlage 3 zijn gevallen opgenomen waarin met deze regeling mandaat wordt verleend aan derden, die niet onder verantwoordelijkheid van het college werkzaam zijn.
Bij afwezigheid of verhindering van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de directeur, een medewerker van de directiestaf, een teamleider, een medewerker van een team, een programmamanager, een gebiedsontwikkelaar, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar worden, voor de duur van de afwezigheid of verhindering, diens bevoegdheden uitgeoefend door diens plaatsvervanger, behoudens de bevoegdheid tot het verlenen, wijzigen of intrekken van een ondermandaat.
Artikel 7 Ondertekeningsmandaat
Ondertekeningsmandaat wordt verleend aan de individuele leden van het college, voor zover het hun portefeuille betreft.
Deze regeling is vastgesteld door het college, de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de directeur, de teamleiders, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar, voor zover het hun of zijn/haar bevoegdheden betreft, op 28 maart 2023, onder gelijktijdige intrekking van de ‘Mandaatregeling van de gemeente Schagen 2021’.
Vastgesteld op 28 maart 2023
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen,
M. van Kampen
Burgemeester
A.S. Meijer
gemeentesecretaris/algemeen directeur
de burgemeester van de gemeente Schagen
de gemeentesecretaris/algemeen directeur van de gemeente Schagen
de directeur
Teamleider Bestuurlijke en Juridische Zaken
Teamleider HR en Communicatie
Teamleider Financiën
Teamleider I&A
Teamleider OOV
Teamleider Publieke Dienstverlening
Teamleider Sociale Ontwikkeling
Teamleider Wijkteams Noord en Oost
Teamleider Wijkteams Zuid en West
Teamleider Wijkteam Kwaliteit en Ondersteuning
Teamleider Ontwikkeling
Teamleider Fysieke leefomgeving
Teamleider Beheer
Teamleider Serviceteam, Toezicht en Handhaving
Teamleider Projectbureau
de heffingsambtenaar van de gemeente Schagen
de invorderingsambtenaar van de gemeente Schagen
Bevoegdheden die ingevolge artikel 2 lid 1 van deze regeling niet voor mandaat in aanmerking komen.
PUBLIEKRECHTEIJKE BEVOEGDHEDEN
BIJZONDERE PUBLIEKRECHTELIJKE BEVOEGDHEDEN VAN DE BURGEMEESTER OP GROND VAN DE GEMEENTEWET
PRIVAATRECHTELIJKE BEVOEGDHEDE
ARBEIDSRECHTELIJKE AANGELEGENHEDEN
Mandaat wordt niet verleend indien het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften, tenzij uit de regeling anders voortvloeit.
Bevoegdheden die ingevolge artikel 2 lid 2 van deze regeling niet voor ondermandaat in aanmerking komen.
Bevoegdheden die ingevolge artikel 3 van deze regeling door het bestuursorgaan zijn gemandateerd aan derden, die niet onder verantwoordelijkheid van het college werkzaam zijn.
I BESTUUR EN/OF DIRECTEUR VAN DE OMGEVINGSDIENST NOORD-HOLLAND NOORD
Op grond van afspraken, gemaakt tussen gemeente Schagen en de Omgevingsdienst NHN, en vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst, worden door de Omgevingsdienst NHN taken uitgevoerd ten behoeve van gemeente Schagen.
In de Dienstverleningsovereenkomst Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland-Noord (DVO RUD NHN) d.d. 15 mei 2014 en in de daaropvolgende overeenkomsten die deze DVO vervangen zijn de taken en bevoegdheden opgenomen, die worden uitgevoerd overeenkomstig het verleende mandaat.
II HULPOFFICIER VAN JUSTITIE MET BETREKKING TOT DE BEVOEGDHEDEN VAN DE BURGEMEESTER OP GROND VAN ARTIKEL 3 I.V.M. DE ARTIKELEN 2 EN 9 VAN DE WET TIJDELIJK HUISVERBOD
III GECERTIFICEERDE INSTELLING DE JEUGD- EN GEZINSBESCHERMERS TE HAARLEM
Op grond van hoofdstuk 6 van de Jeugdwet in rechte verzoeken tot machtiging (met spoed) tot uithuisplaatsing van een jeugdige in een accommodatie voor gesloten jeugdhulp in vrijwillig kader aan de rechtbank, dan wel een verzoek tot voorwaardelijke machtiging of verlenging van de machtiging.
IV DIRECTEUR GGD HOLLANDS NOORDEN
In spoedeisende gevallen een passende tijdelijke voorziening te treffen voor crisishulp en opvang van de jeugdige en volwassene ter uitvoering van het Meldpunt Veilig thuis (AMHK) onder de voorwaarde dat gebruik wordt gemaakt van de door de gemeente gecontracteerde organisaties (Besluit College van B&W d.d. 25 november 2014).
V DIRECTEUR GGD HOLLANDS NOORDEN
Het nemen van besluiten op grond van de artikelen 1.46, lid 1, 1.47, lid 2 en 3, 1.47a, lid 1, 1,61, lid 1, 1,65, lid en 1.66, lid 1 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen of de bij of krachtens deze wet vastgestelde (nadere) regels. (Besluit College van B&W d.d. 20 april 2015).
VI COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE DEN HELDER
Het voeren van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures die betrekking hebben op de onder 1 genoemde besluiten. Rechtsgedingen omvat ook het instellen van een kort geding, de voeging in strafzaken, de instelling van beroep, het verzoek tot schorsing van een aangevochten beslissing of het aanvragen van een voorlopige voorziening.
VII DIRECTEUR VAN DE OMGEVINGSDIENST NOORD-HOLLAND NOORD
Aan de directeur van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord is met ingang van
1 januari 2014 mandaat verleend voor het archiefbeheer conform het bepaalde in artikel 3 van
de Archiefwet 1995 voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de gemeente Schagen en de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord inzake het beheer van de archiefbescheiden die betrekking hebben op de taken die voortkomen uit het aan het directeur van de RUD verleende mandaat en daaraan verbonden dienstverleningsovereenkomst. Per 1 maart 2019 is de naam gewijzigd in Omgevingsdienst Noord-Holland Noord.
VIII DE ALGEMEEN COMMANDANT BEVOLKINGSZORG
In geval van een crisissituatie als bedoeld in de artikelen 4 en 5 van de Wet veiligheidsregio’s heeft de Algemeen Commandant Bevolkingszorg mandaat:
om rechtshandelingen naar burgerlijk recht te verrichten, zoals het sluiten van overeenkomsten tot (ver)koop, (ver)huur, bruikleen van (on)roerende goederen, alsmede het sluiten van overeenkomsten van opdracht of van aanneming van werk tot een bedrag van maximaal € 25.000, -, exclusief BTW, per incident;
om informatie te verschaffen en de informatievoorziening af te stemmen als bedoeld in artikel 7, de leden 1 tot en met 3, van de Wet veiligheidsregio's, met uitzondering van informatie over Slachtoffers, Identiteit, Oorzaak en Scenario's (SIOS); per crisissituatie ter grootte van een Gecoördineerde Regionale Incidentenbestrijding Procedure (GRIP) 0 en hoger.
Het mandaat wordt verleend met de instructies dat de Algemeen Commandant Bevolkingszorg:
de bevoegdheid als bedoeld onder 2 mag ondermandateren aan: het Hoofd Communicatie (v/h Kwartiermaker Crisiscommunicatie) en de Voorlichter van Dienst Commando Plaats Incident dan wel de communicatieadviseurs van de Regionale Pool Communicatie of de medewerkers van het team Ontwikkeling en Ondersteuning, taakveld Communicatie;
IX DE ALGEMEEN COMMANDANT GENEESKUNDIGE HULPVERLENING IN DE REGIO
De Algemeen Commandant Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio heeft mandaat om aanwijzingen te geven als bedoeld in artikel 6 van de Wet veiligheidsregio's, indien dit naar zijn oordeel noodzakelijk is uit een oogpunt van openbare orde.
Het mandaat wordt verleend met de instructie dat:
De onderhavige mandaatregeling vervangt de Mandaatregeling van de gemeente Schagen 2021. Aanleiding voor de wijziging is mede ingegeven door de wijziging van de grof- en fijnstructuur in de organisatie. Tevens zijn er enkele technische en redactionele aanpassingen doorgevoerd.
Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid namens een bestuursorgaan een besluit te nemen.
Mandaat moet worden onderscheiden van delegatie en attributie. Bij mandaat gaat het om het opdragen van een bevoegdheid en niet om het overdragen daarvan. zoals bij delegatie. De mandaatgever kan er dan ook voor kiezen om in een voorkomend geval zelf het besluit nemen. Dit kan met name het geval zijn bij ‘politiek gevoelige’ besluiten van het college. Bij dit soort besluiten is afstemming gewenst. Het vereist van de gemandateerde een zodanige politieke sensitiviteit, dat er in voorkomende gevallen voor zal worden gekozen het voorgenomen besluit voor te leggen aan het bestuursorgaan. Daartoe kan de kwestie worden besproken in het stafoverleg met de portefeuillehouder. De portefeuillehouder kan dan beslissen of er in mandaat kan worden besloten of dat het moet worden geagendeerd voor het college. Het is aan te bevelen om hierover werkafspraken te maken.
In overeenstemming met vaste jurisprudentie van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State is er in 2019 gekozen voor een systematiek waarbij de omvang van het mandaat ondubbelzinnig vaststaat. Deze systematiek wijzigt niet in de onderhavige mandaatregeling. Het algemeen ondermandaat blijft eveneens gehandhaafd.
Het algemeen ondermandaat van de directeur, de teamleiders, de directiestaf, de programmamanagers, de gebiedsontwikkelaars en de medewerkers van de teams is gebaseerd op en vindt haar grens in de functie(beschrijving) en het takenpakket, zoals afgesproken bij aanstelling en eventueel aangevuld door nadere afspraken.
Indien een medewerker tijdelijk of structureel taken buiten het bereik van diens eigen functie verricht moet bijzonder mandaat worden verleend als bedoeld in artikel 10:5 lid 1 van de wet. Bijvoorbeeld als de medewerker wordt gedetacheerd naar een ander team en daardoor wordt aangestuurd door de teamleider van dat andere team.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Het bestuursorgaan verleent algemeen mandaat aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur met uitzondering van de in bijlage 1 vermelde bevoegdheden (lid 1).
De gemeentesecretaris/algemeen directeur verleent algemeen ondermandaat aan de directeur, de directiestaf en de teamleiders van domein Bedrijfsvoering, met uitzondering van de in bijlage 2 vermelde bevoegdheden (lid 2).
De directeur verleent algemeen ondermandaat aan de teamleiders van domein Inwoners en Samenleving, de teamleiders van domein Ruimte, de programmamanagers en de gebiedsontwikkelaars (lid 3).
De teamleiders verlenen voor de aan hen gemandateerde bevoegdheden algemeen ondermandaat aan de medewerkers die binnen hun team werkzaam zijn (lid 4).
De directeur, de directiestaf, de teamleiders, de programmamanagers, de gebiedsontwikkelaars en de medewerkers van de teams kunnen het algemeen ondermandaat slechts uitoefenen voor zover het betrekking heeft op de taken passend binnen hun functie (lid 5). Bij de bepaling van deze taken wordt uitgegaan van de functie(beschrijving) en het takenpakket, zoals afgesproken bij aanstelling en eventueel aangevuld door nadere afspraken.
Voor financiële besluiten geldt bovendien dat het algemeen ondermandaat slechts kan worden uitgeoefend met inachtneming van het bepaalde in artikel 4 (lid 6).
Naast het algemeen mandaat aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, kunnen de bestuursorganen, waaronder het college of de burgemeester, mandaat verlenen aan derden, die niet onder verantwoordelijkheid van het college werkzaam zijn. In bijlage 3 is opgenomen welke derden dit betreft.
Artikel 4 Financiële besluiten
Financiële besluiten zijn besluiten waarbij uitgaven worden gedaan ten laste van een budget. Met name om financieel-technische redenen is afgezien van integratie van de mandaatregeling met de budgethoudersregeling. Gezien de onderlinge afhankelijkheid is wel gekeken naar de verhouding tussen gemandateerde en budgethouder. De budgethouder beschikt, namens het college, over exploitatie- en investeringsbudgetten. De budgethouder parafeert voor het ten laste of gunste van zijn/haar budgetten brengen van facturen en invorderingsopdrachten.
De gemandateerde is verplicht de budgethouder te consulteren. Het is een voorwaarde om in mandaat te mogen besluiten. Als de budgethouder weigert akkoord te gaan met de uitgaven, moet dat gemotiveerd gebeuren. Als de gemandateerde niet instemt met de weigering, wordt het voorstel voorgelegd aan de leidinggevende van de gemandateerde, tenzij de leidinggevende budgethouder is. In dat geval wordt het voorstel voorgelegd aan zijn of haar leidinggevende.
Boven € 100.000,- is instemming vereist van de leidinggevende, tenzij hij of zij budgethouder is. In dat geval wordt het voorstel voorgelegd aan zijn of haar leidinggevende.
Bij herhalende uitgaven waarvoor reeds een budget is vastgesteld, kan de leidinggevende van de gemandateerde, dan wel zijn of haar leidinggevende als eerstgenoemde budgethouder is, volstaan met een eenmalige instemming met de uitgaven. In dat geval kan de medewerker (veelal de projectleider) binnen dat project besluiten nemen boven € 100.000,-. De leidinggevende, dan wel zijn of haar leidinggevende als eerstgenoemde budgethouder is, beoordeelt of het betreffende project voldoet aan de criteria.
In geval van (Europees) aanbesteden gaan beleid en regels die hiervoor zijn vastgesteld vóór op de mandaatregeling.
In het inkoopbeleid is bepaald dat er voor aankopen boven € 10.000 een inkoopstrategie wordt opgesteld. Deze strategie bestaat onder andere uit het advies van een inkoopadviseur en het bepalen van de inkoopprocedure. In gevallen waarin wordt afgeweken van het advies van de inkoopadviseur of waarin de richtlijnen uit de Gids Proportionaliteit niet worden gevolgd wordt het besluit daarover genomen door de directie. Dit staat los van het in mandaat nemen van het betreffende financiële besluit, waarvoor de in artikel 4 bepaalde voorwaarden gelden.
De plaatsvervanger heeft hetzelfde (onder)mandaat als degene die hij of zij vervangt, behoudens de bevoegdheid tot het verlenen, wijzigen of intrekken van een ondermandaat. Plaatsvervangers dienen daarvoor wel expliciet als zodanig te worden aangewezen. De aanwijzing is in afzonderlijke regelingen geregeld.
In deze mandaatregeling wordt naast het bestuursrechtelijk mandaat, ook machtiging en volmacht verleend.
Machtiging wordt verleend voor feitelijke handelingen zonder rechtsgevolg. Het betreft meestal handelingen die niet kunnen worden beschouwd als besluiten op grond van de Algemene wet bestuursrecht.
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in en buiten rechte (artikel 171 lid 1 Gemeentewet) en kan derhalve namens de rechtspersoon gemeente privaatrechtelijke rechtshandelingen verrichten, zoals het aangaan van een koop-, huur- of vaststellingsovereenkomst. Deze bevoegdheden kan de burgemeester opdragen aan een door deze aan te wijzen persoon (artikel 171 lid 2 Gemeentewet) door middel van een volmacht. In deze regeling zijn de bevoegdheden in de vorm van volmacht gekoppeld aan het (onder)mandaat. Is er (onder)mandaat voor bestuursrechtelijke besluiten, dan is er automatisch ook volmacht voor de privaatrechtelijke rechtshandelingen die hieruit voorvloeien of hiermee samenhangen. Er hoeft dus niet afzonderlijk nog een volmacht te worden verleend.
Ten aanzien van de heffings- en invorderingsambtenaren geldt dat het mandaat van toepassing is, wanneer de betreffende werkzaamheden, bijvoorbeeld legesheffing, onderdeel uitmaken van de functie en het takenpakket van de gemandateerde medewerker.
Artikel 7 Ondertekeningsmandaat
Ondertekeningsmandaat wordt verleend aan de portefeuillehouder voor zover het diens portefeuille betreft. In dat geval neemt het college wel zelf het besluit. Dit zal uit het besluit moeten blijken.
Artikel 8 Bekendmaking en evaluatie
De regeling wordt bekendgemaakt in het Gemeenteblad.
Over nieuwe (onder-)mandaatregelingen en aanpassingen daarvan wordt overlegd met de gemeentesecretaris/algemeen directeur Deze wordt in kennis gesteld van besluiten daaromtrent en draagt zorg voor een periodieke evaluatie van de regeling.
Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting.
Het betreft hier bevoegdheden die ingevolge artikel 2 lid 1 van deze regeling niet voor mandaat in aanmerking komen.
In het kopje OVERIG is bepaald dat mandaat niet wordt verleend indien het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid, vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften, tenzij dit uit de regeling voortvloeit. Uitgangspunt is dat beleidsvorming en afwijken van beleid (hardheidsclausule) bij het college blijven, tenzij dit voortvloeit uit de regeling of de systematiek, dan wel wanneer het college hiertoe in een voorkomende situatie heeft besloten. Hieronder valt (dus) niet een (omgevings-)vergunning in afwijking van het bestemmingsplan, dan wel afwijken van de Welstandsnota. In het algemeen betreft mandaat besluiten betreffende beleidsuitvoering, bedrijfsvoering en beheer.
Het betreft hier bevoegdheden die ingevolge artikel 2 lid 2 van deze regeling niet voor ondermandaat in aanmerking komen.
Voor het nemen van besluiten over de ambtelijke organisatie, het opleggen van disciplinaire maatregelen en het aangaan van vaststellingsovereenkomsten ten aanzien van arbeidsrechtelijke aangelegenheden wordt geen ondermandaat verleend. Dat betekent dus dat alleen de gemeentesecretaris/algemeen directeur hiertoe het mandaat heeft.
Het betreft hier bevoegdheden die ingevolge artikel 3 van deze regeling door het bestuursorgaan zijn gemandateerd aan derden, die niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het college.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-149490.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.