Gemeenteblad van Zutphen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2023, 144793 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zutphen | Gemeenteblad 2023, 144793 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over auditcommissie van de gemeente Zutphen (Verordening auditcommissie gemeente Zutphen 2023)
De raad van de gemeente Zutphen,
gelezen het voorstel van het Technisch Blok van 6 februari 2023 met nummer 2023-0008;
gelet op artikel(en) 2 en 4 van de Controleverordening gemeente Zutphen 2016 en 82, 84 en 149 van de Gemeentewet;
Verordening van de raad van de gemeente Zutphen houdende bepalingen over auditcommissie van de gemeente Zutphen (Verordening auditcommissie gemeente Zutphen 2023).
Artikel 3 Samenstelling auditcommissie
De auditcommissie kan zich voor het verstrekken van inlichtingen en praktisch advies laten bijstaan door de vaste adviseurs, te weten de wethouder Financiën, de adjunct directeur Bedrijfsvoering en Dienstverlening, de concerncontroller, de accountant en de (vice-) voorzitter van de Rekenkamercommissie Zutphen. De (vice-)voorzitter van de rekenkamercommissie kan als externe adviseur worden gevraagd aan de vergaderingen van de auditcommissie deel te nemen.
De griffier wijst een medewerker van de griffie aan die het secretariaat van de auditcommissie verzorgt.
Het doel van de auditcommissie is het versterken van de controlerende taak van de raad. Met een auditcommissie wordt de raad structureel geadviseerd in zijn kaderstellende taken (aan de voorkant van het proces) en controlerende taken (toezicht op de interne beheersing, bedrijfsvoering, financiële verslaglegging en accountantscontrole).
Artikel 7 Taken Auditcommissie
Op vaste momenten in het jaar adviseert de auditcommissie de raad over de stukken die betrekking hebben op de controle van de financiële organisatie en beoordeelt deze ook op kwaliteit en informatiewaarde. Deze stukken dienen als financiële sturingsinstrumenten voor de raad:
de bestuursrapportages (voorjaar en najaar). Deze rapportages bevatten voortgangsinformatie en informatie aan de raad over belangrijke afwijkingen van de begrotingsafspraken. De stukken geven antwoord op de vraag of de begrotingsafspraken zijn nagekomen en of is uitgevoerd wat uitgevoerd had moeten worden;
Artikel 25 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing. Geheimhouding op grond van een belang genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid kan worden opgelegd door de voorzitter. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen, totdat de auditcommissie haar opheft.
Artikel 11 Intrekking oude regeling
De Verordening op de Auditcommissie gemeente Zutphen 2014, zoals vastgesteld bij besluit van 3 november 2014, wordt ingetrokken.
Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Zutphen,
gehouden op: 20 februari 2023
De voorzitter, de griffier,
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze verordening gehanteerde begrippen omschreven.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 3 Samenstelling auditcommissie
Dit artikel regelt het minimum en maximum aantal leden, de samenstelling, de wijze van benoeming van zowel de leden als de voorzitter en de zittingsperiode.
Dit artikel regelt het voorzitterschap.
Dit artikel regelt het secretarisschap.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7 Taken auditcommissie
De auditcommissie heeft als algemene taak om overleg te voeren namens de raad en te adviseren aan de raad over zaken die betrekken hebben op de toezichthoudende en controlerende verantwoordelijkheden van de raad. Dit is geregeld in het eerste lid onder a. tot en met d. van dit artikel.
In het eerste lid onder e. wordt aangegeven wat hier in ieder geval onder begrepen wordt.
Het derde lid regelt ten slotte dat de auditcommissie bevoegd is over deze onderdelen advies uit te brengen aan de raad.
Artikel 8 Bevoegdheden auditcommissie
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel regelt zaken als de (minimale) vergaderfrequentie en het minimum aantal aanwezigen om de vergadering doorgang te laten vinden. Verder wordt in dit artikel vastgelegd wanneer de oproepingen uiterlijk moeten worden verzonden, dat de vergaderingen in principe besloten zijn en dat de commissie streeft naar overeenstemming in haar adviezen aan de raad.
De auditcommissie kan op grond van de Wet open overheid geheimhouding opleggen over stukken die in hun vergadering besproken worden.
Deze geheimhouding blijft gelden totdat de auditcommissie deze geheimhouding opheft. Als de auditcommissie zich over stukken waarover zij geheimhouding heeft opgelegd, tot de raad richt, blijft de geheimhouding gelden totdat de raad de geheimhouding opheft.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 11 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-144793.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.