Reglement van Orde van de Adviescommissie Cultureel Erfgoed Boekel

De Adviescommissie Cultureel Erfgoed Boekel;

 

Gelet op artikel 12, Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Cultureel Erfgoed Boekel 2022;

 

Besluit vast te stellen het volgende Reglement van Orde:

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Advies: het advies conform de taken en werkzaamheden uit de verordening artikel 2 dat met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit gegeven wordt.

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel.

  • c.

    Commissie: gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de wet, genaamd Adviescommissie Cultureel Erfgoed Boekel.

  • d.

    Cultureel erfgoed: monumenten, archeologische monumenten, stads- en dorpsgezichten, cultuurlandschappen en, voor zover dat voorwerp is of kan zijn van een evenwichtige toedeling van functies aan locaties in het omgevingsplan, ander cultureel erfgoed als bedoeld in artikel 1.1 van de Erfgoedwet.

  • e.

    Goede omgevingskwaliteit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1.3 van de wet.

  • f.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Boekel.

  • g.

    Reglement: het reglement van orde van de Adviescommissie Cultureel Erfgoed Boekel.

  • h.

    Verordening: Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Cultureel Erfgoed Boekel 2022.

  • i.

    Wet: de Omgevingswet.

Als de Adviescommissie Cultureel Erfgoed advies uitbrengt als bedoeld in dit reglement, fungeert de commissie als gemeentelijk adviescommissie uit de wet.

 

Paragraaf 2. Werkwijze

Artikel 2. Werkwijze bij de advisering zoals genoemd in artikel 2 van de verordening

  • 1.

    De commissie regelt zelf haar wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement.

  • 2.

    De commissie kan zich hierbij na instemming van de gemeente Boekel laten bijstaan door extra adviseurs. Afhankelijk van het initiatief of de aanvraag die moet worden beoordeeld, nemen de extra adviseurs deel aan de vergadering.

  • 3.

    Extra adviseurs hebben geen stemrecht, tenzij ze als commissielid zijn benoemd door het college.

Artikel 3. Werkwijze bij het op verzoek van burgemeester en wethouders voeren van vooroverleg met planindieners bij een initiatief of een in te dienen aanvraag omgevingsvergunning.

  • 1.

    De commissie voert, onder regie van de gemeente en op verzoek van de commissie, de gemeente of een initiatiefnemer, noodzakelijk geacht vooroverleg.

  • 2.

    De commissie regelt zelf haar wijze van werken bij het voeren van vooroverleg, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement.

  • 3.

    Van vooroverleg wordt een beknopt verslag met eventueel gemaakte afspraken gemaakt dat als leidraad kan dienen voor vervolg overleg en advisering.

  • 4.

    De openbaarheid geldt voor informeel vooroverleg, of bij de beleidsgerichte, opgavegerichte of ontwerpgerichte advisering, alleen wanneer zowel initiatiefnemer, gemeente/college als commissie hiermee instemmen.

Artikel 4. Wijze waarop de agenda openbaar wordt gemaakt en belanghebbenden worden uitgenodigd.

  • 1.

    Via de website van de gemeente worden het tijdstip en de plaats van de vergadering, de behandeling onder verantwoordelijkheid en eventueel het vooroverleg openbaar gemaakt. Indien het een digitale vergadering betreft wordt het tijdstip en het programma (bijv. Teams) openbaar gemaakt.

  • 2.

    De agenda van de vergadering wordt digitaal bekendgemaakt.

  • 3.

    De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de commissie worden vastgesteld zijn openbaar. De openbaarheid geldt niet voor informeel vooroverleg of bij de beleidsgerichte, opgavegerichte of ontwerpgerichte advisering. Als de commissie wordt gevraagd een persoonlijke beleidsopvatting te geven, is de vergadering niet openbaar en is het advies ook niet openbaar. Zowel initiatiefnemers, ontwerpers en belanghebbenden worden in de gelegenheid gesteld om de behandeling van een initiatief of aanvraag bij te wonen. Wanneer zij bij de behandeling aanwezig willen zijn kunnen ze dit aangeven bij de aanvraag of rechtstreeks bij de behandelende afdeling van de gemeente. De gemeente zorgt voor een uitnodiging. Indien het een digitale vergadering betreft zorgt de gemeente voor een link naar de vergadering.

Artikel 5. Het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering, de vergaderorde en orde van de beraadslaging.

  • 1.

    Voor adviezen over rijksmonumentactiviteiten of eventuele verzoeken over advisering met betrekking tot het aanwijzen van gemeentelijk cultureel erfgoed worden geen adviezen verstrekt indien er niet minimaal twee commissieleden met monumentendeskundigheid in de vergadering aanwezig zijn.

  • 2.

    Over omgevingsplanactiviteiten die betrekking hebben op cultureel erfgoed worden geen adviezen verstrekt indien er niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden in de vergadering aanwezig is.

  • 3.

    De voorzitter of zijn plaatsvervanger opent de besluitvormende vergadering op het vastgestelde tijdstip als het voor het quorum vereiste aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De voorzitter bepaalt de vergaderorde en de orde van de beraadslaging.

  • 5.

    De aanvrager van de omgevingsvergunning of zijn gemachtigde hebben spreekrecht en de mogelijkheid tot toelichting van de aanvraag ten overstaan van de commissie. De voorzitter of het aangewezen lid of de aangewezen leden kunnen belangstellenden gelegenheid geven tot een korte toelichting. De voorzitter of het aangewezen lid of de aangewezen leden of de subcommissie stellen, afhankelijk van de agenda, vooraf de maximale spreektijd van eenieder vast. Tijdens de beraadslagingen is er geen spreekrecht.

  • 6.

    De voorzitter vat, na de planbehandeling, de uitkomst van het overleg of de besluitvorming samen en geeft een eindconclusie, besluit of een aanbeveling.

  • 7.

    Alleen indien de voorzitter dit nodig acht op basis van de inbreng van de afzonderlijke leden kan hij/zij besluiten over te gaan tot een hoofdelijke stemming. Bij gelijke stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

  • 8.

    Commissieleden, hun eventuele plaatsvervangers of extra adviseurs nemen niet deel aan de beraadslaging en de vaststelling van een advies waarbij zij direct of zijdelings betrokken zijn of zijn geweest uit andere hoofde dan het commissielidmaatschap. Zij zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.

Artikel 6. Notulering, dossiervorming en openbaarheid adviezen.

  • 1.

    Van de vergadering en/of de afzonderlijke behandelingen wordt een beknopt verslag aan de agenda toegevoegd zodat eventueel gemaakte afspraken en aanbevelingen duidelijk zijn.

  • 2.

    Wanneer de commissie een advies uitbrengt is dat helder en beargumenteerd. Negatieve adviezen worden gemotiveerd, indien van toepassing met een verwijzing naar het van toepassing zijnde gemeentelijke beleid. Positieve adviezen worden alleen gemotiveerd als wordt afgeweken van het van toepassing zijnde gemeentelijke beleid of als daar specifiek om wordt verzocht.

  • 3.

    De gemeente besluit of, wanneer en op welke wijze de adviezen van de commissie openbaar gemaakt worden.

  • 4.

    De gemeente regelt zelf haar wijze van ondertekenen en/of waarmerken van het advies en de bijbehorende stukken en de dossiervorming, zulks met inachtneming van de daarvoor geldende wettelijke bepalingen.

Artikel 7. Afdoening onder verantwoordelijkheid van de commissie door lid of leden.

  • 1.

    De commissie kan uit haar midden een lid of enkele leden aanwijzen om namens haar te adviseren of overleg te voeren.

  • 2.

    De commissie kan dit ook doen wanneer een specifiek initiatief of aanvraag daarom vraagt of wanneer bepaalde deskundigheid gewenst is.

  • 3.

    Het verantwoordelijke lid of de leden regelen zelf hun wijze van werken, zulks met inachtneming van de bepalingen genoemd in de verordening en in het reglement.

  • 4.

    De commissie blijft eindverantwoordelijk.

 

Paragraaf 3. Inwerkingtreding en citeertitel

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel.

  • 1.

    Dit reglement van orde treedt tegelijk met de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Cultureel Erfgoed Boekel 2022 in werking.

  • 2.

    Dit reglement van orde wordt aangehaald als: Reglement van orde op de gemeentelijke adviescommissie Cultureel Erfgoed Boekel.

Aldus vastgesteld in de commissievergadering van 28 maart 2023.

De voorzitter,

Naar boven