Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2023, 144272 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2023, 144272 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Algemene regels terrassen 2023
Het ook voor fietsers en voertuigen bestemde deel van de weg: dit betreft het deel van de weg waar (ook) gefietst/gereden mag worden. Op dit deel mag geen terras worden geplaatst. Dit mag wel op het deel dat alleen voor voetgangers is bestemd. Dit is het deel tot aan het einde van de stoeprand (inclusief trottoirband) of tot het begin van de (mol)goot gerekend vanaf de gevel.
Artikel 2 Algemene regels voor terrassen
De volgende algemene regels zijn van toepassing op alle terrassen, tenzij er in de vergunningvoorschriften of het terrasseninrichtingsplan expliciet van wordt afgeweken:
Alle objecten (zoals meubilair, plantenbakken, zijwanden, parasols en borden) worden geplaatst binnen de terrasafmetingen en moeten na sluitingstijd verwijderd zijn. Objecten mogen, indien inpandige opslag niet mogelijk is, alleen ordelijk worden opgeslagen tegen de eigen gevel en het meubilair dient onbruikbaar gemaakt te zijn.
Borden op het terras zijn alleen toegestaan in de vorm van menuborden en mogen maximaal 1 meter hoog zijn. Plantenbakken die aan de kant van de weg staan mogen exclusief plant niet hoger dan 1 meter zijn en er moet voldoende ruimte tussen zitten zodat het zicht voor weggebruikers niet wordt belemmerd.
Op de openbare grond waar het terras is geplaatst mag zonder vergunning geen ondergrond als vloer voor terrassen worden aangebracht en het terrein mag niet op enige wijze beschadigd raken. Er mogen geen voorwerpen in de grond worden verankerd. Parasols die in de grond verankerd zijn en waar een vergunning voor is afgegeven, mogen ingeklapt blijven staan als het terras de volgende dag wordt uitgezet.
In het belang van de handhaving van de openbare orde en veiligheid bij evenementen of in het geval van bijzondere omstandigheden kan de burgemeester besluiten om op door hem bepaalde locaties en tijden tijdelijk geen of indien mogelijk een gedeeltelijk terras toe te staan. Tijdens de gemeentelijke markt op de Grote Markt en de gemeentelijke markt en wekelijkse particuliere markt op de Botermarkt mogen de aangrenzende exploitanten uitsluitend een gevelterras plaatsen en routes voor hulpdiensten moeten worden vrijgehouden.
In aanvulling op deze Algemene regels terrassen zijn ook de regels over terrasmeubilair uit de Nota Ruimtelijke Kwaliteit van toepassing.
Artikel 3 Aanvullende algemene regels voor gevelterrassen
Een gevelterras mag vergunningsvrij geplaatst worden mits er voldaan wordt aan de algemene regels zoals beschreven in artikel 2 en deze aanvullende algemene regels:
Bij een terras in straten buiten de zone centrum moet de exploitant minimaal 1,5 meter afstand houden tot het deel van de weg dat ook bestemd is voor fietsers en voertuigen (tot einde stoeprand of begin goot gerekend vanaf de gevel). Tenzij het terras in een voetgangersgebied valt, dan volstaat 0,9 meter.
Bij een terras binnen de zone centrum in straten die deel uitmaken van de gele en rode fietsroutes (zie Kaart fietsnetwerk centrum in bijlage 1) moet de exploitant vanwege snel fietsverkeer te allen tijde 1,5 meter afstand houden tot het deel van de weg dat ook bestemd is voor fietsers en voertuigen (tot einde stoeprand of begin goot gerekend vanaf de gevel).
Bij een terras binnen de zone centrum in straten die deel uitmaken van de blauwe fietsroutes (zie Kaart fietsnetwerk centrum in bijlage 1) moet de exploitant te allen tijde minimaal 0,9 meter afstand houden tot het deel van de weg dat ook bestemd is voor fietsers en voertuigen (tot einde stoeprand of begin goot gerekend vanaf de gevel).
Bij een terras binnen de zone centrum in straten die geen deel uitmaken van een fietsroute (zie Kaart fietsnetwerk centrum in bijlage 1) èn waar geen stoeprand is maar alleen een (mol)goot, moet de exploitant te allen tijde minimaal 0,75 meter afstand houden tot het deel van de weg dat ook bestemd is voor fietsers en voertuigen (tot einde stoeprand of begin goot gerekend vanaf de gevel).
Bij een terras in de Breestraat, Lange Veerstraat, Schagchelstraat, Spekstraat en Warmoesstraat geldt dat exploitanten niet (de volledige) 0,75/0,9 meter hoeven vrij te houden tot het deel van de weg dat ook bestemd is voor fietsers en voertuigen (tot einde stoeprand of begin goot gerekend vanaf de gevel). Hier volstaat het als 3,5 meter vrije doorgangsruimte voor de hulpdiensten wordt vrijgehouden in het midden van de weg.
Hoeveel ruimte moet de exploitant vrijhouden tot het gedeelte van de weg dat ook bestemd is voor fietsers en voertuigen (mits een vrije doorgangsruimte van 3,5 meter in het midden van de weg overblijft)?
NB. In de toelichting staat ter verduidelijking een situatieschets van artikel 3, lid 8, 9 en 10.
Artikel 4 Terrasseninrichtingsplannen
Een terras dat onderdeel uitmaakt van en geplaatst is conform een terrasseninrichtingsplan mag vergunningsvrij worden geplaatst.
Artikel 5 Aanvraag terrasvergunning
Een aanvraag voor een terrasvergunning wordt digitaal ingediend door de exploitant van de inrichting middels het aanvraagformulier terrasvergunning inclusief de gevraagde bijlagen. Als de aanvraag compleet is, wordt de aanvraag in behandeling genomen.
Artikel 6 Voorschriften terrasvergunning
Op de terrasvergunning zijn deze Algemene regels terrassen van toepassing, tenzij in de vergunning expliciet wordt afgeweken. Daarnaast kan de burgemeester op grond van artikel 2:32, vijfde lid van APV extra voorschriften aan de vergunning worden verbonden indien de situatie dit noodzakelijk maakt.
Deze Algemene regels terrassen 2023 komen in de plaats van de Algemene regels horecaterrassen 2016. De regels zijn aanvullend op de bepalingen in de APV. Ze gaan over de omvang van terrassen en de voorwaarden waaronder terrassen mogen worden geëxploiteerd.
Terrassen mogen uitsluitend geplaatst worden bij openbare inrichtingen, niet bij winkels met ondersteunende horeca m.u.v. ijssalons. In deze algemene regels wordt een omschrijving gegeven van de verschillende begrippen, zijn de regels opgenomen die voor alle terrassen gelden, is uiteengezet wanneer een terras vergunningsvrij is en waar dan aan moet worden voldaan en hoe een aanvraag kan worden ingediend.
Paragraaf 2.2 van de APV bevat de regels over drankverstrekking op de weg. Deze regels, of diens rechtsopvolger, zijn leidend. De begripsbepaling voor de begrippen ‘openbare inrichting’, ‘terras’ en ‘weg’ gelden zoals deze in de geldende APV zijn opgenomen.
Artikel 1:1 onder j van de APV bevat de begripsbepaling voor ‘weg’ en luidt op het moment van vaststelling van deze algemene regels als volgt:
Weg: hetgeen in artikel 1, eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet daaronder wordt verstaan.
Artikel 2:27, eerste lid aanhef en onder d van de APV bevat de begripsbepaling voor ‘openbare inrichting’ en luidt op het moment van vaststelling van deze algemene regels als volgt:
Artikel 2:27, eerste lid aanhef en onder e van de APV bevat de begripsbepaling voor ‘terras’ en luidt op het moment van vaststelling van deze algemene regels als volgt:
Terras: een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel daarvan waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid of verstrekt.
Artikel 2:32 APV bevat de vergunningplicht voor terrassen en luidt op het moment van vaststelling van deze algemene regels als volgt:
Artikel 2:32 Vergunning voor terras
5.Onverminderd het bepaalde in artikel 1:4 kan de burgemeester aan een vergunning voorschriften en beperkingen opnemen ten aanzien van de openingstijden, de afmetingen en de exploitatie van het terras waarbij afgeweken kan worden van de bepalingen van artikel 2:32a en de algemene regels als bedoeld in artikel 2:32b.
Artikel 2:32b APV bevat de bevoegdheid om algemene regels vast te stellen en luidt op het moment van vaststelling van deze algemene regels als volgt:
Artikel 2:32b Algemene regels voor een terras
Artikel 2:32c APV bevat de weigeringsgronden voor de terrasvergunning en luidt op het moment van vaststelling van deze algemene regels als volgt:
Artikel 2:32c Weigering terrasvergunning
Een vergunning als bedoeld in artikel 2:32, tweede lid wordt geweigerd indien:
Artikel 3 Aanvullende algemene regels voor gevelterrassen
Ter verduidelijking van de regels, zijn hierna drie situatieschetsen opgenomen.
Terrassen binnen de zone centrum, niet zijnde onderdeel van fietsnetwerk, waarbij sprake is van een stoeprand (artikel 3, lid 8):
Terrassen binnen de zone centrum, niet zijnde onderdeel van fietsnetwerk, waarbij sprake is van een (mol)goot (artikel 3, lid 9):
Terrassen binnen één van de volgende straten: Breestraat, Lange Veerstraat, Schagchelstraat, Spekstraat en Warmoesstraat (artikel 3, lid 10):
* Stel dat het deel van de weg dat ook bestemd is voor fietsers en voertuigen 2,1 meter breed is en dat je aan weerszijden een (mol)goot hebt van ieder 0,4 meter breed. Dan moet de exploitant aan weerszijden 0,3 meter vrijhouden voor voetgangers (want 3,5 m - 2,1 m - 0,4 m - 0,4 m = 2 x 0,3 m).
Team Integrale Handhaving controleert bij de basiscontrole of het terras binnen de APV en deze Algemene regels valt. Zo niet dan dient het terras conform regelgeving te worden neergezet of te worden verwijderd of er moet indien mogelijk een terrasvergunning worden aangevraagd. Wanneer blijkt dat een ondernemer een terras heeft uitgezet (volgens algemene regels of met een terrasvergunning) zonder dat deze is opgenomen op de alcohol- of exploitatievergunning, dan dient deze alsnog op de vergunning te worden bijgeschreven.
Handhaving op terrassen is te onderscheiden in twee sporen. Handhaving op het gebied van de openbare orde (overlast/aantasting woon- en leefklimaat) vindt plaats middels het horecasanctie-beleid. Handhaving van voorschriften op andere terreinen vindt plaats d.m.v. bestuursrechterlijke handhavingsinstrumenten, zoals de last onder bestuursdwang of de last onder dwangsom.
De exploitant/het horecabedrijf is altijd precariobelasting verschuldigd bij innemen van openbare ruimte, ook als hij of zij zonder vergunning een terras inricht en exploiteert. De precariobelasting wordt bepaald aan de hand van het aantal vierkante meters dat door het terras in gebruik wordt genomen. Hierbij geldt de Verordening precariobelasting. De precario wordt opgelegd na bijschrijving op de alcohol- of exploitatievergunning.
Indien beide niet van toepassing zijn, moet de ondernemer zelf aangifte doen d.m.v. het invullen en indienen van het formulier Aangifte precario. Indien bij een inrichtingsplan is geregeld dat de ondernemers jaarlijks onderling de terrasruimte mogen verdelen, moet ook jaarlijks in december voorafgaand aan het komende jaar aangifte worden gedaan d.m.v. invullen en indienen van het formulier Aangifte precario.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2023-144272.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.